Aihe: Gibson SG standard, käytettyjen hintataso?
1 2 3 4 5
fox
16.11.2009 00:16:00

Icy-Sun:Tunnetustihan eri vuosikymmeninä valmistetut kitarat eroavat hiukan toisistaan, joten onko jotain varsinaista aikaväliä, jolloin tehtiin erityisen huonoja stankkuja, että osaan alustavasti välttää. Esimerkiksi näitä LP studioitahan on eri otelautamerkeillä, eri puilla jne. ja muutama tosi kauhea ysäri studio on tullut kokeiltua..

No, todistettavasti (ja tässä en sitten tarkoita niitä netissä kiertäviä "kauhutarinoita" joiden todenperäisyys on vähän niin-ja-näin) jo moneen kertaan todetut suurimmat ongelmat Gibsonilla oli tuossa 68-70 jonka aikavälin kitaroissa, ja etenkin mallisarjojen halvimman pään, oli enemmälti sanomista. Silloinen tehtaan johto kuitenkin melko pian käynnisti "ryhtiliikkeen", mutta niinkuin kaikessa huonossa julkisuudessa, tuo kyseenalainen maine "kantoi" jonkin matkaa 70-luvun puolelle.. Eräässä toisessa mallissa oli myös tuolloin ihan mallikohtainen raaka-aineperäinen ongelma, joka vähän venytti vielä tuota aikajanaa, vaikkakaan se ei koskenut muuta kuin tuota yhtä mallia..ja se ei ollut SG.
No, todennäköisimmin et oo kuitenkaan ostamassa sentään 70-lukulaista vintage-Stankkua joten..
Käsittääkseni noissa ei ole mitään "mustaa ajanjaksoa" myöhemmin, mutta totta kai kannattaa tsekata se ostettava kitara, ettei tule yllätyksiä. SG:ssa kannattaa tsekata ehdottomasti kaulaliitos, ihan ko. kitaran rakenteenkin johdosta se on vähän alttiimpi ottamaan damagea kuin joku LP. Kuitenkaan ihan kaikista lakkamurtumista kaulan liitoksessa ei tarvitse välittää, mikäli ei todella näytä siltä, että myös puu olis kärsinyt, noissa hyvin usein Suomen ilmastossa se liitoksen kohdalla oleva lakkakerros on murtunut. Totta kai muiltakin osin kandee se kitara katsastaa...
En olisi kovin huolestunut myös(kään) 2000-luvulle siirryttäessä, pikemminkin tuntuu (ja jopa toisten merkkienkin ulkomaanfoorumeilta on luettavissa) että laadunvalvonta on viime vuosikymmenenä entisestään tiukentunut. Johtuu varmaan osiltaan valmistusmäärien pienenemisestä.
Tuolta voi katella kaikenmaailman infoa juurikin SG-kitaroista...
www.everythingsg.com
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Icy-Sun
16.11.2009 00:32:15
fox: No, todennäköisimmin et oo kuitenkaan ostamassa sentään 70-lukulaista vintage-Stankkua joten..

Mielessä kävi välissä ja joku aika sitten torilla oli pari houkuttelevan hintaista tarjousta, mutta pahimpaan sg:n nälkään ajattelin pysyä helpommassa tarjonnassa ja tyytyä "nykystandardeihin" ja työhevoseksi se keikoille ja studioon onkin tulossa, eikä vintagen nälkään. Tosin en nyt väitä etteikö vanhasta olisi aktiiviseen kuritukseen.

Tuolta voi katella kaikenmaailman infoa juurikin SG-kitaroista...
www.everythingsg.com

Sulta näyttää aina löytyvän hyviä linkkejä. 61 reissuetakin voisin myös katella stankun ohessa. Taitaa tuo paksumpi kaula silti olla enemmän mun mieleen, joka tuossa stankussa on.
fox
16.11.2009 00:55:06

Icy-Sun: Tosin en nyt väitä etteikö vanhasta olisi aktiiviseen kuritukseen.

No, meil on Petellä ollu vuosikymmenet tuo -75 Stankku ihan ykköskeppinä, ja kovaa runtua saanu. Että mikä jottei.

Sulta näyttää aina löytyvän hyviä linkkejä. 61 reissuetakin voisin myös katella stankun ohessa. Taitaa tuo paksumpi kaula silti olla enemmän mun mieleen, joka tuossa stankussa on.

No siinä tapauksessa.. ja sitten kannattaa noita 70-lukulaisia välttää, niissä on "kapee ja nopee" sekä ohut kaula. Pystyy tekemään pahamaineisen ja ei-suositeltavan "kaulavibran"..
MTM
16.11.2009 09:16:06
Nythän on taas DLX:ssä SG standard mukavalla tarjoushinnalla 1145 e. Kovin paljon halvemmalla se ei tällä hetkellä lähde esim. Digital Villagestakaan.
Jouni74
16.11.2009 09:24:27
MTM: Nythän on taas DLX:ssä SG standard mukavalla tarjoushinnalla 1145 e. Kovin paljon halvemmalla se ei tällä hetkellä lähde esim. Digital Villagestakaan.

F-musiikissa näemmä 999,-
Ainakin Kaisaniemessä näkyi muutama seinällä roikkuvan. Muutenkin näytti Gibsonit normaalia halvemmilta..
ONLY HARD IS HARD ENOUGH -The Grammers
Jii-Gee
16.11.2009 10:14:52

Jouni74: F-musiikissa näemmä 999,-
Ainakin Kaisaniemessä näkyi muutama seinällä roikkuvan. Muutenkin näytti Gibsonit normaalia halvemmilta..

Siis häh..??!!
SG Standard Suomessa jo alle tonnin vai?
Kuuluiko kova case hintaan?

Ei prkl..nyt laittoi miettimään,jonkunsortin kestomallin SG-gaasu kun ollu päällänsä jo jonkin aikaa.
Käytetyistäkin ollu pyynnit luokkaa 900€ viime aikoina m.net torilla.
"Pitäiskö bassoa virittää vai pidänkö tehtaan vireessä niin kuullostaa aidommalta." -poppamies-
MTM
16.11.2009 10:23:21
Jouni74: F-musiikissa näemmä 999,-

Jopas tosiaan onkin:

http://www.f-musiikki.fi/kitarat_ja … _gibson_sg_std_cherry_/_gibson.html

tämä pistää torinkin hintapyynnöt vähäksi aikaa alakierteeseen...
Terry Pantheras
16.11.2009 12:10:31 (muokattu 16.11.2009 12:11:37)
Icy-Sun: Sulta näyttää aina löytyvän hyviä linkkejä. 61 reissuetakin voisin myös katella stankun ohessa. Taitaa tuo paksumpi kaula silti olla enemmän mun mieleen, joka tuossa stankussa on.

Nuo '61 reissuet on ainakin hyviä pelejä. Itse omistin moisen parisen vuotta, eikä valituksen sanaa ollut, paitsi kaula oli mun makuun liian letku, mutta muuten kaikin puolin upea ja toimiva kitara; jäsen Mysiini voinee vahvistaa tämän... :)

Muox: typhoon
MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
jarmo vh
16.11.2009 13:48:39
Terry Pantheras: Nuo '61 reissuet on ainakin hyviä pelejä. Itse omistin moisen parisen vuotta, eikä valituksen sanaa ollut, paitsi kaula oli mun makuun liian letku, mutta muuten kaikin puolin upea ja toimiva kitara; jäsen Mysiini voinee vahvistaa tämän... :)

Muox: typhoon

Ihan just samaa voisin sanoa. Omistamani 80-luvun reissue oli todella hyvin soiva soitin. Myin kun en osannut soittaa sillä muuta kuin AC/DC:n riffejä.
No tuohan kuulostaa ihan samanlaiselta pörinältä kuin äsken.
Icy-Sun
17.11.2009 16:17:07
Terry Pantheras: Nuo '61 reissuet on ainakin hyviä pelejä. Itse omistin moisen parisen vuotta, eikä valituksen sanaa ollut, paitsi kaula oli mun makuun liian letku

Sehän tässä onkin. Komea kitara ja mikitkin on miellyttävämmät kuin stankussa, mutta siinä on se hammastikkikaula...
fox
17.11.2009 16:37:38

Icy-Sun: Sehän tässä onkin. Komea kitara ja mikitkin on miellyttävämmät kuin stankussa, mutta siinä on se hammastikkikaula...

Se on itse asiassa melkosenkin mukava, siihen tottuu kyllä! Soittaahan noi monet wizardeillakin...
Icy-Sun
17.11.2009 16:45:47
fox: Se on itse asiassa melkosenkin mukava, siihen tottuu kyllä!

Voihan se olla. Kyllä ne 60's johdannaiset kaulat menee, mutta tullut usein silti valittua paksu ja sitten opittua siihen. SG:ssä on sinänsä harmillinen asia, että mm. LP standardissa löytyy useampaa kaulaa, mistä valita (Traditionalissa ainakin, kun taisi 08 stankussa olla se epäsymmetrinen?) ja SG:tä taitaa tulla vain sillä mallikohtaisella yhdellä vaihtoehdolla.
fox
17.11.2009 20:43:42

Icy-Sun: Voihan se olla. Kyllä ne 60's johdannaiset kaulat menee, mutta tullut usein silti valittua paksu ja sitten opittua siihen. SG:ssä on sinänsä harmillinen asia, että mm. LP standardissa löytyy useampaa kaulaa, mistä valita (Traditionalissa ainakin, kun taisi 08 stankussa olla se epäsymmetrinen?) ja SG:tä taitaa tulla vain sillä mallikohtaisella yhdellä vaihtoehdolla.

Näin se tosiaankin taitaa olla, näihin uudempiin en sillee enää ole niin hyvin perehtynyt.. ;)
duc
17.11.2009 20:48:45
Icy-Sun: Voihan se olla. Kyllä ne 60's johdannaiset kaulat menee, mutta tullut usein silti valittua paksu ja sitten opittua siihen. SG:ssä on sinänsä harmillinen asia, että mm. LP standardissa löytyy useampaa kaulaa, mistä valita (Traditionalissa ainakin, kun taisi 08 stankussa olla se epäsymmetrinen?) ja SG:tä taitaa tulla vain sillä mallikohtaisella yhdellä vaihtoehdolla.

Juu, Standardissa on paksumpi, ja 61' Reissuessa ohuempi profiili. Reissue maksaa tietty enemmän, mutta jos sen ohuen kaulan haluaa niin tuo olisi vaihtoehto.
Terry Pantheras
18.11.2009 11:13:55
Icy-Sun: Sehän tässä onkin. Komea kitara ja mikitkin on miellyttävämmät kuin stankussa, mutta siinä on se hammastikkikaula...

Mua ei se kaulan paksuus/ohuus häiritse vaan kaulaliitoksen sijainti; mun soittotyylillä ja meidän tyylisessä raskaammassa musiikissa kaula toimii melkeinpä jo vibrakampena... Tosin eipä kaulan ohuuskaan sitä paranna. Kun soittelin toisessa bändissä 61:llä semmosta kevyempää rockia, niin siihen se sopi täydellisesti.

Mulla on haaveena taas joskus aloittaa rakennusprojekti, jossa yhdistäisin stankun ja 61:n parhaat puolet; eli stankkumainen kaulan liitoskohta sellaisella liitoksella, joka menee etumikin alle ja 61:stä kaulaprofiili ja pieni plexi.
MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
Mysiini
19.02.2010 23:47:52 (muokattu 19.02.2010 23:51:16)
jep jep.. noita '61 reissueita kannattaa kokeilla jos niitä sattuu seinällä useampi riippumaan, ainakin ne kaulat on yksilöitä vaikka kuinka koneet niitä siellä amerrikassa jyystäis. Terryltä vaihtamanin reissue on selvästi paras '61 mitä olen kokeillut. Mulla oli yks aikasemmin, mutta lähti vaihtoon sen kaulan takia, jonkun ajan päästä rupes taas moinen peli kaasuttamaan ja kävin Huttusella kokeilemassa sellasta käytettyä ja se ei viipynyt kädessä 5 minuuttia kauempaa. Sen sijaan tämä mikä mulla nyt on, on kyllä tosi hyvä. Terry sanoikin, että pääs valitsemaan DLX.stä parin muun joukosta. Mun mielestä tossa on pyöreämpi kaula kuin niissä kahdessa muussa ja tuo on muutenkin paremmin viimeistelty toisin kuin edellinen joka mulla oli, siinä oli hieman sellasta appelsiini pintaa siellä täällä.

Perus stankkuja onkin sit ollut enemmän. Kyllä mä kattoisin josko sieltä 90-luvulta jotain löytyis, mulla oli vm.'92 joskus ja siinä body oli yhdestä palasta kuten tossa '61 reissuessakin ja sointi oli tosi hyvä. Näissä uusimmissa taitaa bodyt olla ainakin kahdesta palasta ja se sauma on missä sattuu, sointi voi olla toki ihan yhtä hyvä, mutta silmää se ei miellytä ko saumattomaan tai ainakin nättiin sellaseen on tottunut.

SD fadedista on vain hyviä muistoja, ei pitäs hävittää. Varsinkin faded brown on ihan sairaan hieno ja rock peli. Mulle ei ole käteen maanantai kappaletta sattunut, mutta kaippa niitä on niinkuin kaikissa kitaroissa.
_______________________________________________________ .
hola gibson
20.02.2010 00:07:05
Gibsonin minäkin joskus hankin, mutta ihan mielenkiinnosta kysyisin kuitenkin seuraavaa... Mitä mieltä yleisesti ollaan "kelvollisiksi todettujen halppismerkkien" tasosta? Kun tässä nyt silmään osui SG-ketju, niin SG-mallisen Vintage merkkisen kitaran omistajana ja kitaraani tyytyväisenä soittelijana kiinnostaisi tietää miten korkealle (tai siis matalalle) kyseinen skeba kokeneempien kitaristien keskuudessa rankataan.

http://www.dv247.com/guitars/vintag … 6-electric-guitar-cherry-red--35386

tuosta voi käydä kurkkaamassa millaista keppiä tarkoitin.
duc
20.02.2010 00:09:28
Mun omassa 2009-stankussa on runko kyllä yhdestä palasta, ja melkein luulisi että Gibsonilla riittää Standardeihin mahonginpalasia sen verran että suureen osaan saadaan yhdestä palasta runko. Specialeissa varmaan onkin sitten useammasta palasta runko. Mutta joo, tässä oli kivana yllätyksenä mikit pikaliittimillä kiinni. Harmi ettei näihin ole laitettu vakiona Burstbuckereita, vakiomikit ovat omaan makuun selvästi huonommat...
Broadcaster
20.02.2010 09:20:38
duc: Mun omassa 2009-stankussa on runko kyllä yhdestä palasta, ja melkein luulisi että Gibsonilla riittää Standardeihin mahonginpalasia sen verran että suureen osaan saadaan yhdestä palasta runko. Specialeissa varmaan onkin sitten useammasta palasta runko. Mutta joo, tässä oli kivana yllätyksenä mikit pikaliittimillä kiinni. Harmi ettei näihin ole laitettu vakiona Burstbuckereita, vakiomikit ovat omaan makuun selvästi huonommat...

Viime vuosina on mennyt siihen suuntaan, että edes '61 reissueihin ei aina laiteta yksipalaisia. Viimeisen kolmen vuoden aikana mulla on ollut kaksi '61:sta ja yksi Standard, ja ainoastaan toisessa '61:ssa oli runko yhdestä palasta.
5E3, AB763, AA763
Mysiini
25.02.2010 16:30:44
duc: Mun omassa 2009-stankussa on runko kyllä yhdestä palasta, ja melkein luulisi että Gibsonilla riittää Standardeihin mahonginpalasia sen verran että suureen osaan saadaan yhdestä palasta runko. Specialeissa varmaan onkin sitten useammasta palasta runko. Mutta joo, tässä oli kivana yllätyksenä mikit pikaliittimillä kiinni. Harmi ettei näihin ole laitettu vakiona Burstbuckereita, vakiomikit ovat omaan makuun selvästi huonommat...

Sulla on käyny hyvä tuuri. Mun frendi kävi kolme kauppaa läpi Helsingissä ja kaikissa stankuissa body oli vähintään kahdesta palasta, otti sitten siisteimmän. Mun mielestä 498T ja 490R mikit on hyvät (nekin riippuu vuosimallista) esim. mulla oli '97 LP missä kyseiset mikit oli todella suttuiset ja tukossa ja '98 LP studiossa ne oli vastaavasti ihan loistavat ja siinä '92. sessa mistä aiemmin kirjoitin. Tietty jos ne tuntuu liian tulisilta niin sit vaan '57 classic+ tallaan ja perus '57 kaulaan.

Tota en ole tiennytkään, että myös '61 reissueissa jotkut bodyt on monesta palasta. Siks kai niitä ja stankkuja on alehintaan tuolla T-kaupassa myytykkin, loput puut pois periaatteella.
_______________________________________________________ .
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)