Aihe: Analogidelay!
1 2
tommiot
04.04.2007 11:30:34
Juu, piirrän kaikki kynällä kun ei ole splintteriä.
Toki tarkkuutta ja tiettyä harjaantumista tuo vaatii ennenkuin levyistä tulee sen näkösiä että kehtaa kertoa itte tehneensä =)

Jooh... Kyllä mä taidan kuitenkin tilata sen piirilevyn tuosta linkistä jonka pistit :) Tulee vähän helpommaksi eikä se paljoo maksa... Vois samalla pistää Phase 90 ja jonkun choruksen tulee.
Jungleman
04.04.2007 12:26:05
Mulla on hyviä kokemuksia Carl Martinin Delayla:sta. Siinä on max 500 ms delay ja myöst tap-efekti joka simuloi nauhakaikua. Saundi on erinomainen ja kohinataso alhainen.

http://www.carlmartin.com/product_delayla.htm

Minulla taas on tuosta erittäin huono kokemus. Soundi oli pistävän metallinen ja kohinaa oli enemmän kuin tarpeeksi. Pidemmillä viiveasetuksilla (yli puolenvälin) soundiin tuli mukaan läpitunkeva vinkuna. Liekö ollut viallinen - ostin käytettynä, ei palautusoikeutta, ei takuuta.

thegearpage.net -sivuilla hengaileva Carl Martinin työntekijä (olisikohan ollut nimimerkki Rid) on myöntänyt, että DeLaylat ovat tuottaneet valmistajalle enemmän ongelmia kuin mitkään muut vekottimet koskaan.

Kannattaa ainakin testata ennen kuin menee moisen ostamaan.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Insane Kane
04.04.2007 12:43:28
Jooh... Kyllä mä taidan kuitenkin tilata sen piirilevyn tuosta linkistä jonka pistit :) Tulee vähän helpommaksi eikä se paljoo maksa... Vois samalla pistää Phase 90 ja jonkun choruksen tulee.

Jep. Phase 90 sovitettuja fettejä on vaikea saada Suomesta.
Choruksen rakennus tulee kalliiksi johtuen hintavista piireistä.
Mutta jossei pätäkästä/rakentamisen järkevyydestä ole kiinni niin anna mennä vuaan =)
Ei näin! >=)
tommiot
04.04.2007 13:27:18
Jep. Phase 90 sovitettuja fettejä on vaikea saada Suomesta.
Choruksen rakennus tulee kalliiksi johtuen hintavista piireistä.
Mutta jossei pätäkästä/rakentamisen järkevyydestä ole kiinni niin anna mennä vuaan =)

Jepjep, nyt pitänee siirtyä elektroniikkapalstalle =)
fridgebuzz
04.04.2007 13:57:47

Ibanezilla on kyllä hyviä "analogisen kuuloisia" digikaikuja. Tuo jo mainittu DE7 on mainio, kuten myös vanhempaa sarjaa oleva EM5 Echomachine (jos ei nyt puhuta pedaalin rakenteen luotettavuudesta vaan soundista). Akai Headrush on loistava "tape echo" -puoleltaan, voi säätää kuinka tunkkainen soundi, tap tempo, neljä ulostuloa, delayaikaa varmasti enemmän kuin tarpeeksi. Käytettynä kannattaa varmaan katsella jos oikean analogidelayn haluaa. Mulla oli tommoinen KMD-merkkinen kasarianalogidelay, jossa oli kyllä pirun hyvä soundi, siritti vaan ikävästi kun viiveaika oli pitkä. Noita ihmeen merkkisiä 80-luvun pedaaleja näkyy silloin tällöin ihan halvalla, itse taisin maksaa 40€ tosta KMD:stä pari vuotta sitten.

Ja ei kannata unohtaa näitä puoliräkkianalogidelayita, niitä tuntuu liikkuvan käytettynäkin ihan mukavasti ja ovat luultavasti hyviä pelejä.
nakedzen
04.04.2007 14:00:52
Itselle hankin tuon Ibanezin UE405:n 80-luvulta. Todella maukas analoginen räkkidelay. (+ kompura, stereochorus ja param. eq, kaikki analogisia). Viive taitaa olla maksimissaan 300 ms, laitteen sisältä ruuvia säätämällä kuulemma pitäisi saada nousemaan 450 ms asti. Laite on myös yllättävän hiljainen ollakseen täysin analoginen.

Noiden hinta vain on näköjään noussut viime vuosina aika paljon, pari vuotta sitten saattoi saada 50 eurolla toimivan pelin, nyt hinta on 250-350€ riippuen kunnosta.
"Only dead fish go with the flow" Framus Cobra ääninäytteitä High Gain Huone
bluehippie
04.04.2007 14:58:25
Itselle hankin tuon Ibanezin UE405:n 80-luvulta. Todella maukas analoginen räkkidelay. (+ kompura, stereochorus ja param. eq, kaikki analogisia). Viive taitaa olla maksimissaan 300 ms, laitteen sisältä ruuvia säätämällä kuulemma pitäisi saada nousemaan 450 ms asti.

Mulla on 80-luvun AD9, ja siitä pystyy myös säätämään ainakin viiveaikaa ja toistojen määrää sisällä olevilla trimmeripotikoilla, lieneekö reissuessa? Noita trimmereitä taisi olla 2-3kpl. Viiveaikaa pidentämällä muuttuu toisto pikkuhiljaa todella tuhnuiseksi, eli loistavaksi!
kohvakka
04.04.2007 15:01:39

Hmm... Tietty tollasen vois tehdä kun valmiina layout ja kaikki... Harmi vaan että piirilevyjä en osaa itse tehdä... :( Pitäiskö sitten opetella tekemään vai tilata tuolta tonepadista? Kuinka paljon sitä suunnilleen joutuu investoimaan kaikenlaisiin tarvikkeisiin että saa itse tehtyä piirilevyt?

Itse en tee piirilevyä ollenkaan, vaan kolvailen komponentit ihan vaan reikälevylle. Sen verran yksinkertainen kytkentä kuitenkin on ja komponenttejakin on melko vähän.
hollstro
04.04.2007 16:28:11

Minulla taas on tuosta erittäin huono kokemus. Soundi oli pistävän metallinen ja kohinaa oli enemmän kuin tarpeeksi. Pidemmillä viiveasetuksilla (yli puolenvälin) soundiin tuli mukaan läpitunkeva vinkuna. Liekö ollut viallinen - ostin käytettynä, ei palautusoikeutta, ei takuuta.

On ollut viallinen. Minunkin hajosi aika uutena. Siihen tuli ihmeellinen kihinä ja vinkuna joka ilmeni kun vehjes lämpeni. Vastaa tuota sinun kuvausta. Korjattiin "ripeästi" n. neljässä kuukaudessa ja taas oli hyvä ja on nyt kestänyt kolmisen vuotta ehjänä vaikka virrat on päällä siinä koko ajan.

Laite ei ainakaan minulla (eikä kaverinkaan kokeilemana) lisää muuta kuin sen analogiselta saundaavan kaiun (no analoginenhan se on). Perussaundiin se ei vaikuta käytännössä ollenkaan. Kallis on uutena, mutta käytettynä voip saada satasen pintaan. Tai kahden.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Juutas
05.04.2007 09:12:56
Suuresti ihmettelen, ettei kukaan ole vielä maininnut Bossin
Gigadelayta eli DD-20... Kyseessä on hintaisekseen aivan
loistavan monipuolinen delay, josta löytyy muutaman muun
hyvän moden lisäksi TODELLA hyvä analog- ja tape-mode.
Jos tuosta pitäisi etsimällä jotain huonoa etsiä, niin omaan
käyttöön neljä muistipaikkaa oli liian vähän.

(Mikään analogipedaalihan tuo siis ei todellakaan ole -
digiä alusta loppuun - mutta varsinkin tape moodin soundia
on pari ammattimiestäkin tullut lavalle asti ihmettelemään,
että missä se nauhakaiku oikein luuraa... =)
Vienokettu
05.04.2007 10:28:42

Jos analogidelaysta keskustellaan, niin onko kenelläkään kokemusta Diamond Memory Lane tai Maxon AD999 laitteista?
To say "less is more" is illogical - less is less and more is more.
tommiot
05.04.2007 10:46:32
Suuresti ihmettelen, ettei kukaan ole vielä maininnut Bossin
Gigadelayta eli DD-20... Kyseessä on hintaisekseen aivan
loistavan monipuolinen delay, josta löytyy muutaman muun
hyvän moden lisäksi TODELLA hyvä analog- ja tape-mode.
Jos tuosta pitäisi etsimällä jotain huonoa etsiä, niin omaan
käyttöön neljä muistipaikkaa oli liian vähän.

(Mikään analogipedaalihan tuo siis ei todellakaan ole -
digiä alusta loppuun - mutta varsinkin tape moodin soundia
on pari ammattimiestäkin tullut lavalle asti ihmettelemään,
että missä se nauhakaiku oikein luuraa... =)

Heh... Mulla oli tollanen. Maksoin siitä vissiin 110 euroo tms =)

Myin rahapulassa sitten pois joskus. Ei oo varaa sijoittaa tollaseen jos ei yhtä pilkkahintaan saa.

Hyvä se kyllä oli, siitä ei pääse mihinkään.
Dr. Muff
05.04.2007 11:10:46
Jos analogidelaysta keskustellaan, niin onko kenelläkään kokemusta Diamond Memory Lane tai Maxon AD999 laitteista?

Memory Lane on ihan päällikkö. Tosin aika hintava. DMM on loistovehje myös mutta siinä on puutteensa kuten kohina ja sisääntulon herkkyys. Noita puutteita Memory Lanessa ei ole ja siinä on parempi säädettävyys.

Carl Martinin Red Repeat on ihan kiva. Vaihdoin DE-7aan ja en ole jäänyt tuota ibaa erityisemmin kaipaamaan.
Olen kojootti. Älä koske.
StJerky
05.04.2007 11:11:15
Minulla Ibanez AD99. Hyvä soundi, mutta vain 300ms. Riittää minulle.
kimmel
05.04.2007 22:06:07
Delaylasta:

Siitä on kaksi versiota, aiempi käytti eri chippiä tekemään sen delayn kuin myöhempi. Omani lähetin tehtaalle korjuuseen ja tuli viikossa takaisin eikä maksanut kuin omat postikulut. Tykkään siitä kovasti varsinkin kun laittaa delayt niin hilkulle että melkein rupeaa kiertämään ja sitten painaa sen tap-moodin päälle niin vot!

Muista analoogiviipeistä:

Roland RE-201 on lempikaikulaitteeni vaikka onkin kookas vehje. Aito nauhakaiku ja siinä saa luovasti yhdisteltyä eri äänipäitä kaikissa mahdollisissa kombinaatioissa.

80-luvun alun pöytälaatikkomallin analogidelayt kuten Rolandin ja Bossin delay/chorusyhdistelmät myös saundavat edelleen mukavasti. Yhteen kyllä jouduin tekemään konkkaremppaa mutta sain sihinät täydellisesti pois. Siinä on myös sellainen hauska pedaaliliitäntä jolla saa polkea viiveaikaan säätöä...

-J
Fortune
05.04.2007 22:12:40
Kyllähän noita saa näköjään esim. thomannilta. Perskules.. Pitäisiköhän pistää moinen hankintaan ja digitechi myyntiin? :)

Ainoo vaan, että noi eh:n muljuttimet on kyllä turkasen isoja ja tuokin näköjään vaatii oman 24 V:n virtalähteensä. Lattialla on mulla tuossa micro synthesizer, joka vie parin bossin verran tilaa. Tuskin tuo memoryman yhtään pienempi on.

Samassa kotelossa ovat kaikki EHX:n isot pedaalit. Mutta ei se Memory Manin kanssa haittaa, iso koko mahdollistaa suuret säätimet ja se puolestaan eliminoi kumartelun tarpeen - sen kuin soiton lomassa säätää kengänkärjellä :)

Memory man on kyllä kaikkien kehujen arvoinen, mutta ei se todellakaan sovi sellaiselle ihmiselle, joka pelkää pedaalin omaa tahtoa. Mutta sellaiset ihmiset eivät osta EHX:n pedaaleja, alkuaikoina ne on ilmeisesti rakennettukin "oho, tuli tällainen" -metodilla. Ei haittaa, lystikkäitä pelejä.
Look behind you, a three-necked guitar!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)