Sweeppaaja 12.03.2007 20:40:44 | |
---|
Meikällä on RG550 ex, jossa taitaa olla se isoin kaula.. niin kyllä sielä 19 nauhan kohdilla ala E kielellä alkaa käymään olo tukalaksi. Ja tuo paksuushan ei juuri mitään vaikuta. Itsekkin luulin kun ostin tuota kitaraa, että tuohan on sopiva kun se ei ole paksu, mutta mettään meni... Jos rahasta ei oo pula niin osta strato humpparilla :P |
drlecter 12.03.2007 20:47:41 | |
---|
Olen jo pitkään haaveillu prs:sää taikka musaria. Menee vaan jo sitten hinnat sinne 2kiloeskon päälle. |
Ze Kink 13.03.2007 00:35:25 (muokattu 13.03.2007 00:38:25) | |
---|
Näitä eroja tuskin huomaa jos omaa niin pitkät sormet että ulottuvuus ei ole koskaan ongelma. No voi tosiaan olla, itselläni kun on melkoiset lapiot. Olen kyllä edelleen sitä mieltä, että kannattaa ensin katsoa, että satula on tarpeeksi kapea, ja sitten vasta miettiä skaalaa. Satula kuitenkin vaikuttaa enemmän soittoon, kieliä pitkin kun voi liukua helposti, mutta kurottelu on paljon hankalampaa. Caparisoneissa on muuten käsittääkseni todella kapeat satulat, jotain luokkaa 41,9mm, Romeokin vetelee nykyään sellaisella. Olen jo pitkään haaveillu prs:sää taikka musaria. Menee vaan jo sitten hinnat sinne 2kiloeskon päälle. Musareissa on kyllä muistikuvani mukaan aika sirot kaulat, ei tosin kovin ohuet (paitsi Petruccimallissa). Prs:n wide thin on kyllä vähän houkuttava, mutta 9.5" radius ei oikein innosta. Tilaan vielä jonain päivänä Prs Custom 24 -pohjaisen customin, jossa on 16" radius, leveä satula ja 58mm otelaudan leveys kaulan päässä. Valmistajakin on jo tiedossa, enää puuttuu rahat... Who gare`s... |
wiggy 13.03.2007 09:42:37 | |
---|
Äkkiseltään tulee mieleen Ibanezin kiinteätallaiset RG:t. SZ on pykälän lyhemmällä skaalalla, mutta leveällä lankulla. Jackson SLSMG voisi olla kans kova. En ole ihan varma, onko tässä lainauksessa tarkoitus vertailla, mutta täsmennettäköön, että RG:n otelauta on reippaasti leveämpi kuin SZ:n. Ainakin se tuntui siltä. Mittoja en nyt jaksa tarkistaa. Mielestäni myös 25,5" ja 24,75" eron tuntee soittaessa melko selkeästikin. |
Krice 13.03.2007 10:32:37 | |
---|
Tarkistin spekseistä, että B&C Squierissa on 42mm satula ja C-shape. On muuten todella ohut ja sopiva kaula minulle. Pieksee ohuudessa RG:t mennen tullen. "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. |
Werde 13.03.2007 11:12:32 | |
---|
En ole ihan varma, onko tässä lainauksessa tarkoitus vertailla, mutta täsmennettäköön, että RG:n otelauta on reippaasti leveämpi kuin SZ:n. Ainakin se tuntui siltä. Mittoja en nyt jaksa tarkistaa. SZ:tan kaula pitäisi olla hieman leveämpi Ibanezin kotisivujen mukaan. Tällaista olin havaitsevinani myös kun SZ520:aa viimeksi testailin. Satula on molemmissa sama 43mm, mutta tallan kielivälistä en mene vannomaan. I kneel only to God.. I don't see him here. |
Simo78 13.03.2007 14:37:45 | |
---|
|
weelie 13.03.2007 15:35:37 (muokattu 13.03.2007 15:38:02) | |
---|
Mullakin on melko lyhyet sormet, alle keskimääräisen nyt ainakin. Ja hyvin 9 vuotta soittelin klassisella kitaralla. Tai hyvin ja hyvin. Ja soitin joitain sointuja jopa niin että paukku otti paksuimman kielen. Ja niissähän tuo nut width on jotain 56mm. Sitähän voi vertailun vuoksi katsoa youtubesta vaikka Muriel Andresonia tai jotain muuta pikkunaista jotka vetelee klasarailla vaikka mitä. Joten olen sitä mieltä että liian lähekkäin olevat kielet voi olla ongelma vaikka olisi lyhyetkin sormet. Millin eron kyllä voi tuntea (itse kun sormipikkailen, niin leveämpi on parempi), että ei välttämättä ole huvittavaa jos joku sanoo että 42mm on hyvä ja 43 ei, mutta voi se siltikin olla hiustenhalkomista... Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
drlecter 13.03.2007 16:19:49 | |
---|
Pitkäsormisilla on myös pitkä...köh köh.. yskä ;) |
Davet 16.03.2007 14:53:04 | |
---|
Mites fenderin mustang? Dave |
DZN 16.03.2007 15:21:08 (muokattu 16.03.2007 15:22:32) | |
---|
Nuts, eli satulat(pähkinät?) -Jos on todella pienet nakit niin tuo eka olis varmaan ihan passeli. -Pienikätisille numero 2. Tämä löytyy yleensä kaikista ESP ja LTD kitaroista, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Monessa stratossa on tämä leveys myös. -Kolmas on perus Gibson ja Jackson ja PRS ja Ibanez ja monet muut -Neljäs on jo sitten valtava. Tämä on vähänharvinaisempi mutta löytyy joistain vanhoista USA Charveleista sekä uudesta ESP ja LTD Will Adler mallista. Nut #1 - Neck Width 1-9/16" =39,70mm Nut #2 - Neck Width 1-5/8" =41,30mm Nut #3 - Neck Width 1-11/16" =42,90mm Nut #5 - Neck Width 1-3/4" =44,45mm Aka. Dino and 6077dino |
fasces 04.12.2008 18:55:14 | |
---|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 629 päivää vanhaan ketjuun! No niinpäs olen. Mikä 7-kielinen olisi sopiva/hyvä pieniin käsiin? Schectereitä olen kuolannut, mutta kokeiltua huomasin, että aivan liian paksu on kaula. Mites Ibanezin S-malli? Minkälainen kaula siinä on. Tietenkin parasta olisi, jos myös skaala olisi lyhyt. Ehdottakaa ees jotain. I kissed the goat, I liked it. |
jackdaniels 21.03.2009 06:11:34 | |
---|
Werde: 43mm satulaa suosittelen kyllä viimeisenä lyhytnakkiselle. Kaulan paksuudella ei ulottuvuuteen ole käytännössä mitään merkitystä, pelkästään skaalalla ja otelaudan (satulan ja tallan kielivälin summa) leveydellä. Kannattaa tsekata nuo ehdottamani LTD:t. Itse lyhytsormisena olen käynyt koko paletin läpi. Lyhysormisena suosittelet kapeasatulaisia kitaroita, mutta eikös itelläs oo ollu enimmäkseen 43mm satulaisia kitaroita mitä ny oon huomannu... |
bfoc 21.03.2009 10:22:19 | |
---|
wiggy: Mielestäni myös 25,5" ja 24,75" eron tuntee soittaessa melko selkeästikin. Kyllähän tuon tuntee. Se on vaan jännä homma että pikkupoikana aloittelin 25,5'' mensuurisella kepulalla ja ei ollut mitään ongelmaa mutta nyt kun on tottunut 24,75'' tuntuu soitto jotenkin hankalalta. Kait se on osittain tottumiskysymys. 27'' on nimittäin niin erilainen että sen kanssa ei ole ongelmia. sutiojrikellA |
munkero 21.03.2009 10:51:27 | |
---|
fasces: No niinpäs olen. Mikä 7-kielinen olisi sopiva/hyvä pieniin käsiin? Schectereitä olen kuolannut, mutta kokeiltua huomasin, että aivan liian paksu on kaula. Mites Ibanezin S-malli? Minkälainen kaula siinä on. Tietenkin parasta olisi, jos myös skaala olisi lyhyt. Ehdottakaa ees jotain. Ibanezeissa on yleisesti ohut mutta leveä kaula. Mites tämä: http://www.jacksonguitars.com/produ … s.php?page=1&product=2900502803 Taikka sitten ESP-LTD:n halvin Carpenter signature? Musiikkihan on hienoimmillaan suorittamista... "ihan sama mikä skeba on jos sopii omaan koiraan ja toimii" C: Grugi |
Krice 21.03.2009 10:59:19 | |
---|
Minäkin olen nykyisin sitä mieltä, että skaalalla on ylivoimaisesti suurin merkitys ja pienillä käsillä skaalan merkitys korostuu. |
mikkomfg 21.03.2009 20:28:04 | |
---|
Jos lyhyttä skaalaa hakee, niin Fenderiltä löytyy noita 24" skaalaisia ainakin Jaguarit, Mustangit ja Jazzmasterit. |
Ziggy Bubba 21.03.2009 20:33:15 (muokattu 21.03.2009 20:33:25) | |
---|
mikkomfg: Jos lyhyttä skaalaa hakee, niin Fenderiltä löytyy noita 24" skaalaisia ainakin Jaguarit, Mustangit ja Jazzmasterit. Sekä tietysti Squierin oikeasti mainiot Jagmasterit :) |
Confidentum 21.03.2009 20:49:53 | |
---|
drlecter: Olen jo pitkään haaveillu prs:sää taikka musaria. Menee vaan jo sitten hinnat sinne 2kiloeskon päälle. ...eikä mee :)...no asiaan. Kyllä lyhytsormiselle 24.75" ja 24 nauhaa on ihan eri näppärä kuin 25,5" ja 21 nauhaa. |
Osteri 22.03.2009 02:16:49 | |
---|
Hanki käteesi Washburn WI64 eli Idol sarjan kitara ja totea Mukavuus. Huomaa liimakaula-rakenne ja muut hyvät ominaisuudet. Jos soundit ei mikkien osalta miellytä niin vain siltä osin on tämän kitaran osissa vaihtoa tarpeen. Ilmeisesti markkinoiden ainoa soitin jossa portaaton mikkien puolitus Tone-potikoilla (VCC). Ihmeellistä, mutta totta ja loistavasti toimivaa. Washburn on laatuun nähden hämmästyttävän vähän puhuttu merkki tälläkin foorumilla. |