Toi taitaa kyllä olla täysin perätön huhu. Ei mun kaaliin ainakaan tule mitään syytä miksi liimakaulanen kestäis muka enemmän kuin pulttikaulanen. Samoilla linjoilla, enempää asiasta kuitenkaan tietämättä. Molemmat versiot kuitenkin alussa tehdään erillisestä palikasta, eiksje. Mun päähän ei vain mitenkään uppoa, että jos liitoskohdasta muotoillaan erilainen palikka ja itse liitos on eri tavalla tehty, niin miten se estää kaulaa jostain muualta vääntymästä. Kaulan vääntyminenhän johtuu puun elämisestä, ei siitä liitoksesta....tietenkin, jos liimakaula vahvistetaan liimalla laittamalla sitä lapaan asti..... ;) E: Mä itse henk.koht tykkään enemmän pulttikauloista juurikin tuon korjaamisen helppouden takia. Mulla oli joskus aiemmin kitara, jonka kaula veti kieroon ihan huolella. Korjaus tapahtui helposti vaihtamalla kaula. Jotenkin siitä jäi pieni huoli noiden kaulojen suhteen, on ihan mun omia pikku mörköjä. =) Eikä mulle ole koskaan ollut mitään ongelmia kitaran sustainin suhteenpulttikauloissa, eikä pääsystä mihinkään kohtaan kaulaa. Tosin näin isolla lapiolla on ongelmat ihan eri aiheesta...... E2: ja taas mä en osaa muokata tekstiä..... |
Oon kuullu jotain villiä huhua että liimakaulat ei niin helposti menis kieroon alavireissä kun noi pulttikaulat ? Tietystikin voi olla niin että hyvä pulttikaula kestää yhtä kun kuin hyvä liimakaula, mutta haluaisin silti tietää onko noissa liimakaula -huhuissa perää. Kuulostaa mun korvaan aika tyhmältä, sillä pulttikaulahan antaa huomattavasti enemmän periksi kuin liimakaulat ja muutenkin alavireissä kielet on huomattavasti pienemmässä jännityksessä kuin standardivireissä (mikäli kielten paksuutta ei muuteta vaikka se onkin suositeltavaa). äsh :/ |
Oon kuullu jotain villiä huhua että liimakaulat ei niin helposti menis kieroon alavireissä kun noi pulttikaulat ? En usko tohon. Luulisi että kieroutumiseen vaikuttaa lähinnä se millaista puuta kaula sattuu olemaan ja onko sen sisällä vahvikkeita. Esim. Carvineiden (ainakin DC-sarja) kauloissa on kaularaudan lisäksi kaksi grafiittitankoa vahvikkeina. Ne ovat neck-thru-kauloja, mutta en usko että sellainen kaula menisi pulttiversionakaan kieroon. Saattaa olla niissä pulttikauloissakin nuo vahvikkeet, en nyt jaksa tarkistaa asiaa. Vigiereissä ei ole kaularautaa ollenkaan vaan kaulaan on upotettu hiilikuitusoiro. Ovat kai aika stabiileita kauloja nekin. Ja tasainen alavire tuskin muutenkaan vetää kaulaa kieroon. Enemmän kaulaan kohdistuisi vääntäviä voimia jollain 08-56 kielisetillä normivireessä. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |