Aihe: Minimassista savut pihalle!
1 2 3
Dr. Muff
02.03.2007 10:57:14
Niinno, en tiedä tarvitseeko tässä asiassa myyjän rehellisyyteen viitata, mikäli Mass hajosi liiasta vahvistintehosta. Asian oikeaa laitaa sen paremmin tuntematta...

Samaa mieltä, aika rajatapaus. Kuitenkin Weber suosittaa käytettävän tehonkestoltaan tuplasti isompaa syyt kun ovat aika ilmeiset. Kannattaisi Weberiin ottaa yhteyttä. Kyllä ne auttavat vaikkei kyseessä olisikaan ensimmäinen omistaja. Tai itse en ole ainakaan törmännyt siihen että valmistaja olisi kieltäytynyt antamasta tuotetukea oli sitten uusi tai käytetty laite kyseessä.
Kitarasankari
02.03.2007 11:14:34
Niinno, en tiedä tarvitseeko tässä asiassa myyjän rehellisyyteen viitata, mikäli Mass hajosi liiasta vahvistintehosta. Asian oikeaa laitaa sen paremmin tuntematta...

no kyllä varmaan kannattaa koska en usko kuitenkaan itse sitä rikkoneeni. Mä en jotenkin usko että 50w marsu antaa vielä klo12-13 välillä enempää kuin 50w pihalle jos sitäkään ja sitä paitsi kerkesin jamitella sillä ehkö noin kaksi minuuttia!

Jos kuorma jostain ihmeen syystä sattui kärähtämään liiasta tehosta niin minusta weberin kannattaisi ehkä alkaa merkitsemään keinokuormiensa teholukemia niin että esim 50w kuorma kestäisi oikeasti sellaisen styrkkarin jonka tehoksi on ilmoitettu 50w. Itse ainakin oletin että se menisi noin, kuten esim kaiuttimissa..ihmeellistä..
Vain munalla poskille läpyttely pyyhkii pois jazz-hölynpölyn...
msormune
02.03.2007 11:44:36
Jos kuorma jostain ihmeen syystä sattui kärähtämään liiasta tehosta niin minusta weberin kannattaisi ehkä alkaa merkitsemään keinokuormiensa teholukemia niin että esim 50w kuorma kestäisi oikeasti sellaisen styrkkarin jonka tehoksi on ilmoitettu 50w. Itse ainakin oletin että se menisi noin, kuten esim kaiuttimissa..ihmeellistä..

Jos haluat avata itse massin, niin katsopa siellä olevistä vastuksista (suorakaiteen muotoiset pitkulaiset harmaat pötkylät), että lukeeko niissä 50W vai 25W. Samalla näkisit, onko ne vastukset palaneet tai mustuneet tms. Muistaakseni noissa eri minimasseissa ainoat erot on noissa vastuksien kestoissa. Voihan olla että ovat lähettäneet sulle väärän vehkeen eli tuollaisen 25W minimassin.
oiva tumpeloinen
02.03.2007 11:54:39
no kyllä varmaan kannattaa koska en usko kuitenkaan itse sitä rikkoneeni. Mä en jotenkin usko että 50w marsu antaa vielä klo12-13 välillä enempää kuin 50w pihalle jos sitäkään ja sitä paitsi kerkesin jamitella sillä ehkö noin kaksi minuuttia!

Aika kovasti sanottu pelkän uskon perusteella. Ja tuossa vaiheessa Marsun vahvistimissa kyllä kovin usein alkaa päätteen säröytyminen, joten ei olisi mikään ihme, vaikka siinä menisikin yli 50W potkua läpi. En kyllä kovasti lähtisi syyttelemään ketään siitä. Sun onni, että myyjä sen suostui korvaamaan.

Kaipa siellä Weberinkin manuskoissa mainitaan RMS jossain (en ole niihin tutustunut, mutta näin se yleensä poikkeusetta on)? Ja vielä kaiken lisäksi he kehoittavat käyttämään isompaa keinokuormaa. Sitä suositellaan juuri sen takia, että ei pääse tällaisia vahinkoja sattumaan. Mä kehoittaisin lukemaan kaikki ohjekirjaset ensin läpi ja vasta sitten ehmettelemään, jos savut nousee siitä huolimatta. Eikä ensimmäisenä lähteä väittämään, että vika on jossain muualla. Suurimmassa osassa vahinkoja syyllinen kuitenkin löytyy käyttäjästä.....

Tämä nyt ei tietenkään sulje pois viallisen komponentin mahdollisuutta, mutta aika kovalta kuulostaa lähteä epäilemään myyjän rehellisyyttä, jos itse rikkoo jotain.....
Kitarasankari
02.03.2007 12:16:26
Aika kovasti sanottu pelkän uskon perusteella. Ja tuossa vaiheessa Marsun vahvistimissa kyllä kovin usein alkaa päätteen säröytyminen, joten ei olisi mikään ihme, vaikka siinä menisikin yli 50W potkua läpi. En kyllä kovasti lähtisi syyttelemään ketään siitä. Sun onni, että myyjä sen suostui korvaamaan.

Kaipa siellä Weberinkin manuskoissa mainitaan RMS jossain (en ole niihin tutustunut, mutta näin se yleensä poikkeusetta on)? Ja vielä kaiken lisäksi he kehoittavat käyttämään isompaa keinokuormaa. Sitä suositellaan juuri sen takia, että ei pääse tällaisia vahinkoja sattumaan. Mä kehoittaisin lukemaan kaikki ohjekirjaset ensin läpi ja vasta sitten ehmettelemään, jos savut nousee siitä huolimatta. Eikä ensimmäisenä lähteä väittämään, että vika on jossain muualla. Suurimmassa osassa vahinkoja syyllinen kuitenkin löytyy käyttäjästä.....

Tämä nyt ei tietenkään sulje pois viallisen komponentin mahdollisuutta, mutta aika kovalta kuulostaa lähteä epäilemään myyjän rehellisyyttä, jos itse rikkoo jotain.....

no enhän minä ole myyjää tässä mistään syyttänytkään!!!!! Vai olenko?!?

Laitteen kun käytettynä ostin niin manuskoja ei tullut mukana enkä laitetta sen koommin mistään nettisivuilta selaillut kun olin aiemmin jo juccizen 100w massia kokeillut ja tiesin miten laite toimii. Enpähän sitten arvannut että tässä nyt tällainen koukku olikin. Ehkä sitten olen vaan niin vitun tyhmä!

En viiti tuota alkaa availemaan kun se ei käytännössä ole enää minun omaisuuttani. Sen verran pienemmällä vahvistimella uskalsin kokeilla tuossa äsken että kuorma toimii kyllä.
Dr. Muff
02.03.2007 12:19:54

Eihän siinä mitään ihmeellistä ole. Kaiuttimissa sama juttu. Valmistaja ilmoittaa tehonkeston eikä sitä minkä vahvistimen se kestää. Vähän niinku olis sulakevalmistajan vika jos 1A sulake ei kestä 2 ampeerin virtaa. Vai?
oiva tumpeloinen
02.03.2007 12:27:25
no enhän minä ole myyjää tässä mistään syyttänytkään!!!!! Vai olenko?!?

En mä tiedä, mitä sä syytät, mutta tällaisista pätkistä mä tuo äskeisen kasasin (varsinainen Sherlock olen):

Rebeat:

Kitarasankari:
no kyllä varmaan kannattaa koska en usko kuitenkaan itse sitä rikkoneeni.

Mut ei varmaankaan siitä sen enempää. Varmasti ymmärsin väärin ja kaivoin tikulla asiaa. Pääasia lienee kuitenkin, ettei mikään tuntuisi olevan rikki.
javia
02.03.2007 12:36:21
No niin tässähän on saatu keskstelu käyntiin. Eli minä olen tuon massin myyjä. Tuo massi on mulla ollut n. vuoden käytössä. Ja kyllä toiminut niikuin pitääkin. Juuri ennen kitarasankaria massi käväisi Turussa kokeiltavana ja sieltä tuli viesti että laite oli ehjä ja ettei mitään ihmeellistä siinä havainneet. Eli tästä nyt voidaan olettaa että se olisi hajonnut juuri tässä tapauksessa. En ota kantaa siihen onko se hajonnut juuri liian isosta vahvistin tehosta vai mistä. Suostuin perumaan kaupat kun en vielä tiennyt mistä oli kyse, mutta eipä tuo nyt mukavalta tunnu ottaa takaisin hajonnutta laitetta jos se ehjä on ollut kun se on multa lähtenyt.

Täytyypä ottaa yhteyksiä tuonne weberille ja kysäistä asiaa...
Man With Bad Tone Laughs Alone!
Dr. Muff
02.03.2007 12:42:40
No niin tässähän on saatu keskstelu käyntiin. Eli minä olen tuon massin myyjä. Tuo massi on mulla ollut n. vuoden käytössä. Ja kyllä toiminut niikuin pitääkin. Juuri ennen kitarasankaria massi käväisi Turussa kokeiltavana ja sieltä tuli viesti että laite oli ehjä ja ettei mitään ihmeellistä siinä havainneet. Eli tästä nyt voidaan olettaa että se olisi hajonnut juuri tässä tapauksessa. En ota kantaa siihen onko se hajonnut juuri liian isosta vahvistin tehosta vai mistä. Suostuin perumaan kaupat kun en vielä tiennyt mistä oli kyse, mutta eipä tuo nyt mukavalta tunnu ottaa takaisin hajonnutta laitetta jos se ehjä on ollut kun se on multa lähtenyt.

Täytyypä ottaa yhteyksiä tuonne weberille ja kysäistä asiaa...

Meinasinkin kysyä että onko sinun kuormasi. Eipä siinä mitään vikaa tuntunut olevan eikä sitä siellä ole kuritettu kuin 18 wattisella..

Luulen että valmistusviat yleisimmin ilmenevät käytön alkuvaiheessa, eikä reilun vuoden jälkeen. Onni onnettomuudessa on että tuo lienee helppo korjata ja osatkaan tuskin paljoa maksavat.
Joees
02.03.2007 12:45:34
Meinasinkin kysyä että onko sinun kuormasi. Eipä siinä mitään vikaa tuntunut olevan eikä sitä siellä ole kuritettu kuin 18 wattisella..

Luulen että valmistusviat yleisimmin ilmenevät käytön alkuvaiheessa, eikä reilun vuoden jälkeen. Onni onnettomuudessa on että tuo lienee helppo korjata ja osatkaan tuskin paljoa maksavat.

Ja onni onnettomuudessa että ilmeisesti vahvistin ei ottanut osumaa, heh.
Loafers
Nurmi = Viikset
Play that damn thing!
Kitarasankari
02.03.2007 12:59:40
En mä tiedä, mitä sä syytät, mutta tällaisista pätkistä mä tuo äskeisen kasasin

Mut ei varmaankaan siitä sen enempää. Varmasti ymmärsin väärin ja kaivoin tikulla asiaa. Pääasia lienee kuitenkin, ettei mikään tuntuisi olevan rikki.

Ehkä ilmaisin itseäni sitten vähän epäselvästi. Tarkoitin että kannattaa viitata juuri siihen että myyjä on rehellinen koska ymmärsi että laitteessa on vikaa ja suostui purkamaan kaupat. Tosin nyt näyttää kaikki tulleen siihen tulokseen että minun vika se oli ja siitä hyvästä suostuinkin myyjälle maksamaan hänen jo kertaalleen palauttamat rahansa. Ei ollut siis tarkoitus syytellä ketään ja pahoittelen sitä joten voidaanko lopettaa tämä turha paskan jauhanta ja keskittyä olennaiseen vaikka aika hyvinhän tämä on jo läpi puitukin..
Lauri
02.03.2007 13:35:56 (muokattu 02.03.2007 13:37:53)

Veikkaisin että marshaal ilmoittaa tehonsa sen mukaan kuinka paljon vahvistin työntää tehoa ulos ilman säröytymistä. Joten kyllä varmaan kun volume on puolessavälissä, niin 50W vahvarilla saa 50W kestävän keinokuorman rikki.

Voinhan mä tietysti olla ihan täysin väärässäkin, mulle kun on toi minkä mukaan vahvistinvalmistajat ilmoittaa tehonsa ollut aina vähän mysteeri.

Itse rakentamallani bassman 5e6-a kopiolla melkein hajotin eminencen governor elementin, kun soittelin kitaraa ihan täysillä siitä. Governorin tehonkestoksi on ilmoitettu 75W ja Fender aikanaan taisi ilmoittaa, että tollasesta bassmanista lähtee tehoa 45W. Kuitenkin noin 10min kun olin täysillä soitellut rupesi elementti piereskelemään ihan helvetisti ja haisemaan ihan palaneelle. Mitä tästä opimme? Sen ainakin, että oli vahvarin perässä sitten keinokuorma tai kajari, niin tehonkestoa kannattaa olla enemmän, kun mitä vahvistimen tehoksi on ilmoitettu.
bfoc
02.03.2007 13:38:54
Hyvä tietää muuten, ettei yli 50W nuppeja osta, vaikka onkin 100W keinokuorma olemassa. Toisaalta, yli 50 watin teholuokka muutenkin vaikuttaa ihan järjettömältä mihinkään mun käyttöön. PA on järkevä ottaa avuksi, jos tuota enemmän tarvii.

Jees. Tuo RMShän on tehon neliöllinen keskiarvo, eli vahvistimen sähkö on allaolevan kokoaaltotasasuuntauksen näköistä (ainakin JCM800n 2203:ssa on tuo tasasuuntaus tehty diodisillalla).

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasasuuntaus

Tästä seuraa se että 100 kertaa sekunnissa (50Hz taajuus tasasuunnattuna) saadaan laitteeseen tuo piikkiteho, joka on likimain (muistaakseni) 1,3 kertaa tuo tehollisarvo. Kaiken hyvän lisäksi vahvistimen RMS-teho on se säröytymätön teho ja esim Marsun TSL työntää ulos 5% harmonisella säröllä (THD) 120W RMS-tehoa.

Bottom line. Marshall tekee 100W RMS vahvistimelle 150W kaapit ja suosittaa niille myös 150W power brakea.

Samoin tuolla Weberin sivulla suositellaan 50W keinokuormaa 50W säröytymättömälle mölylle ja mainitaan vielä että jos aiot tuupata 50W vahvarin täysille, ota hyvä mies 100W keinokuorma.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
oiva tumpeloinen
02.03.2007 14:31:26
Ehkä ilmaisin itseäni sitten vähän epäselvästi. Tarkoitin että kannattaa viitata juuri siihen että myyjä on rehellinen koska ymmärsi että laitteessa on vikaa ja suostui purkamaan kaupat. Tosin nyt näyttää kaikki tulleen siihen tulokseen että minun vika se oli ja siitä hyvästä suostuinkin myyjälle maksamaan hänen jo kertaalleen palauttamat rahansa. Ei ollut siis tarkoitus syytellä ketään ja pahoittelen sitä joten voidaanko lopettaa tämä turha paskan jauhanta ja keskittyä olennaiseen vaikka aika hyvinhän tämä on jo läpi puitukin..

Mä nyt yeitän olla mahdollisimman objektiivinen tässä (siis ei ole tarkoitus hakkua tai v*ttuilla kenellekään). Jos epäonnistun, niin ei voi mitään.....

Mulle vain jäi käsitys, että pesit aika nopeasti omat kädet pois laitteen mahdollisesta vahingoittumisesta. Et jättänyt juurikaan mahdollisuutta, että laite olisi rikkoontunut käytössä, vaan se oli jo tullessaan rikki.

Tämähän ei nyt tietenkään sulje pois mahdollisuutta, etteikö se laite olisi ollut vahingoittunut etukäteen. Sen takia ei täältä kannatakaan ottaa suoranaisesti kantaa kahden yksityisen henkilön väliseen kauppaan. Se on täysin teidän keskenänne sovittavissa. Ei siihen kannata sotkea mitenkään nettipalstan keskusteluja, kun täällä tiedetään tilanteesta vielä vähemmän, kuin siellä päässä.

Se mun täytyy kuitenkin sanoa, että erittäin reilu oli kauppias, kun tarjoutui ottamaan tuotteen takaisin. Jokainen voi miettiä itseään tilanteeseen, jossa laitteen ostanut soittaa perään ja kertoo, että laite on mennyt rikki, se varmastikin oli jo rikki saapuessaan. Kovin usein, kun käytettyä ostettaessa takuu tuppaa loppumaan siinä vaiheessa, kun jarruvalot häviää...

Mutta toivottavasti pääsette nyt jotenkin molempia tyydyttävään lopputulokseen.
Fortune
02.03.2007 14:34:11
Jees. Tuo RMShän on tehon neliöllinen keskiarvo, eli vahvistimen sähkö on allaolevan kokoaaltotasasuuntauksen näköistä (ainakin JCM800n 2203:ssa on tuo tasasuuntaus tehty diodisillalla).

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tasasuuntaus

Tästä seuraa se että 100 kertaa sekunnissa (50Hz taajuus tasasuunnattuna) saadaan laitteeseen tuo piikkiteho, joka on likimain (muistaakseni) 1,3 kertaa tuo tehollisarvo.

Eiköhän se ole neliöjuuri 2 kertaa se arvo, eli noin 1,4 kertaa tehollisarvo. Siis kun puhutaan siniaallosta (jota vaihtovirta on).
Look behind you, a three-necked guitar!
Katso video ja toinenkin
Tympee Huttunen
02.03.2007 14:36:16
Eihän siinä mitään ihmeellistä ole. Kaiuttimissa sama juttu. Valmistaja ilmoittaa tehonkeston eikä sitä minkä vahvistimen se kestää. Vähän niinku olis sulakevalmistajan vika jos 1A sulake ei kestä 2 ampeerin virtaa. Vai?

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin 1A sulake voi hyvin kestää hetkellisesti vaikka 7A virran. Musta suurin moka tuossa on tullut tuon laitteen nimeämisessä. Jos laitteessa lukee, että kestää 50w tehoa, niin tavallinen käyttäjä tietenkin luulee sen kestävän hänen 50w Marshallinsa tehoa.
bfoc
02.03.2007 14:55:43
Eiköhän se ole neliöjuuri 2 kertaa se arvo, eli noin 1,4 kertaa tehollisarvo. Siis kun puhutaan siniaallosta (jota vaihtovirta on).

Joo, on. Siitä on 8 vuotta kun noita on lueskeltu ja tuota 1,4:ää muistelin alkuun mutta ajattelin että olikos se 1,3 seuaavalla ketjulla:

TSL 120W RMS * 1,4 = 168W ja Marsu suosittelee 150W kuormaa ja pienimmät kaapitkin on 150W tehonkestolla.

Nyt kun tuon sqrt(2):n sanoit niin niinhän se onkin. Idea kuitenkin tuon kirjoittamain mukaan.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Twinkle
02.03.2007 14:56:25
miksikäs keskusteluun on otettu mukaan tasuri, koska pääte ei ole lähelläkään tasasuuntaajaa, ulostulostahan tässä pitäisi puhua ja tuossa on vielä pääteröörit välissä. Myöskään särötettyyn signaaliin ei kannata siniaallon sähköoppia soveltaa, koska sen lähempänä kanttiaaltoa kuin siniä. RMS:ää kanttiaaltoon ei voi juurikaan soveltaa... tai voi, mutta tulee aika tylsiä laskuja niistä.
StJerky
02.03.2007 15:02:50
Minulla myös 50W MiniMASS, jota käytin aiemmin omistamani 50W Marshallin kanssa. Kun testasin sitä alussa vahvistin täysillä, niin kuumeni melkoisesti ja alkoi käry haisemaan. Käytin sittemmin pari vuotta varmaan järkevämmillä asetuksilla ja mitään ongelmia ei ole ollut. Eli todennäköisesti mikään ei tässäkään tapauksessa ole hajonnut.

Tietääkseni tuossa ei ole vastuksia, vaan jokin oikea kaiutinelementti tms. sisällä. En kyllä ole avannut.
LaXu
02.03.2007 15:04:18
Minulla myös 50W MiniMASS, jota käytin aiemmin omistamani 50W Marshallin kanssa. Kun testasin sitä alussa vahvistin täysillä, niin kuumeni melkoisesti ja alkoi käry haisemaan. Käytin sittemmin pari vuotta varmaan järkevämmillä asetuksilla ja mitään ongelmia ei ole ollut. Eli todennäköisesti mikään ei tässäkään tapauksessa ole hajonnut.

Tietääkseni tuossa ei ole vastuksia, vaan jokin oikea kaiutinelementti tms. sisällä. En kyllä ole avannut.

MiniMASSissa ei ole kaiutinelementtiä, MASSissa on.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)