adretlan 25.12.2006 23:06:19 (muokattu 25.12.2006 23:07:23) | |
---|
Mitäs sanotte siitä kun minä oon kuullut että useat kaapit on suunniteltu soimaan lattialla, ja vaikka miksaaja kovasti käskee nostaa kaapin ylemmäs että voi ajaa hiljempaa, niin tämä ei välttämättä anna parasta mahdollista soundia? Itsellänikin on kyllä kaappi n. metrin korkeudella lattiasta. Ongelmat vaan syntyy siitä, että kun naapurin hevi-Pertti luukuttaa sitä marsuansa polvien korkeudelle sijoitetun kaapin kanssa, niin se ei oikeen anna realistista kuvaa itse soundista hevi-Pertille. Sittenpä hevi-Pertti muokkaakin soundinsa niin, että se kuulostaa omaan korvaan hyvältä. Yleisölle välittyy soundi joka on terävä, pistävä, raastava ja aivan liian kirkas. Hevi-Pertin korvaan soundi on "taivaallinen" ja botnekas, koska kaiuttimet huutavat polville, ja korviin välittyy vain bassotaajuuksien humina. EDIT: Tietysti myös lavavolyymien nosto on tarkoituksena. On kivaa olla kalamies#35 >-)))> |
Dr. Muff 25.12.2006 23:12:12 | |
---|
Ei ole kohdistettu kirjoittajalle, mutta miettikääpä ihmiset tilannetta yleisön kannalta. Joillakin on huono tapa pitää styrkkaria lattialla ja säätää soundi niin, että se soundaa hyvältä metrin puolitoista korkeammalla. Voi vain kuvitella millaisia jääpiikkejä ämyri suoltaa yleisölle. Lavan edessä seisovien korvat menee varmasti rikki, saatika jos ko soundi mikitetään ja ajetaan PA:sta. Soundi olisi hyvä säätää ilman korvatulppia ja korvat kartion korkeudella. Kuulee "totuuden" eikä "vääristynyttä kuvaa". Muistutus vaan... Ja varoituksen sana :) Kyllä joo. Toisaalta jotkut combot tosiaan soundaa paremmalta kun laitetaan lattialle vaikka säädöt pitäisi samoina kuin korokkeen päällä. Tällöinhan niitä jääpiikkejä on tai sitten ei, riippumatta sijoittelusta :) Tämä soundijuttu on yksi ja oikeastaan ainut syy miksi korvatulpat ovat kiusalliset enkä niitä mielelläni käytä. Ei voi olla ihan varma että soundi on kohdillaan. Itse ainakin kuuntelen eri kulmista soundia ja haen jonkinmoisen kompromissin. |
Tympee Huttunen 25.12.2006 23:14:31 (muokattu 26.12.2006 10:39:38) | |
---|
Mitäs sanotte siitä kun minä oon kuullut että useat kaapit on suunniteltu soimaan lattialla, ja vaikka miksaaja kovasti käskee nostaa kaapin ylemmäs että voi ajaa hiljempaa, niin tämä ei välttämättä anna parasta mahdollista soundia? Itsellänikin on kyllä kaappi n. metrin korkeudella lattiasta. Eikö se mennyt niin, että Marsun legendaarinen 4x12" kaappi sai kokonsa siitä, kun aseteltiin neljä kajaria alustalle ja tehtiin kaappi sen ympärille? Tarkoituksena oli sii vain saada neljä elementtiä mahdollisimman pieneen tilaan. Mitään suunnitteluja ei sen enempää ollut. |
Mike M. Hiirenloukku 26.12.2006 00:14:11 | |
---|
Siis tuohon kaapin lattialla soundaamiseen ilman muuta liittyy monitorointi ja pa. Mutta tämä pätenee ilmeisesti vaan sillei suunnitelluille kaapeille ja näin minä vaan kuulin ;) Itsekin suuntaan ja käsken suunnata (jos äänihommissa olen) kitaristin kamat joko jollain kallisutsasialla tai korokkeella. That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Tietysti Pauligin 26.12.2006 00:17:48 | |
---|
Kotona vain tuollaisen noin 30cm korkean puulaatikon päällä, treenikämpällä nostaisin tod.näk. reilusti ylemmäs vähän kallistettuna. Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä. |
Tompsi 26.12.2006 00:40:58 | |
---|
Combon nostan kasvojen korkeudelle, 4x12 kaappia ei riitä rahkeet nostella mihinkään eli se jää lattialle. |
Wolfie 26.12.2006 10:44:52 (muokattu 26.12.2006 10:53:33) | |
---|
Comboa taitaa aloittaja tarkoittaa, mutta mutta... Bassovahvistin on kaapin päällä, eli korokkeella. Kaappi taas on lattialla, kun ei oikein kiinnosta sitä sieltä nostella, painaa melko paljon p*rulainen. Kitaracombo taasen löytyy sieltä missä tilaa on, oli se sitten lattialla, sängyllä, sängyn alla tai ikkunan takana, kun ei tartte miettiä, miltä se muiden korviin kuulostaa, koska en soita kitaraa missään kokoonpanossa... Yleensä ottaen olen kyllä kitaravaffarin, tässä tapauksessa combon, huomannut kuuluvan paremmin ja paremmalta, kun sen nostaa tuolin päälle hieman tiltattuun asentoon. Mielenkiintoisia asioita nämä kaiuttimenasentojen määrittelemiset ja niiden paikkojen etsintä. Antoi myös erilaista soundia kitaracombo kun asetteli sen nurkkaan ihan seinää vasten ja bassokaapin vielä toiselle puolelle tukkeeksi... Pitää kokeilla joskus samaa vielä korokkeen kera... E: Niin vielä sen verran tuli mieleen, että kunnon jääpuikkoa saa myös bassovermeistä. Kokeilin bassovermeitä kitaran kanssa ja "hieman" muokkailin equa "vähän" liikaa ennen kokeilua ja kokemus oli TODELLA mielenkiintoinen. Ensimmäisen soinnun kohdalla tuntui kuin joku olisi tosiaan tunkenut jääpuikot korviin ja sirkkelin nivusiin. Oli pakko vähän lieventää käyrää, mutta ihmeen vähällä muokkaamisella ääni muuttui ja paljon. Hyvä ja toimiva eq vaffarissani siis on. Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita... |
Tomtom 26.12.2006 13:49:19 | |
---|
2x12" kaappi kuudesta kaljakorista tehdyn korokkeen päällä treenikämpälla ja keikoilla yleesä pöydällä tai vast. korokkeella. Ja vielä "teippirastit" päälle. Aina. Mulla on pitkä kaappipiuha ja aina jos on mahista niin se komero pitää tietty saada tunkea jonnekin kummalliseen paikkaan. Soundin ehdoilla tietty. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson |
Mikaelo 26.12.2006 15:11:35 | |
---|
Edition Tube nurkassa kallellaan suunnattuna korvien tietämille. Toimii. In a world gone mad, only a lunatic is truly insane. -Homer Simpson ,Romantikkoitkijät #41 |
tuluppa 26.12.2006 18:31:20 | |
---|
2x12-kaapin keissin päällä. |