Aihe: KIIRE!APUA! voinko laittaa 8 ohm vahvarin 4ohm kaiuttimeen?
1 2 3 4
ollisal
08.04.2006 21:48:27
Molempia hajoittaneena voi kyllä varmistaa, että trankun hajottaa liian pieni-impedanssinen kuorma ja putken taas liian suuri-impedanssinen. Laitteiden toimintaperiaatteisiin tarkemmin perehtymällä selviää syy, miksi näin on.
Boltsa
09.04.2006 00:58:38
Molempia hajoittaneena voi kyllä varmistaa, että trankun hajottaa liian pieni-impedanssinen kuorma ja putken taas liian suuri-impedanssinen.

Fysiikan opettaja lukiossa (tyyppi korjaa harrastuksekseen vanhoja putkiradioita) sanoi että hän ja joku hänen korjaajakaverinsa olivat sitä mieltä että mikäli putkivahvistimeen ei kytke kuormaa, nuppi ei voi kärähtää. Jotenkin se liittyi päätemuuntajaan. (jos ei olisi yo-kirjoitukset ohi, kysyisin miten se meni..) Ihmetteli samalla että mistä olen saanut tietoa että nuppi kärähtäisi. (Ei tullut mainittua että muusikoiden.netistä :)
Tämä siis ei ole faktaa, vain opettajan suusta kuultua ja ei ne opettajatkaan kaikkea tiedä.
sitä demoa koskaan tuu...
Jucciz
09.04.2006 01:15:58
Fysiikan opettaja lukiossa (tyyppi korjaa harrastuksekseen vanhoja putkiradioita) sanoi että hän ja joku hänen korjaajakaverinsa olivat sitä mieltä että mikäli putkivahvistimeen ei kytke kuormaa, nuppi ei voi kärähtää. Jotenkin se liittyi päätemuuntajaan.

Minä olen itse asiassa kuullut täsmälleen samanlaisen tarinan yhdeltä tyypiltä, joka on putkivahvistimia korjannut ja rakentanut jo kauan: päätemuuntaja itsekin toimii jonkinlaisena kuormana (tai näin ymmärsin), joten kaiutinkuorman puuttumisen ei ainakaan lyhyellä tähtäimellä pitäisi välttämättä hajottaa yhtään mitään. Haluaako joku titetävä kertoa lisää tästä aiheesta kun itse en tajua hittojakaan sähkötekniikasta?

En kyllä silti lähde testaamaan, mutta myönnän kyllä joskus huomanneeni että kaiutinpiuha oli irti, tökänneeni sen hetken päästä kunnolla kiinni ja huomanneeni, että rokki soi ihan kuin ennenkin... eli ainakaan lyhytaikainen kuorman puuttuminen ei ole hajottanut täällä päässä putkinuppia. Fenderin Bandmasterille kelpasi nätisti ainakin 4 ja 8 ohmin kuormat, joku sanoi että etenkin vanhat Fenderit kelpuuttavat oikeastaan minkälaisen kuorman mukisematta, eivät ole nuukia.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Twinkle
09.04.2006 01:46:45
päätemuuntaja itsekin toimii jonkinlaisena kuormana (tai näin ymmärsin), joten kaiutinkuorman puuttumisen ei ainakaan lyhyellä tähtäimellä pitäisi välttämättä hajottaa yhtään mitään. Haluaako joku titetävä kertoa lisää tästä aiheesta kun itse en tajua hittojakaan sähkötekniikasta?

Näinhän se on, koska vieläkään maailmassa ei ole kehitetty sellaista kytkentää, joka olisi täysin häviötön. Käytännössä sellaista värkkiä ei olekaan missä ei olisi resistanssia yhtään, tämän vuoksi se muuntajakin kestää ilman ylimääräistä kuormaa tietyn aikaa.
hq
09.04.2006 02:06:18
Putkivahvistimista ei juuri käytännön kokemuksia ole, mutta tuossahan tuota selvitellään mielestäni ihan järkevästi:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=82944&o=20&#p2269842
J.Hollström
09.04.2006 09:05:45
Minä olen itse asiassa kuullut täsmälleen samanlaisen tarinan yhdeltä tyypiltä, joka on putkivahvistimia korjannut ja rakentanut jo kauan.

No ei ihme että on korjannut & rakentanut ja vieläpä kauan. Varmaan jäänyt looppiin kun ei muista kytkeä kuormaa ollenkaan?
"Tunge Juki se ruma jazzbassosi vanhaan läskiperseeseesi ja pidä turpasi tästä lähtien kiinni." -Gitaristi- Mighty Shade
jyrkkis
09.04.2006 10:33:20
Huomasiko kukaan muu, että tuossa kirjoituksessa on selkeä ristiriita. Ensin (jauhetaan paskaa) kerrotaan, että putkilaitteelle on hyvin vaarallista olla laittamatta kuormaa lainkaan ja sitten sanotaan, että on hyvin vaarallista laittaa putkilaitteelle suurempi kuorma kuin on hyväksi, sen sijaan liian pieni (!) kuorma ei ole haitaksi.

Musta tuntuu, että unskelotilla ei ole hommat ihan selvillä. Järkikin sen sanoo, ettei putkilaitteelle ole lainkaan järkevää antaa liian pientä kuormaa. Enkä kyllä ymmärrä miksi liian suuri kuorma olisi haitaksi.

Kyllä unskelotin kirjoitus oli kokoajan johdonmukainen, termit vaan menee helposti sekaisin, suuri impedanssi on yhtä kuin pieni kuorma ja päin vastoin, eli 4 ohmia on suurempi kuorma kuin 8 ohmia. Helppo ymmärtää koska pienemmän impedanssin läpi kulkee enemmän virtaa eli se kuormittaa enemmän.
tommiot
09.04.2006 10:58:14
Mitenkäs nuo ohmit menevät kun vahvistimen tehot puolitetaan? Mulla on 8 ohmin kaappi, eli pitääkö Marsun ohmivalitsimen olla neljässä? Ja voinko laittaa 8 ohmin keinokuorman siihen?
jyrkkis
09.04.2006 11:17:38
Mitenkäs nuo ohmit menevät kun vahvistimen tehot puolitetaan? Mulla on 8 ohmin kaappi, eli pitääkö Marsun ohmivalitsimen olla neljässä? Ja voinko laittaa 8 ohmin keinokuorman siihen?

Tehon puolituksella ei ole vaikutusta asiaan, eli ohmivalitsin kaapin mukaan eli 8 ohmiin tässä tapauksessa. Voit laittaa 8 ohmin keinokuorman.
Twinkle
09.04.2006 15:07:14
Tehon puolituksella ei ole vaikutusta asiaan, eli ohmivalitsin kaapin mukaan eli 8 ohmiin tässä tapauksessa. Voit laittaa 8 ohmin keinokuorman.

Jotta menisi vielä hankalammaksi, niin tehonpuolituksessa ohmien määrätkin puolittuu, ts. ennen 16 ohminen kaappi menee siis 8 ohmin läpeen.

Tämän kertoi minulle Mesa Engineeringin insinööri kun tiedustelin Triple Recton tehonpuolituksen tekemisestä, että ainakin tuon luulisi tietävän mistä on kyse.
tommiot
09.04.2006 15:11:31
Jotta menisi vielä hankalammaksi, niin tehonpuolituksessa ohmien määrätkin puolittuu, ts. ennen 16 ohminen kaappi menee siis 8 ohmin läpeen.

Eli siis puolitettuna valitsen neljä ohmia vahvistimen takaa ja kytken 8 ohmin kaapin? Tästä on kyllä aika ristiriitaista tietoa. Neljällä ohmilla tuntuisi tuleman reilusti enemmän mökää.
Riku Rotten
09.04.2006 15:36:37

Tämän kertoi minulle Mesa Engineeringin insinööri kun tiedustelin Triple Recton tehonpuolituksen tekemisestä, että ainakin tuon luulisi tietävän mistä on kyse.

Mesassa näin voi ehkä näin tapahtua, mutta mikään yleispätevä neuvo tämä ei ole. Pääteputkien lukumäärällä ei ole mitään tekemistä päätemuuntajan haluaman kuorman kanssa. (tehon puolituksessa poistetaan käytöstä pääteputkipari/pareja.)
Twinkle
09.04.2006 16:29:18
Mesassa näin voi ehkä näin tapahtua, mutta mikään yleispätevä neuvo tämä ei ole. Pääteputkien lukumäärällä ei ole mitään tekemistä päätemuuntajan haluaman kuorman kanssa. (tehon puolituksessa poistetaan käytöstä pääteputkipari/pareja.)

On sillä väliä, koska jos teho vähenee, niin muuttuu virratkin. Tämä esimerkki oli lähinnä siis sitä varten, että tämä pakka sekoaa entisestään ja mitään järkevää vastausta tähän ei saada vaan maailman tappiin asti tästä väitellään.
ReBeat
09.04.2006 17:16:07

Kyllä unskelotin kirjoitus oli kokoajan johdonmukainen, termit vaan menee helposti sekaisin, suuri impedanssi on yhtä kuin pieni kuorma ja päin vastoin, eli 4 ohmia on suurempi kuorma kuin 8 ohmia. Helppo ymmärtää koska pienemmän impedanssin läpi kulkee enemmän virtaa eli se kuormittaa enemmän.

Mun mielestä ei näin vaan päinvastoin. Kuorma ja kuormittaminen... ne eivät tarkoita samaa asiaa tuossa yhteydessä. Kuormittaminen on kuormittamista ja sitä voidaan pohtia erikseen, mutta pieni impedanssi on pieni kuorma ja suuri impedanssi on suuri kuorma.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Riku Rotten
09.04.2006 17:18:24
On sillä väliä, koska jos teho vähenee, niin muuttuu virratkin.

Sitten kai kuormaa pitäisi muuttaa volume potikan asennon mukaan vai?

*jupisee ylen hämmästyneenä*
ilkkis
09.04.2006 17:39:34
Yritetäänpäs kiertotietä: Välttyykö pähkäilemiseltä jos hankkii impedanssisovittimen.Voiko tämän jälkeen käyttää vapaasti eri nuppikaappiyhdistelmiä?Hintaa tosin riittää... esim.customshop 175,00€
Jos joku tietää vastaavan tuotteen halpisversioista niin tietoa tänne vaan kiitos!
Anna kaikkien kukkien kukkia ja mulkuille turpaan
ReBeat
09.04.2006 17:58:10

http://www.londonpower.com/faq.htm

Tuolla sanotaan putkien vähentämisestä näin:

Removing tubes from a multi-tube fixed-bias output stage is never a problem. You can remove any number of tubes, and yes, that means you can take one tube out of a two-tube amp; one, two, or three out of a four tube stage, et cetera. This sounds heretical to techs stuck in the mire of convention, but it is something that has been known since tubes were invented.

The even-number tube extractions reduce power symmetrically. Neither the tubes nor the transformer will be damaged. Power will be reduced and so will frequency bandwidth - you will lose some bass and some treble. This is the point that switching the impedance selector to a less-than-load setting is supposed to correct, but it is completely subjective whether you should. The only 'should' of the matter, is do I like it this way, or do I like it that way?

In the uneven tube extractions, asymmetric power reduction occurs. Conventional thought says "the one tube on one side of the circuit will be trying to match the output of the two tubes on the other circuit half". This is wrong. The single tube can only produce so much power, and that's all it does. It doesn't melt down. The transformer does not blow up.

So, what's missing from conventional thought? The realization that tubes are "self-limiting power governors"

Eli fixed-bias koneesta voi ottaa putkia pois minkä määrän tahansa ilman että se vaurioittaa vahvistinta. Yleensä otetaan parillinen määrä (mikä varmasti kuulostaakin parhaalta). Teho tippuu, mutta samalla taajuuskaista kapenee sekä ala- että yläpäästä eli botnea ja trebleä hiukan katoaa. Tuota seikkaa sitten voidaan yrittää korjata kääntämällä impedanssikytkin pykälää pienemmälle kuin mitä se oikea kuorma on. Vielä painotetaan, että kyseessä ei ole mikään pakollinen toimenpide vaan korva kertoo onko siitä jotain hyötyä.

In the end, you can pull tubes to reduce power, unless the amp is cathode biased - then you have to split the bias resistor. In any case, you do not have to worry about the impedance selector either.

Katodi-biasoidulle koneelle täytyy tehdä jotain muutakin (puolittaa bias-vastuksen arvo?).
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
jyrkkis
09.04.2006 18:05:39
Mun mielestä ei näin vaan päinvastoin. Kuorma ja kuormittaminen... ne eivät tarkoita samaa asiaa tuossa yhteydessä. Kuormittaminen on kuormittamista ja sitä voidaan pohtia erikseen, mutta pieni impedanssi on pieni kuorma ja suuri impedanssi on suuri kuorma.

Iso kuorma kuormittaa enemmän eli on pieni impedanssi ja pieni kuorma kuormittaa vähän ja on suurempi impedanssi. Näin se toimii. Loogista.
Fortune
09.04.2006 18:06:59 (muokattu 09.04.2006 18:08:52)
Huti. Pois.
Look behind you, a three-necked guitar!
Twinkle
09.04.2006 18:38:24
Sitten kai kuormaa pitäisi muuttaa volume potikan asennon mukaan vai?

Tämä menee yllättävän vaikeaksi... mutta koko tehon käsitehän vaatii jännitettä, resistanssia ja virtaa. Noilla voi pelata siten, että mitkä hyvänsä kaksi muuttuu mutta yksi voi olla vakio. Resistanssit tässä on siis vakioita, jäljelle jää virrat ja jännitteet. Mitkä näistä muuttuu onkin melkoinen mysteeri.

Koko kuormitushomma on muuten helvetin sekava juttu ja sitä pitäisi oikeasti tutkia jotenkin. Täytyy pitää tämä mielessä.

Sillä aikaa suosittelen että ihmiset pysyy manuaalien suosittelemissa ohmeissa, niin ei tule ainakaan suru puseroon myöhemmin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)