Aihe: Kielet vai kitara vaihtoon?
1 2
Werihukka
16.11.2006 21:32:26

No mä oon soittanu jo kolme vuotta, eikä oo kertaakaan katkennu.

3 vuotta ja et tiedä kielten vaihdosta, hienovireestä sun muusta oikeastaan mitään...? No, meitä on moneen lähtöön.
Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä!
Fin Voodoochild
16.11.2006 21:32:35
No mä oon soittanu jo kolme vuotta, eikä oo kertaakaan katkennu.

hoh! mul menee parhaimmillaan kieli 1.5kk

~~H.H~~
Werihukka
16.11.2006 21:34:24

Mulla ei floikan kanssa oo paljoa kielet katkeillu, mutta kyllä ne kielet on melkeinpä parin kuukauden välein pitänyt vaihdella.
Pois alta porot ja punahilkat! Taas tuli kirveelle töitä!
Nor
16.11.2006 21:39:34
No voisko joku laittaa linkkiä johonki, mistä nään, miten se hienovire säädetään jos se on kerran niin tärkee asia?
Johann Onn
16.11.2006 22:00:00
Ett sitten ilmeisesti osaa käyttää myöskään googlea, siis ihan itse ?

Hakusana: Intonation guitar - 674 000 osumaa

En ihan viitti kaikkia laittaa, joten tässä eka:

http://www.projectguitar.com/tut/intonate.htm
faq1
17.11.2006 08:20:23
Aloittelijana kysyn, että tarvitaanko intonaation tarkistamiseen edes viritysmittaria? Eli jos huiluääni kuuluu juuri 12:s nauhan kohdalla, niin eikö intonaatio ole silloin OK?
kojones
17.11.2006 08:30:40
Aloittelijana kysyn, että tarvitaanko intonaation tarkistamiseen edes viritysmittaria? Eli jos huiluääni kuuluu juuri 12:s nauhan kohdalla, niin eikö intonaatio ole silloin OK?

Niin, no, millin kymmenesosia sitä tallapalaa siirrellään.
Intonaation säätöön joko laadukas eli tosi hyvä mittari tai tosi tarkat korvat.
faq1
17.11.2006 08:45:40
Säädätin liikkeessä tuon Mexicon Staton hiljattain ja kokeilin äsken viritysmittarilla 12:s välistä. Ihme ja kumma, mittari näytti joka kielen kohdalla hieman yläkanttiin. Eli kun viritysmittarin asteikossa ½-askel jaettu 50 osaan, niin mittari näytti 12:s välissä +10 yli? Onkohan liikkeen pojilla hienosäätö jäänyt tekemattä, vai teenköhän jonkin periaatevirheen?
Yamahan akustinen näyttää kyllä 12:s välistä vireen olevan (silläkin kohdalla) kohdallaan?
Pitäneeköhän alkaa Mex Fenderiä itse säätelemään???
Johann Onn
17.11.2006 14:45:02
"Straton säädetty liikeessä - hienovire ei kohdalla."

Joku on ehkä säätänyt hienosäädön omalle tatsilleen, eikä sun ?.

Olen itte joskus laittanut jollekin toiselle hienosäädöt (omasta mielestäni) kuntoon. Ja vähän ajan päästä joutunut säätämään uudestaan, kun ne painaakin kieliä vähän erilailla / eri voimalla kuin minä.

Mutt kyllä joku +10 heitto on jo aikas paljon.

Mittareissa tietysti voi olla myös eroja, mutt ehkä kannatais soittaa sinne liikkeeseen ja ilmoittaa asiasta. Jos on kerran hienosäädöistä maksettu, niin ei toi silloin ehkä vastaa sitä, mitä on vastineeksi saatu.
faq1
17.11.2006 15:45:50
Perehdyin nyt intonaation säätöön ja säädin sen itse kohdalleen. Se oli kyllä niin paljon pielessä, että menee kyllä täysin soittajien soitto-ominaisuushajonnan ulkopuolelle.
Liike lupasi kaikille sieltä ostetuille kitaroille ilmaisen säädön vuoden sisällä ostosta.
Vein siis säädettäväksi ja sanoin, että tuntuu, kuin ei olisi soittaessa vireessä.

Säädin siis itse ja aikaa meni siihen ruuvaamiseen ½ tuntia - tottumattomalla. Kait liikkeessä oli jotakin rahakkaampaakin tekemistä silloin.
Mutta nyt tuntuu olevan sointi kohdallaan. Aikaisemmin se soi ikäänkuin alavireisesti.
gtrniku
22.11.2006 17:19:25
Mulla kesti viimisin kieli ainoastaan 2-3 viikkoa, tod.näköisesti vaan jokin valmistusvirhe.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)