![]() 09.09.2006 15:04:23 | |
---|---|
Itse soitin Customilla 10-setillä pari vuotta, mutta sitten vaihdoin hetken mielijohteesta 12-56 -settiin. Pari viikkoa meni sormivoimia kehittäessä, mutta kyllä tatsi jämäköityi sen verran, että soittaminen on kivempaa. Mutta ei noilla mitään liruttelua vedetä vielä, treenin myötä kyllä. Sointi muuttui jämäkämmäksi eikä tarvitse enää varoa soittaessa. Mutta jokaiselle omansa, itse ajattelin vielä tuon bassopuolen vaihtaa paksumpiin, kun nuokin antavat vähän liikaa periksi kompatessa. Ja normivireessä mennään, siis. Look behind you, a three-necked guitar! | |
![]() 09.09.2006 15:26:38 | |
E: Ylempään viestiin vielä sen verran, että onhan noita 0.08 -settejä ohuempiakin, ainakin Judas Priestin jompi kumpi kitaristi veteli/vetelee 0.07 -setillä. Pitänee tosin kasata erillisistä kielistä jo tuolloin. Muinoin ainakin joutu tuohon 0.07-settiin rakentamaan mm. Black Diamond-banjonkielistä nuo ohuimmat.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 09.09.2006 16:44:34 | |
11-52 -setti on semmoinen perushyvä, jos on vähänkään pidempään soitellut. Kympeillä en enää itse saa kunnollista tuntumaa Les Pauliin johtuen sen lyhyemmästä skaalasta. 12-setti ei ole ollenkaan huono sekään, jos vaan löytyy punomaton G. Sopiva kielisetti löytyy kokeilemalla: sopivuus riippuu ihan siitä, millainen tuntuma sulle on hyvä - siinä ei muiden mielipiteet ja suositukset auta mitään. Kymppisetti on aloittelijan sormille sopivan löysä, mutta jonkin ajan päästä saattaa tuntua luontevalta siirtyä ainakin 11-settiin. | |
![]() 09.09.2006 17:45:01 | |
11-52 -setti on semmoinen perushyvä, jos on vähänkään pidempään soitellut. Kympeillä en enää itse saa kunnollista tuntumaa Les Pauliin johtuen sen lyhyemmästä skaalasta. 12-setti ei ole ollenkaan huono sekään, jos vaan löytyy punomaton G. Sopiva kielisetti löytyy kokeilemalla: sopivuus riippuu ihan siitä, millainen tuntuma sulle on hyvä - siinä ei muiden mielipiteet ja suositukset auta mitään. Kymppisetti on aloittelijan sormille sopivan löysä, mutta jonkin ajan päästä saattaa tuntua luontevalta siirtyä ainakin 11-settiin. Samat. Itse soittelisin 12-setillä jos vaan saisi ton punomattoman g-kielen mukaan siis valmiiseen settiin. Itte soittelin vähän aikaa alussa 10-setillä mut sit vaihdoin 11-settiin . Tietty makuasioita nää on mutta tuntuu vaan että noilla ohkasimmilla seteillä ei kitaraa voi oikein soittaa vaan lähinnä kysellä siltä että ei kai sattunu jos vähän lujempaa huitasee tai yrittää vähän nyansseja hakea soundiin. | |
![]() 09.09.2006 17:53:43 | |
Samat. Itse soittelisin 12-setillä jos vaan saisi ton punomattoman g-kielen mukaan siis valmiiseen settiin. Itte soittelin vähän aikaa alussa 10-setillä mut sit vaihdoin 11-settiin . Tietty makuasioita nää on mutta tuntuu vaan että noilla ohkasimmilla seteillä ei kitaraa voi oikein soittaa vaan lähinnä kysellä siltä että ei kai sattunu jos vähän lujempaa huitasee tai yrittää vähän nyansseja hakea soundiin. No ei se aina noinkaan mene, mä ite nykyään vuosia soiteltuani 011 setillä oon alkanu käyttämään (taas) ohuempia kieliä... "Her face is cracked from smiling, all the fears that she's been hiding." | |
![]() 09.09.2006 17:54:15 | |
Ittepä tykkäilen 10-52 kielistä niin lespassa kuin explorerissakin. Kokeilin jtn 10-60 satsia ja en suosittele, tuntuu että kitara napsahtaa poikki ihan justihinsa. Les Paulhan soi melko pitkään, niin voihan siinä käyttää jtn 9-satsiakin, makuasioita. LUJEMPAA!! | |
![]() 09.09.2006 18:05:28 (muokattu 09.09.2006 18:05:57) | |
No ei se aina noinkaan mene, mä ite nykyään vuosia soiteltuani 011 setillä oon alkanu käyttämään (taas) ohuempia kieliä... Kuin myös. Tatsi on miellyttävämpi ja bendit hoituvat luontevammin, puhumattakaan siitä että soundi on mieluisampi. Ei mun tarvitse kenellekkään todistella että soitto onnistuu vaikka .012-setillä. Nämä ovat niin makuasioita. Aivan sama jos sanoisin ettet saa laittaa kahviin sokeria, ainoastaan maitoa, koska niin minä juon kahvini ja minä juon kahvini oikein. I read the internet, I know what's going on. - Axl | |
![]() 09.09.2006 18:10:18 (muokattu 09.09.2006 18:35:23) | |
11-52 -setti on semmoinen perushyvä, jos on vähänkään pidempään soitellut. Kympeillä en enää itse saa kunnollista tuntumaa Les Pauliin johtuen sen lyhyemmästä skaalasta. 12-setti ei ole ollenkaan huono sekään, jos vaan löytyy punomaton G. Sopiva kielisetti löytyy kokeilemalla: sopivuus riippuu ihan siitä, millainen tuntuma sulle on hyvä - siinä ei muiden mielipiteet ja suositukset auta mitään. Kymppisetti on aloittelijan sormille sopivan löysä, mutta jonkin ajan päästä saattaa tuntua luontevalta siirtyä ainakin 11-settiin. No en oo kovin kauaa soitellut, mutta en Les Pauliin laittaisi 011 tai 012 settiä millään. Varsinkin mikäli täytyy vetää jotain Mick Taylor tai Eric Clapton tyyppistä blues-juttua. Tai Cream-tyyppistä.Tietynlaisen viraton saaminen ei onnistu Les Paulin kanssa noilla paksummilla seteillä eikä laajemmat bendit tai sellainen, että on koko ajan vähän venytys päällä useammallakin kielellä. Puhumattakaan 2. nauhalta venyttäminen ja siihen perään vibrato .No kukin tavallaan. Olen siis aloittelija. Helpommalla tosin pääsee jos käyttää ohuempia. Kokemusta on 013 - 058 setistä ES335:ssä.Alkoi se toimimaan mutta aika kovan treenin kautta, ja normaali vireellä.Silti siitä puuttui se jokin jonka saa ohuemmilla kielillä ihan iisisti. Joku nyt sitten varmaan sanoo, että soundi kärsii ohuemmista kielistä. No ei mun mielestä.Bassot on erikseen. Tossa on Gibson ES335 Blonde Dotneck 013 - 058 kielillä. http://www.mikseri.net/music/play.php?id=205054&type=hi Ja tässä Gibson Les Paul Custom 1976, sellainen Zappa malli 009 setillä. http://www.mikseri.net/music/play.php?id=203108&type=hi Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 09.09.2006 19:16:36 (muokattu 09.09.2006 19:18:29) | |
Itse soitin Customilla 10-setillä pari vuotta, mutta sitten vaihdoin hetken mielijohteesta 12-56 -settiin. Pari viikkoa meni sormivoimia kehittäessä, mutta kyllä tatsi jämäköityi sen verran, että soittaminen on kivempaa. Heh, mulla on täsmälleen samankaltainen tarina: aikanaan vaihdoin yläasteella 9-setistä 11-settiin ihan hetken mielijohteesta. Taisi mennä silloinkin muutama päivä totutellessa, mutta siihen kyllä lopulta oppi hyvin äkkiä. 11:ssä on sen jälkeen pysytty. Tietynlaisen viraton saaminen ei onnistu Les Paulin kanssa noilla paksummilla seteillä eikä laajemmat bendit tai sellainen, että on koko ajan vähän venytys päällä useammallakin kielellä. Puhumattakaan 2. nauhalta venyttäminen ja siihen perään vibrato .No kukin tavallaan. Olen siis aloittelija. Jep. Riippuu ihan soittajasta, miten paksulla kielisetillä venytykset ja vibratot onnistuu. Mulle 11-52 on hyvä perussetti: ei liian löysä, mutta ei liian jäykkäkään etteikö kaikenlainen soitto onnistuisi. 10-setillä en vain itse saa kunnon tuntumaa varsinkaan lyhytskaalaisissa kitaroissa (LP, 335 jne). Ysit nyt sitten ovat jo ihan mahdotonta spagettia mulle. Eläköön valinnan vapaus. :) | |
![]() 09.09.2006 19:28:11 | |
Itselläni on 10-52 jokaisessa kepukassa. Toimii hienosti niin 24.75" tai 25.5" skaalalla. Niin E, Eb sekä D-vireissä. These pretzels are making me thirsty! Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head. | |
![]() 09.09.2006 19:48:50 | |
Itselläni on 10-52 jokaisessa kepukassa. Toimii hienosti niin 24.75" tai 25.5" skaalalla. Niin E, Eb sekä D-vireissä. Jep jep. Mulla oli joskus lespassa 09-setti ja stratossa 11, kumpikin toi oikein hyvin. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 | |
![]() 09.09.2006 20:27:44 | |
Tää on aika samanlainen threadi kun "Millä kitaristilla on paras/ärsyttävin soundi" sit vaan luetellaan pikkuhiljaa kaikki kitaristit.......... Noh, tuleehan noissa kommenteissa sivutuotteena kaikkea mielenkiintoista jutusteltua. "Living is easy with eyes closed!" | |
![]() 09.09.2006 21:00:55 | |
Kympit mulla on kaikissa kitaroissa. Minusta 10-46 settia paksumpien kielien kanssa ei saavuteta juuri mitään etuja jos soitetaan standardivireessä ja se LP:n lyhyempi skaala ei minusta nyt niin hirveästi vaikuta että pitäisi pistää pykälää paksummat kielet. minusta taas 10-52 ohuempien kielien kanssa ei saavuteta mitään etua:) No joo otetuntuma mieltymistähän tämä kii ja saundista. Mielestäni kielten paksuus vaikuttaa ainakin hevisoindilla vitusti kuin tuhtia saundia irtoo ja tuntuu myös kivan jämäkältä kunnolla tykittää. Pitää vaa testiä missä raja tulee vastaan että pystyy bendailla ilman suuriatuskia sormetverillä:) Ite tykkään varsinkin lespan kaa paksummista seteistä, lespa jotenkin painavan mahonkirungon kanssa vaan tuntuu jotenkin alkamaan soimaan paremmin jämäkällä setillä millä voimia pistää pikkasen bodiakin resonoimaan. Tosin ei kauheasti asiaa sitten normivireeseen tuommosella 56 tai 60 setillä enää mutta d toimii aika hyvin. Skull stringsillä aika mukavia settiä 11-58 mutta harmi vaan kun ne kielet muuten kuulostaa ihan paskoilta:( Tunteella päin vittua. | |
![]() 10.09.2006 10:24:53 (muokattu 10.09.2006 10:38:52) | |
Jep. Riippuu ihan soittajasta, miten paksulla kielisetillä venytykset ja vibratot onnistuu. Mulle 11-52 on hyvä perussetti: ei liian löysä, mutta ei liian jäykkäkään etteikö kaikenlainen soitto onnistuisi. 10-setillä en vain itse saa kunnon tuntumaa varsinkaan lyhytskaalaisissa kitaroissa (LP, 335 jne). Ysit nyt sitten ovat jo ihan mahdotonta spagettia mulle. Eläköön valinnan vapaus. :) Uskallan kyllä väittää, että kaikki venytykset ja vibratot ei sulla Les Paulilla ehkä onnistu 011 - 052 setillä. Ehkä olen väärässä tai sitten et kaikenlaisia bendejä ja vibratoja edes tarvitse. 009 on juuri oikeanlaista spaghettia tiettyihin juttuihin ja 010. Stratossa mulle toimii toi 011 - 052 setti ihan tuhannella. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 10.09.2006 10:42:15 | |
sitten et kaikenlaisia bendejä ja vibratoja edes tarvitse.009 on juuri oikeanlaista spaghettia tiettyihin juttuihin.Ja 010. Tuossapa kiteytettynä tuo..työkalut miestä ja tarvetta myöten, sanoi vanha kansa. Toki , niinkuin Fortune totes, jos komppailee periaatteessa etupäässä, ei tarvitse niinkään tuota bendi-ominaisuutta..Toki on vahvanäppisiä SRV:tä jotka vetäsee pitempiskaalasella ja 013-kielillä vaikka minkälaista bendiä ja vibraattoo. Tuota skaalajuttua vielä, jos käyttää ohuemman graden kieliä ei se ero ole niin mainittava, kuin sitten jos siirrytään tuonne "vaijeriosastolle"... 8)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 10.09.2006 10:45:41 | |
Tuossapa kiteytettynä tuo..työkalut miestä ja tarvetta myöten, sanoi vanha kansa. Toki , niinkuin Fortune totes, jos komppailee periaatteessa etupäässä, ei tarvitse niinkään tuota bendi-ominaisuutta..Toki on vahvanäppisiä SRV:tä jotka vetäsee pitempiskaalasella ja 013-kielillä vaikka minkälaista bendiä ja vibraattoo. Tuota skaalajuttua vielä, jos käyttää ohuemman graden kieliä ei se ero ole niin mainittava, kuin sitten jos siirrytään tuonne "vaijeriosastolle"... 8) Ja Eb vireellä SRV. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 10.09.2006 11:37:16 | |
Mä käytän 10-46-satsia tai 10-52- satsia ja vaihdan ne paksumpaan ainoastaan vaihtelunhalusta, en muista syistä. On ihmeellistä miten vähän saa aikaan kun vaan lakkaa yrittämästä! | |
![]() 10.09.2006 14:41:32 (muokattu 10.09.2006 14:43:38) | |
Uskallan kyllä väittää, että kaikki venytykset ja vibratot ei sulla Les Paulilla ehkä onnistu 011 - 052 setillä. Uskallan väittää, että kaikki tarvitsemani venytykset ja vibratot onnistuvat hienosti 11-52 -setillä niin Les Paulilla kuin Stratocasterillakin - ja Les Paulilla noista kahdesta vieläpä helpommin lyhyemmän skaalan ansiosta. Paria ekaa nauhaa lukuunottamatta pienen ja suurenkin terssin mittaiset bendit onnistuvat ja mitään Ynkkä-vibratoa en ikimaailmassa haluaisikaan käyttää. Tuota muuten kummastelen, BigPapa, että käytät Les Paulissa ohuempaa settiä kuin Stratocasterissa. Onko tähän jokin erityinen syy, ettet haluakaan samanlaista tuntumaa kitaroihin? Yleensähän tilanne on toisin päin: Les Paulissa moni käyttää paksumpaa settiä kuin Stratocasterissa, jotta kitaroiden tuntuma olisi suht yhtäläinen. 11-setti Les Paulissa kun esim. on suurin piirtein yhtä jäykkä kuin 10-setti Stratossa. Kiinnostaisi kuulla, miten olet omaan valintaasi päätynyt. | |
![]() 10.09.2006 14:53:16 (muokattu 10.09.2006 15:17:28) | |
Uskallan väittää, että kaikki tarvitsemani venytykset ja vibratot onnistuvat hienosti 11-52 -setillä niin Les Paulilla kuin Stratocasterillakin - ja Les Paulilla noista kahdesta vieläpä helpommin lyhyemmän skaalan ansiosta. Paria ekaa nauhaa lukuunottamatta pienen ja suurenkin terssin mittaiset bendit onnistuvat ja mitään Ynkkä-vibratoa en ikimaailmassa haluaisikaan käyttää. Tuota muuten kummastelen, BigPapa, että käytät Les Paulissa ohuempaa settiä kuin Stratocasterissa. Onko tähän jokin erityinen syy, ettet haluakaan samanlaista tuntumaa kitaroihin? Yleensähän tilanne on toisin päin: Les Paulissa moni käyttää paksumpaa settiä kuin Stratocasterissa, jotta kitaroiden tuntuma olisi suht yhtäläinen. 11-setti Les Paulissa kun esim. on suurin piirtein yhtä jäykkä kuin 10-setti Stratossa. Kiinnostaisi kuulla, miten olet omaan valintaasi päätynyt. Joo niin taisin sanoakin, eri sanoin vaan, että saat varmaan noilla kielillä kaiken tarvitsemasi soitettua.Nimen omaan haluan eri tuntuman Les Pauliin, sen ohuiden kielten helppouden, ja paksummilla kielillähän soundi menee jotenski tummemmaksi. Stratossa tykkään, että on hiukka enempi vastusta.Aatellaanpa sitä Mick Taylorin venytystä Vacationissa ei se 011 setillä Les Paulissa enää oo niin iisi vetää. Ja on siellä se Clapton ja Creamkin taustalla. Clapton bendaili Creamissä koko ajan ja ihan joka suuntaan yms. ja kuullostaa todella hyvältä. Sellaiseen ei paksummilla kielillä pysty.Clabähän käytti tuohon aikaan Fenderin Rock & Roll Extra Lightia 009 - 040 muistaakseni. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 10.09.2006 15:15:29 (muokattu 10.09.2006 15:19:39) | |
Fenderin Rock & Roll Extra Lightia 009 - 040 muistaakseni. Oliko vielä niin että e-kieli oli otettu banjosta ja b-kielenä sitten tuo 009? Muistaakseni näin oli, saatan olla väärässä. E: Itselläni 10-setti. Ohuemmilla ei pysty soittamaan, liian spaghettia. Pitää olla al dente. Shine on You crazy Diamond. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)