zepeteus 04.05.2006 22:05:25 | |
---|
Takaisin asiaan. Jos haluaisin kotikonstein yrittää jäljitellä ko. soundia "taloudellisesti", niin kumpi efektirasia olisi lähempänä: "flanger" vaiko "phaser"? Haluamatta kyseenalaistaa Dipshitin tuntemusta näistä, olisiko kuitenkin tullut pieni sekaannus? Mikäli ymmärsin oikein, hakusessa on tuon Axis-soolon tuulimainen, suhiseva efekti joka luotiin siis alunperin analoginauhureilla. Silloin efekti on mielestäni flanger. Tuota juuri alkuperäisen kuuloista flanger-efektiä ei valitettavasti saa kuitenkaan irti mistään tavallisesta (halvasta) efektirasiasta. Huippukohdassaan tuo alkuperäinen efekti nimittäin ikäänkuin kääntyy itsensä ympäri, termi on "through-zero-flanging", ja sitä tavalliset rasiat eivät yksinkertaisesti tee. Tietääkseni pedaalimarkkinoilla on vain yksi flanger jolla tuo onnistuu, Paradox TZF. Esittely ja ääninäytteitä tuolla: http://www.foxroxelectronics.com/TZF1.html Hintaa on kuitenkin luultavasti liikaa, jollei näe enemmänkin käyttöä juuri tuolle efektille ja halua vielä sen viimeisenkin huipun yli muljahduksen mukaan. Tällöin suosittelen ennemmin vaikkapa perus-Bossia tai Digitechiä, suhisevat nekin. |
Dr. Muff 04.05.2006 22:25:01 (muokattu 04.05.2006 22:27:59) | |
---|
Haluamatta kyseenalaistaa Dipshitin tuntemusta näistä, olisiko kuitenkin tullut pieni sekaannus? Mikäli ymmärsin oikein, hakusessa on tuon Axis-soolon tuulimainen, suhiseva efekti joka luotiin siis alunperin analoginauhureilla. Silloin efekti on mielestäni flanger. (punastus) öh. Piti oikein kuunnella kokonaan. Toi rankempi flange-tyyppinen efektihän tosiaan tulee vasta siihen toiseen sooloon tai no.. siihen sooloon vähän ennen kolmen minuutin kohtaa. Sviddu mä kuuntelin sen ekan osan vaan ja siinä on mun mielestä aavistus semmosta kuulautta mitä phaser voi tarjota futsin kanssa. Se loppupuoli on ihan flangea, ja totta puhut myös siinä ettei ihan just tommosta flangea taida näistä peruspurkeista saada. Ei ainakaan mun Electric Mistresistä :) Kyl tommosen jet-swooshin saa mitä siinä yhessä kohtaa on, jos juuri sitä tarkoitetaan. "Jos kesäkuussa on järven jäällä hevosen paskaa, tulee kylmä kesä" - vanhan kansan viisaus |
ReBeat 04.05.2006 22:26:18 (muokattu 04.05.2006 22:30:50) | |
---|
Ehkä digitaalisiin laitteisiinkin voisi ohjelmoida valmiiksi jotain kohinoita ja korostuksia. Kyllä niissä onkin. Esim. dbx DDP:ssä ja Quantumissa (dynamiikkavermeitä) on säädettävä Tape Saturation Emulation. Varmaan muistakin löytyy, mutta en ole asiaan perehtynyt. Sitte on olemassa erikseen ihan "putkilämmittimiä", jotka sopii varmaan hyvin antamaan väriä liian digitaalisen kuuloiseen materiaaliin. RSP Saturator sekä joku TL Audion kahdeksankanavainen ilman mitään säätöjä... ainakin. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
zepeteus 04.05.2006 22:56:23 (muokattu 04.05.2006 23:00:37) | |
---|
EDIT: kato perkuta, flangeristahan täällä puhuttiin eikä kaiusta. tuplaa pukkasi. |
zepeteus 04.05.2006 22:56:29 | |
---|
Sviddu mä kuuntelin sen ekan osan vaan ja siinä on mun mielestä aavistus semmosta kuulautta mitä phaser voi tarjota futsin kanssa. Tiedätkös, noinpa vähän ounastelin. Phaser saattaisi tosiaan istua siihen ensimmäiseen osaan. Se loppupuoli on ihan flangea, ja totta puhut myös siinä ettei ihan just tommosta flangea taida näistä peruspurkeista saada. Ei ainakaan mun Electric Mistresistä :) Eipä saa minun MXR:stäkään, eikä yhdestäkään muustakaan flangerista mitä on tullut joskus käytettyä/koitettua. Vaan liikaa olisi Paradox minullekin, niin paljoa en flangeria käytä. DIY TZF näyttää aikas työläältä, mutta sitä on kuitenkin puitu esim. DIYstompboxes-saitilla. Kyl tommosen jet-swooshin saa mitä siinä yhessä kohtaa on, jos juuri sitä tarkoitetaan. Jeps, tuo perinteinen suihkari lähtee kyllä. |
BigPapa 04.05.2006 23:10:18 (muokattu 06.05.2006 00:54:15) | |
---|
Oha noit soundeja, itekin levylle tehty yks nauha flangi...yks raita hitaammalla ja toinen nopeemmalla pitch lukemalla ihan mukavalta kuullostaa...onhan niitä raitureilla kaikenlaisia kikkailu mahdollisuuksia. http://www.kolumbus.fi/pikkulauri/aanitys.htmKitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. |
McNulty 05.05.2006 09:28:53 | |
---|
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake |
Stone 05.05.2006 14:14:05 | |
---|
Haluamatta kyseenalaistaa Dipshitin tuntemusta näistä, olisiko kuitenkin tullut pieni sekaannus? Mikäli ymmärsin oikein, hakusessa on tuon Axis-soolon tuulimainen, suhiseva efekti joka luotiin siis alunperin analoginauhureilla. Silloin efekti on mielestäni flanger. Tuota juuri alkuperäisen kuuloista flanger-efektiä ei valitettavasti saa kuitenkaan irti mistään tavallisesta (halvasta) efektirasiasta. Huippukohdassaan tuo alkuperäinen efekti nimittäin ikäänkuin kääntyy itsensä ympäri, termi on "through-zero-flanging", ja sitä tavalliset rasiat eivät yksinkertaisesti tee. Tietääkseni pedaalimarkkinoilla on vain yksi flanger jolla tuo onnistuu, Paradox TZF. Esittely ja ääninäytteitä tuolla: http://www.foxroxelectronics.com/TZF1.html Hintaa on kuitenkin luultavasti liikaa, jollei näe enemmänkin käyttöä juuri tuolle efektille ja halua vielä sen viimeisenkin huipun yli muljahduksen mukaan. Tällöin suosittelen ennemmin vaikkapa perus-Bossia tai Digitechiä, suhisevat nekin. Aivan, jotain tuollaista juuri tarkoitin. "Keith Richards and sounds is better" |