Aihe: Joku vika jossakin
1 2
Lego
23.05.2011 17:31:28
penatuna: Näin juuri. Satulan kolo tuskin valmiiksi oli noin paksulle sopiva, eli onko koloa suurennettu?

Lukkosatulassa, varsinkin Ibojen, on yleensä todella paksuillekin vaijereille tarpeeksi koloa.
Me gusta. SWOLLEN EYE VIEW Oma bändi. Jossain Death metallin harmaalla alueella liikutaan.
-septimisti-
23.05.2011 17:50:31 (muokattu 23.05.2011 17:52:51)
JAK: Lukkosatulassa, varsinkin Ibojen, on yleensä todella paksuillekin vaijereille tarpeeksi koloa.

Hyvin totta, enpä itse oikein edes kelannut, että tuo on floikallinen keppi ts. lukkosatula. Mutta seuraava askel on tsekata talla, jos satulan päässä on kaikki kunnossa. Sitten oikeastaan onkin jäljellä enää kaulaliitos, joka voi vaikuttaa sen a-kielen soimiseen noin dramaattisella tavalla, jos kerran kielen kiinnityskohdat ovat kunnossa.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
oamkbonor
24.05.2011 10:43:54
300 euron kitaroiden suhteen suosittelisin käyttämään termiä kelluva talla enkä "floikka" koska halpisritsojen talloilla ei ole mitään tekemistä Floyd Rose -tallojen kanssa.
Harvoinpa Nissaniakaan bemariksi kutsutaan vaikka autoja ovat molemmat.

Jos haluaa kelvollisen kitaran 300 eurolla niin suosittelisin katselemaan esim. Epiphonen SGn tms. kiinteätallaisen pelin jossa on vähemmän liikkuvia osia.
Jeszse
24.05.2011 11:09:55
oamkbonor: 300 euron kitaroiden suhteen suosittelisin käyttämään termiä kelluva talla enkä "floikka" koska halpisritsojen talloilla ei ole mitään tekemistä Floyd Rose -tallojen kanssa.
Harvoinpa Nissaniakaan bemariksi kutsutaan vaikka autoja ovat molemmat.

Lisenssifloikka vs. lisenssikelluvatalla. Kelluvan tallan kopio, joka on myös kelluva talla. Floikan kopio. Floikka on ihan käypä termi näille. Mun mielestä.

Nillin nillin. Rölö.
This fourth fellow superman position with terrifying crowbar. MIAS shouted: "Now leave me, Satan!"
aristoteles666
24.05.2011 11:24:27 (muokattu 24.05.2011 11:26:58)

penatuna: Näin juuri. Satulan kolo tuskin valmiiksi oli noin paksulle sopiva, eli onko koloa suurennettu?

floydissa tuskin ongelma satulauran koko, sehän on v muotoinen.
hups, olinpa myöhässä.
mutta vika voi hyvin olla ihan siinä kielessä, toinen voi soida paremmin.
terolt
24.05.2011 12:25:30
Kiitos näistä. Heti kun koti-isän rooli hellittää, tsekkaan nuo. Mutta kyllä satulassa tilaa on. Ja kieli meni heittämällä myöskin tallaan. Eihän siinä nyt suurta eroa ole viiskutoseen. Mä testaan uutta kieltä nyt ens alkuun ja yritän vielä säätää.
Kaikki mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti. http://myspace.com/terokurkimaki
pekurides
25.05.2011 02:34:51 (muokattu 25.05.2011 02:39:24)

terolt: Vanha mutta osuva topic.

Kaula on suora, kielet on uudet ja action on sopiva eli ei liian matala. Missä vika?

-Tero

Hetkinen, mitähän unohtui?

hmm. eli sävellajin verran virettä laskettu..... joko polttaa?

Kun ja/tai virettä/kieliä muutetaan pitää kitara ylensä säätää uudestaan...

kielten veto vähentynyt vireen laskun takia ja siksi kaularauta pyrkii vetämään kaulaa suorempaan ja siksi ei soi kun relief viturallaan ja kielet lian matalalla 1.-7 nauhoilla?

-p-
joko rillataan?
terolt
25.05.2011 09:14:51
On totta, että kaula suoreni hieman, mutta mikään luotisuora se ei edelleenkään ole. Kielet ei todellakaan ole liian matalalla. Mietin vain,jos kaularautaa pitää löysätä,sittenhän kaula on vielä enemmän venheellä...?!? Okei, nää säätöhommat ei mitään spesiaaleinta ole. Kyllä mä osaan kaulaa säätää ja intonaatiot tsekata mutta kausaalisuhteet saattaa välillä olla kadoksissa.

T
pekurides
25.05.2011 14:26:34

Mielestäni sulla on suht ohkaset kielet siinä kiinni tuossa vireessä...

Voipi tehdä sen että vaikea saada ylipäätänsä vireeseen ja räpsyy turhankin herkästi nauhoja vasten dempaten sustainin.

Omien kokemusteni mukaan ohkasemmat kielet alavireellä vaativat suuremman actionin kuin normivirehommissa.

Itseasiassa paksummilla seteillä olen päässyt pienempiin actioneihin vaikka se voi kuulostaa oudolta.

Jos aikaisemmin toiminu hyvin niin ei kai siinä muuta vaihtoehtoa varmaan voi olla?

kaipa täältä ibanez experttiä löytyy jotka voi kertoa kuinka herkkä kaula on reagoimaan muutoksiin?
joko rillataan?
penatuna
25.05.2011 15:21:45
aristoteles666: floydissa tuskin ongelma satulauran koko, sehän on v muotoinen.
hups, olinpa myöhässä.
mutta vika voi hyvin olla ihan siinä kielessä, toinen voi soida paremmin.

Joo, tuli aivopieru, enkä huomannut/muistanut että floikka kyseessä.
terolt
25.05.2011 18:50:02
pekurides: Mielestäni sulla on suht ohkaset kielet siinä kiinni tuossa vireessä...

Voipi tehdä sen että vaikea saada ylipäätänsä vireeseen ja räpsyy turhankin herkästi nauhoja vasten dempaten sustainin.

Omien kokemusteni mukaan ohkasemmat kielet alavireellä vaativat suuremman actionin kuin normivirehommissa.

Itseasiassa paksummilla seteillä olen päässyt pienempiin actioneihin vaikka se voi kuulostaa oudolta.

Jos aikaisemmin toiminu hyvin niin ei kai siinä muuta vaihtoehtoa varmaan voi olla?

kaipa täältä ibanez experttiä löytyy jotka voi kertoa kuinka herkkä kaula on reagoimaan muutoksiin?

Nyt en valitettavasti ymmärrä logiikkaa: miksi kuusikielisen saa C tai jopa H vireeseen ja säätöihin sen kummempaa päänvaivaa saamatta ja jopa ohkaisilla seteillä? Mutta jos lasken seiskasta vain yhden sävelaskeleen, sen jälkeen kitaraa on mahdotonta saada vireeseen...? Eikä minusta kielisatsi vielä mikään älyttömän ohkanen ole...10-46 ja D, onhan se vielä "normaali" tai ainakin menettelee. Kyllä mä käytän kitaran ammattilaisella, mutta haluasin hieman selvennystä itseni kannalta.
pekurides
26.05.2011 10:24:17

terolt: Nyt en valitettavasti ymmärrä logiikkaa: miksi kuusikielisen saa C tai jopa H vireeseen ja säätöihin sen kummempaa päänvaivaa saamatta ja jopa ohkaisilla seteillä? Mutta jos lasken seiskasta vain yhden sävelaskeleen, sen jälkeen kitaraa on mahdotonta saada vireeseen...? Eikä minusta kielisatsi vielä mikään älyttömän ohkanen ole...10-46 ja D, onhan se vielä "normaali" tai ainakin menettelee. Kyllä mä käytän kitaran ammattilaisella, mutta haluasin hieman selvennystä itseni kannalta.

hmm. nii... kaikki kitarat on hiukan erilaisia ja yksilöitä, en ole mikään seiskojen asiantuntija mutta luulisi niissäkin samat fysiikan lait pätevän kuin kuusikielisessä?

Taitaapi tuossa sun pelissä olla aika "ohut"kaula niin voisi maalaisjärjellä kuvitella että siihen vaikuttaa kielten veto enemmän kuin johonkin paksumpaan kaulaan ja sen takia joutuu säätelemään enemmän?

D-vireessä (ja myös e)itse suosin 10-52 settiä ja nääkin aikapitkälle makuasioita minkälaisesta tatsista tykkää jne.

hiukan kyllä oudolta saundaa ettei saisi vireeseen parin pykälän pudotuksen jälkeen... melkein paksummalla setillä vielä kokeilisin kyllä ja kaulan säätöjä vielä yrittäisin kokeilla lisää ruuvailla.

yksi soittotekninen hommeli mikä tulee mieleen on että nyt kun kielet hiukan löysemmät ehkä ovat ja kun ehkä painat kuitenkin samalla voimalla kun ennenkin otteita niin kielet painuvat enemmän otelautaa vasten ja siksi menee epikseen?

Suositelen kyllä että kaikki opettelisi itse säätelemään kaulaa, semmoista kokeiluahan se on ja sitten kun puolivahingossa saapi jutut kohdilleen ja löytää itselle mukavimmat säädöt voi kitarasta tulla paljon mukavampi soittaa!
joko rillataan?
Jesus_Plastica
27.05.2011 14:45:03
Ongelma kuulostaa tutulta. Itsekin seiskakielistä Drop A-vireeseen pistäneenä voin todeta että se on yllättävän vaikea saada kunnolla vireeseen.

Muutama seikka mikä mahdollisesti parantaa virettä:

Tarpeeksi paksu kieli, edes 64-68 ei ole vielä liian paksu A-vireeseen.

Kieli istuu satula-uran pohjassa. Jos kieli on liian korkealla satulassa, on varsinkin alempien nauhojen vireet viturallaan.

Intonaation säätämistä voi harkita 5. nauha väliltä.

Laadukkaiden kielien käyttäminen parantaa ongelmaa.

Tosin itselleni on jo melkein muodostunut tavaksi jättää A-kielen viren hiukan alemmaksi. Kuulostaa arveluttavalta mutta näin olen saanut kvinttisoinnut suhteellisen puhtaiksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)