Aihe: Väsyykö kitaran kaula vireitä vaihdettaessa?
1 2
pekurides
05.03.2007 23:33:52 (muokattu 05.03.2007 23:34:25)

Eipä sitä kaularautaa joudu aina säätämään seuraavana päivänä, jos virettä muuttaa. Mulla on ollut nyt viikon puolikkaan sävelaskeleen alavireessä kitara, eikä kaula ole kääntynyt ollenkaan. Ja tää on vielä tällainen tikku, että tässä ei paljoa kaularautaa ja otelautaa enempää tavaraa ole.

Tuota intonaatiokohtaa en täysin sisäistänyt, mutta sekin varmasti selvinnee myöhemmin.

No juu, eipä tässä itsekkään paljoa ole tarvinnut säädellä kun ei montaa sävelaskelta muuta.. mutta kyllä se relief hiukan muuttuu kun oikein tarkastelee.

varmaan kielten paksuuskin vaikuttaa jos ohkaset kielet niin vetokin pienempi ja silloin pikku vireheitotkin ei niin paljoa tunnu kun olisi kunnon jötkäleet kiinni.... luulisin.

Niin, en ole isommin huomannut eri vireillä intonaation säätötarvetta samoilla kieliseteillä...

Tosin lukenut täältäkin tarinoita että aina pitää tarkistaa intonaatio virityksen jälkeen.?
Tunteella päin vittua.
saastara
06.03.2007 03:50:03 (muokattu 06.03.2007 03:50:40)
Enpä tiedä onko minulle sattunut sitten maailman laadukkain kaula vai onko puolen vuoden päästä tulossa hemmetin ikävä yllätys sitten.. Kesällä ostin Rg 7321:n ja heitin sen .09-setistä E-vireessä suoraan .12-setillä C#-vireeseen.. 7. kieli on nyt siis G#:ssä, eikä ole tuntunut kaula reilussa puolessa vuodessa mitään valittelevan vaikka en kaularautaan ole laisinkaan kajonnut. Soi hyvin, eikä ole mitn valittamista..

Tai sitten olen totisesti melkoinen puukorva / poropeukalo. :/
Lisää middleä.
jsvenn
06.03.2007 10:30:31
Kyllähän kaulapuun jännitysvaihtelut vaikuttavat kaulapuun muodonmuutoksiin, joista osa on palautuvaa osa pysyvää. Sama ilmiö on myös teräksellä (siis kaularaudalla). Puun jännitysvaihteluista aiheutuva "viruminen" on enemmän kuin teräksellä.

Tavanomaisen paksuisilla kielillä ei kuitenkaan saada sellaista jännitystä aikaiseksi, että muodonmuutoksilla olisi isompaa merkitystä kaulan käyttäytymiseen, varsinkin jos virettä ei nosteta yli standardivireen (E). Olet ehkä huomannut kieltä liikaa kiristäessäsi, että kieli napsahtaa poikki ei kaula.

Intonaation tarkastaminen viritystä muutettaessa on kohdallaan ja sitä pitää myös säätää aina kieliä vaihdettaessa. Osassa kitaroita ei ole ollenkaan kaularautaa vastaanottamassa jännitysvaihteluja (akustiset) ja niissä puuaines ottaa kaiken jännityksen.

Vanhojen kaularaudattomien kitaroiden kaulat ovat monasti reilusti koveria ja kielet soittokelvottomasti korkealla otelaudasta. Kaularaudattoman kitaran pitkäaikaisessa varastoinnissa on mielestäni virettä laskettava pari täyssävelaskelta. Pienempi jännitys pitää kuitenkin rungon muodon kohdallaan, muttei rasita sitä ja kaulaa liikaa.
pekurides
06.03.2007 22:34:58

Enpä tiedä onko minulle sattunut sitten maailman laadukkain kaula vai onko puolen vuoden päästä tulossa hemmetin ikävä yllätys sitten.. Kesällä ostin Rg 7321:n ja heitin sen .09-setistä E-vireessä suoraan .12-setillä C#-vireeseen.. 7. kieli on nyt siis G#:ssä, eikä ole tuntunut kaula reilussa puolessa vuodessa mitään valittelevan vaikka en kaularautaan ole laisinkaan kajonnut. Soi hyvin, eikä ole mitn valittamista..

Tai sitten olen totisesti melkoinen puukorva / poropeukalo. :/

Eipä tuossa tapauksessa nyt mitään muutosta periaatteessa olekaan odotettavissa kun samalla heitit tuhdimmat kielet jotka kompensoivat tuon alemman vireen aiheuttaman kielten vedon heikentymisen.

Elikäs e vireessä 09-setti varmaan suunnilleen sama vetovoima kun c# vireessä 12-setti ....
...no kyl te tiedätten.

Toinen mikä voipi myös vaikuttaa uudessa kitarassa, niin tuppaa toisinaan kaulaa alussa elää ennekuin asettuu tottelemaan suomentalvenkuivuutta.

Mulla oli ensin uutena ongelmia reliefin puutteen kanssa Tsekkiepilespan kanssa mutta se sitten kesyyntyi ajan myötä antaen periksi ja nyt ok:)
Tunteella päin vittua.
Guildfinger
06.03.2007 23:52:34
Mä toimin näin: Kun tulee tarvetta säätää kaularautaa, niin käytän sen paksuisia kieliä jatkossakin, joiden mukaan kaulan säädän. Sama pätee vireeseen, kaularaudan säätö sen vireen mukaan, jota käytät. Tämän jälkeen säädän kielten korkeuden mieleiseksi, ja lopuksi hienovire kohdalleen.
Jos homma ei ole hallussa, niin sitten kitara vaan visiitille huoltoon. Tunnen tarpeeksi paljon soittajia, joiden ei kannata koskea kitaraan muuten kuin soittaakseen:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)