Aihe: Vox Tonelab Se:n sisusta
1 2 3
Exhausted
12.10.2006 10:23:09

Oli muuten joskus juttua hybridivahvarista, jossa ainoastaan särökanava oli putkella, cleani oli puhtaasti trankuilla, tällaisesta rakenteesta voisi hyvinkin lähteä legenda "feikkiputken" käytöstä kun vahvari cleaneillä toimii samalla tavalla ilman putkea.

Marshall Valvestate, Laney Tube Fusion, ...
Vemmy
12.10.2006 10:47:33
Marshall Valvestate, Laney Tube Fusion, ...

Niin, ekasta Valvestate-sarjastahan laitteen suunnittelijat ovat itse sanoneet, että eihän se siellä mitään tehnyt, ja Fenderin Roc-Pro sarjan laitteesta voi ottaa putken pois, eikä mitään vaikutusta ole, laite toimii ihan yhtä hyvin (tai huonosti) kuin putken ollessa paikoillaan. Kokeilkaa ny joku Tonelabin omistaja, että toimiiko se härpäke ilman putkea, niin saadaan varmuus tähänkin asiaan, ei tartte sitäkään sen enempää miettiä.
Asiasta en mitään tiedä, mutta kyllä se nyt on näin.
Grabel
12.10.2006 12:08:55
Kokeilkaa ny joku Tonelabin omistaja, että toimiiko se härpäke ilman putkea, niin saadaan varmuus tähänkin asiaan, ei tartte sitäkään sen enempää miettiä.

Koska putken vaihtaminen toisen merkkiseen muuttaa soundia, niin ainakin itse otaksuisin putken olevan tällöin ihan aiheesta laitteessa.
Rokkia rennolla asenteella!
Exhausted
12.10.2006 12:46:51

Koska putken vaihtaminen toisen merkkiseen muuttaa soundia, niin ainakin itse otaksuisin putken olevan tällöin ihan aiheesta laitteessa.

psykoakustiikkaa?
Swan
12.10.2006 13:44:50
http://www.voxamps.co.uk/products/tonelab/tonelab.htm

The power amp section on the ToneLab range features our patented VOX Valve Reactor circuitry that was introduced in our Valvetronix amplifiers. This unique technology enables ToneLab and Tonelab SE to provide the sound, feel and dynamic range that, until now, were only possible with a multitude of all-tube amplifiers. The Valve Reactor circuit uses a 12AX7/ECC83 dual triode vacuum tube, a virtual output transformer and a dummy speaker circuit that simulates impedance changes of a real speaker. In other words though the output power (level) is low, it has the same power amp circuit as an actual full-tube amp, and faithfully reproduces the response of the power amp circuits of the original amp that is being modeled. It reconfigures itself so that its characteristics are the same as the amps it's modeling (class A, class AB, negative feedback circuit, etc.) This means that all of the nuances of the original amp model including sound, feel, distortion and presence are reproduced.

Sama juttu kuin Valvetronixeissa siis, eli putki, virtuaalinen ulostulomuuntaja ja dummy speaker muodostavat kimpassa pääteastemallinnukset natsaaville etuastemallinnuksilleen. Tarkoittaa sitä, että Valvetronixeissa masterin luukuttaminen tuottaa simuloitua päätesäröä, ja möykkää voi sitten hillitä takapaneelin wattipotikalla. Tonelabissa masterin virkaa toimittaa VR Gain.
Once lady Yuna fixes her hair, we leave.
>-)))> #26
S.M.A.K.
Tori:
Ei mitään, vielä!
Spike
12.10.2006 14:06:11
Vasta putkitekniikkaan vihkiytyvänä sanoisin, että putki hehkuu ja lämpenee jos siihen on kytketty hehkuvirta (n.6v), mutta toimiakseen vahvistimena se tarvitsee anodijännitteen,kymmeniä,usein satoja voltteja, jonka tuottava virtalähde nostaa laitteen hintaa, joten jos halutaan valmistaa "feikkiputkilaite" niin pelkkä putki on halpa,ja hehkuille sopiva virta löytyy laitteen kuin laitteen virtalähteestä.

Saa ne pienemmilläki jännitteillä, esim riffissä ollut putkietunen toimi matalilla jännitteillä.
Clearly motivated by an unholy alliance. O: Single coil tai singlecoil-sized humbucker
masterhat
12.10.2006 15:08:14 (muokattu 12.10.2006 15:08:26)
Fenderin Roc Pro-sarjassa ainakin taisi olla näin. Netissä pyörii video missä putki otetaan irti vahvistimen ollessa päällä, ja saundi ei muutu miksikään :)

mul oli joskus tää kyseinen combo. mökää lähti helvetisti ja soundi oli kamala. putkista mulla ei silloin ollut hajuakaan, kun sen sain
Tehotyttö95
Twinkle
12.10.2006 17:10:29
Putken lämpiäminen ei tosiaan todista mitään, koska se lämpiää joka tapauksessa kun siihen johdetaan hehkuvirta.

Minulla on tuo Digitechin RP-7 Valve, jossa on 12AX7-putki sisällä. Putki tosiaan on käytössä vain tietyissä malleissa, muun muassa puhtaissa ja yhdessä miedommassa särömallissa. Korkeammat High saturation -säröt toimii ihan ilman että vimpaimessa olisi putkea sisällä ollenkaan.

Mitenkä tuon nyt sitten testaa onko siinä putkea? Paha mennä sanomaan, etenkään jos sitä putken vaikutusta ei itse korvalla kuule. Onko sillä sitten merkitystä, jos eroa ei pysty kuulemaan. "Tän on pakko kuulostaa lämpimämmältä koska tässä on putkia" on ilmeisen yleinen tapa näissä piireissä mitenkä tuota tarkastellaan.
Grabel
12.10.2006 21:08:37 (muokattu 12.10.2006 21:09:05)
Exhausted: psykoakustiikkaa?

Sinulta taisi jäädä huomaamatta aikaisempi sepustukseni:

Itse korvasin Tonelabiini (pöytämalli) alkuperäisen EH:n juuri tuollaisella JJ:n putkella. Tein vielä sellaisen testin, että äänitin samaa riffiä ensin EH:lla ja sitten JJ:llä, jotta erot eivät jäisi vain mielikuvien/muistin varaan. Kaikki asetukset pysyivät tietenkin samoina äänityksissä. Sitten liitin testipätkät yhdeksi "biisiksi": ensin EH ja sitten perään JJ.

Tulos: JJ:n soundissa on selkeästi enemmän alakeskiääntä ja sen soundi on tietyllä tavalla krouvi verrattuna EH:n hentoisempaan ja kirkaanpaan tuotokseen. Nämä siis särösoundilla soitettuna.

Joten kuvitelmat sikseen :)
Rokkia rennolla asenteella!
FVampir
12.10.2006 23:40:54

Äh.. eipä saanu putkea pois tuosta päälypuolelta(?) ja pitäs taas purkaa enemmänku 4 ruuvia joten empä jaksanut... sen verran kokeilin että kokeilin sormella putken lämpötilaa ja vertasin metalleihin ja muoveihin samassa laitteessa: about muovien lämpönen. Pistin päälle ja soittelin jonkun aikaa... ja kokeilin uusiksi.. ja kyllä se tuntu olevan ruumiinlämpönen kun taas verratut osat oli kylmempiä. Ei se kyllä kuumempi ollu mutta hitusen lämpimämpi.. lineekkö johtunut putken lämpenemisestä vaiko laitteen muusta lämpenemisestä x)

tosiaan jos joku muu jaksaa purkaa tonelabbinsa ja kokeilla ni kiva.. minä en ainakaan enään tälleillalle jaksa.. jos sitä tos joku ilta ottas asiaksi kokeilla..
Levykansitaidetta vailla? Ota yhteyttä tai käväse kattomassa www.lunaria-studios.com :)
Twinkle
12.10.2006 23:52:57 (muokattu 12.10.2006 23:53:38)
Joku lainaa minulle, minä saan sen purettua ilman että se menee rikki..

EDIT: ja tottakai saan sen vielä purkamisen jälkeen kasaankin. :P
Paby
13.10.2006 00:03:44 (muokattu 13.10.2006 00:15:50)
Äh.. eipä saanu putkea pois tuosta päälypuolelta(?) ja pitäs taas purkaa enemmänku 4 ruuvia joten empä jaksanut... sen verran kokeilin että kokeilin sormella putken lämpötilaa ja vertasin metalleihin ja muoveihin samassa laitteessa: about muovien lämpönen. Pistin päälle ja soittelin jonkun aikaa... ja kokeilin uusiksi.. ja kyllä se tuntu olevan ruumiinlämpönen kun taas verratut osat oli kylmempiä. Ei se kyllä kuumempi ollu mutta hitusen lämpimämpi.. lineekkö johtunut putken lämpenemisestä vaiko laitteen muusta lämpenemisestä x)

tosiaan jos joku muu jaksaa purkaa tonelabbinsa ja kokeilla ni kiva.. minä en ainakaan enään tälleillalle jaksa.. jos sitä tos joku ilta ottas asiaksi kokeilla..

Pöytämällistä sai putken suojuksen auki ihan ilman röytämistäkin. Nyt harmittaa etten muistanut kokeilla sitä ilman putkea. Pelkäsin liikaa kalliin vehkeen takia (halvempi se oli kuin podxt uutena). Veikkaan että siinä vehkeessä voi olla tunnistin että se ei toimi ilman putkea. Ainakin näin manuaalissa virkataan, about. En muista. Pitäs tarkistaa.

Ja tosiaan kyllähän se putki tuntu kädessä lämpimältä kun niitä vaihtelin kerran reippaasti. Ajattelin että se putken takana oleva ledi olis voinu lämmittää mutta kyl siinä joku jännite menee.

Ei se saundi paljon muuksi muuttunut putkien vaihdolla. Mulla taitaa olla psykoakustisesti paska kuulo. Tykkään kirkkaasta ja lasimaisesta saundista, ehkä tonelab oli mulle liian lämmin saundinen. Muhjunen. En tykänny siitä kun sitä ei voinut käyttää ihan tavallisena multiefektinä ilman vahvistin ym. mallinnuksia. Se:tähän voi käyttää ihan pelkkänä efektilankkuna, kun siitä löytyy mallinnosten bypass. Pöytämallissa sai vain kaappimallinuksen pois päältä (efektien lisäksi).

Edit: röytämistä.
Christ, what would rock and roll be without feedback?
shamu
13.10.2006 08:07:05
Itellä SE, en oo avannu, mutta sen oon huomannu että ääni ei kulje heti virtakatkaisijan naksauttamisen jälkeen. Samalla tavalla kuin putkikoneissa, lämpeneminen kestää hetken. Mene ja tiedä.
kassus
13.10.2006 19:09:43 (muokattu 13.10.2006 19:18:42)

Joku antoi ymmärtää että putken saisi päältäpäin pois laittamalla putken ympärille vaikka nippusiteen ja pihdeillä kiinni nippusiteestä?

Oletteko saaneet tonelabin keskustelemaan tietokoneen kanssa? jos, niin miten, tarvitaanko kallista vehettä midipistokkeen ja UBS:än väliin?
TLT-Team, takanani on loistava tulevaisuus.
Riku Rotten
13.10.2006 20:53:31 (muokattu 13.10.2006 20:53:40)
Joku antoi ymmärtää että putken saisi päältäpäin pois laittamalla putken ympärille vaikka nippusiteen ja pihdeillä kiinni nippusiteestä?

Sillä siis estyy putken verenkierto?

Oletteko saaneet tonelabin keskustelemaan tietokoneen kanssa? jos, niin miten, tarvitaanko kallista vehettä midipistokkeen ja UBS:än väliin?

EDIROL UM-1X on 45 egee ja yksi monista vaihtoehdoista. Siis halpa. Itsellä pelittänyt luotettavasti.
http://www.musiikkiliike.fi/?m=shop&a=group&t=44
Twinkle
13.10.2006 20:57:03 (muokattu 13.10.2006 20:57:28)
Sillä siis estyy putken verenkierto?

Sitäkin, mutta luultavasti tuossa haetaan sitä, että on jotakin mihin tarttua, pelkästä putkesta on paha ottaa tongeilla kiinni.
LaXu
13.10.2006 22:28:05
Useinhan näissä yhden putken laitteissa on takana joku ledi taustavalona. Itsessäänhän putket eivät juurikaan loista, tuntuu että ihmiset välillä rinnastavat ne hehkulamppuihin ja odottavat putken hönkivän valoa. Niinpä valmistajatkin sitten tunkevat sen punaisen ledin sinne taakse jotta voidaan näyttää että "meilläpäs onkin täällä putki!"
Twinkle
13.10.2006 22:33:00
Useinhan näissä yhden putken laitteissa on takana joku ledi taustavalona. Itsessäänhän putket eivät juurikaan loista, tuntuu että ihmiset välillä rinnastavat ne hehkulamppuihin ja odottavat putken hönkivän valoa. Niinpä valmistajatkin sitten tunkevat sen punaisen ledin sinne taakse jotta voidaan näyttää että "meilläpäs onkin täällä putki!"

Omistamassani digitoosassa ei ole lediä. Kyllä se rööri vähän siellä hohtaa, mutta en minä sitä lukuvalona käyttäisi.
masterhat
14.10.2006 00:02:00
luulisi että on typerää huijata ihmisiä, jos se putki on vain feikki. niin no, tekihän fender samaa, ja silti tuotteet menee vielä nykyäänkin kaupaksi. yhtä kaikki. jos kuulostaa hyvältä, niin silloinhan kaikki on hyvin, eikös?
Head like a hole
losli
14.10.2006 00:18:48
Kunnolla ajettu etuasteputki on kyllä käytön jälkeen niin kuuma että ei sitä mielellään koskettele.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)