Aihe: Efektien ketjusta.
1 2 3
ydinaukio
05.05.2006 09:49:47
Mihin väliin viritysmittari kannattaa laittaa?
Starlia
05.05.2006 11:06:56
Mihin väliin viritysmittari kannattaa laittaa?

Pitch Shifterin jälkeen.
Exhausted
05.05.2006 11:35:27

Paras järjestys on se, missä ne kuulostaa parhaalta. Huomioon kannattaa ottaa mitä efektejä edes aikoo samaan aikaan käyttää
Tietysti Pauligin
05.05.2006 11:47:30 (muokattu 05.05.2006 11:47:50)
Pitch Shifterin jälkeen.

hoho

E: pahoittelen turhaa postausta
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
McNulty
05.05.2006 13:22:42 (muokattu 05.05.2006 13:29:07)
Hyvä tapa liittää viritysmittari (ei pedaalimallinen) "ketjuun" on omistaa volumepedaali missä on tunerille oma liitäntä. Pedaalimallisen virittimen laittaisin itse wahin jommalle kummalle puolelle...

PS. tutustu ihmeessä www.guitargeek.com sivustoon ja käy katselemassa miten "PRO-äijillä" on vermeet ketjussa. Matki heitä ja muuttele vapaasti oman maun mukaan.

Tässä kuitenkin meikäläisen oma nyrkkisääntö jota noudatan:

Kitara => Kompura -> Wah -> (EQ) -> Overdrive -> Distortion -> (EQ) -> Chorus/Phaser/Flanger/Tremolo -> Delay -> Reverb -> Noisegate => Vahvistin
(EQ:n paikka vaihtelee säröjen kummallakin puolella... se toimii eri tavalla ja käyttötarkoituksen ja soundin mukaan sitä voi fiksailla)

Tuo jos siis kaikki vermeet ennen vahvistinta... nykyään tosin minulla on tällainen setti tuloillaan:

Kitara => Wah -> OD -> EQ => Vahvistin... ja sitten vahvistimen FX-loopissa on vahvistin => Chorus -> Tremolo -> Delay -> Reverb => vahvistin

Näillä kahdella säännöllä olen pärjännyt aina... sitten jos muutosta haluaa niin senkun vaihtaa parin mokkulan paikkaa (joko fyysisesti laudassa tai sitten vain piuhoittamalla toisella tavalla).
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
Murgo
05.05.2006 15:07:36

Pitch Shifterin jälkeen.

Repesin:)
Soittotaito olisi hyväksi mutta asenteellakin pärjää.
J.Ahonen
05.05.2006 15:13:38 (muokattu 05.05.2006 15:14:18)
Minulla taasen on wahi AINA ennen säröjä... se on oikeastaan ensimmäisenä ketjussa jollei kompura ole käytössä...

HEI! mulla on helvetin hyvä soundinen kompura (Jen dynamic sustainer), mutta ongelma on siinä että se kuuluu liian hiljaa. Onkohan se väärässä välissä? Mulla on efektit näin.

Kitara - Wah - kompura - phaser - Fuzz - OD - OD - Volapetaali - Reverb - Delay - delay - Vahvistin.

Onko korjaus ehdotuksia? Saatana kun diggaan tosta kompurasta mutta se soi noin 10 - osan hiljempaa kuin kitaran oma soundi. Vituttaa.

Kattelin jotain arvosteluja tosta efektistä siinä oli jotain "loud as a motherfucker" tyylistä kommenttia. Ei täsmää.
gasser
05.05.2006 15:54:04
Pitch Shifterin jälkeen.
Hoho! Taas lyötiin lasta hampaisiin... "Elä syö sitä tikkaria"

Nojoo, ei efektien järjestystä ole kiveen kirjoitettu. Aika varovainen nysvä saa olla, mikäli ei uskalla eri vaihtoehtoja kokeilla. Rohkeesti vaan.
Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta
McNulty
05.05.2006 16:00:35
Kitara - Wah - kompura - phaser - Fuzz - OD - OD - Volapetaali - Reverb - Delay - delay - Vahvistin.

Onko korjaus ehdotuksia?

Mie laittaisin nuo tällä tavalla...

Kitara -> Kompura -> Vola -> Wah -> OD -> OD -> Fuzz -> Phaser -> Delay -> Delay -> Reverb -> Vahvistin

Miksikö?

Fuzzista riippuen, sen toiminta wahin ja muiden OD-pedaalien kanssa on henkimaailman juttuja. Välillä toimii, välillä ei, AC128 ei toimi mutta AC127 kanssa toimii. Eli sitä fuzzin sijoittelua kannattaa kokeilla. Ennen wahia, wahin jälkeen, ennen OD-osastoa, tai sen jälkeen...

Delayt mielellään ennen reverbiä siksi, että se reverb-efekti ei ole siinä delay-soundissa mukana. Tulee mielestäni todella suttuisen kuuloista jos delay on vasta reverbin jälkeen... makuasioita tosin. Korjausehdotuksiahan tässä vissiin haettiin eikä absoluuttista totuutta? :)

Phaser ennen säröjä tarkoittaa että vaiheistettu signaali särjetään, kun taas phaser säröjen jälkeen tarkoittaa että särötetty signaali vaiheistetaan. Jälleen makuasioita mutta minusta modulaatio-osaston olisi fiksua tulla säröjen jälkeen.

Volume siulla on jännässä paikassa, kun yleensä se on joko ketjun "ensimmäinen tai viimeinen". Ajattelin vain että pedaaliketjun alkuun olisi hyvä saada kaikki bufferoidut pedaalit, jolloin signaali kestää koko ketjun läpi ottamatta liikaa itseensä.

Kokeile ja kerro tykkäsitkö vai et ja oliko yhtään parannusta vai menikä paskempaan suuntaan.
StJerky
05.05.2006 16:16:01
Itellä kans wahi vasta säröjen jälkeen, ja huomattavasti enempi boostaa soundia esim. sooloihin siinä, kokeilin kans ennen säröjä, ja jäi munkin mielestä yllättävän vaisuksi. Ehkä jos käyttäis wahia paljon niin ennen säröä ok, mut jos silloin tällöin haluaa REPÄSTÄ kunnolla niin ehdottomasti jälkeen.

ps. Kyseessä voi myös olla makuasia...

Minulla perussärö vahvarista, jolloin wah tietysti ennen. Overdrive on ennen wahia, jolloin saan toisenlaista tonea.
vipu5
05.05.2006 16:16:45

Mie laittaisin nuo tällä tavalla...

Kitara -> Kompura -> Vola -> Wah -> OD -> OD -> Fuzz -> Phaser -> Delay -> Delay -> Reverb -> Vahvistin

Mielestäni ei oo järkee laittaa kahta OD:tä peräkkäin. Kun väliin laittaa Wahin ja Volan, niin käsillä on heti melkoinen määrä erilaisia ja mainioita saundeja...
Hakusessa kohtuu hintaan hyvä phaserpedaali: (esim. EHX,MXR)
oiva tumpeloinen
05.05.2006 16:22:39
Mielestäni ei oo järkee laittaa kahta OD:tä peräkkäin. Kun väliin laittaa Wahin ja Volan, niin käsillä on heti melkoinen määrä erilaisia ja mainioita saundeja...

Ihan yhtä viisasta on laittaa ne kaksi OD:tä peräkkäin. Toisella voi buustata toista halutessaan. Ei sun skene toimi, jos haluaa pre-särö wahin käyttöön molempien askien päällä ollessa. Kuitenkin, kuten jo aiemmin todettu, kaikki on makuasioita.

Tuota Volumepedaalin paikkaa kuitenkin vähän ihmettelen tuossa. Kyllä mä sen laittaisin ihan rehdisti ennen säröjä, jolloin se toimisi samaan tapaan kuin kitaran volume. Tai vielä mieluummin mä laittaisin sen viimeiseksi purkiksi, jotta se toimisi mastervolumena.
meitu
05.05.2006 16:26:51

Laitanpa tännekin tämän:

Mistä tiedän, että mikä noista mun matolaatikoista on bufferoitu? Ja mitä ihmettä se tarkoittaa?

Boss OS-2 overdrive/distortion
Boss DS-1 distortion
Boss SD-1 super overdrive
Behringer DM100 distortion modeller
Behringer UT100 ultra tremolo
Behringer UC100 ultra chorus
Behringer UF100 ultra flanger
Behringer EQ700 graphic equalizer
Behringer UP100 ultra phaser
Behringer AM100 acoustic modeller
Behringer NR100 noise reducer
Digitech Digidelay
Digitech Bad Monkey
Digitech Hot head
Ibanez Phaser tone
Dunlop Cry Baby CBG-95
Digitech Whammy 4
Ne jotka soittaa ne tietää
J.Ahonen
05.05.2006 16:28:08 (muokattu 05.05.2006 16:33:14)
Hyviä ajatuksia!

Olen aika spede mitä elektroniikkaan tulee. Minulla on toi vola sen "violin" efektin takia tossa delayn jälkeen, siis vahvarin suunnalta tarkasteltuna. Niin ja se reverb on itse asiassa samassa pedaalissa toisen delayn kanssa. (rv-3).

Eli mulla on ollut näin: Vahvari - Kaijut - Vola - Säröt - modulaatiot - wah. Pitää testata tota bonen ohdotusta. Ja toi wah tonne säröjen väliin voi olla hyvä veto myös. Phaser on hyvä että se vaikuttaa noihin säröihin vähän enemmän.

EDIT: klo 18.00 soittamaan, pistän palautetta efekti järjestyksestä.
McNulty
05.05.2006 17:53:16 (muokattu 05.05.2006 17:54:45)

Aijaa... mitäs jos tapaus on se että halutaan boostata toisella Overilla toista?
Varsin yleinen ilmiö jota esim. SRV käytti kahden TS10:n kera. Mutta kuten sanoin... tuo oli vain yksi ehdotus miljoonan muun joukossa.

Edith: Oiva kerkesikin jo ensin...

Tuota Volumepedaalin paikkaa kuitenkin vähän ihmettelen tuossa. Kyllä mä sen laittaisin ihan rehdisti ennen säröjä, jolloin se toimisi samaan tapaan kuin kitaran volume. Tai vielä mieluummin mä laittaisin sen viimeiseksi purkiksi, jotta se toimisi mastervolumena.

Juuri näin... tämän takia ehdotin että vola yleensä "ensimmäinen tai viimeinen" ketjussa.
oiva tumpeloinen
05.05.2006 18:05:11
Laitanpa tännekin tämän:

Mistä tiedän, että mikä noista mun matolaatikoista on bufferoitu? Ja mitä ihmettä se tarkoittaa?

Boss OS-2 overdrive/distortion
Boss DS-1 distortion
Boss SD-1 super overdrive
Behringer DM100 distortion modeller
Behringer UT100 ultra tremolo
Behringer UC100 ultra chorus
Behringer UF100 ultra flanger
Behringer EQ700 graphic equalizer
Behringer UP100 ultra phaser
Behringer AM100 acoustic modeller
Behringer NR100 noise reducer
Digitech Digidelay
Digitech Bad Monkey
Digitech Hot head
Ibanez Phaser tone
Dunlop Cry Baby CBG-95
Digitech Whammy 4

Tässä ainakin yksi mielipide bufferoinnista ja tbp:stä:

http://www.petecornish.co.uk/case_against_true_bypass.html

Toi noiden askien bufferointi/tbp selvinnee helpoiten valmistajan sivuilta: En ole vielä nähnyt yhtäkään tbp-purkkia, jossa kyseistä seikkaa ei olisi valmistajan sivuilla mainostettu. Toinen selvä merkki on 3dpdt(kösenytoli)-kytkin.
Lennu
05.05.2006 18:09:12

Juuri näin... tämän takia ehdotin että vola yleensä "ensimmäinen tai viimeinen" ketjussa.

Mulla vola on ehdottomasti ennen kaikuja ja särön jälkeen. Koska kun tekee volumeswelliä, niin tahdon, että ne kaikujen hännät jää soimaan, mutta särön määrä ei muutu, kun näpäytän kieltä vola kiinni.
McNulty
05.05.2006 18:11:49 (muokattu 05.05.2006 18:14:13)
Toinen selvä merkki on 3dpdt(kösenytoli)-kytkin.

3pdt... siis selvä merkki true bypass-kytkennästä.

http://www.pedalsnake.com/page.aspx?pid=2

Tuolla on ihan sivun lopussa Bypass-osio. Esim. viritysmittari on yleensä bufferoitu.

edit:

http://www.google.fi/search?hl=fi&a … =true+bypass&btnG=Hae&meta=

tuolta sitten vain linkkejä poimimaan ja iltalukemista :)
oiva tumpeloinen
05.05.2006 18:14:18
3pdt... siis selvä merkki true bypass-kytkennästä.

No noista kahdesta vaihtoehdosta mä sitä arvoin.....tietenkin väärin. =(

Ei vain meinaa millään muistaa noiden nimiä, kun ei paljon purkkeja omista eikä modaile. Ne tietää vain ulkonäöltä.
Dr. Muff
05.05.2006 18:18:53
Tässä ainakin yksi mielipide bufferoinnista ja tbp:stä:

http://www.petecornish.co.uk/case_against_true_bypass.html

Toi noiden askien bufferointi/tbp selvinnee helpoiten valmistajan sivuilta: En ole vielä nähnyt yhtäkään tbp-purkkia, jossa kyseistä seikkaa ei olisi valmistajan sivuilla mainostettu. Toinen selvä merkki on 3dpdt(kösenytoli)-kytkin.

Jottei asia olisi liian yksioikoinen niin pelkkä kytkin ei tee mistään true bypassia. Se ratkaisee miten kytkentä on suoritettu. Em kytkentä onnistuu myös dpdt-kytkimellä. Esimerkkinä kytkinten väärinkäytöstä toimii monet Electro-Harmonixin pedaalit.

Tossa yllä olevassa listassa pikaisesti vilastuna kaikki ovat bufferoituja. Ainutkaan noista ei ole tbp. Bufferittomuus ei tarkoita automaattisesti true bypassia..
"Jos kesäkuussa on järven jäällä hevosen paskaa, tulee kylmä kesä" - vanhan kansan viisaus
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)