Aihe: Jack&Danny LS5 vs. Gibson Les Paul Standard
1 2 3 4 514 15 16 17 18
darrell
27.09.2006 21:10:25 (muokattu 28.09.2006 10:40:45)
Darrell, huomasitko eroja vireen pidossa.

Gibson on ollut mulla uudesta asti (-89), ja J&D pari viikkoa. Gibson pitää paremmin vireen, mutta molemmissa on uudet kielet ja voi olla, että ne asettuu eri tavalla. Noissa ääninäytteissä J&D kuulosti epävireisemmältä, mutta se ei pelkästään ole kitaran vika EDIT tsekattu tarkemmin, ja osittain saattaapi olla satulassa korjaamista, katso lisäys kirjoitukseen alempana.

Oletko ehtinyt soittamaan kumpaakin kitaraa muutamaa minuuttia pidempään?

Lainaan itseäni tuosta "J&D miinukset" ketjusta:

Sitä on vaikea kuvailla tarkasti kuulostamatta hullulta, mutta minulle suurin ei-niin-helposti-korjattavissa-oleva ero on siinä, miten kitara värähtelee akustisesti käsissä/sylissä, ja erityisesti hihnassa.

Kun lyö ekoilta nauhoilta soinnun soimaan, niin Gibson värähtelee erottelevasti, koko sävelalueella, ja kaikilla kielillä on selvästi oma luonteensa, joka tulee varmaan harmonisista tms. J&D:ssä tämä ei tunnu samalta.

Jos ei pääse vierekkäin kokeilemaan, niin tätä kuvailemaani eroa tuskin huomaa. Talla voi olla parempi tai kovempaa matskua, tai sitten Gibsonissa olevat uudet Elixirit on J&D:ssä olevia uusia D'Addarioita paljon paremmat. Voi olla myös psykoakustiikkaa.

Nyt on tietenkin huomioitava se, että Gibson on päivittäisessä veivauksessa jo ikääntynyt ja patinoitunut. Kun puut vanhenee, niin sointi jotenkin avautuu. J&D:tä ei ole soitettu sisään vielä pitkään aikaan.
Wäiski
27.09.2006 23:50:15
J&D:n cleaneihin, Gibsonin säröön.

Gibsonin ny olis pitäny voittaa ("Made in USA vs Made in missä-lie") 10-0, mutta ei se vaan voita.

Sokkotestin jälkeen aivan sama tulos täälläkin. Mitenhän soi sitten "laatumikeillä". Hieno vertailu, plussaa siitä!
Les Fender
28.09.2006 01:29:31 (muokattu 28.09.2006 01:30:43)
Noissa ääninäytteissä J&D kuulosti epävireisemmältä, mutta se ei ole kitaran vika.

Noin yleistäen ja sen kokemuksen perusteella mitä mulla on noista halpiksista niin voi olla että johtuu myös kitarasta.

Yleensä näissä kitaroissa se huonoin osa on muovinen satula, vaikka intonaation säätää kohdalleen niin kielet ovat satulassa senverran korkealla että alimmilta nauhoilta joutuu painamaan liikaa jolloin varsinkin avosoinnut toisissa kiännöksissä kuulostavat huonoilta. Hyvällä viritysmittarilla on helppo kokeilla kuinka metsikössä mennään 1-3 nauhoilta.

Toinen vika muovisatuloissa on ettei se luista, tuon voi kokeilla virityksen jälkeen painamalla virittimen ja satulan välistä sormella kieltä alaspäin. Mitä enemmän jää ylävireeseen, sitä huonompi luisto.

Erittäin suositeltava investointi halppikseen on ammattimiehen tekemä, kunnollinen satula. Kummasti paranee vireisyys ja vireessäpysyminen. Tuppaavat nykyään halvimpienkin virittimet olemaan asiallisia, turha niitä on vaihtaa jos satula on pasna.
"Living is easy with eyes closed!"
fox
28.09.2006 01:37:00

Erittäin suositeltava investointi halppikseen on ammattimiehen tekemä, kunnollinen satula. Kummasti paranee vireisyys ja vireessäpysyminen. Tuppaavat nykyään halvimpienkin virittimet olemaan asiallisia, turha niitä on vaihtaa jos satula on pasna.

Komppia tuolle. Eipä niistä mikeistäkään enää sellasta voi sanoa, kuin joskus, että ne ihan käyttökelvottomat olis. Toki on nopeasti käämittyjä massatuotanto-halpamikkejä, mutta kyllä niillä melko pitkälle menee niilläkin. Eli itsekin kiinnitän huomioo satulaan.. sellanen juttu vielä, että jos se satula on musta, ei se välttämättä oo mikään grafiittisatula, onpahan vaan mustaa muovia.. ;)
Messinkisatulahan se on se... ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
darrell
28.09.2006 10:22:10 (muokattu 28.09.2006 10:32:42)
Noin yleistäen ja sen kokemuksen perusteella mitä mulla on noista halpiksista niin voi olla että johtuu myös kitarasta.

Yleensä näissä kitaroissa se huonoin osa on muovinen satula, vaikka intonaation säätää kohdalleen niin kielet ovat satulassa senverran korkealla että alimmilta nauhoilta joutuu painamaan liikaa jolloin varsinkin avosoinnut toisissa kiännöksissä kuulostavat huonoilta. Hyvällä viritysmittarilla on helppo kokeilla kuinka metsikössä mennään 1-3 nauhoilta.

Tämä oli hyvä pointti!

Ilman muuta aion tehdä tähän kunnon satulan, kunhan ehdin (ja vaihtaa mikit). Olen tehnyt itse muutaman satulan ja en itse hyväksyisi tätä satulaa esim. ammattilaisen tekemänä. Gibsoniin verrattuna kitaraa on vaikea saada parin sentin tarkkuudella vireeseen koko kaulalta, eli toisaalla kun virittää, niin toisaalta leviää.

Kun nyt asiaksi tuli, niin tuossa syynäsin kielten korkeutta alanauhoilla (painoin 3. ja 4. nauhalta ja tsekkaus paljonko jää ilmaa 1. ja 2. nauhalle), niin ne on suht ok. E, A ja D kielet voisi olla hieman matalammalla.

Tsekkasin AP Tunerilla, ja totuus ääninäytteissä on vähintään seuraavasti pielessä (cent) ... loput on soittajan ja testitilanteen epävireisyyttä (c:

vapaa______3.n_____12.n

1 - E4______0______-5
2 - B3_____+1______-3
3 - G3______0______-3
4 - D3_____+4______-3
5 - A2_____+1______-4
6 - E2_____+3______-7

Kielet on viritetty ja mitattu yksittäin, ja ei siis tarkoita, että kitara olisi kauttaaltaan ko. tarkkuudella vireessä. Vapaasti soiva kieli on viritetty alle 1cent tarkkuudelle. Lukema on maksimivirhe, ja otettu heti, kun näppäilyn aiheuttama ylävireisyys on vaimentunut pois. Jos säädän intonaation aivan kohdalleen 12. nauhalta, niin luonnollisesti se näkyisi sitten alanauhoilla. EAD kieliä voisi laskea hieman alemman kielten särisemättä, joten tämä voisi hieman auttaa 12. nauhalle.

Anyway, mulla Gibsonissa tätä ongelmaa ei ole ollut, ja satulaa/kaularautaa ei ole tarvinnut viilata/säätää koskaan, since -89. Ehkä tämä kertoo jotakin. Mielenkiinnolla odotan J&D:n kanssa tulevaa talvea ja pitääkö laittaa lentokoneprojekti käyntiin, kun olisi jo propelli valmiina.

Satulan takaa painallustesti oli just niin kuin arveltiin, eli tietyt kielet jää reilusti ylävireiseksi.

Toinen juttu, jonka huomasin, niin tallassa ruuveissa ei ole sitä kaulusta, joka estäisi niiden liikkumisen kohti kaulaa, eli silloin tällöin kannattaisi tarkistella, että onko ruuvi kiinni ja palat kohdillaan. Myöskään sitä tippumisen estävää jousta ei ole.

Taas täytyy sanoa, että en alkanut hieromaan enempää tämän vireisyyden kanssa, koska se ei vastanne halpikitaroiden suurinta kohderyhmää. Vaikea sanoa, että miten hyväksyttävää tämä on alle 250e kitaralle. Tämä satulajuttu oli kaikkiaan mulle aika itsestään selvyys, ja riippuu sitten soittajasta ja/tai kokemuksesta, että häiritseekö tämä satula liikaa.

Tämä ei ole J&D:n ylistystä, vaan samat asiat pätee muihinkin halpiskitaroihin. Kun tietoa lisätään, niin toivottavasti muutkin "sikoja säkissä" ostavat pystyvät erottelemaan soitettavaksi tehtyjen kitaroiden joukosta pois muotokieleltään kitaran näköiset esineet, joissa on liikaa valmistusteknisiä puutteita ja materiaaleissa toivomisen varaa.
darrell
28.09.2006 10:34:57
BTW, jahka tämä lässy on kommentteineen valmis, niin siirrän tämän tuonne artikkelipuolelle muistoon.
friteerattu peruna
30.10.2006 19:19:14 (muokattu 30.10.2006 19:21:56)

Gibbanderissa oli jotenkin tukevampi soundi tallamikissä säroillä ja kaulamikistä löytyi semmosta rapeutta mitä J&D:stä ei löytyny. Mutta ei se ero nyt niin suurensuuri ollut.
...ja kahdeksantena päivänä Jumala otti palan mahonkia ja teki Gibson Les Paulin...
Freewheeler
31.10.2006 09:09:55
Gibbanderissa oli jotenkin tukevampi soundi tallamikissä säroillä ja kaulamikistä löytyi semmosta rapeutta mitä J&D:stä ei löytyny. Mutta ei se ero nyt niin suurensuuri ollut.

Mun J&D LS5:ssäni on aivan hemmetin hyvä soundi akustisesti, se soi kirkkaasti ja resonoiden. Laitoin tallaan Gibson PAFin 90-luvun alusta ja etumikiksi DiMarzio Air Classicin. Voin väittää, että tämä kiinanihme soundaa nyt vähintään yhtä hyvältä ja on soitettavuudeltaan lähes samaa tasoa kuin keskiverto Gibson LP. Ja kymmenesosahinnalla verrattuna Gibson Stankkuun mikkien hinnat mukaanlukien! Epiphone LP:t jäävät kauas tästä meiningistä...
Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos.
McNulty
31.10.2006 19:04:16
Mua kiinnostaa tietää mikä on J&D:n kunto esim. 10 vuoden päästä. Harmi että ovat niin uusia soittimia että tuota tietoa saa jonkun aikaa odotella.
"I think it moved." -George Costanza
Twinkle
31.10.2006 20:23:05
Mua kiinnostaa tietää mikä on J&D:n kunto esim. 10 vuoden päästä. Harmi että ovat niin uusia soittimia että tuota tietoa saa jonkun aikaa odotella.

no sen saa tietää 10 vuoden päästä, mitä sitä tässä vaiheessa itkemään. Onhan niitä nähty yli 30 vuoden vanhoja halpiksiakin usein nähty, että jos kitaraa pitää järkevästi niin sehän ei siitä miksikään mene aikaa myöten.
McNulty
31.10.2006 21:00:57
no sen saa tietää 10 vuoden päästä, mitä sitä tässä vaiheessa itkemään.

Näin on. Tuskinpa sitä täällä kukaan itkikään, lähinnä mielenkiinnolla odotan elääkö J&D-kitaroissa puu kuinka paljon tulevien vuosien aikana, kuinka hardware kestää tms. Mikäli taso on sama kuin esim. Yamaha Pacifica-sarjassa, niin J&D:tä uskaltaisi sen jälkeen suositella aloittelijoillekin.
Ukko
31.10.2006 21:07:22

no sen saa tietää 10 vuoden päästä, mitä sitä tässä vaiheessa itkemään. Onhan niitä nähty yli 30 vuoden vanhoja halpiksiakin usein nähty, että jos kitaraa pitää järkevästi niin sehän ei siitä miksikään mene aikaa myöten.

Kiinnostaisi tietää paljonko reilu kymmenen vuotta vanhoja laatukeppejä on hyljätty kun eivät ole kestäneet. Muutama vuosi siten joku tällä palstalla valitti kun sen Gibson Les Paulin puussa oli vaikka mitä vikoja.
Axe83
31.10.2006 21:33:39

Teetätin sähkökitaroihin perehtymättömälle tyttöystävälleni sokkotestin ja hänen mielestään Jack & Danny kuulosti paremmalta cleanissä ja särössä.
fox
31.10.2006 21:45:41

Muutama vuosi siten joku tällä palstalla valitti kun sen Gibson Les Paulin puussa oli vaikka mitä vikoja.

Ei kiinnosta mua, oma henkilökohtainen helvettinsä se sitten.. :) Mitäs osti.
Mulla tulee aina kummat fiilikset näistä "Eräs kaveri, jonka tyttöystävän pikkuveli oli kuuullu puhuttavan ihan musiikkiliikkeessä..." todisteluista...
Samoin kuin yleensä vertailuista täysin subjektiivisella tasolla. Toki ei voi kieltää vertailemasta, mutta jos pitäydyttäs tosiasioissa.
Dr. Muff
31.10.2006 21:46:13
Kiinnostaisi tietää paljonko reilu kymmenen vuotta vanhoja laatukeppejä on hyljätty kun eivät ole kestäneet. Muutama vuosi siten joku tällä palstalla valitti kun sen Gibson Les Paulin puussa oli vaikka mitä vikoja.

Tämä on aika kuvaavaa. Joku on joskus muutama vuosi sitten valittanut yhdestä Gibsonista. Se että vähän itse kullakin on negatiivisia kokemuksia halpiksista ei merkkaa siinä rinnalla mitään. Kun kuulen jonkun sanovan että Gibsoni ei eroa JDstä kuin vähän jos sitäkään, kertoo myös jotain sen kitaran tarkastelijasta, mielestäni. En viittaa ketjun aloittajaan vaan myöhemmin esitettyihin ja yleensäkin asiaan lisäten. Vähän niinkun että jos pyydän äiteetä erittelemään basson ja kitaran erot on vastauksena tod näk arveluja kielten paksuudesta ja väristä.

Tällä hetkellä tuntuu että paras soittamani kitara on Gibson. Ja ei, en tarkoita nykyistä Gibsoniani, vaikka sekin on aivan loistava.
I read the internet, I know what's going on. - Axl
Twinkle
31.10.2006 21:52:40
En tahtoisi muuttaa tätä taas huhaa-helvetiksi, mutta mikä ei ylläolevien asiantuntijoiden mielestä ole subjektiviinen taso tässä aiheessa?
Bassolow
31.10.2006 22:24:43
Onko kenelläkään kokemusta tuosta J&D SG:stä? Harkitsen ostoa.
Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi
fox
31.10.2006 23:05:45

En tahtoisi muuttaa tätä taas huhaa-helvetiksi, mutta mikä ei ylläolevien asiantuntijoiden mielestä ole subjektiviinen taso tässä aiheessa?

Kuitenkin haluat! Mitä et nyt oikein taas ymmärtänyt?? Sitä että on olemassa erilaisia mieltymyksiä? Vai sitä että on olemassa joitain brändejä? Mene nyt hyvä mies vaikka rumpupalstalle kohkaamaan, että New Sound tai Millenummium on ihan yhtähyviä tai parempia kuin joku Mapex, niin saat siellä korvan herkkua. Ja ehkä joku juttu valkenee. Tai todennäkösesti ei.
Twinkle
31.10.2006 23:18:21
Kuitenkin haluat! Mitä et nyt oikein taas ymmärtänyt?? Sitä että on olemassa erilaisia mieltymyksiä? Vai sitä että on olemassa joitain brändejä? Mene nyt hyvä mies vaikka rumpupalstalle kohkaamaan, että New Sound tai Millenummium on ihan yhtähyviä tai parempia kuin joku Mapex, niin saat siellä korvan herkkua. Ja ehkä joku juttu valkenee. Tai todennäkösesti ei.

Kysyin missä se menee se subjektiivisen tason raja. Ihanko oikeasti siitä täytyy taas ruveta vääntämään, ihan sillä perusteella että jos lavassa lukee tietty nimi, sen täytyy olla absoluuttisesti parempi?

Merkkejä, brändejä ja mieltymyksiä on tosiaan erilaisia ja niitä ei yksikään alanmies pysty absoluuttisesti määrittämään. Ja jos joku näkee että jokin toinen tuote on parempi kuin toinen, niin ilmankos sitä mieltä saa olla. Mikään edes vähän konkreettiseen tutkimiseen viittaava materiaali ei käy, vaan sitten aletaan jurnuttamaan jotakin ihme jargonia siitä, että "miten tilanne EI voi olla niin", spekuloidaan sillä "miten kitara X toimii 10 vuoden päästä" ja niin edelleen.

Kyllä minua yhä ihmetyttää miten tässä threadissa mainittu halpiskitara on lähes identtinen kymmenen kertaa kalliimman soittimen kanssa. Yhä vain ihmetyttää, vaikka siitä on väännetty tässä useampaankin otteeseen.

PS: Minusta tuommoiset henkilökohtaiset hyökkäykset on aika ala-arvoista ihan millä mittapuulla hyvänsä.
McNulty
31.10.2006 23:37:27 (muokattu 31.10.2006 23:48:43)
Kysyin missä se menee se subjektiivisen tason raja. Ihanko oikeasti siitä täytyy taas ruveta vääntämään, ihan sillä perusteella että jos lavassa lukee tietty nimi, sen täytyy olla absoluuttisesti parempi?

Ei tietystikään, mutta se ei myöskään tarkoita sitä, etteikö se tuote voisi olla loistava. Jatkuvasti näissä on otoksena yksi tuote jonka pohjalta tehdään ratkaisuja. Harvassa on ne threadit täällä missä hyvän Gibsonin omistajat käyvät meuhkaamassa ja todistelemassa kuinka paljon parempi se kyseinen yksilö on kuin mikä tahansa halpis. En siis ymmärrä mitä subjektiivista on yhden testiyksilön perusteella näissä "tämä rivihalpis on X kertaa parempi kuin valtamerkki"-jutuissa.

Merkkejä, brändejä ja mieltymyksiä on tosiaan erilaisia ja niitä ei yksikään alanmies pysty absoluuttisesti määrittämään. Ja jos joku näkee että jokin toinen tuote on parempi kuin toinen, niin ilmankos sitä mieltä saa olla. Mikään edes vähän konkreettiseen tutkimiseen viittaava materiaali ei käy, vaan sitten aletaan jurnuttamaan jotakin ihme jargonia siitä, että "miten tilanne EI voi olla niin", spekuloidaan sillä "miten kitara X toimii 10 vuoden päästä" ja niin edelleen.

Mutta tässä kun nimenomaan ei ole ollut vuosiin sellaista threadia, missä Gibson-omistajat kehuvat kilpaa kuinka paljon parempia yksilöitä heidän soittimensa ovat verrattuna muiden "yritelmiin". Eiköhän jokainen Gibsonin omistaja ole konkreettisesti soittimeensa tutustunut ja päätynyt siihen tulokseen, että se on hänen soittimensa. Minähän en millään tavalla väittänyt että J&D olisi huono soitin. Sinä ilmeisesti käsitit sen niin, kenties jopa ihan tarkoituksella. Minua vain kiinnostaa tietää, onko se kitara vielä 10 vuoden päästä oikeasti niin hyvä mitä siitä nyt hehkutetaan. Odotetaan ja katsotaan.

Kyllä minua yhä ihmetyttää miten tässä threadissa mainittu halpiskitara on lähes identtinen kymmenen kertaa kalliimman soittimen kanssa. Yhä vain ihmetyttää, vaikka siitä on väännetty tässä useampaankin otteeseen.

Voisiko olla että jonkun toisen Gibson-yksilön kanssa eroja olisi enemmänkin?
Eikä pidä unohtaa sitä, että soittimet toimivat eri tavalla. Voihan se olla että tietyillä vaffarin asetuksilla Gibson saattaa kuulostaa huonolta siinä missä J&D:n soinnille se taas sopii. Eri mikit kun poimivat asioita eri tavalla, kuin myös eri kielet toimivat eri tavalla. Samalla tavoin minua ihmetyttää, että onko J&D millaisessa kunnossa esim. 10 vuoden keikkailun jälkeen. Sen verran olen empiiristä tutkimusta tehnyt että Gibsonit näyttävät sen kohtalaisen hyvällä prosentilla klaaraavan. Mutta kuten sanoin... ihmettyneinä odotamme useamman vuoden ja katsotaan miten J&D toimii.

edit: sounditestistä vielä sen verran, niin kyllähän tuo J&D:n clean1 kuulostaa kirkkaammalta, mutta samalla munattomalta. Alakerta katoaa ja tämä on kovin tyypillistä halvemmissa mikeissä. Vaffarista bassoa leikkaamalla Gibsonin saisi kuulostamaan samalta. Enemmän mua kyllä häiritsee tuo epävireisyys kummankin kitaran osalta. Clean2:ssa taas huomaa kuinka Gibsonissa on middlekkyyttä. Soundi honottaa ja se on todella tyypillistä Les Paulia. Gibsonin crunch1:ssä on oikeasti enemmän särmää ja "cojones". J&D jää aika ohueksi. Crunch2:ssa erot ovat pienemmät, mutta kyllä siinä alkaa huomaamaan kuinka J&D:n mikki vain on gainin osalta tukkoisempi.

Tällaiset minä poimin AKG:n luureilla näin puolenyön aikaan. Saatan olla korvineni ja luureineni väärässä, mutta subjektiivisuuttahan tässä haettiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)