Aihe: Putkivahvari kerrostaloon
1 2
msormune
09.03.2007 12:22:31 (muokattu 09.03.2007 12:22:41)
Itselläni on tuollainen työn alla:

http://www.ax84.com/?pg=associateprojects&project_id=firefly

Ulosantotehoa aivan täydellä höngällä ehkä noin teoreettiset 2 wattia. Pääteputkena yksi 12AU7. Jonkinlaisen tone stackin myös meinasin lisätä.

...kun vielä saisin loput osat joskus kasaan.
esprit de corps
09.03.2007 12:50:21 (muokattu 09.03.2007 12:51:13)
Tällainenkin on tulossa, vähän enemmän kontrolloitavuutta kuin epiphonen valve juniorissa.

http://guitare.playback-europe.com/ … eavey-valve_king_royal_8-12740.html

Ja luovuuden aallokon noustessa sietämättömäksi keskellä yötä, tuohon saa jopa kuulokkeet kiinni. Itse ostan, kunhan on saatavilla.
Artist
09.03.2007 13:04:21
Se pari wattia on muuten yllättävän paljon. Mulla oli Cornell Romany Plus, joka antoi output switchin ollessa tietyssä asennossa ulos 1/4 wattia ainakin joidenkin lähteiden mukaan (joidenkin mukaan 2,5W, kai riippui hieman mallista, mulla oli se uusin jossa tosiaan 1/4 W) eikä sitä oisi voinut läheskään täysillä kerrostalossa (no, hieman talosta riippuen) luukuttaa, mutta kyllä siihen sellaista komppiruttua sai. Tosin siinä oli 12 tuuman kajari, ja kyllä se muutenkin kuulosti paremmalta kovempaa soitettuna, ei se ihan makuuhuonevahvistimeksi ollut suunniteltu.

No, joka tapauksessa tuo laite on aloittajan budjetista aikalailla yli, vaikka ei boutique peliksi mikään älyttömän kallis olekaan.
"Short lives make good movies. Short lives -bad advice."
Jake.e
09.03.2007 13:17:40
Et keinokuormaa oo aatellu?
Jerk.
Henkeen ja Vereen
09.03.2007 13:23:26
Mulla on tollanen H&K Tube 20. http://www.amptone.com/hktube20.htm Siinä voi halutessa säätää tehoa kerrostalo-ystävällisemmäksi.
I like people who shake other people up and make them feel uncomfortable. -J.Morrison-
Dr. Muff
09.03.2007 13:33:12 (muokattu 09.03.2007 13:40:23)
Omat kokemukset eivät puolla tätä, mulla oli joskus uusi Fenderin deluxe 50w combo, ja sillä ei hiljaa pystynyt soittaa. Putket ei auennut ollenkaan ja sustainia ei ollut ennenkuin volume oli jo aivan liian kova kerrostalosoitteluun - ja volume nuppi oli tässä vaiheessakin vasta noin 1:sen kohdalla. Nykyinen Peavey Classic 30W on hieman armeliaampi mutta on sekin kerrostaloon aivan liian suuri.
Kyllä putket mun mielestä vaatii jonkin verran volaa ennenkuin niiden soundi on sitä mitä pitää. Mutta löytyyhän sitä niitä jopa alle Watin pikkupurkkeja kuten Little Lanilei, joka taas mahdollistaa putkisoundin pienellä volalla.

En löisi päätäni pantiksi että syynä tähän ovat pelkästään vahvistimen ominaisuudet. Entäpä elementti? Elementti ei todellakaan anna parastaan ihan pienellä teholla. Jostain muistan lukeneeni että tarvinaan noin watin teho ennen kuin vahvistin alkaa toimia. Tällöinhän keskiverto 12" elementin tapauksessa puhutaan noin 100dB tasosta metrin päästä mitattuna. Vähemmän herkkä, ehkäpä pienempi elementti voisi toimia paremmin. Keinokuormakaan ei auta koska todella pilaa soundin vähänkin isommilla vaimennoksilla.

Master volan toteutus ratkaisee myös paljon, tai sen puuttuminen.
Bealsebup
09.03.2007 13:37:21
Et keinokuormaa oo aatellu?

Olen. Mutta näkyvät olevan alk. 400€ niin ajattelin uudestaan..

Eikö kukaan ole kokenut Ibanezin Valbeetä?

Jos kuoppaan ajatuksen täysputkivehkeestä niin mikä se sitten on paras kompromissi? Jäänyt paskanmaku näistä microkuubioista sunmuista trankuista..

VOX Ad15,30?
Artist
09.03.2007 13:38:57

Pikaisen testin perusteella en digannut yhtään, myös paljon haukkuja olen kuullut. Voihan se toki olla mainettaan parempi ja aika paljon varmaan riippuu soitetusta musatyylistä yms.

Kannattaa kokeilla ennen kuin ostat...
"Short lives make good movies. Short lives -bad advice."
Jouni Antero
09.03.2007 13:56:24
Mulla olisi kyllä suositus joka kuuluisi seuraavasti:

- osta niin laadukas ja soundiltaan itseäsi miellyttävä etuaste kuin voit

- jos siinä ei ole kaiutin-simuloitua (tai emuloitua) ulostuloa, osta myös H&K:n Redbox

http://www.thomann.de/fi/hugheskettner_red_box_classic.htm

Ja kytke ne trankkuvahvistimeen tms (hyvät PC-kajaritkin ajaa asian).

Molemmilla värkeillä huomaat olevan käyttöä myös äänitys- ja keikkatilanteissa ja elämä on ihanaa ;)
LaXu
09.03.2007 15:03:36
Omat kokemukset eivät puolla tätä, mulla oli joskus uusi Fenderin deluxe 50w combo, ja sillä ei hiljaa pystynyt soittaa. Putket ei auennut ollenkaan ja sustainia ei ollut ennenkuin volume oli jo aivan liian kova kerrostalosoitteluun - ja volume nuppi oli tässä vaiheessakin vasta noin 1:sen kohdalla. Nykyinen Peavey Classic 30W on hieman armeliaampi mutta on sekin kerrostaloon aivan liian suuri.
Kyllä putket mun mielestä vaatii jonkin verran volaa ennenkuin niiden soundi on sitä mitä pitää. Mutta löytyyhän sitä niitä jopa alle Watin pikkupurkkeja kuten Little Lanilei, joka taas mahdollistaa putkisoundin pienellä volalla.

Kyse on lähinnä vahvistimen designista. Noissa mainitsemissasi Fendereissa on aika kelvoton master volume, sen asetukset tuntuu olevan luokkaa "ei kuulu mitään - ikkunat helisee", eli kun masterin potikkaa kääntää nanomillin auki niin pauhaa jo kovaa. Toinen juttu on sitten miten vahvari on suunniteltu. Nykyään alkaa näkeä yhä enemmän vahvareita, jotka on suunniteltu niin, että ne kuulostavat hyvältä pienelläkin volalla. Mesa Lone Star, Diezel Einstein, uudet Monsterit menevät omien kokemuksieni perusteella tähän kastiin.

Tietysti tuollakin on rajansa. Kyllä sen elementin pitää vähän liikkua, että kuulostaa hyvältä. Se piste löytyy helposti: kääntäkää master volaa nollasta ylöspäin kunnes kuuluu sellainen selvä "hyppy" äänenvoimakkuudessa kun vahvari herää eloon. Jos saa pidettyä sen volan vähintään tuossa "hyppykohdassa" niin sopivassa vahvarissa soundi on myöskin hyvä.

Minä en ole juuri ihastunut noihin tosi pienitehoisiin vahvareihin. Little Lanilei kuulosti mielestäni huonolta 4x12 skobenkin läpi ja siinä ei ollut mitään säätövaraa. Nuo 5W myllyt on ihan hauskoja, mutta nekin aika yhden soundin pelejä ja suunnattu enemmän sinne bluesrock-linjalle.

Itse soittelen kerrostalossa 50W putkimyllyn (Diezel Einstein 1x12 combo) läpi ja aluksi alakerran naapuri vähän riehui, mutta nostin vahvarin tuolille ja hain sopivan volatason (juurikin tuossa "hyppykohdassa") ja sen jälkeen ei ole enää kattoonsa kolkutellut. Soundi on ainakin minun korvaani hyvä. Jos vahvistin olisi vaikka joku wanha Marsu, niin olisi taatusti toinen ääni kellossa - niistä en tykkää ennen kuin vola huitelee siellä puolen välin tienoilla ja silloin ei kyllä halua olla edes samassa huoneessa kun volaa pukkaa niin saatanasti.
Billsner
10.03.2007 11:07:30
Olen. Mutta näkyvät olevan alk. 400€ niin ajattelin uudestaan..

Tilaa Weberiltä keinokuorma suoraan Jenkeistä. Ei maksa neljääsataa.

Hirveä surinalaatikko ja liian pieni kaiutin. Tuohon hintaan saa jo hyvän trankun.
Assembled in blasphemy
Bald Anus
10.03.2007 11:35:01

Näissä hybrideissä ei se putki siellä etuasteessa vaikuta juuri ollenkaan saundiin, aika tarkkana saa olla jos sen vaikutuksen kuulee.

Et silti voi väittää, etteikö hybrideissä olisi parempi soundi kuin transistoreissa. Oma Kustomini murisee kyllä kunnolla ja putken vaikutuksen huomaa selvästi.
Jos haluat tutustua muusikkoon, sinun täytyy kuunnella hänen soittoaan
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
-Cale
10.03.2007 11:57:59
Et silti voi väittää, etteikö hybrideissä olisi parempi soundi kuin transistoreissa. Oma Kustomini murisee kyllä kunnolla ja putken vaikutuksen huomaa selvästi.

No onhan trankkujakin moneen lähtöön, mm. Tech 21:set ovat kuulemma oivia pelejä. Itellä ei niin hirveästi kokemusta vahvareista yleensäkään ole, etten mitään kovin syväluotaavaa analyysia aiheesta voi tehdä, yksi trankku ja yksi hybridi on ollut, kummatkin Marshalleja. Väittäisin kuitenkin ettei mitään hirvittävän merkittävää eroa niidenkään välillä ole.
Bealsebup
10.03.2007 16:05:43
Tilaa Weberiltä keinokuorma suoraan Jenkeistä. Ei maksa neljääsataa.

Oho. Ja näköjään Uraltonesta saa osina keinokuormia 120€..

On se vaikeaa.. Mutta kaipa se on tuo Laney hommattava. Ja keinokuorma jos/kun naapurit riehaantuu.
bluewille
10.03.2007 19:59:12
Little Lanilei 1/4W makuuhuoneessa monenmoiseen menoon säädeltävissä ja
kotirautalankaan olohuoneen nurkassa n. 5W Kiviojan Riston tekemä (tilauksesta, loota on VOXin Pathfinder 10:n) "RixVox" ... kuvia on tuolla Rikstonen sivuilla lisääkin .. tässä yksi
http://www.kolumbus.fi/risto.kivioja/RikstoneAmps/C5_2_OpenBack2.jpg

Molemmat erinomaisia kerrostalokäyttöön!
Jotta voisi koota ajatuksensa, täytyy niitä olla vähintään kaksi.
hemmo
10.03.2007 20:05:02

Mulla on himakäytössä 80-lukuinen Marshall Studio 15putkicombo, jossa on sisäänrakennettu keinokuorma, joka tarkoittaa sitä, että combon oman kaiuttimen voi kytkeä kuulokelähtöön -> tulee paaaaljon hiljempaa, jopa niin hiljaa, että masterin voi laittaa täysille makuuhuoneessa (gainiä tosin ei).
Retkussa on meidän meikkis
NoCo
10.03.2007 20:15:29 (muokattu 10.03.2007 20:15:49)
Carvini vintage 16:sta ei vielä mainittu?
Käytettynä alle 400,- Jopa uutena voi olla sinneppäin.
Hyvä reverbbi ja kevyt kantaa.

Pedaalilla irtoaa kaikki rohinat ja myös yövolumella.
N.C.
H-Diddy
10.03.2007 21:02:48
Oho. Ja näköjään Uraltonesta saa osina keinokuormia 120€..

On se vaikeaa.. Mutta kaipa se on tuo Laney hommattava. Ja keinokuorma jos/kun naapurit riehaantuu.

Tilaa samalla UraltoneJr. Toimii talossa ja puutarhassa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)