Aihe: Kitarasoundin tuplaus
1 2
Exhausted
24.05.2006 15:14:57 (muokattu 24.05.2006 15:17:36)

Dime on käyttänyt Whammyä korkeisiin oktaavijuttuihin ja MXR Flanger/Doubleria saundin paksuntamiseen. Väittäisin kyllä että stereovahvistin/kaksi vahvistinta siinäkin on ollut mukana. Ei kuulosta kahdelta kitaristilta jos ääni tulee yhdestä paikasta. Tuskin kaksi kitaristia edes kuulostaa yhtä isommalta jos soittavat samaan vahvariin. Pelkkä toisen vahvarin lisääminen voisi riittää, toisaalta myös pieni stereodelay niiden välissä voisi tehdä hyvää. Nuo Whammyt sun muut ovat enemmän kyllä efektejä kuin oikeita harmonisaattoreja.

Ja livetilanteessa tuskin kukaan edes huomaa sitä että milloin saundi vaihtuu tuplatusta normaaliin, kuin sinä itse. Ja muutenkin tuskin on tarpeellista yrittää imitoida levytettyjä juttuja. Hatebreedin kitaristi käyttää tuota kahden vahvarin ja A/B/Y-boksin setuppia, ja välillä soittaa vain toiseen vahvariin luodakseen dynamiikkaa ja illuusiota kahdesta kitaristista.
McNulty
24.05.2006 15:22:44 (muokattu 24.05.2006 15:23:47)
Dime on käyttänyt Whammyä korkeisiin oktaavijuttuihin ja MXR Flanger/Doubleria saundin paksuntamiseen. Väittäisin kyllä että stereovahvistin/kaksi vahvistinta siinäkin on ollut mukana. Ei kuulosta kahdelta kitaristilta jos ääni tulee yhdestä paikasta. Tuskin kaksi kitaristia edes kuulostaa yhtä isommalta jos soittavat samaan vahvariin. Pelkkä toisen vahvarin lisääminen voisi riittää, toisaalta myös pieni stereodelay niiden välissä voisi tehdä hyvää. Nuo Whammyt sun muut ovat enemmän kyllä efektejä kuin oikeita harmonisaattoreja.

Juu... juurikin Dimeltä tuttua "tuplausta" olen tässä hakemassa. Minulle on jossain välissä tulossa kyllä toinen nuppi Trilogyn rinnalle, mutta se taas ei oikein sovellu hevimenoihin. Uraltone Jr. nimittäin... etenkään 100W Trilogyn rinnalla :)

edith: Whammy IV:ssä on nerokkaasti Wet ja Dry out liitännät. Sieltä siis saa ulos kuivan sekä "whammytetyn" signaalin.

Ja livetilanteessa tuskin kukaan edes huomaa sitä että milloin saundi vaihtuu tuplatusta normaaliin, kuin sinä itse.

Näin se varmastikin on... ilmeisesti voisi sijoittaa pariin mikkiin vaan ja mikittää 2x12" kaappi aina kahdella mikillä. Sitten pöydästä laittaa erilaiset EQ-asetukset ja toiselle kanavalle vielä vähän tosiaan jotain "lähes kuivaa" chorusta ja delayta.

Ja muutenkin tuskin on tarpeellista yrittää imitoida levytettyjä juttuja.

Juu, no levyille voi tehdä mitä vain yksikin kitaristi... lähinnä vain haluaisin vahvistaa yhden kitaran soundia siten että bändi ei kuulosta livenä niin "ohuelta" :)

Hatebreedin kitaristi käyttää tuota kahden vahvarin ja A/B/Y-boksin setuppia, ja välillä soittaa vain toiseen vahvariin luodakseen dynamiikkaa ja illuusiota kahdesta kitaristista.

Pitää vissiin neuvotella itelleen endorsementti H&K:lta jos vaikka saisin toisen Trilogyn settiin :)
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
oiva tumpeloinen
24.05.2006 15:38:16
Ma ei nyt ummarra tätä vaikeutta.....

Wirtala tuossa tarjoili sulle helpoimman tavan hoitaa homma kotiin.....kai?

Eli otat keikalle mukaan Trilogyn ja PODin. Sitten kaupan kautta A/B/Y-boksi matkaan. Keikalla PODi suoraan tiskiin ja trilogy mikitettynä. Splitterillä sitten ohjaillaan, mistä laatikosta ääni kuuluu.
McNulty
24.05.2006 15:43:04
Ma ei nyt ummarra tätä vaikeutta.....

Kyse ei ole vaikeudesta tai helppoudesta, vaan vaihtoehdoista... eli mitä kaikkia keinoja on tuon toteuttamiseksi.
Oman käsitykseni mukaan olen "Kitaransoiton kehitysmaa" -bonecrusher
Jouni Antero
24.05.2006 15:50:58
Noo jos erilaisia vaihtoehtoja vaihtoehtoja...kaksi mikkiä, toinen delayn läpi ja perään vola-spedu jolla saat portaattomasti säädettyä paksumpaa tuplattua soundia?

Sama Red Boxin kanssa (eikös H & K:n styrkassa ole jo itsessään?)?

Stereo Delay (chorus...what ever....) mikserin inserttiin ja paluu kahden kanavan insertin paluihin - on/off erillisenä pedaalina?
oiva tumpeloinen
24.05.2006 15:59:15
Kyse ei ole vaikeudesta tai helppoudesta, vaan vaihtoehdoista... eli mitä kaikkia keinoja on tuon toteuttamiseksi.

OK.

Jos sä haluat itse kontrolloida sitä tuplausta, niin tuommoinen splittaus lienee halvin tapa. Voi tietenkin mikityksilläkin pelleillä, mutta sitten tosissaan pitää olla joku nostamassa/laskemassa liukuja ja kaikesta pahin siinä on, että sen pitää kanssa tietää, milloin toimia....
migreeni
25.05.2006 13:26:23 (muokattu 25.05.2006 13:26:49)

Eli lyhyesti.. millä konstilla kannattaisi tuplata omaa kitarasoundia.
Ajatellaan vaikka livetilannetta yhden kitaristin kera. Millä soundiin saisi kahden kitaran vaikutelmaa.

Olen kokeillut pitch shiftereillä saada jotain fiksua aikaiseksi, mutta yleensä tulos on hi-gain soundien kanssa aika mutaista ja epäselvää. Samoin Chorus, Flanger ja Phaser värittävät hieman liikaa kuivaa signaalia, eli tuloksena on "too wet" soundi.

Dimellä oli käytössään tuollainen MXR Flanger/Doubler 2U kokoinen räkkihärveli jotka ovat kovin harvinaisia. Saksassa oli jollain DJ-palstalla yksi myynnissä 420e hintaan joka oli tehnyt kauppansa parissa minuutissa. Eli minun tarkoitukseeni aivan liian kallis ja vaikea löytää.

Nyt innostuin sitten katselemaan Eventide Harmonizereita ja TC Heliconin tuotteita. Olisiko tuossa ratkaisu pulmaani? Tavoite on siis yksinkertainen: Tuplata kitarasoundia, elävöittää ja tehdä siitä ilmavampi, luoda kahden kitaran fiilistä..

Hjälp mig!

edith: mitään detune-juttuja en tarvitse, tietysti joskus voisi olla kiva kokeilla harmonioita. G-Majurin omistin mutta se ei pysynyt niin hyvin mukana ja siitä puuttui sellainen "intelligent harmonizer" meininki.

Osta kaks nuppia, kaks kaappia ja sellasen skittasignaalinjakajan. Näin voit käytännössä soittaa kahdella eri soundilla samaan aikaan. Tehokkaaksi todistettu keino! (vaikkei ihan halvimmasta päästä)
joukov
25.05.2006 14:47:12
Vielä yksi vaihtoehto hiukan poiketen alkuperäisestä kokoonpanosta mutta halvin vaihtoehto. Toimii jos et ole niin itserakas, että haluat soittaa kaiken itse. Ratkaisu on toinen kitaristi!
SoulMan
25.05.2006 16:12:12 (muokattu 28.05.2006 20:07:29)
Kitara > Splitter box > Digitech vocalist workstation EX > 2-5 viisi stemmaa > on/off jalka kytkin > vahvistimen toinen sisään meno

Kytkin ON ja stemmaa tulee mukaan niin paljon kun jaksaa kuunnella, kytkin OFF ja kitara soi normaalisti.

(efekti insertti lenkin kautta käy myös)

(tämän voi tulkita spämiksi niin halutessaan koska minulla on myynissä kyseisenlainen laite, mutta se ei ideaa pahenna) EDIT: Vocalist workstation on myyty :-)
Exhausted
25.05.2006 16:27:04

Pitää vissiin neuvotella itelleen endorsementti H&K:lta jos vaikka saisin toisen Trilogyn settiin :)

Itse asiassa soundi vahvistuis vaikka pistäisit jonkun Behringerin pikkucombon sinne rinnalle. Oikeastaan samanlaiseen vahvariin soittaminen voisi tavallaan pilata koko tuplaamisen idean. Tuo Hatebreedin jätkäkin soittaa kahteen erilaiseen saundiin, Marsun Mode Fouriin ja JCM 2000:en
Aki
25.05.2006 23:57:51

Itse asiassa soundi vahvistuis vaikka pistäisit jonkun Behringerin pikkucombon sinne rinnalle.

Ajattelin ihan samaa. Laajempi tuntu ei välttämättä vaadi kun sieltä jostain vähän jotain. Vaikka joku 1x12" combo.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)