Aihe: Nauhojen hionta ja kielten korkeus
1 2
Werde
20.01.2007 14:41:30
Joo-o. Mulla oli just kitara huollossa ammattimiehellä. Hiottiin nauhat, fiksattiin kaularauta, siirrettiin talla vähän lähemmäks mikkejä ja vaihdettiin satula. En vaan saa millään kieliä hirveen alas ilman, että alkaa särisemään. Olisko kellään vinkkejä?

Kielet särisevät aina jos haluaa todella matalan actionin. Kyse on siitä, että ne eivät särise niin että se tulee vahvistimesta läpi tai sammu bendattaessa.
'Raha ei tee onnelliseksi, vaan sen käyttäminen' -minä
stenel
20.01.2007 15:56:16
Joo-o. Mulla oli just kitara huollossa ammattimiehellä. Hiottiin nauhat, fiksattiin kaularauta, siirrettiin talla vähän lähemmäks mikkejä ja vaihdettiin satula. En vaan saa millään kieliä hirveen alas ilman, että alkaa särisemään. Olisko kellään vinkkejä?

Jos matalaa äksöniä kitaraan haluat ilman särinöitä, pyydä ammattilaista tekemään kuoppa otelautaan n.2-12 nauhan välille, bassokielillä syvempi monttu.
Jag känner en bott
timppa67
20.01.2007 16:20:39
lopeta tuskailu ja vie keppi asiansa osaavalle kitaramaakarille.. eikä maksa mansikoita.. itse käytän "hyvät" skittarat tsekissä parin vuoden välein vähän niinku purukalustonkin..=).. Kyllähän noita pystyy toki itsekkin vääntelemään ja säätelemään mutta ammattimies on aina ammattimies...
marx
10.12.2007 15:02:28
lopeta tuskailu ja vie keppi asiansa osaavalle kitaramaakarille.. eikä maksa mansikoita.. itse käytän "hyvät" skittarat tsekissä parin vuoden välein vähän niinku purukalustonkin..=).. Kyllähän noita pystyy toki itsekkin vääntelemään ja säätelemään mutta ammattimies on aina ammattimies...

No jaa, kun löytyis "ammattimies"... Oli mies mikä tahansa niin aina tuntuu sössivän. Sellasta oon pohtinut että kuinka monta kertaa samoja nauhoja voi hiotuttaa ennenkuin on vaihto edessä? Kyselen lähinnä omia kokemuksia, en arvailuja, kuten että: " useita kertoja voi hioa". Niin ja jos nyt oletetaan ettei raavita mitään ihan älyttömiä joka hionnalla.
Persettä seinään
Sensonic
10.12.2007 16:09:53
No jaa, kun löytyis "ammattimies"... Oli mies mikä tahansa niin aina tuntuu sössivän. Sellasta oon pohtinut että kuinka monta kertaa samoja nauhoja voi hiotuttaa ennenkuin on vaihto edessä? Kyselen lähinnä omia kokemuksia, en arvailuja, kuten että: " useita kertoja voi hioa". Niin ja jos nyt oletetaan ettei raavita mitään ihan älyttömiä joka hionnalla.

Vaihdata Ruokankaalla kitaraasi rosterinauhat, niin ei tarvitse enää miettiä nauhojen hiomisia. Ainakin Ruokankaan mukaan nauhoja ei tarvitsisi tämän jälkeen hioa enää lainkaan. Kallista, mutta jos diggaa kybällä jostain kitarastaan, niin miksi sitä ei tekisi. Olen ajatellut viedä oman vm. 1979 Ibanez PF-200:n tuonne käsittelyyn.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KP3C, Landola F6/Cut
Numb
10.12.2007 18:24:35

Jos kielet laittaa kovin alas, ne särisevät. Se on luonnonlaki vallan, eikä muutu miksikään vaikka kuinka säätäisi ja hioisi. Säätämällä ja hiomalla päästään johonkin rajaan asti, mutta ei loputtomasti alaspäin.

Ääntä tuottaessaan kielet värähtelevät, eli liikkuvat, ja jos ne ovat kovin lähellä nauhoja, niin osuvat sitten värähdellessään vähän niihin nauhoihin.

Särinästä sinällään ei ole haittaa, se kun ei tule vahvistimesta läpi. Mutta jossain vaiheessa se nauhaan ottaminen värähdellessä alkaa syömään sointia.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
LamaAjanElvis
11.12.2007 22:29:57 (muokattu 11.12.2007 22:30:36)
Minä säädin omasta RG321:stä kaiken muun jälkeen vielä kaulakulmaa, tuikkaamalla ohuen puulastun kaulataskuun. Ylänauhoilta sai vielä vähän tiristettyä alemmaksi. Stratossa olen tykännyt pitää ylempänä, vaikka melko alas tuntuis saavan tuossakin.
Sormet lähtee soundista. "I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
Sicktoid
12.12.2007 02:12:40
Jokainen säätäkööt kitarat tyylillään, mutta ei kaikki kitarat ole säädettävissä aivan samalla tavalla. Joissakin se actioni jää vähän korkeammalle, kuin toisissa ja se ei tarkoita sitä, että kitarassa olisi jotain vikaa. Se vain on "semmoinen kitara" sitten. Itse en välttämättä lähtisi nauhoja hiomaan sen takia, että saisin actionin hivenen matalammalle; eri asia tietenkin jos otelaudalta alkaa löytyä esim. kuolleita nuotteja ennen kuin kielet ovat edes likimain inhimillisellä korkeudella.

Myöskään kielten sointia en uhraisi ikinä matalan actionin takia. Yleensä säädän actionin niin matalalle, että mahdollinen räminä ei enää erotu kevyen särön läpi ja annan sen olla siinä.

Mitä threadin avaajan ilmoittamiin mittoihin tulee: kuulostaisi siltä että kitarassasi on jotain aika pahasti pielessä. Hankala täältä satojen kilometrien päästä kunnolla neuvoa, mutta tässä lista asioita mitä voisit yrittää:

1. Koitas pistää kaularautaa hieman kireämmälle suhteessa tallaan. Esim. Nosta tallaa hieman ja kiristä kaularautaa hieman enemmän.
2. Kokeile paksumpaa kielisettiä. Paksummat kielet eivät värähtele aivan yhtä suurella alalla ohuempiin verrattuna, joten niiden kanssa on mahdollista saada hieman matalampi action.
3. Jos ongelmat esiintyvät vain tietyillä freteillä, unohda ne kohdat kokonaan ja säädä action niin matalalle, kuin kitarasi muuten antaa myöten. Näin saat varmasti tuotua ongelma-alueen esille ja voit viedä kitaran ammattimiehelle ja sanoa että "paskan möivät" :)

Kuten sanottu, hankala neuvoa netin kautta, kun ei ole tilanteesta kunnollista kuvaa. Saattaa olla perusjuttuja ja moneen kertaan tsekattu, mutta näin minun aivoni raksuttaisivat.
Liikaa ei ole tarpeeksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)