Aihe: Straton vire v***lleen kammetessa
1 2 3
sus
08.05.2006 22:18:53
Tää o varmaa mainittu jo, mutten jaksanut lukea läpi kaikkia kirjoituksia. On jonkinlainen tapa laittaa ne kielet niin, ettei vire kärsi kampeamisesta stratossa. Jekkua käyttävät mm. Beck, Malmsteen ja Van halen. Ei tää sinänsä vielä mitään auttanut mutta jos jotenkin saisit tuon jekun selville jostain niin öö..
Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa!
Vainhaalee
08.05.2006 22:37:36
Eikös se tremsetter ole ainut oikea vaihtoehto tähän ongelmaan?
Artikkeleissa löytyy lisää tästä...
Hail to the King, Baby!
hollstro
08.05.2006 23:29:52

Eikös se tremsetter ole ainut oikea vaihtoehto tähän ongelmaan?
Artikkeleissa löytyy lisää tästä...

Ei se oikeasti auta muuhun kuin siihen että jos kieli katkeaa niin vire kestää jotenkuten. Kammetessa epävireisyys johtuu käytännössä aina siitä että satula kanittaa tai kieli elää viritystapin ympärillä. Pienillä epävireisyyksilläkin ehjä vibratalla palaa käytännössä siihen asentoon missä se vapaanakin on.
Vainhaalee
09.05.2006 00:49:12
Ei se oikeasti auta muuhun kuin siihen että jos kieli katkeaa niin vire kestää jotenkuten. Kammetessa epävireisyys johtuu käytännössä aina siitä että satula kanittaa tai kieli elää viritystapin ympärillä. Pienillä epävireisyyksilläkin ehjä vibratalla palaa käytännössä siihen asentoon missä se vapaanakin on.

Kielen katkeamiseenhan se juuri EI auta... ???
Straton tallassa ongelma on se, ettei se palaudu tarkalleen nolla-asentoon, ja tuolla tremsetterillä tämän omituisuuden saa kitkettyä pois...

http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=160
Hail to the King, Baby!
Rämppy
09.05.2006 09:23:51
Kitka on yleisin syypää straton vireongelmiin. Satulaurien lisäksi kannattaa putsata/liukastaa myös kielenohjain siellä lavassa. Kerää yllättävän paljon kuonaa. Itse olen käyttänyt tähän (ja satulauriin) hammaslankaa kevyin vedoin. Myös lyijykynä toimii.
Ohuimpia kieliä, jotka menee kielenohjaimen alitse, kannattaa kiertää monta kierrosta tapin ympärille, jolloin kulma kielenohjainta vasten jää mahdollisimman pieneksi. Kielet kannattaa kiertää siististi tapin ympärille siten, ettei mene ristiin rastiin. Vielä kun satula on kunnossa ja kielet hyvin alkuvenytetty (venytys - viritys -venytys -viritys - kampi pohjaan -venytys - viritys), niin strato pysyy vireessä mainiosti vaikka soittaisi rautakitaralankaa ja välillä jopa Blackmorea.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Bald Anus
09.05.2006 09:26:29

Vai mitä takoitit kielilukoilla?

Joo, sekoitin satulalukkoihin...
Ai et digaa mun paskast? No, tos on kusta!
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
Ekku01
09.05.2006 10:03:22
Ohuimpia kieliä, jotka menee kielenohjaimen alitse, kannattaa kiertää monta kierrosta tapin ympärille, jolloin kulma kielenohjainta vasten jää mahdollisimman pieneksi.

Ei kannata, vaan mieluummin nostaa sitä ohjainta, tai sitten hommata virityskoneisto jossa on staggeroidut tolpat. Kieliä ei koskaan kannata laittaa kovin montaa kierrosta tapin ympärille. Vintage-Kluson -tyyppisellä koneistolla saa kulmaa ihan tarpeeksi kolmella kierroksella. Ja paksuimmille kielille riittää vähempikin.
Say What?!
touhis
09.05.2006 10:20:08
Eikös niin, että mitä enemmän kierroksia viritintapissa, sitä enemmän kierteellä on itse kielikin ja ainakin jossain määrin heikentää sointia?
After the garden is gone
Rämppy
09.05.2006 10:20:45
Ei kannata, vaan mieluummin nostaa sitä ohjainta, tai sitten hommata virityskoneisto jossa on staggeroidut tolpat. Kieliä ei koskaan kannata laittaa kovin montaa kierrosta tapin ympärille. Vintage-Kluson -tyyppisellä koneistolla saa kulmaa ihan tarpeeksi kolmella kierroksella. Ja paksuimmille kielille riittää vähempikin.

Tähän kyllä inttäisin vastaan ihan käytännön kokemusten perusteella. Tuo mantra, että, että kieliä_ei_koskaan_saa_kiertää_montaa_kierrosta_tapin_ympärille, ei ole ainakaan mun kohdalla pätenyt, mitä tulee kahteen ohuimpaan kieleen. Kierrän kaksi ylintä (eli kielenohjaimen alitse menevää) kieltä siististi tappiin alas asti, ja vireen kanssa ei ole ollut ongelmia viiteentoista vuoteen. Tuolloin kun katsoo kielenohjainta, huomaa, että kieli osuu hyvin kevyesti ohjaimeen. Kolmelle kierrokselle kierretty kieli taas tekee ohjaimen alla jo huomattavasti jyrkemmän mutkan, ja ainakin mä olen havainnut että tuolloin kieli hirttää hanakammin kiinni ohjaimeen. Punotut kielet mulla menee sen 2-3 kierrosta. Kyse on siis vintage-tyyppisestä stratosta kluson-tyyppisillä virittimillä ja perhos-mallisella kieltenohjaimella.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Jouni Antero
09.05.2006 10:23:36 (muokattu 09.05.2006 10:25:00)
Mulla on yhdessä mun custom-stratossa lukkovirittimet (Gotoh) ja grafiittisatula, joka on viilailtu hieman PRS:n tapaan, eli hivenen korkeampi (ei tietenkään urasyvyydeltään), mutta avoimemmat hieman V-muotoiset kieliurat. Tallana tavallinen Gotohin vintage-talla ja tuolla varustuksella voi miltei pommitellakin ja vire pysyy. Tää nyt tietenkin menee jo vähän kalliiksi, mutta kopsaamalla PRS:n jipot, saa kyllä toimivan kammen ;)

Edit: niin joo, mä käytän 11-kieliä, joka saattaa vaikuttaa asiaan myös - mitä ohuemmat kielet sen enemmän vireongelmia, oli kampi tai ei.
Mrezzye
09.05.2006 10:56:34 (muokattu 09.05.2006 10:57:38)

Eikös niin, että mitä enemmän kierroksia viritintapissa, sitä enemmän kierteellä on itse kielikin ja ainakin jossain määrin heikentää sointia?

Ööh... millä perusteella? Eihän kieli mene kierteelle, jos sitä ruuvataan viritintapin ympärille. Sointiin sillä siis ei varmastikaan ole juuri ole vaikutusta, olipa kieltä kierretty tapin ympärille kerran tai kuudesti, mutta vireisyyteen kyllä. Ohuempia kieliä itse pyörittelen n. 3 kiekkaa ja punottuja 1-2 kierrosta ja hyvin on vire pysynyt.

Tuohon Straton kampikikkailuun todettakoon, että palauttaessa tallaa normaaliasentoon kevyt veto vastakkaiseen suuntaan yleensä tuo vireen aika hyvin kohdilleen, jos meinaa muuten jäädä alle/yli. Isompiin dive-bombeihin suosittelen kyllä kunnollista Floikkakitaraa. Ei sille vireen muuttumiselle mitään mahda, jos niiden kielien asento pääsee muuttumaan tapin ympärillä tai tallassa, kun kielet painetaan löysälle.
Jos eläimiä ei ole tarkoitettu syötäväksi, niin miksi ihmeessä ne sitten on tehty ruoasta???

Ekku01
09.05.2006 11:29:00
Kierrän kaksi ylintä (eli kielenohjaimen alitse menevää) kieltä siististi tappiin alas asti, ja vireen kanssa ei ole ollut ongelmia viiteentoista vuoteen. Tuolloin kun katsoo kielenohjainta, huomaa, että kieli osuu hyvin kevyesti ohjaimeen. Kolmelle kierrokselle kierretty kieli taas tekee ohjaimen alla jo huomattavasti jyrkemmän mutkan, ja ainakin mä olen havainnut että tuolloin kieli hirttää hanakammin kiinni ohjaimeen.

En epäile etteikö kitarasi olisi vireessä tuollakin systeemillä, mutta tulipahan mieleen vaan, että onko sulla korotuspala siellä ohjaimen alla vai ei?
Say What?!
McNulty
09.05.2006 12:52:43
Kyllä Stratosta saa ihan hyvän kammettavan... modifioimalla.

Stage 1.
Satula työstetään huolella sille kielisetille jota käytät. Luusta tai grafiitista esim. Äärimmäinen vaihtoehto on LSR rullasatula, jota saa Fenkulta tai vaikka Warmothilta. Sen avulla kielet eivät ainakaan kanita/jumita satulasta. Tätä ilmiötä monesti hoidetaan lyijykynällä tai satulaöljyllä jota ainakin Gibsonilta saa ostettua. Se ei kuitenkaan toimi kaikissa tapauksissa.

Stage 2.
Virityskoneisto "vuotaa" tai kammetessa kielet eivät asetu samalla tavalla tapin ympärille hetkellisen löystymisen vuoksi. Ongelmaa voi korjata esimerkiksi lukittavilla virittimillä, joita löytyy Schallerilta, Gotohilta, Planet Wavesilta ja Spertzeliltä...

Stage 3.
Monesti jo nuo kaksi ensimmäistä vaihetta riittää, mutta kolmantena vaiheena voidaan kai pitää lukkosatulaa. Floyd Rose-yhdistelmästä tuttu lukkosatula ainakin lukitsee kielet takuuvarmasti satulaan kiinni, jolloin kammetessa kieli ei enää jää kanittaan satulan uraan eikä löysty viritystapilta.

Straton tallahan on tunnetusti enemmän "herrasmies vibrato" kuin mikään bombdive-standardi ja monelle ainoa oikea tapa säätää synchro tremolotalla kitaran kanteen kiinni ja käyttää sitä vain "arm down" tyylisissä jutuissa. Kahden tapin varassa olevan stratotallan saa helpommin kellumaan ja toimimaan kumpaankin suuntaan. Perinteisempi 6-screw versio tulee osata säätää oikein. Niitä kuutta ruuvia ei saa kiristää pohjaan asti ja jos tallasta haluaa "kelluvan" niin jousien/kielien kanssa on puljattava siten, että tallan perä on hieman irti kitaran rungosta. Tämä mahdollistaa kutakuinkin ½ sävelen "bendauksen" ylöspäin.

Pientä laittoa ja virittelyä niin Stratosta saa varsin hyvin vireen pitävän soittopelin.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
Ekku01
09.05.2006 13:45:24
Kyllä Stratosta saa ihan hyvän kammettavan... modifioimalla.

Stage 3.
Monesti jo nuo kaksi ensimmäistä vaihetta riittää, mutta kolmantena vaiheena voidaan kai pitää lukkosatulaa. Floyd Rose-yhdistelmästä tuttu lukkosatula ainakin lukitsee kielet takuuvarmasti satulaan kiinni, jolloin kammetessa kieli ei enää jää kanittaan satulan uraan eikä löysty viritystapilta.

Tuossa vaiheessa herää jo kysymys olisiko joku toisen tyylinen kitara käyttäjälle parempi. Meinaan aletaan olla jo aika kaukana perinteisestä Stratosta.
Say What?!
McNulty
09.05.2006 13:51:02
Tuossa vaiheessa herää jo kysymys olisiko joku toisen tyylinen kitara käyttäjälle parempi. Meinaan aletaan olla jo aika kaukana perinteisestä Stratosta.

Niinpä... mutta jos haluaa säilyttää esim. SSS-mikityksen ja straton herrasmies-kammen niin mikään Ibanez tai Jackson ei kelpaa :) Mutta totta tosiaan että lukkosatulan asentaminen muuten perinteiseen stratoon on jo vähän kyseenalaista meininkiä... siinä vaiheessa kun kampikikkailut menee osastolle "syvyyspommi/flutter/vingutus" niin perus-perus Strato on väärä valinta kitaraksi.

Itselläni oli aikanaan japsi-Strato jonka 6-screw tallan peräosaa pidin about 2mm irti kannesta, kampi sai jäädä laukkuun... tein kevyet vibrat kämmensyrjällä painamalla tallaa... toimi kuin zyklon b.
Ekku01
09.05.2006 14:12:16
Niinpä... mutta jos haluaa säilyttää esim. SSS-mikityksen ja straton herrasmies-kammen niin mikään Ibanez tai Jackson ei kelpaa :) Mutta totta tosiaan että lukkosatulan asentaminen muuten perinteiseen stratoon on jo vähän kyseenalaista meininkiä... siinä vaiheessa kun kampikikkailut menee osastolle "syvyyspommi/flutter/vingutus" niin perus-perus Strato on väärä valinta kitaraksi.

Jos Stratoa voi modata, miksei myös Jacksonia. Johonkin Randy Rhoads -tyyliseen keppiin vaan "taltan ja kirveen kanssa" aukko Straton tremolohässäkälle ja humpparien paikalle single coilit ;o)

Eipähän ainakaan olisi samanlainen kuin naapurin wannabe-Laiholla ;o)

Kyllähän siinä bluespuristit pyötyilis ku tollasella jotain Texas Floodia keikalla veivais ;o)
Say What?!
McNulty
09.05.2006 14:26:26
Jos Stratoa voi modata, miksei myös Jacksonia. Johonkin Randy Rhoads -tyyliseen keppiin vaan "taltan ja kirveen kanssa" aukko Straton tremolohässäkälle ja humpparien paikalle single coilit ;o)

Jos katsotaan ihan ensimmäisiä kuvia missä itse Randy Rhoads soittelee omalla Jackson nimikkomallillaan, niin niissä on nimenomaan tuo Stratoista tuttu tremolotalla.

http://www.heavyplace.com/img/jackson009.jpg

Eipähän ainakaan olisi samanlainen kuin naapurin wannabe-Laiholla ;o)

No, pleksillisiin kitaroihin on ainakin helppo tehdä esim. H-S-H mikityksen tilalle S-S-S mikitys. Osassa Ibanezin RG-sarjaa on ainakin pleksi, joten straton soundimaailmaa ja floikan etuja on mahdollista yhdistää. Enpä ole koskaan nähnyt Ibanezin RG-sarjasta kolmella sinkulla... erikoinen olisi sekin ratkaisu :)

Kyllähän siinä bluespuristit pyötyilis ku tollasella jotain Texas Floodia keikalla veivais ;o)

Taitaisi olla Mississippin miehet suistoblues-porukan kanssa valmiita jo lynkkaustoimiin tuossa vaiheessa :)
Jouni Antero
09.05.2006 14:40:37
Eipä taidettu Albert Kingiäkään lynkata...
Ekku01
09.05.2006 14:42:40
Jos katsotaan ihan ensimmäisiä kuvia missä itse Randy Rhoads soittelee omalla Jackson nimikkomallillaan, niin niissä on nimenomaan tuo Stratoista tuttu tremolotalla.

Kappas vain. Perinteisillä kai monet floikkailijatkin ovat aloittaneet. Niinhän tekivät myös Eddie Van Halen ja Steve Vai.

Enpä ole koskaan nähnyt Ibanezin RG-sarjasta kolmella sinkulla... erikoinen olisi sekin ratkaisu :)

Ja ilmeisesti myös joku sanaton sopimus on, että ei floikkaa ilman humppareita?
Say What?!
Ekku01
09.05.2006 14:43:46
Eipä taidettu Albert Kingiäkään lynkata...

Ei kai sen flygarissa floikkaa sentään ollu?
Say What?!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)