Aihe: Equalizereista..
1 2 3
Bentley
09.11.2006 17:04:34

Tähän liittyen, niille, jotka soolosoundia nostavat buustaamalla keskialuetta: Kohinasta muodostuvaa ongelmaa ja hatutusta vähentää, jos säätää vahvistimesta itsestään hyvän ja riittävän voimakkaan lead -soundin ja käyttää Eq:ta tiettyjen taajuuksien leikkaamiseen komppisoitossa, eikä toisinpäin.

Tuo oli aika hyvä pointti. Pitääpä joskus kokeilla.
For those who can't be without the music!
cr4b
09.11.2006 17:45:35 (muokattu 09.11.2006 17:46:07)
Kertokaapas nyt sitten mulle, että mitä hyötyä on equalizerista? Eikö ne samat säädöt voi periaatteessa tehdä hieman karkeammin vahvistimesta? Siis tarkoitan vain, että mahtaako pedaali olla aivan hintansa arvoinen?
It ain't fast enough 'till the fretboard catches fire.
LaXu
09.11.2006 17:48:25
Kertokaapas nyt sitten mulle, että mitä hyötyä on equalizerista? Eikö ne samat säädöt voi periaatteessa tehdä hieman karkeammin vahvistimesta? Siis tarkoitan vain, että mahtaako pedaali olla aivan hintansa arvoinen?

Vahvarin potikat ei välttämättä vaikuta ihan samoihin taajuuksiin, joten jos tarvii vaikka leikata tai boostata jotain taajuutta, jonka säätö ei vahvarin potikoilla onnistu hyvin, niin EQ on siinä oiva peli.

Henkilökohtaisesti tykkäisin kyllä enemmän parametrisesta kuin graafisesta EQ:sta, parametrisella kun saa säädettyä vapaasti eikä tarvi tyytyä valmistajan valitsemiin taajuuksiin ja kaistanleveyksiin. Parametrisiä EQ-pedaaleja ei taida olla yhtäkään markkinoilla? Räkkilaitteita toki löytyy...
darrell
09.11.2006 18:23:59

EQ voi monesti avata tunkkaisen soundin. Esim. jos kitarassa on tumma soundi, ja vahvistimen oma EQ ei toimi riittävän vapaasti alataajuuksilla, niin ulkoisella EQ:lla voi leikata alapäätä. Näin vahvistimen oma EQ toimii hieman eri taajuusvasteella, siis tällä kyseisellä kitara-vahvistin yhdistelmällä.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
N33m0
09.11.2006 22:29:01

Vaikka omasta kalustosta löytyy räkkivehkeitä joka lähtöön ja eq:lla saa varmasti soundia rukattua helposti haluttuun suuntaan niin silti pieni puristi sisälläni estää minua hankkimasta taajuuskorjainta.
slow music for slow people
McNulty
09.11.2006 23:12:57
Vaikka omasta kalustosta löytyy räkkivehkeitä joka lähtöön ja eq:lla saa varmasti soundia rukattua helposti haluttuun suuntaan niin silti pieni puristi sisälläni estää minua hankkimasta taajuuskorjainta.

Sulla on jo sellainen etuasteessa aivan varmasti!
Nyt pussataan puristia hyvästi :)
"Serenity Now!" -Frank Costanza
N33m0
09.11.2006 23:15:01

Sulla on jo sellainen etuasteessa aivan varmasti!
Nyt pussataan puristia hyvästi :)

tarkotin tollasta graafista mikromillinysväintä
slow music for slow people
Ambitus
10.11.2006 00:12:49 (muokattu 10.11.2006 00:13:55)

Mulla oli hetken aikaa TC:n Finalizeri kitararäkissä ja voin sanoa et toimi! Dynaaminen eq on kunkku. Graafista ei kantsi hommaa..Samantien täysparametrinen eegu kehiin...ja jos on rahnua niin sijoittaa esim johonkin tommoseen dynaamiseen eguun. Helpottuu miksaajankin hommat paljon.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
SH1THEAD
10.11.2006 00:24:05 (muokattu 10.11.2006 00:25:55)
Mulla ei ole vieläkään mitään pahaa sanottavaa mun Behringerin EQ:sta. Mitään ylimääräsiä suhinoita eikä pörinöitä ei ole ilmennyt käytön aikana kertaakaan niin verkkovirralla kuin patterillakaan ja aina on saanut käytettyä laitetta niin kuin olen toivonut. Tällä hetkellä oon mieltynyt kovastikin 6505 omiin säröihin ja EQ toimii loopissa pelkkänä boostina grindcorebiisejä varten.

Ylipäätänsä ei oo vielä Behringerin pedaaleista törkeää vikaa löytynyt. Mulla oli myös tuo acoustic modeler, mutta vähäisen käytön ja tarpeen takia myin pois. Myös se toimi täysin niin kuin pitikin ilman ongelmia. Kokemuksien pohjalta uskalsin hommata nyt NR100:n (noisegate) ja huomenna varmaankin pääsen ensimmäisiin testauksiin kämpillä.

edit: mitä tulee alkuperäiseen viestiin, niin itse huomasin että EQ ei käyttäydy läheskään samalla tavalla putkivahvarin ja mallintavan kanssa, mut en kyllä käsitä minkä takia se ihan mykkä olisi.
äsh :/
Bentley
10.11.2006 18:49:45

Mulla ei ole vieläkään mitään pahaa sanottavaa mun Behringerin EQ:sta. Mitään ylimääräsiä suhinoita eikä pörinöitä ei ole ilmennyt käytön aikana kertaakaan niin verkkovirralla kuin patterillakaan ja aina on saanut käytettyä laitetta niin kuin olen toivonut. Tällä hetkellä oon mieltynyt kovastikin 6505 omiin säröihin ja EQ toimii loopissa pelkkänä boostina grindcorebiisejä varten.

Ylipäätänsä ei oo vielä Behringerin pedaaleista törkeää vikaa löytynyt. Mulla oli myös tuo acoustic modeler, mutta vähäisen käytön ja tarpeen takia myin pois. Myös se toimi täysin niin kuin pitikin ilman ongelmia. Kokemuksien pohjalta uskalsin hommata nyt NR100:n (noisegate) ja huomenna varmaankin pääsen ensimmäisiin testauksiin kämpillä.

edit: mitä tulee alkuperäiseen viestiin, niin itse huomasin että EQ ei käyttäydy läheskään samalla tavalla putkivahvarin ja mallintavan kanssa, mut en kyllä käsitä minkä takia se ihan mykkä olisi.

Ei se ihan mykkä ookaan vaan siitä ei oo apua kyllä vampiren kanssa niin yhtään. Tosi pientä eroa tulee soundiin kun sitä equa käyttää mutta ei se ny kovin paljoa auta. Jos sen equn saisi vampiressa laitettua johonkin muualle kuin ennen niitä kaikkea muuta mitä ite vampiresta löytyy niin sitten voisi olla jo parempi vaikutus sillä equlla.

Vampiressa vissiin on se efektilenkki säädetty ennen niitä kaikkia mallinnussydeemejä kuten joku jo siitä mainitsikin tällä palstalla joka tarkottaa sitä että se efektilenkki on täysin turha. Sama homma ois jos sen efektin laittaisi kitaran jälkeen ja siitä inputtiin. Ainakin näin mä oon nyt sen todennu kun oon tätä asiaa jonkin verran tutkiskellu.

Mutta muuten tuo Behringerin Eq toimii kuten pitää mutta se voi olla vähä riskialtis ottaa esim. keikalle. Siinä kun on heti piirilevy niiden nappuloiden alla ja siinähän ei yllättäen oo mitään suojaa. Että jos jotain nestettä kaatuu päälle niin se voipi olla heti siinä. Muuten tuo on kyllä ihan kätevä kotinauhoittelussa. Jos livekäyttöön tartten joskus equa niin hommaan jotain vähän jykevämpää laitetta sinne sitte.
HeavyMachinery
11.11.2006 09:12:58

Olen joskus taistellut samaa pirua vastaan, onneksi se on muuttanut teille.

Mulla on graafinen EQ marsun loopissa, sillä poistan sitten alimmat taajudet about 300hz ja aivan korkeimmat taajuudet tyyliin yli 10khz Muuten se on aika suorana. Kaapin komotusta sillä tulee kompensoitua. Mutta siis eq:n avulla styrkkari soi lujempaa ja selkeämmin kun alapää ei mene tukkoon....
Meidän Äiti tekee teidän äidistä ruokaa....
Fingolfin
02.05.2007 09:25:41 (muokattu 02.05.2007 09:27:07)
Teillä kenellä on EQ efektiluupissa, niin paljonko olette "avanneet" (dry/wet) looppia, vai onko sillä EQ:n tapauksessa mitään merkitystä?
Strength and Honor
tommiot
02.05.2007 11:00:41
Teillä kenellä on EQ efektiluupissa, niin paljonko olette "avanneet" (dry/wet) looppia, vai onko sillä EQ:n tapauksessa mitään merkitystä?

No mä pistäisin kyllä ihan täysille sen mixin. Kaikki signaali EQ:n läpi.
Fingolfin
02.05.2007 11:38:31
No mä pistäisin kyllä ihan täysille sen mixin. Kaikki signaali EQ:n läpi.

Tämä olisi ainakin maalaisjärjellä "ainut oikea" tapa.
Strength and Honor
Insane Kane
02.05.2007 12:15:48
Tämä olisi ainakin maalaisjärjellä "ainut oikea" tapa.

Minä pidän tällä hetkellä vahvistimessa paraller-loopissa pelkkää piuhaa. FX-leveliä säätämällä saan soundiin täyteläisyyttä oikein kivasti.
Tuossa välissä toimisi myös EQ, jossa olisi oikein rajut säädöt ja sillä sitten maustaisi perussoundia lisäämällä sen rinnalle rajusti eekutettua soundia.
Tokkiinsa voi ajaa kaikki EQ:n läpi, kun haluaa tehdä soundista erilaisen.
Maalaisjärjellä hyvän kuuloinen on oikea tapa.

Yleisohje on että "lihamyllyt" inserttiin(series-loop) ja silottimet auxiin(paraller-loop).
Kuitenkin paljon jänniä soundeja jää kokematta jos aina mennään orjallisesti kirja kädessä ja silimät kiinni.

Eekuu diipadaapaa:
Kapea Q-arvo leikattaessa, leveä korostaessa
Jos soundi on mutainen, leikkaa n. 250Hz
Jos soundi on honottava, leikkaa n. 500Hz
Leikkaa kun haluat paremman soundin
Korosta kun haluat erilaisen soundin
Turha korostaa taajuuksia joita ei alunperin ole ollutkaan.
Sähkökitaraan vihjeitä...
Perusäänialue: 80-800Hz
Täyteläisyys: 240-500Hz
Kireys: 1-2kHz
Kirkkaus: 3-5kHz
Joissain 4x12 kaapeissa kannattaa vähentää 1kHz
Ei näin! >=)
Bentley
02.05.2007 17:56:07

Mä tykkään käyttää eq-pedaalia säröpedaalin jälkeen mutta mitenkä asia onkaan sitten ihan vahvistimen särön kanssa? Meinaa ku käytännössä sitä equa ei taida saada särön jälkeen?

Eikö särö tuu vasta pääteasteessa eli vahvistimen input ja fx-looppi menee ennen sitä?
Insane Kane
02.05.2007 18:08:25
Mä tykkään käyttää eq-pedaalia säröpedaalin jälkeen mutta mitenkä asia onkaan sitten ihan vahvistimen särön kanssa? Meinaa ku käytännössä sitä equa ei taida saada särön jälkeen?

Eikö särö tuu vasta pääteasteessa eli vahvistimen input ja fx-looppi menee ennen sitä?

Looppi on joko etusen jälkeen tai sen kanssa rinnan.
Särö tulee useimmissa tapauksissa etuasteesta. Kun käännetään nupit kaakkoon alkaa pääteaste yleensä säröytymään, mikä ei välttämäti ole mikään kivan kuuloinen rupsutus.
Ei näin! >=)
H.Corruption
03.05.2007 02:00:36

Valtaosassa vahvistimia särö tehdään etuasteessa. Jos käytät säröpedaalia ja jatkat siitä eq:n kautta vahvistimeen jonka haluat myös säröytyvän, menee soundi sen verran muusiksi ettei eq:n vaikutus erotu enää. Vahvistin tulisi pitää suhteellisen puhdassoundisena, ellei ole mahdollista kytkeä eq:ta fx-looppiin. Yleisesti fx-looppi on etuasteen ja pääteasteen välissä. Se voi olla joko sarja- ja/tai rinnankytketty. Sarjakytkentäisessä loopissa oleva laite on etasteen ja pääteasteen välissä. Rinnankytketyssä loopissa laite on kytketty signaalitien rinnalle etuasteen ja pääteasteen välissä. Sitten on vielä näiden yhdistelmä jonka toimintatapa valitaan kytkimellä tai potikalla. Jälkimmäisessä voi säätä rinnakkaisen signaalin suhdetta loopin signaaliin. Joissakin vahvistimissa on myös loopin send- ja return-signaalitasojen säätöpotikat.

Se että eq:n vaikutus ei ole kovin suuri mallintavaa laitetta ennen voi johtua liian suuresta signaalitasosta jolloin mallintavan etuaste rajoittaa sitä siten että se kuulostaa siltä kuin eq:n säätäminen ei vaikuttaisi mitään. Kokeile ensin ihan puhtaalla soundilla esim V-Ampin kanssa.
masterhat
03.05.2007 02:26:13
Kun käännetään nupit kaakkoon alkaa pääteaste yleensä säröytymään, mikä ei välttämäti ole mikään kivan kuuloinen rupsutus.

tä? mikäs sen maukkaampaa:D
I am the Horsemaster
kunnasja
03.05.2007 03:12:44
Eekuu diipadaapaa:

Ja plussaa tuli tuosta. Omat havaintoni:

* Kitarat otetaan esiin korostamalla (tai "huomioimalla") 3 kHz ja 1 kHz ... varoen erityisesti 3 kHz, ettei tule ärsyttävää Marsu-taajuutta liikaa.

* Basso esim siitä välistä eli 2 kHz, jossa on basson "yläpää"

* Kitarat leikataan 200 .. 250 Hz aina, koska siinä on basson tuoma muna. Ei mennä sinne sohimaan ja tukkimaan taajuuskaistaa.

* Kitaran kaista on ala-keskialue. Ei siis kannata scoopata keskitaajuuksia hulluna (Rocktron Gainiac / 30dB scoop-vara???) vaan niillä tuodaan 6-kieliset esiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)