Aihe: Ostin täysin kriteerejäni vastaavan kitaran.
1 2 3
rosberg
22.05.2006 15:27:52
kiva että löysit itsellesi sopivan kitaran. noissa on omaa meininkiään ja hinta ei todellakaan päätä huimaa. kyllä halpakin voi olla hyvä.

fasu on hyvä kauppa ja siellä on hyvä palvelu ja asiantunteva myynti.
koponen taas voisi keskittyä setukkansa pureskeluun.
miksi?
Pnctocn
22.05.2006 18:35:01 (muokattu 22.05.2006 18:35:21)
LP-mallista kitaraa, vaatimukset oli: 2 humbukkeria, kiinteä- tai vintagevibratalla, mahonkirunko, liimattu tuhti kaula ja vasuri.

...sori, mutta täytyy naurahtaa ja kiittää oikeakätisyydestään.

En ollut edes ajatellut, että ostaisin mitään, soitin nimittäin DLX:ään ennenkuin lähdin ja kysyin oliko heillä Haggen Swedeä.
Siellä oli vasuriswede, joten ajattelin käydä sen testaamassa ja sitten tilata sen Thomannilta.

ymmärrän palautetta mitä tällainen toiminta (tai ehkäpä sen toitotus) voi kirvoittaa.
Palvelun taso laskee tosin varmasti jos ilmoitat aikeesi kauppiaalle kävellessä ovesta sisään. T-kaupan ja suomalaisen suosimisesta on tällä palstalla ollut aiemmin "kattavasti" keskustelua.
Tosin vasureiden elämä taitaa olla muutenkin jo niin vaikeaa soitinten suhteen että uskoisin suurimman osan mnettiläisistä pitävän tätä lieventävänä asianhaarana "pyhäinhäväistysaikeissasi".

Eli 500:lla eurolla ostin Yamahan AES-620L:n.
Tuo kitara tuntui heti siltä kuin olisi kotona ollut.

Olen kuullut näistä aes-sarjalaisista lähinnä vain hyvää palautetta, pitänee itsekkin käydä katsastamassa ja kuulostamassa.
"Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin"
DaKiller
22.05.2006 19:22:43

Joillekin on tärkeää saada laite halvemmalla heti, joillekin on tärkeää maksaa enemmän, odottaa pari viikkoa, ja pitää "ylpeytensä".

Puhut selvästikin ristiin. Eiköhän se mene pikemminkin niin, että joillekin on tärkeää saada laite heti ja maksaa siitä kalliimpi hinta. Joillekin taasen on tärkeää löytää laite mahdollisimman edullisesti ja odotella vaikkapa se muutama viikko toimitusta.
Aki
22.05.2006 19:44:26

saa thomnillekkin palauttaa
Vain niitä Hot Deals -tuotteita. Ja jos maksaa itse toimituksen takaisinpäin. Ja oliko siinä peräti joku käsittelymaksukin joskus.

fasu on hyvä kauppa ja siellä on hyvä palvelu ja asiantunteva myynti.
Olen yllättynyt jos mnetistä löytyy toinen ihminen joka on kanssasi samaa mieltä.

Eiköhän se mene pikemminkin niin, että joillekin on tärkeää saada laite heti ja maksaa siitä kalliimpi hinta.
Jos kuuluu siihen ryhmään joka ei uskalla tinkiä, niin kyllä. Jos taas on oppinut tuon musalaitteiden kaupankäynnin perusedellytyksen, asia kääntyy toisinpäin.

Joillekin taasen on tärkeää löytää laite mahdollisimman edullisesti ja odotella vaikkapa se muutama viikko toimitusta.
Tuon muutaman viikon ajan minä käytän sitä tuotetta vaikka olenkin maksanut siitä hieman vähemmän kuin tämä odottelija.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
DaKiller
22.05.2006 19:56:02 (muokattu 22.05.2006 19:57:07)

Jos kuuluu siihen ryhmään joka ei uskalla tinkiä, niin kyllä. Jos taas on oppinut tuon musalaitteiden kaupankäynnin perusedellytyksen, asia kääntyy toisinpäin.

Eihän tässä puhuttukaan siitä tinkiikö vaiko eikö, vaan siitä mistä halvimmalla saa.
Itse ainakin soittelen puhelimella ja ehkä jopa käyn paikan päälläkin (jos mahdollista) eri liikkeissä etsien sitä parasta tarjousta. Tinkaaminen kuuluu asiaan LUONNOLLISESTI jos asioidaan Suomi-liikkeissä. Tompan hintoihin on hyvä verrata ja vedotakin.

Tuon muutaman viikon ajan minä käytän sitä tuotetta vaikka olenkin maksanut siitä hieman vähemmän kuin tämä odottelija.

Mikä ei muuta sitä tosiasiaa miksikään, että ostit kalliimmalla. Itse en hötkyile isompien ostosten kanssa ja en näe mitään järkeäkään siinä. Viikko sinne tai toinen tänne ei kaltaiselleni harrastelijalle meinaa mitään esim. kitaran hankinnassa mutta se pari satkua kyllä meinaa jotakin.
J.RA
22.05.2006 20:50:24
Vain niitä Hot Deals -tuotteita. Ja jos maksaa itse toimituksen takaisinpäin. Ja oliko siinä peräti joku käsittelymaksukin joskus.

Itellä pimeni yksi nuppi ekoissa treeneissä. Tompalta tilattu siis. Illalla sähköpostia ja aamulla oli tullut vastaus jossa kerrottiin miten minun piti toimia. Uusi nuppi lähtisi heti kun omani olisi kulkeutunut Poriin, johonkin Suomen kokoaamisvarastoon. Sen kummemmitta puheita sain uuden vehkeen, joka toimi kuin pitääkin. Mitään kuluja ei itselleni tullut.

Sanoisin, että toiminta sujui paremmin kuin yhdenkään suomalaisen lafkan kanssa kun jotain vastaavaa on ollut. Kolme tekijää: 1. Minun ei tarvinut körötellä kymmeniä kilometrejä viedäkseni laitetta liikkeeseen (Enkä edes asu maalla!) Jotakin kymppejä tässäkin säästi kun sai nupin laittaa matkahuoltoon. 2. Säästyi aikaa muuhunkin kuin nupin kuskaamiseen. Sain samantien uuden laitteen varastosta. Suomessa on ihme nysväämisvaiheita, missä todetaan, että meneekö takuuseen vai ei. Lisäksi uusi laite varsin usein joudutaan tilaamaankin.3. Säästyy ylimääräiseltä vittuilulta ja paskanpuheelta. Kyllä, olen varsin epäsosiaalinen henkilö :)
-Sellasta se vaan on-
ReBeat
22.05.2006 20:54:11 (muokattu 22.05.2006 20:57:22)

Mulle ei mahdu kaaliin miksi uusia musalaitteita ostaessa pitäisi harrastaa tinkimistä. Käytettyjen kamojen kohdalla tinkiminen on luonnollinen osa kaupankäyntiä, mutta uusien kohdalla ei. Siksi arvostan Thomannin kaltaisia liikkeitä, joista ostaessa tinkiminen ei ole mahdollista.

Mun mielestä on epätasa-arvoista kuluttajan halveksuntaa sellainen perinne, että eri asiakkaille sama tuote myydään eri hinnoilla. Eikä siinä lopullisen hinnan määräytymisessä ole merkitystä pelkästään sillä, että osaako asiakas tinkiä vaiko ei. Tinkimistaidosta nillittäjät voivatkin jättää kommentoimatta tähän. Lopullisen hinnan löytymisessä on paljon tekemistä sellaisilla tekijöillä, joihin asiakas ei voi mitenkään vaikuttaa eikä hän voi niitä osata ennakoida. Mun mielestä on aivan absurdia, että todellisuudessa lopullisen hinnan määräytymiseen saattaa vaikuttaa esimerkiksi sellainen seikka, että myyjän oikutteleva eturauhanen pistää hermot kireälle. Jos vaikutus ei jakaannu tasaisesti koko päivälle niin ehkä sitten joka kolmannen asiakkaan kohdalle. Tuo hermojen kireys sitten yhdistettynä myyjän alitajuiseen suhtautumiseen jotakin yksittäistä asiakasta kohtaan (asiakkaan tyyliä tai käyttäytymistä kohtaan) saattaa johtaa reaktiokynnyksen ylittymiseen. Siitä on sitten seurauksena se, että tuotteen hinta ei tipu samaksi kuin edellisenä päivänä vierailleelle jampalle.

Ja toiselta kantilta... pitäisikö asiakkaan käydä ennaltakäsin ehkä joku miellyttävän esiintymisen kurssi, jotta odotukset hinnan asettumisesta edulliseksi olisivat varmasti korkealla. Melkoista pelleilyä moinen touhu suoraan sanoen. Uusilla tuotteilla pitäisi olla samat hinnat jokaiselle asiakkaalle ihonväristä, hajusta, kommunikointitaidoista ja teeskentelykyvyistä riippumatta. Jos hintalapusta löytyvä hinta ei miellytä tarpeeksi, niin pitäkööt liike vaan tunkkinsa ja äänestetään jaloilla. Valtaosa ihmisistä haluaisi oikeasti käyttää aikaansa muuhun kuin tinkimiseen.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Aki
22.05.2006 21:23:28

Eihän tässä puhuttukaan siitä tinkiikö vaiko eikö, vaan siitä mistä halvimmalla saa.
Nimenomaan. Voxien ja Ibanezien listahinnatkin on Suomessa pienempiä kuin Thomannilla. Ja loput saa Suomesta tinkaamalla halvemmalla kuin Thomannilta. Ei ole tullut vielä vastaan poikkeavaa tapausta.

Itellä pimeni yksi nuppi ekoissa treeneissä....
Takuuasiat on asia erikseen, tässä puhuttiin palautuksesta huonon päätöksen (tai yksilön) takia.

Mulle ei mahdu kaaliin miksi uusia musalaitteita ostaessa pitäisi harrastaa tinkimistä.
Mun kaaliin ei mahdu miksi ei. Maitotuotteet toki asia erikseen, mutta musalaitteissa tehdään kaupat aina tapauskohtaisesti.

Mun mielestä on epätasa-arvoista kuluttajan halveksuntaa sellainen perinne, että eri asiakkaille sama tuote myydään eri hinnoilla.
Sitähän se on. Suomalaiset firmat myyvät paljon tavaraa myös tahoille jotka eivät tiedä Thomannista mitään. On oikeastaan ymmärrettävää että tällaisissa tapauksissa haluavat pitää vanhanmaailman katteita. Ei kivaa tietenkään.

Siitä on sitten seurauksena se, että tuotteen hinta ei tipu samaksi kuin edellisenä päivänä vierailleelle jampalle.
Ei tipu ei. Ja eri myyjilläkin on ihan erilainen suhtautuminen hinnan tiputtamiseen.

Valtaosa ihmisistä haluaisi oikeasti käyttää aikaansa muuhun kuin tinkimiseen.
Ja valitettavasti iso osa käyttää aikansa myös muuhun kuin jaloillaan äänestämiseen. Tämän takia järjestelmä on pysynyt tällaisena jo näinkin pitkään.
"We are the winners, of Eurovision. Vote! Vote! Vote for the Winner!!!" -Liettuan Euroviisuedustaja 2006
koponen
22.05.2006 22:34:30 (muokattu 22.05.2006 22:35:23)
No tämähän nyt...

Itse aloin mussuttamaan kommentin "ajattelin käydä DLX:ssä testaamassa ja sitten tilata sen Thomannilta" johdosta. Täällä kyllä jaksetaan tiristä suomalaisten musakauppiaitten moraalittomuudesta kun kiskovat "sikahintoja" ja oma touhu on suoraan sanottuna kakkosesta. Niska punottaen esitetään jeesjees -miestä musakaupassa kun ei homma itsestäkään tunnu ihan reilulta. Näitähän näkee päivittän. On selvää että t-kauppa polkee hintoja koska se on niitten ainoa kilpailuvaltti. Paikallinen musaputka ei ehkä jokaisessa artikkelissa pärjää thomannin hinnoille, mutta ainakin pääset tutustumaan laitteisiin ennakkoon ja takuu-asiat hoituvat myyjäliikkeen kustannuksella.
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
kivi
23.05.2006 14:02:29 (muokattu 24.05.2006 11:49:07)
>saa thomnillekkin palauttaa

Aki:

Ei ihan noinkaan. Postimyynnissä on aina palautusoikeus, eikä siitä saa joutua maksamaan.

On muuten äärimmäisen huonoa käytöstä mennä kauppaan testaamaan ja sitten ostaa muualta.
:-(

Niistä hinnoista muuten sen verran, että Thomann on tällä hetkellä euroopan suurin soitinkauppa, ja saa siis tehtailta hieman eri ehdot, kuin suomalaiset soitinkaupat joilla on lisäksi yksi tukkuriporras enemmän välissä. Siitä huolimatta jotkut tuotteet ovat halvempia Thomaniassa, jotkut Suomessa, ja molemmissa todistettavasti voi tinkiä.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Dareon
23.05.2006 14:16:01
Ei ihan noinkaan. Postimyynnissä on aina palautusoikeus, eikä siitä saa joutua maksamaan.

Muistaakseni Thomanin myyntiä koskevat Saksan postimyynnin säännöt, mutta käsittääkseni myös siellä on 14 pv. palautusoikeus.

Niin ja kyllä sinne Thomanille saa mennä fyysisesti paikan päälle testaamaan kitaroita. Kyllä itse matkustaisin sinne jos tarkoitus olisi laittaa yli 2k euroa soittimeen (tosin jos tuollainen rahamäärä olisi tarkoitus kitaraan laittaa niin teettäisin sen Suomessa). Siellä ainakin olisi testattavia yksilöitä tarpeeksi :)
Ei sen tarvitse olla täydellinen, kunhan se vain näyttää siltä.
koponen
23.05.2006 14:29:09 (muokattu 24.05.2006 11:25:31)
Niistä hinnoista muuten sen verran, että Thomann on tällä hetkellä euroopan suurin soitinkauppa, ja saa siis tehtailta hieman eri ehdot, kuin suomalaiset soitinkaupat joilla on lisäksi yksi tukkuriporras enemmän välissä. Siitä huolimatta jotkut tuotteet ovat halvempia Thomaniassa, jotkut Suomessa, ja molemmissa todistettavasti voi tinkiä.

Tämä pitää tiettyjen tuotteiden kohdalla paikansa, mutta on muutamia valmistajia jotka myy ihan samaan hintaan kaikille virallisille dealereille jotka pitää tietyn parusvalikoiman myymälässä. Ongelma tässä on se että nämä valmistajat eivät suhteuta vaadittavaa myymäläkoneiden määrää talousalueen mukaan vaan pikkupuodilta edellytetään täsmälleen samaa minimivarastoa kuin esim. thomannilta. Jos ei tätä varastoa pysty pitämään sisällä, on alennusprosentti huonompi. Thomannin etu tässä on tietysti se että ne tekee rahansa volyymilla, mihin pieni suomalainen musakauppa ei millään pysty.
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
losli
23.05.2006 14:37:20 (muokattu 23.05.2006 14:51:35)
Tässä keskustelussa unohtuu yksi tärkeä pointti. Se että ostaja menee musiikkiliikkeeseen laitetta testaamaan ei tarkoita ainoastaan sitä, että sinne mennään 100% tutkimaan pelkkää tuotetta. Sinne mennään myös haistelemaan ilmapiiriä, kuuntelemaan myyjien lupauksia ja juttuja sekä hakemaan tarjouksia.

Jos suomikaupan ja thomann:in hintaero on saksalaisten hyväksi vaikkapa 200 euroa niin sen 200 euron edestä täytyy saada jotain. Tämä on valitettavaa mutta totta liike-elämässä. Ja myyjän velvollisuus on tämä ero tyhmälle asiakkaalle selvittää. Mistä se johtuu ja mitä asiakas sillä ylimääräisellä 200 eurolla saa. Jos ei saa mitään niin voiko asiakasta syyttää moraalittomaksi roistoksi. Jos myyjän kommentti on se että tämä 200 euroa johtuu siitä että saat täällä kokeilla tuotetta ja saat varmasti mieleisesi, jää sitten ostajan päätettäväksi haluaako hän ostaa tämän edun.

Ei voida yksiselitteisenä totuutena väittää että jokaisesta liikkeestä saa palvelua sen hinnan erotuksen verran joka hävitään suhteessa postimyyntiin. Koska näin ei todellakaan aina ole. Vaan ostaja joutuu arvioimaan kauppiasta aikaisempien ja sen hetkisten kokemustensa perusteella. Armottomalta kuulostaa mutta näin kaupankäynti toimii ja on aina toiminut.

Hintakeskustelu on aivan uudella perustalla sitten kun korkeampi hinta voidaan jollain tavoin perustella asiakkaalle konkreettisesti. Autokaupa on hyvä esimerkki siitä miten myös palvelut voidaan tuotteistaa ja näin saada perusteita korkeammalle pyyntihinnalle.

Esimerkiksi se että vaikeuksien ilmetessä käsketään ottaa yhteyttä ulkomaiseen tavarantoimittajaan ei millään tavoin edistä ainakaan tätä puolta.

Lisäksi on muistettava se että moni kauppias itse toimii oman systeeminsä vastaisesti. Miten voi toiselle asiakkaalle sanoa että meille on tärkeää että asiakas saa testata laitetta ja löytää mieleisensä ja toiselle että ei ole mutta tilaamalla saadaan?

Tosin olen käynyt liikkeissä joissa tavaraa ei ole ollut mutta on luvattu järjestää sellainen sinne minun testattavakseni, jotta sitten voitaisiin tilata samanlainen. Siinä on jo mielestäni kyse todella hyvästä palvelusta.
Hannu H.
23.05.2006 15:24:36

Tulipa tuossa muuten mieleen, että onko kukaan koittanut koskaan tingata thomannilta?
Kauppahan se on siinä missä muutkin. En ole sen paremmin perehtyny mutta kyllä sieltä jostain puhelinnumero luulis löytyvän? Ainakin sähköposti kulkee..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
koponen
23.05.2006 15:51:40
Muistaakseni Thomanin myyntiä koskevat Saksan postimyynnin säännöt, mutta käsittääkseni myös siellä on 14 pv. palautusoikeus.

Vain Hot Deals -tuotteilla on melkein postimyyntilain mukainen 30 päivän vaihto- ja palautusoikeus, mutta siitäkin jää asiakkaalle maksettavaksi palautuskulut. Tämähän on suomalaisen lainsäädännön vastainen toimintatapa, jossa asiakkaalle ei saa koitua kustannuksia tavaran palauttamisesta. Ilmeisesti t-kauppaa koskee juuri tämä saksalainen laki, jonka mukaan tämä kai on sitten sallittu toimintatapa. Jos palautuksen syy on viallinen tuote tai Thomannin virhe, he kyllä armeliaasti suostuvat maksamaan palautuskulut. Hot Deals katalogin ulkopuolisa tuotteita Thomann nimittää "erikoistilaustuotteiksi" joita ei normaali postimyyntilaki jostain syystä sido. Kaiken lisäksi t-kaupan sivuilla varoitetaan palauttamasta epämieluisia tuotteita "tai tämä heijastuu niin hintoihin kuin tilausten nopeuteen."
DaKiller
23.05.2006 16:42:23

Tulipa tuossa muuten mieleen, että onko kukaan koittanut koskaan tingata thomannilta?
Kauppahan se on siinä missä muutkin. En ole sen paremmin perehtyny mutta kyllä sieltä jostain puhelinnumero luulis löytyvän? Ainakin sähköposti kulkee..

Ei nyt ihan tingata mutta kaupanpäällisiä olen vonkunut joka kerta ja onhan sieltä jotain pientä sälää joskus tullutkin (kuppeja yms.).
Aki
23.05.2006 17:18:23

Olen sellainen tyyppi joka ei määrittele itseään toisten mielipiteiden perusteella.
Ehkä pitäisi, edes vähän.

Postimyynnissä on aina palautusoikeus, eikä siitä saa joutua maksamaan.
Alapa tuosta Thomannin kanssa vääntämään kättä. Itse aloin, ja vastakommentti Suomen Kuluttajaviranomaisen mukaan ottamiseen oli heidän puoleltaan seuraavanlainen: "Kyllähän se täytyy sitten takas ottaa jos laki niin sanoo, mutta sun saattaa olla vähän vaikeeta jatkossa tilata meiltä."

Vaikka olis hoitunutkin noin, ymmärtänettä että jäi jo tuosta aika kelju maku suuhun. Onneksi kaverini osti sen basson multa. Voin vain kuvitella miten kauan olisivat rahojani pimittäneet.

Tuo oli siis muistaakseni vuonna '99, en tiedä onko asenteensa muuttunut. Kyllä he silti mainitsevat että palautusoikeus koskee vain HotDeals-tuotteita.

Ja postimyynnissähän pitäisi aina mennä ostajan maan postimyyntisääntöjen mukaan, joka on ilmeisen huonosti myyvillä tahoilla tiedossa.
Zeni
23.05.2006 18:18:40 (muokattu 23.05.2006 18:19:17)
Itse en näe enää mitään syytä tilata T-kaupasta. Jotkut yksittäiset tuotteet ovat olleet niin halpoja Suomeen verrattuna, ettei olisi ollut mitään järkeä ostaa täältä (bassokamat).
Kitaran meinasin aluksi tilata T-kaupasta, mutta vain 50euroa kalliimpi hinta Suomessa, sälää kaupan päälle ja ennen kaikkea testaus/tarkastus mahdollisuus vei voiton. Microcuben ja laukun melkein tilasin T-kaupasta mutta kävelin varmuuden vuoksi Tammer-Pianoon ja lopputuloksena hain molemmat sieltä seuraavana päivänä. Yhteishinta oli T-kauppaa halvempi ja se kopallinen plektroja. Nyt V-Amp 2/POD 2 miettiessä myös sen ostan ihan kotimaasta, vaikka hintaa näyttikin olevan pari kymppiä enemmän.

Jos tarve vaatii niin tilaan kyllä T-kaupasta, mutta toistaiseksi ei ole ollut mitään syytä. Kaapelit ja liittimet tosin tilasin sieltä, mutta vain siksi että oli kimppatilaus niin kulut jäi pieniksi.
this1sux
23.05.2006 19:45:49
on muuten tosiaan karannut aihe käsistä, kävin välillä lukemassa pikaviestejä ja en meinannut löytää takaisin.. mutta jos nyt lisään oman viisisenttiseni, niin tuo tinkimisen taito on vähän sellainen, ettei sitäkään oikein kaikilta löydy ja mielestäni jossain määrin kaksipiippuinen miekka, pitäiskö se sitten opetella. itsellenihän on käynyt useammankin kerran eräässä savolaisessa ja aina niin kovin ystävällisessä musaliikkeessä, että ovat pudottaneet ite hintaa kun meikä ei oo itse tajunnut tinkiä. varmastikaan näin ei olisi välttämättä käynyt jossain toisessa liikkeessä.

joka tapauksessa, vaikka sen lähinnä (kitara-)kaman huumassa vain unohdankin, niin se taistelu/väittely/vääntäminen hinnan pudotuksesta tuntuu jokseenkin luotaantyöntävältä, ainakin ajatuksen tasolla.
alex
kivi
23.05.2006 20:26:48 (muokattu 24.05.2006 11:26:01)

Olen tinkinyt, puhelimitse. Hyvin onnistui, ja hinta putosi, mutta totta kai pitää ensin osata tinkiä.

Jos luulee, että tinkiminen on sitä että lähetetään sähköpostia: "Myy mulle halvemmalla" tarjoamatta mitään vastineeksi, ei saksalaisen soitinkaupan myyjä edes hymyile. Se on vähän isompi maa, siellä asuu enemmän parempia tinkijöitä
:-)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)