Aihe: Kitaran ostaminen ilman soittotestiä
1 2 3
Ben_D
17.05.2006 13:54:33

Kaksi kitaraa olen testaamatta ostanut; molemmat jenkki Jacksonini. Tiesin, että soittimet ovat 100%:sta laatutavaraa joten testiä ei tarvittu. Molemmat ostin Jenkkilästä eBayn kautta.

Tai no testaamatta...olenhan mä Jenkki RR:aa hypistellyt Stadin musakaupoissa ennen ostamista.
Fierce Moshter Promo Out Now! Tilaukset
Artist
17.05.2006 14:23:00 (muokattu 17.05.2006 14:30:19)
Joo, olen ostanut Danelectro 56Pro:n ilman, että kyseistä mallia saati yksilöä olin testannut. Mikäs siinä, tiesin kyllä mitä on tulossa, säätötoimenpiteitä pitää joka tapauksessa tehdä pakasta vedettyihin soittimiin. Olen kyllä aika amatööri tekemään mitään säätöjä, mutta alan kirjallisuudesta oli tässäkin apua. Kaikki oli sen verran kunnossa kuin pitikin.

Kyllä uskaltaisin kalliimmanki soittimen tilata kokeilematta, jos se olisi ainut vaihtoehto.
"And I've lost my light, for I toss and turn I can't sleep at night"
WeetM
17.05.2006 14:24:24

Telekuumeen noustua viime vuodenvaihteen tienoilla ostin Jerry's Musicista sähköpostilla tilaten J&D Telecasterin ilman, että olin edes vastaavanlaista teleä kokeillut. Halpahan tuo oli, eli ei olisi harmittanut niin kovasti jos ei olisikaan ihan huipputavaraa tullut, eikä odotuksetkaan olleet hirveän korkealla halvasta 169 euron hinnasta johtuen.

Kitara oli kuitenkin erittäin positiivinen yllätys, kaikki kokeilemani Squierit ja Suzukit jäivät soitettavuudessa kauas taakse, eikä soundikaan ihan huono ollut. Telelle ominaiset soundilliset piirteet olivat kuultavissa. Lisäksi kitara oli vielä säädetty niin hyvin jo lähetyspaikassa, että mihinkään säätöihin ei tarvinnut koskea. Taisipa olla ihan vireessäkin. Tele toimittaa kakkoskitaran roolia tällä hetkellä ihan mainiosti yhdessä stratoni kanssa.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
fox
17.05.2006 14:28:44

Mikäs siinä, tiesin kyllä mitä on tulossa, säätötoimenpiteitä pitää joka tapauksessa tehdä pakasta vedettyihin soittimiin. Kaikki oli sen verran kunnossa kuin pitikin.

Kyllä uskaltaisin kalliimmanki soittimen tilata kokeilematta, jos se olisi ainut vaihtoehto.

Näin, itsehän olen leegion soittimia ostellu ja välittäny aikoinaan. Enkä viittiny tuota Wolfieekaan Teksasiin lähteä testaamaan.. :)
Mutta ehkä, ja vallankin jos, ei oo mitään ylen kauheeta kokemusta kitaroista, lienee parasta kuitenkin testailla hieman..
Jos on fiksaus- ja pikkuremppaan kykenevä, niin ei siinä mitään isompaa. Jos tosiaan tietää suurinpiirtein mitä on ostamassa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Swan
17.05.2006 14:37:56
Kaksi kitaraa olen testaamatta hommannut. Toinen niistä paljastui dead spotteja täynnä olevaksi sudeksi, mikä ei kyllä vastaa meikäläisen kokemuksia ko. merkistä. Ilmeisesti maanantaikappale oli se, ja myinkin sen alle kuukaudessa pois. Toinen taas olikin sitten justiinsa sitä, mitä odotukset lupailivatkin. Tikku soi melekeen itsestään, ja senpä vuoksi se myös mulle jää.
Once lady Yuna fixes her hair, we leave.
>-)))> #26
Tori:
MXR Phase 100
burning wee
17.05.2006 14:55:28
Pari firebirdiä olen kanssa kokeilematta hommannu,mutta nehän oli uusia ja ei tullu pettymystä, itseasiassa ne on parhaat kitarat millä oon ikinä soittanu ja toisella soitan vielä pitkään.
Only GIBSON is good enough!
Tympee Huttunen
17.05.2006 16:03:10
Ostin m.netin kautta CMI:n Flying V:n testaamatta. Mikäs siinä ostaessa, kun myyjä oli vakuuttanut itsensä palstalla rehellisenä miehenä ja hinta oli todella alhainen. Kitara oli huippukunnossa ja ollut kovassa käytössä koko ajan.
Minä Rakenna itse pedaalisi Myy Schallerin hihnalukot.
kimurantti1
17.05.2006 16:44:57 (muokattu 17.05.2006 16:54:51)
Kitaraa en testaamatta osta. Jos tulee viallinen värkki niin sen toki palauttaa, mutta kitarat ovat yksilöitä ja "vain" huonomman yksilön sattuessa omalle kohdalle ei voi vedota viallisen tuotteen palautusoikeuteen. Mulla tää homma menee niin pitkälle, että jos kotimainen liike ei suostu hintaa tiputtamaan ja saisin kitaran netistä vaikka 400e halvemmalla, niin en osta. Piste.
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
ReBeat
17.05.2006 16:47:40

Olen ostanut kahdeksan kitaraa etäkaupantekona ilman testaamista, kaikki käytettyjä keppejä. Hyvin on tultu juttuun niistä jokaisen kanssa, eikä isompia yllätyksiä ole sattunut eteen. Pieniä säätöjä omien mieltymyksien mukaan on toki tarvinnut tehdä, mutta sitä ei lasketa. Tällä hetkellä sähkökepeistäni 14,3% on etukäteen testattuja :)
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Aki
17.05.2006 19:05:39

Kun shoppailin Martineja 4 vuotta sitten, huomasin miten iso ero oli nimenomaan niissä dead spoteissa. Toisessa yksilössä A-kielen oisko ollut F-nuotti soi merkittävästi huonommin kuin toisessa. Hintaluokka 1350€.

Kaverille olin valitsemassa yksilöä Ibanezin AW85:sta. Ensimmäinen oli hyvä ja tasapainoinen, toisen kuuli heti tukkoisemmaksi, molemmat vedetty pakasta. Ei ehkä olisi erottanut jos olisi päivä ollut väliä, mutta vierekkäin testatessa ero oli hyvin selvä. Hintaluokka 395€.

Kaksi edellistä uutena ostamaani kitaraa olen päässyt valitsemaan useamman yksilön katraasta. Molemmilla kerroilla valinta on ollut hyvin helppo, koska valitsemassani yksilössä ei ole kuollut kohta ollut lainkaan yhtä vaivaava kuin muissa. Hintaluokat 560€ ja 420€.

En todella aio ostaa kitaraa kokeilematta, ellei ole kyse jostain RS1400:sta tai AM400:sta joita ei ehkä koskaan enään tulisi vastaan.

Olen minä kaksi bassoa aikoinaan ostanut Thomanniltakin. Toisessa oli kaula niin hirveän paksu ja kapea etten pystynyt sillä soittamaan. Muilta osin mainio peli. Onneksi kaveri osti sen pois. Toinen basso tartti aika perinpohjaista säätöä, mutta lopputuloksena ihan ookoo peli.
LamaAjanElvis
17.05.2006 19:15:58 (muokattu 17.05.2006 19:19:13)
Pari ensimmäistä Squieria löytyi soitinliikkeistä. Loput kitarat ja vahvarit on pitänyt tilata sokkona joko liikkeen kautta maahantuojalta, anttilan postimyyntikuvastosta tai thomannilta.
Yhden käytettynä ostetun olen testannut, kun löytyi niinkin läheltä kuin naapuritalosta kaverin veljeltä.

edit: Niin unohdin! Eli onni on ollut matkassa näiden sokkotilausten kans. Hyvin soivaa tavaraa on tullut, paitsi tietenkin tuo akustinen, mutta sehän on jo sanomattakin selvää.
Rikastettua uraania komisario Palmu. Sormet lähtee soundista.
svilo
17.05.2006 19:34:22
- Morgaine Mintage ?57 = loistava luuttu
- Haar Relic = loistava luuttu
- Tyler Classic = parhautta

mm nuo ovat tulleet minulle täysin kokeilematta, jopa tuhansien kilometrien päästä.
No, ehkä myös tieto että kitarat OVAT myös hyviä kokeilematta.

/sv
- tone is everything -
Q: Is solid-state really as evil as you say? A: Yes. (R.Aiken)
rainmaker
17.05.2006 21:31:06 (muokattu 19.05.2006 21:44:48)
Miulla on tää ostaminen mennyt lähinnä siten, että ne kepit, joita olen liikkeessä olevinaan testannut ovat olleet huonoja ja päätyneet kiertoon. Sen sijaan testaamatta thomannilta ostetut squierin tele ja fenderin jazz basso sekä m.netin torilta hankitut pari stratoa ovat olleet mitä mainioimpia soittopelejä. Tällä hetkellä on torilta ostettu squierin standard-sarjan strato postissa tulossa... Perjantaina luultavasti pääsee toteamaan, että mitä tuli ostettua.

Edit: Hyvä kitarahan sieltä saapui. Säädöt oli vähän miten sattuu, mutta laittamalla ne kohdalleen tästä tuli erittäin hintansa väärti soittopeli.
"Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz
kari10
17.05.2006 21:40:59
Kaksi kitararaa olen USA:sta ostanut ilman testi mahdollisuutta. Molemmat, Lespa Custom ja Fenkku 50 th olivat mainioita. Taustatyötä tuli tehtyä kysymällä tyhmiä ja viisaita, myyjiltä ja täältä mnettiläisiltä.
Les Fender
17.05.2006 21:55:03
Just tuli ostettua ensimmäinen testaamaton kitara (G Lp std '95) Enklannista ja hyvähän tuo on.

En minä osaa kyllä tuollaista musakaupassa testaamista omaltakohdaltani pitää kovin vedenpitävänä. Pitäisi olla oma kitara ja vahvistin mukana että olis mihin verrata. Itse en kyllä osaa kuulla niitä kaikkia soittimen ominaisuuksia ennenkuin pitkällisemmän tutustumisen jälkeen. Sen tietysti huomaa heti miten kitara on säädelty ja miten se sopii käteen, mutta tämmöisiä hienompia nyansseja löytyy myöhemminkin.

Onkelmana on myös se että löytyykö sieltä kaupasta nyt sitten kovin montaa samanlaista keppiä joista se "paras" pitäisi valita. Hintatasossa joutuu yleensä kyllä Suomessa ottamaan päihin.
"Living is easy with eyes closed!"
JR
17.05.2006 22:13:28

Tietty pitäis testata, mutta parhaat soittopelit tullut ostettua testaamatta. Jos mahd. testata niin sitten toki.
Jos on jotain pientä ollut niin on korjattu.

Jos satun jotain haluamaan eikä saa kaupasta / suomesta niin ostan pois ihan kylmästi, pitää sitä pientä jännitystä olla elämässä.

Täällä on niin paskat valikoimat ja huonot säädöt kaupoissa suurimmaksi osaksi kuitenkin, että masentaa vaan testata niitä useimmiten.
Saa huonomman kuvan kitarasta mitä oikeesti onkaan :) Ei nyt ihan täysin totta mutta melkein.
"God speaks trough Dr.Phil & Ted Nugent"
elbowski
17.05.2006 22:27:02
Schecterini ostin täysin sokkona. En ollut eläissäni pitänyt Schecteriä, tai edes seiskaa 26,5"-skaalalla kädessäni. En kadu hetkeäkään, kitara on kuin luotu minulle.
Raivo määrää nuotin
flattopguitar
22.05.2006 09:57:35
Täältä varmasti löytyy kitaranomistajia, jotka ovat hankkineet oman kitarayksilönsä ilman, että ovat soittaneet sillä..? Onko tullut maanantaikappaleita vastaan? Pettymyksiä? Iloisia yllätyksiä?

Asia on vähän kaksitahoinen, koska jos haluat jonkun tietyn mallin ja vielä kohtuullisen edullisesti, niin netinvälityksellä ostaminen on silloin käytännössä ainut vaihtoehto. Olen kuitenkin tullut enemmän sille kannalle, että ei kannattaisi koskaan ostaa kitaraa sokkona, koska tunnetusti niin moni asia voi olla pielessä tai mennä pielee. Näitä asioiden määrää pystyy vähentämään jos tietää mitä on ostamassa ja kyselee tuotteesta ja myyjä on rehellinen. Tämä tarkoittaa lähinnä käytetyn ostamista yksityiseltä henkilöltä. Kannattaa aina kuitenkin varautua siihen, että kitarassa on jotain pikkufiboja, jotka "jäivät mainitsematta" kuin että se olisi täydellinen. Jos kitara on suomessa myynnissä, niin kannattaa lähteä henk. koht. hakemaan se kuin tulla sokkona pettymään. Jos kitara on myynnissä ulkomailla, niin kannattaa maksaa ainoastaan minimihinta, jolloin saat myydessä kitarasta omasi pois. Itselleni on käynyt juuri, niin että kitara ei ollut niin hyvä kuin kuvittelin, mutta onneksi en maksanut siitä kovin paljoa, joten hintasa väärti.
Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/
Jebe-
22.05.2006 11:31:20 (muokattu 22.05.2006 11:32:48)
Täältä varmasti löytyy kitaranomistajia, jotka ovat hankkineet oman kitarayksilönsä ilman, että ovat soittaneet sillä..? Onko tullut maanantaikappaleita vastaan? Pettymyksiä? Iloisia yllätyksiä?

Yhden tälläisen ostoksen olen tehnyt, mutta tosin ostin Suomesta liikkeestä tilaamalla.
Laiska kun olen en lähtenyt Helsingistä Espooseen testaamaan kitaraa kun Studiotecissa oli alennusmyynnit.

Sähköpostissa kyselin mitä kitaroita siellä oli vielä jäljellä ja he lähettivät listan. Hieman tarkkailtuani yksi kitara rupesi himottamaan ja pakkohan se oli ostaa kun specsit olivat mieleiseni ja hinta alhainen. Maksoin tavaran tililleni ja odottelin pari päivää. Kitara tuotiin kotiovelle ja siitä asti olen ollut tyytyväinen.

Washburn WI66V Pro liittyi kitaraperheeseeni ja on tällä hetkellä minun lempikitarani.
Kaikki oli niinkuin pitikin ja olen ollut ERITTÄIN tyytyväinen. Kun pieni pilkunviilaaja olen, niin ainoa asia mikä kitarassa harmittaa on se, että bodyn bindingissa näkyy pieni sauma yhdessä kohtaa. Siis siinä alemmassa 'sarven' kulmassa missä ala- ja yläbinding yhdistyvät. Mutta enköhän minä kestä.

EDIT: Tai tosiaan onhan niitä pari muutakin ostosta tullut jotka olen tehnyt ilman, että olisin soittanut kitaraa. Nämä tosin niitä, että käytettynä ostettu kitara on vaihtanut omistajaa vasta kun olen nähnyt ja tarkistanut soittimen. Näistäkään ei ole ollut pettymyksiä vielä.
jussimus
22.05.2006 11:45:46
Mä tilasin heräteostoksena Tompalta tämän: http://www.thomann.de/thoiw3_fender_mex_std_strat_rw_aw_prodinfo.html

Hyvin kävi, kitara on hintaisekseen helmi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)