Aihe: Tallapalasta.. 1 2 | |
---|---|
![]() 01.04.2010 23:28:52 | |
Jaa, nähtävästi jollakin muullakin ollu sama ongelma mikä mulla oli pari viikkoa sitten. Mulla on tuollanen kimppatilausritsa, lespa malliltaan. Muuten hyvä kitara, mutta noissa nuo raudat tuppaa olemaan aikas anuksesta. Pari viikkoa sitten kun koko kitaran huolsin läpi, totesin että nytpä menee talla vaihtoon, kun se rämis ja kilis niin ja palat oli niin terävät, että ne katkoi kielet. Olis varmaan viilaamallakin saanut, mutta päätin vaihtaa. Kävin sitten hakemassa kaupasta uuden tallan tuohon, ja kun vaihdon hetki oli, totesin ettei se mahdukaan paikoilleen. Tune-o-maticin reiät olivat liian pienet! Vähän aikaa silmäilin, ja päätin sitten purkaa molemmat tallat ja rakentaa niistä yhden sopivan. Vähän aikaa pähkäilin ja mietin, kunnes turvauduin väkivaltaan. Ei niitä saa pois mitenkään hienovaraisesti, ainakaan siitä tallasta minkä ostin. Talla taisi olla tuollainen: http://www.sung-il.com/bridge/bm_003.html# Sung-Il eli Wilkinsonhan tuo on. Eihän tuo paljoa maksanutkaan, joten tuumin että ei korkealta putoa vaikka se hajoaakin. Tuossa on sellainen kätevä lukitseva prikka (näkyy kuvassa), mikä paukahti ensimmäisenä palasiksi, kun ruuvia avasi niin paljon että tallapalan olisi saanut irti. Tuohon tallaan ei saanut palasia kiinni enää ollenkaan, koska ruuvit eivät pysyneet paikoillaan lainkaan ilman sitä pientä prikkaa. Että ainakaan tuon tyyppisiin talloihin, missä ruuvit menevät koko tallan läpi, ei taida saada vaihdettua palasia. On olemassa myös muunkinlaisia talloja, kuten esimerkiksi tuossa lepakossani ollut orkkistalla. Siinä sai palaset ruuveineen irti, kun vain väänti niitä ruuvimeisselillä ylöspäin. Että ei muuta kuin pähkäilemään kannattaako tallaa purkaa ollenkaan vai vaihtaako suoraan sopivanlainen uusi, jos talla ei pysy ehjänä operaation aikana. Toivottavasti oli edes jotakin apua. -Tuomo "aristoteles666: soundi joko paranee tai ei." | |
![]() 02.04.2010 00:04:06 | |
Olishan tuon "rikan" saanut tieten irti enne kun se hajoaa...mutta niitä saa kaupasta kyllä uusiakin...sokka (eli uraratsastaja) on sen nimi | |
![]() 02.04.2010 01:24:44 | |
Hi-Power: Olishan tuon "rikan" saanut tieten irti enne kun se hajoaa...mutta niitä saa kaupasta kyllä uusiakin...sokka (eli uraratsastaja) on sen nimi Nii :). Sen takiahan se lukkoprikka siellä olikin että saat palat nätisti irti. Gotohin tallasta sen verran että mulla ainakin sai kärkipihdeillä sen verran siltä takaa olevasta "holkista"pidettyä kiinni että sain "ruuvin" kierrettyä auki. ne graph techin palat on ihan jees, tosin makasavt saman verran kuin uusi gotohin talla.... että melkein se uusi tall kannattaisi hommaa se gotoh on hyvä. They see me rollin, they hatin. | |
![]() 02.04.2010 11:54:20 (muokattu 02.04.2010 11:55:27) | |
Vaan kun sitä prikkaa ei ehjänä saanut irti, kauan mietin ja yritinkin pihdeillä ynnä muilla työkaluilla sitä irrottaa. Ei vaikka miten yritin. Että särkemiseksi meni. "aristoteles666: soundi joko paranee tai ei." | |
![]() 02.04.2010 12:19:33 | |
Tuomoo: Vaan kun sitä prikkaa ei ehjänä saanut irti, kauan mietin ja yritinkin pihdeillä ynnä muilla työkaluilla sitä irrottaa. Ei vaikka miten yritin. Että särkemiseksi meni. hmm. yleensä ne vain vedetään pois mutta tuossa siihen ei ole tilaa niin sieltä "takaa" missä lovi niin pitäisi jollain meisselillä vaikka työntää se pois paikoiltaan. moottoripyörien luistien neuloissa noita paljon käytetään ja yleensä runkoa vasten painan ne vain pois. Noita sokkiahan saa vaikka mistä rautakaupasta että sinänsä ei haitaa vaika kaikki rikkoisit kun eivät juuri mitään maksa:=) They see me rollin, they hatin. | |
![]() 02.04.2010 12:29:58 | |
Joo tämän kyllä tiedän, mutta en vaan ole lähtenyt metsästämään noita, koska mulla on nyt ehjä ja hyvä toimiva talla tuossa kiinni, että tarvetta ei ole. Kyllä noita löytyy kotoakin, mutta ei kuitenkaan noin pieniä. "aristoteles666: soundi joko paranee tai ei." | |
![]() 02.04.2010 13:10:36 (muokattu 02.04.2010 13:12:15) | |
Juu ei ainakaan tohon Gotohin tallaan noita paloja saa itse laitettua joten myyntiin pitää laittaa palat. http://www.guitarparts.co.nz/cart/m … /product_thumb/GB_2540-001-1372.jpg Tosta ei noita ruuveja avaa rikkomatta. SDMF | |
![]() 02.04.2010 17:56:02 | |
Grugi: Juu ei ainakaan tohon Gotohin tallaan noita paloja saa itse laitettua joten myyntiin pitää laittaa palat. http://www.guitarparts.co.nz/cart/m … /product_thumb/GB_2540-001-1372.jpg Tosta ei noita ruuveja avaa rikkomatta. No se mun talla oli justiin tällanen! Että tavallaan se uus talla on nyt paskana, mutta laitoin uuden tallan hyvät palat vanhaan tallaan ja uuden arkistoin jonnekkin laatikon pohjalle. "aristoteles666: soundi joko paranee tai ei." | |
![]() 02.04.2010 18:38:23 | |
Tuomoo: No se mun talla oli justiin tällanen! Että tavallaan se uus talla on nyt paskana, mutta laitoin uuden tallan hyvät palat vanhaan tallaan ja uuden arkistoin jonnekkin laatikon pohjalle. Mä tuhosin yhden tallan tohon kokeiluun ja vittu meni päreet niin että kyllä noi palat lähtee nyt myyntiin tai hevin vituraan. SDMF | |
![]() 02.04.2010 20:55:19 | |
Grugi: Juu ei ainakaan tohon Gotohin tallaan noita paloja saa itse laitettua joten myyntiin pitää laittaa palat. http://www.guitarparts.co.nz/cart/m … /product_thumb/GB_2540-001-1372.jpg Tosta ei noita ruuveja avaa rikkomatta. Tuosta kuvasta jäi se tärkein puoli näkymäti, mutta tältä puolen ihan samanlaiseen tallaan olen itse monesti vaihdellu paloja. mulla oli siellä "holkin" puolella selkeästi sellainen mutterimainen rakenne johon sai kärkkärit kiinni ja ruuvattua koko paskaan irti, tiukassahan se tietenkin oli mutta onnistui. kaivele kuva sieltä toiselta puolen. They see me rollin, they hatin. | |
![]() 03.04.2010 09:38:53 | |
pekurides: Tuosta kuvasta jäi se tärkein puoli näkymäti, mutta tältä puolen ihan samanlaiseen tallaan olen itse monesti vaihdellu paloja. mulla oli siellä "holkin" puolella selkeästi sellainen mutterimainen rakenne johon sai kärkkärit kiinni ja ruuvattua koko paskaan irti, tiukassahan se tietenkin oli mutta onnistui. kaivele kuva sieltä toiselta puolen. kyllä ne lähtee irti, oikeassa olet, vai miten ne olisi sinne laitettu alunperin. | |
![]() 03.04.2010 10:18:30 (muokattu 03.04.2010 10:24:32) | |
pekurides: Tuosta kuvasta jäi se tärkein puoli näkymäti, mutta tältä puolen ihan samanlaiseen tallaan olen itse monesti vaihdellu paloja. mulla oli siellä "holkin" puolella selkeästi sellainen mutterimainen rakenne johon sai kärkkärit kiinni ja ruuvattua koko paskaan irti, tiukassahan se tietenkin oli mutta onnistui. kaivele kuva sieltä toiselta puolen. Se tässä kuseekin kun ei saa ruuvia auki ilman että siitä kannasta tulee pyöreä, niin pehmeää tuo materiaali. On muuten ainakin tossa tallassa jotain kierrelukitetta noissa säätöruuveissa ja olen kyllä sopivalla kärjellä kokeillut mutta kun on tinaa niin on. SDMF | |
![]() 03.04.2010 10:30:40 | |
Grugi: Mä tuhosin yhden tallan tohon kokeiluun ja vittu meni päreet niin että kyllä noi palat lähtee nyt myyntiin tai hevin vituraan. No sitten puuttuu vaan hinta ja sehän että mitkä palata ne oli taisi olla aijemmin... :D | |
![]() 03.04.2010 11:04:45 | |
Grugi: Se tässä kuseekin kun ei saa ruuvia auki ilman että siitä kannasta tulee pyöreä, niin pehmeää tuo materiaali. On muuten ainakin tossa tallassa jotain kierrelukitetta noissa säätöruuveissa ja olen kyllä sopivalla kärjellä kokeillut mutta kun on tinaa niin on. Jos tuntuu, että on kierrelukitetta käytetty (Tai sitte vaan ihan on hien & pölyn tahi muun grooven kanssa selkeästi 2-puoliset säätöruuvit juntturassa) niin usein auttaa pieni lämmitys kolvilla. Esimerkiks seuraavissa talloissa on käytetty lukitteita: Ibanezin Gibraltar I , Schaller Harmonica (Old Nashville) Ja kyllä ne muissakin saattaa em. syystä olla "jumissa". Lämmitystä ja irrotusöljyä vaan on käytettävä silloin, ja ehdottomasti just sopivia avaimia. Jos esmerkiks se ruuvimeisselin kärki ei ole jämptisti siihen uraan sopiva, niin voi voi. Oikeastaan ainoat tallat, josta en oo saanut tallapaloja ja säätöruuveja "sovinnolla" irti, ovat noita Kiina-Korea -akselin valmisteita. Joku ZL-leimattu LP-talla oli ilmeisesti kierretty virhekierteille, joten kaikki paitsi 2 säätöruuvia korkkasi, muita ongelmallisia on täälläkin jo mainitut Sung Il-tehtaan, ja yllättävää kyllä Jin Ho-tehtaan valmistama Wilkinson-brändätty tuote. Mutta tosiaan, kyllä ne pitäs ne tallapalat sovinnolla saada irti kunnollisesta tallasta, kuten Aristoteles totes tuossa. Syystä tai toisesta voi tulla kyseeseen tallapalojen/tallapalan vaihto, ja mitäpäs sitten, jos ei se onnistukaan. No, toisaalta tuntuu, että eipä niitä yksittäisiä tallapalojakaan enää ole juuri kenelläkään kiinnostusta pitää edes varastossa, joten on harkittava, odotteleeko 2-3 viikkoa yhtä palasta vai lipastaako "heti mukaan" täysin uuden tallan.. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)