Aihe: Tunkkanen saundi. Auttaako presence/treble booster? 1 2 | |
---|---|
![]() 31.10.2006 11:46:01 | |
Mitä vittua? Mulla jos vääntää Classicin volumen edes neloseen asti niin kaikki muu peittyy ihmiset huutaa tuskissaan jo. Korvat vuotaa verta. Toiset soittaa humppaa ilman tulppia ja toiset kuolonmetallia super-hyper-teollisuuskuppikuulonsuojaimien kanssa... ;-) No ei kyllä mitään kuolometallia ole ja tulpat on (kuka idiootti soittaa ilman?) mallia perusjoulukuusi. What is life? - A bad trip. | |
![]() 31.10.2006 12:57:01 (muokattu 31.10.2006 13:02:35) | |
Vahvistimena on peavey classic 30 ja lisäkaappina framus cs 212. Ongelma on seuraavanlainen: classicci korostaa sopivasti alapäätä kun bassot on säädetty vahvarin omasta eq:sta 10-12, kun taas trebleä ja middleä ei voi samaan aikaan korostaa edes yli puolenvälin, muuten saundista tulee liian terävä ja kylmä ja oon huomannu että bändin kanssa saundi hukkuu muihin soittimiin. Ja kysymys kuuluukin että voisko tohon saundiin hakea lisää läpileikkaavuutta ja selkeyttä jollakin treble tai presence booster pedaalilla? Kuulemma vahvistimen presence säädöllä tota läpileikkaavuuttaa ja "läsnäolon" fiilistä sais lisää saundiin, mutta sitä ei tossa classicissa ole. En kuitenkaan hae mitään ylikirkasta boosteria, koska soitan aika tummalla ja rouheella bluus/rock saundilla. Jos soundi on sinulle mieluinen tummana ja rouheana, silloin ei ratkaisu oikein v o i olla sen muuttaminen kirkkaaksi ja teräväksi trebleä buustaamalla. Ainoa sellainen vaihtoehto, johon ei sisälly Peavey Classicin vaihtamista johonkin toiseen vahvistimeen, on mun nähdäkseni signaalin splittaus, eli jaetaan kitarasignaali ennen peaveytä joko toiseen kitaravahvistimeen tai di-boksilla pa:han, ja yritetään sieltä nostaa esiin sitä kaivattua kirkkautta. No ei kyllä mitään kuolometallia ole ja tulpat on (kuka idiootti soittaa ilman?) mallia perusjoulukuusi. Eli -18dB niinsanotut hifi-EARit? Veikkaanpa, että rumpalinne tekniikassa olisi parantamisen varaa, ja veikkaan myös että kitarassa on liikaa säröä mikä tekee soundista aina kesymmän ja lussumman. Minä soitan ilman tulppia, ja olen tehnyt niin liki 30 vuotta, eikä musiikkini ole hanurijatsia vaan aika lailla mättöä. Ei sitä silti tarvitse järjettömän kovaa soittaa. Korvissa ei soi, ja heinäsirkat kuuluu, ja studion kaiuttimistakin tulee ihan tasaista ääntä. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 31.10.2006 13:19:33 | |
Eli -18dB niinsanotut hifi-EARit? Veikkaanpa, että rumpalinne tekniikassa olisi parantamisen varaa, ja veikkaan myös että kitarassa on liikaa säröä mikä tekee soundista aina kesymmän ja lussumman. Minä soitan ilman tulppia, ja olen tehnyt niin liki 30 vuotta, eikä musiikkini ole hanurijatsia vaan aika lailla mättöä. Ei sitä silti tarvitse järjettömän kovaa soittaa. Korvissa ei soi, ja heinäsirkat kuuluu, ja studion kaiuttimistakin tulee ihan tasaista ääntä. Tulpat on joo 18 dB:n vaimennuksella. Rumpalin tekniikasta en voi muuta sanoa kuin, että kuulostaa hyvältä ja se riittää minulle. Ei minua hiljempaa soittaminen kyllä haittaisi ollenkaan, jopa niin ettei tarvitsisi tulppia. Ja jos siusta bossin bluesdriver drive n. klo. 12:sta clean kanavan päälle on liikaa säröä niin ok, sitten sitä on liikaa. What is life? - A bad trip. | |
![]() 31.10.2006 13:51:04 | |
Näyttää siltä että pitää alkaa kattelee uutta nuppia sitten :) Kiitti vastauksistanne. "You're the way, the truth and the life" | |
![]() 31.10.2006 13:51:06 | |
Oon mä bossin eq:lla yrittäny säätää, mutta siinä ei riitä taajuudet ku 6,4Khz:hon asti ja eikös presence vaikuta josssain 8-10Khz alueella? Nyt saatan olla totaalisesti väärässä, mutta eikö presence namiskan vaikutus ole jossain 2Khz paikkeilla kitaravahvistimissa. Minulla on myös kovin tummasaundinen vahvistin - alapäätä ja keskialuetta on riittämiin, joten tarvittavan trebleboostin hoitaa Bossin eq pedaali. Tärkeää on että kompensoi ylätaajuuksien lisäämistä tiputtamalla pedaalin leveliä siten että boostattu ja bypass signaali soivat yhtä voimakkaasti. Muuten tuo yläpäiden korostaminen lisää vain vahvistimen säröytymistä (no, riippuu tietysti millaiset gain asetukset on käytössä) | |
![]() 31.10.2006 13:54:46 | |
Jos soundi on sinulle mieluinen tummana ja rouheana, silloin ei ratkaisu oikein v o i olla sen muuttaminen kirkkaaksi ja teräväksi trebleä buustaamalla. Komppaan myös tätä. Jos tykkäät soittaa tummalla saundilla, niin silloin täytyy kyllä hyvin tarkkaan katsoa mitä soitat. Eli paljon punomattomilta kieliltä ja silloin kun muut soittavat korkeammalta vetäset rankkoja riffejä paksummilta kieliltä? :) | |
![]() 31.10.2006 14:02:35 | |
Komppaan myös tätä. Jos tykkäät soittaa tummalla saundilla, niin silloin täytyy kyllä hyvin tarkkaan katsoa mitä soitat. Eli paljon punomattomilta kieliltä ja silloin kun muut soittavat korkeammalta vetäset rankkoja riffejä paksummilta kieliltä? :) Mistään ylitummasta hevimörinästä ei oo kyse. Mun korvaan toi saundi mitä haen on perus bluus rähinä miedolla säröllä tyyliin Dire Straits. Mulla vaan on ongelma tossa piiviissä että siitä tulee väkisin tumma että mielyttää korvaa. Tuli mieleen että mulla lojuu tossa käyttämättömänä Celestion G12H -elementti. Auttaskohan se saundia kirkkaampaan suuntaan jos vaihtais tohon lisäkaappiin V30:n pariks? Entä miten mikitys keikoilla,tartteeko 2 mikkiä että saa molemmat elementit kuulumaan? Vaikeeks menee :) "You're the way, the truth and the life" | |
![]() 31.10.2006 14:04:02 | |
Ja jos siusta bossin bluesdriver drive n. klo. 12:sta clean kanavan päälle on liikaa säröä niin ok, sitten sitä on liikaa. Hmmmmm. Jotenkin tuntuu oudolta, ettei vola muka noilla säädöillä riitä. Oletko milloin viimeksi vaihtanut pääteputket ts. voisivatko olla jo hiipumaan päin? | |
![]() 31.10.2006 14:17:52 | |
Mulla vaan on ongelma tossa piiviissä että siitä tulee väkisin tumma että mielyttää korvaa. Musta alkaa tuntumaan että sun kannattaisi lähinnä alkaa kattelemaan uutta vahvistinta. Kuullostaa siltä että toi Peavey ei oo vaan sun juttus, varsinkaan jos et edes sopivaa kirkkautta pysty eq pedaalilla tuomaan esille. Kokeile vielä kuitenkin kaivaa vahvistimesta itsestään sitä kirkkautta ja kokeile eq pedaalilla jos saat korostettua sitä ilkeää taajutta. Jos löydät sen taajuuden leikkaa sitä tarvittava määrä ja aseta eq pedaalin level siten että se vastaa bybass signaalia. | |
![]() 31.10.2006 14:24:39 | |
Hmmmmm. Jotenkin tuntuu oudolta, ettei vola muka noilla säädöillä riitä. Oletko milloin viimeksi vaihtanut pääteputket ts. voisivatko olla jo hiipumaan päin? Pääteputket on kyllä aika lopussa vaan eipä tuo uusilla putkillakaan paljon kovemmin soinut. What is life? - A bad trip. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)