Aihe: SG Vs. Stratocaster
1 2 3 4 5
oiva tumpeloinen
09.05.2006 19:43:53 (muokattu 09.05.2006 19:44:29)
Otetaanpas pari asiaa tuosta Fenkun tallasta:

Ensinnäkään, sen vire ei helposti heitä, jos kitara on hyvin säädetty. Ei varmastikaan kestä samaan tapaan veivausta kuin FR, mutta saa sillä ihan reilusti kammeta vireen katoamatta. Ja tuon käyttötarkoitus ei muutenkaan ole mikään hiividaiwbomb....

Toisekseen, jos sen tallan säätää kiinni kanteen, ei kielen poiketessa mikään muu kieli mene epävireeseen. Estää tietenkin kammella kielen venyttämisen, mistä aasinsillalla päästään taas sen käyttötarkoitukseen.

Sitten vähän muuta....

Kolmanneksi, tästä vaahdottiin jo aiemmassakin triidissä, mutta miten sä Petrukki voit suositella jotain tietämättä asiasta omakohtaisesti jotain? Sanoisit reilusti kuulleesi asiasta isoilta pojilta, äläkä suosittele jos et tiedä.

NEljänneksi: Vermillion, sanot SG:n soittotuntuman hyväksi, mutta kaulan lakkaus ei kuitenkaan miellytä. Mikä mulla menee tässä ohi? Miten joku voi olla hyvä soittaa, jos joku siinä tökkii? Kuiten sanottu, molemmissa on lakattu kaula, ja vielä on sanomatta, että niistä molemmista voi halutessaan hioa sen lakan pois.

un ongelma on mun mielestä enemmänkin perustavanlaatuinen. Kuten Juki68 tuossa sanoikin, on kyseessä kaksi täysin erilaista soitinta. On kiinteä talla vs. tremolo, soundit aika eri maailmasta, hintatasoissa reilu ero, soitettavuus ja ulkonäkökin erilainen. Mun mielestä sun kannattaisi nyt ensimmäisenä miettiä, mitä sä oikeasti kaipaat. Sen jälkeen lähdet etsimään tarkoitukseen sopivaa soitinta. Se voipi olla hyvinkin joku ihan muu kuin nuo kaksi.....
Bald Anus
09.05.2006 21:12:45

Vermillion, sanot SG:n soittotuntuman hyväksi, mutta kaulan lakkaus ei kuitenkaan miellytä. Mikä mulla menee tässä ohi? Miten joku voi olla hyvä soittaa, jos joku siinä tökkii? Kuiten sanottu, molemmissa on lakattu kaula, ja vielä on sanomatta, että niistä molemmista voi halutessaan hioa sen lakan pois.

Kokeilin SG Special Fadedia, jossa ei lakkauksia juuri ollut. Meksikolaiset Stratot joita olen kokeillut, eivät ole hirveästi lakattuja. (Ja ei se kaulanhiominen ole sanomatta.)
Ai et digaa mun paskast? No, tos on kusta!
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
fox
09.05.2006 21:13:47

Oma SG (Gibson Standard) ei ole lainkaan kaulapainoinen, ja kaula pysyy ylhäällä vaikka käytänkin 6€ halpishihnoja. Kaikki SG:t eivät siis kärsi moisesta.

Saattaapa olla (tai ehkä yleistän) että G-tehtaan SG:t eivät ole kaulapainoisia. Omakohtaiset kokemukset tuohon suuntaan viittaavat. Kaikki,siis nuo "aidot" mitä olen laittanu, eivät soita minkäänmoista kelloa, että olis lapa "sukeltanut" kun on käden irrottanu kaulasta. Oman bändin kalustosta löytyy 2 kpl -74 SG:tä ja ne ei ainakaan ole, sen verran tullu niit soitettua.
Kaulan lakka- no, lakattujahan ne suurimmaksi osaksi on, ei mun mielestä eroa siin onko se Giban vai Fullertonin poikien vetelemää. Japsien polylakka sitten on jo vähän erilaista, tosin minulla ei senkään kanssa ole ollu ongelmoja.. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
oiva tumpeloinen
09.05.2006 21:15:05
(Ja ei se kaulanhiominen ole sanomatta.)

Kah......oli niin paljon vaahdottavaa asiasta ja vierestä, ettei enään muistanu kaikkea lukemaansa.... my mistake. =)
Bald Anus
09.05.2006 21:23:20

Kaverin SG Special Faded muuten on kaulapainoinen. Ja teidän Fadedid eivät? Mitä eroa Fadedeilla ja Special Fadedilla oikeastaan on?
Ai et digaa mun paskast? No, tos on kusta!
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
Härski
09.05.2006 21:27:50
Mä en tajua tuota SG kaulapainohaitan ylitsepääsemättömyyttä. Siis, jos se tuntuu kaulapainoiselta, niin ongelmahan hoituu perin yksin kertaisesti: poraa se takimmainen hihnatappi 7 senttiä ylemmäs. Tai sen verran ylemmäs, että ei oo enää kaulapainoinen. Ite en porannu omaan SG:hen yhtään mitään, käytin vain hyvää hihnaa.

Ja sitten asiaan. Noista kahdesta vaihtoehdosta ottaisin sen kummempia ihmettelyjä SG:n.
Guitar Hero
09.05.2006 21:52:32 (muokattu 09.05.2006 21:52:46)
noh pistetään riita poikki, voita väliin ja ostetaan molemmat. iban lawsuit sg:ta saa ebaysta alta 300e; jää sitä rahaa muuhunkin.

edit: ja ei ole muuten laadusta pula!
Come to the dark side. We have cookies
apenaattori
09.05.2006 22:04:40
Tähän väliin melkein aiheeseen sopiva kysymys (pikku välipala vain, tiedän että tällaisiin kysymyksiin saa vastauksen vain kokeilemalla): Blues, bluesrock ja 70-luvun rock. Stratocaster, Telecaster, SG vai ES-335 (eli Strato ja Tele USA Fendereitä ja muut Gibsoneita)? Mitä sanoisitte omien kokemustenne/tietojenne pohjalta? Ja olen itsekin miettinyt tätä Strato vs. SG-kysymystä kun itsellänikin on (toivottavasti) kitaran osto edessä kesällä.
"The harder you try the dumber you look."
Härski
09.05.2006 22:17:11
Blues, bluesrock ja 70-luvun rock. Stratocaster, Telecaster, SG vai ES-335?

Ostat ton mun Fät Straton.
jussimus
09.05.2006 22:38:44
Hep, mulla on sattumoisin Meksikon Strato, Gibson SG Standard sekä Gibson SG-1. Hommasin ton Straton heräteostoksena kun halusin saada vaihtelua noiden SG:iden rinnalle. Ja kyllähän sitä sitä vaihtelua tuli.

Strato ja SG ovat kuin yö ja päivä. Molemmissa on omat hyvät puolensa, mutta jos pitäisi valita jompikumpi, niin valinta olisi erittäin helppo tehdä. Mun mielestä Gibson SG Standard on edelleenkin aivan ylivoimainen kitara joka suhteessa, enkä keksimälläkään keksi siitä mitään negatiivista sanottavaa. Mutta silti Strato sopii mainiosti SG:n rinnalle, sillä sitä kuuluisaa Stratomaista saundia ei SG:stä kuitenkaan lähde.
Ekku01
09.05.2006 22:42:02
Blues, bluesrock ja 70-luvun rock. Stratocaster, Telecaster, SG vai ES-335

Kaikki nuo kitarat käyvät oikein mainiosti yllä mainittuihin musatyyleihin.
Say What?!
Aki
09.05.2006 23:01:32

jos se tuntuu kaulapainoiselta, niin ongelmahan hoituu perin yksin kertaisesti: poraa se takimmainen hihnatappi 7 senttiä ylemmäs.
Aika paljon saa nostaa että tuo auttaa. Jos painopiste on lähellä etummaista hihnatappia, ei taaimmaisen tapin sentin-kahden pituussuuntainen siirto vaikuta juurikaan, kun pitäisi päästä merkittävästi lähemmäksi painopistettä. Sen sijaan etummaisen tapin siirtäminen sarven päätyyn voisi auttaa. Ja viritinkoneiston vaihtaminen Gotoh Res-O-Liteen auttaa luultavasti enemmän.

En tosin voi olla varma.

käytin vain hyvää hihnaa.
Kaulapainoinen soitin on kaulapainoinen käyttää miten montaa huippuhihnaa tahansa. Mun musarityylinen basso on yhä hieman kaulapainoinen, jolle tiedän kyllä olevani aika herkkä, koska olen varttunut taspainoisten kitaroiden kanssa (mm Stratocaster).

Noista kahdesta vaihtoehdosta ottaisin sen kummempia ihmettelyjä SG:n.
Jos multa tuota kysyttäisiin, mun ei tarttis edes odottaa kysymyksen loppuun, en missään tapauksessa ottaisi SG:tä. Makuasioita.
Härski
09.05.2006 23:43:28
Kaulapainoinen soitin on kaulapainoinen käyttää miten montaa huippuhihnaa tahansa. Mun musarityylinen basso on yhä hieman kaulapainoinen, jolle tiedän kyllä olevani aika herkkä, koska olen varttunut taspainoisten kitaroiden kanssa (mm Stratocaster).

Hoho. Olis varmaan sulle pitäny eritellä se silleen, että semmosella karkeepintaisellahihnalla pysyy hyvin paikallaan. Ainakin mulla pysy. Kermaperseet ovat sitten asia erikseen.
Cujo
09.05.2006 23:56:55
Asiasta rasiaan, niin millaiset nuo Gibsonin SG Standardin mikit mahtaa olla?
Var det dig jag såg, som en skugga ur mina drömmar?
Var det dig jag såg, dig jag svor att aldrig glömma?

AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
Härski
10.05.2006 00:01:25

Hyvät. Aki kertonee kohta oman kantansa.
Ziggy Bubba
10.05.2006 00:12:41

Hyvät mikit on kyseessä. Ainakin Lespassa toimivat juuri nuo 498T ja 490R komeasti. Raskaimpaan metallin mäiskeeseen ei ihan parhaat (sitä varten on EMG:t), mutta erittäin maukkaat puhtaat, puolirosot ja roketti-rollit irtoaa kyllä.
www.mikseri.net/sigkk Fattest shite on the planet!
Cujo
10.05.2006 00:12:41
Hyvät. Aki kertonee kohta oman kantansa.

Okei, kiitos :D

kivi
10.05.2006 00:16:43
Aika paljon saa nostaa että tuo auttaa. Jos painopiste on lähellä etummaista hihnatappia, ei taaimmaisen tapin sentin-kahden pituussuuntainen siirto vaikuta juurikaan, kun pitäisi päästä merkittävästi lähemmäksi painopistettä. Sen sijaan etummaisen tapin siirtäminen sarven päätyyn voisi auttaa. Ja viritinkoneiston vaihtaminen Gotoh Res-O-Liteen auttaa luultavasti enemmän.

En tosin voi olla varma.

Taaemman tapin siirtäminen, tapahtuipa se vaikka kuuhun, ei muuta painopistettä ollenkaan, painopiste muuttuu vain etummaisesta tapista. Sen siirtäminen yläsarven sisäpuolelle (yleensä sisäkaarteen viistoukseen) on vastaus SG:n painopisteen ongelmiin. Oikean tapinpaikan löytää kannattelemalla kitaraa juuri siitä kohti, silloin luutun pitää riippua oikeassa asennossa. (Kaikkein heiveröisimmät eivät ehkä kannattele kitaraa etusormen ja peukalon välissä kovin kauaa, joten kannattaa olla varuillaan ettei soitin putoa.)

Muuten olen kysymyksen asettelusta samaa mieltä kuin moni muukin, kyseessä on klassinen nakki vs. lihapulla -väittely.

Nakki +
pitkulainen
voi syödä
sopii sinapin kanssa sämpylän väliin
Nakki -
ei pyöreä
ei sovi makaroonin kanssa
ei sovi ketsupin kanssa

Lihapulla +
pyöreä
voi syödä
sopii makaroonin ja ketsupin kanssa
Lihapulla -
ei pitkulainen
ei sovi sinapin kanssa sämpylän väliin

jne.

;-D
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Dropped C
10.05.2006 00:19:52
Eikös SG ole lähinnä raskasta riffittelyä varten ja Strato tilua? Eli kun vertaisi omenoita ja appelsiineja?
Cujo
10.05.2006 00:20:37
Eikös SG ole lähinnä raskasta riffittelyä varten ja Strato tilua? Eli kun vertaisi omenoita ja appelsiineja?

Aika karkea yleistys, ehkä :D

Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)