Aihe: Kitara lentokoneessa?
1 2 3 4
Order
06.02.2006 01:11:00
No tosiaan, viime keväänä tuli roudattua kitara Keski-Euroopan visiitillä. Kun ei ollut tuolloin kuin gigbag, niin eihän tuota voinut mihinkään ruumaan laittaa. Menomatkalla tosiaan ottivat sinne ohjaamon käytävään johonkin kaappiin tuon kitaran, paluumatkalla taas tuo taisi mennä ihan matkatavaralokeroon penkkien päälle. Vai ottivatkohan ne silloinkin sen sinne komeroon. No, kaikkea ei voi muistaa :)
And eternity, my friend, it's a long fucking time.
niskel
06.02.2006 07:17:41
Kerran olen straton tuonut koneessa. Olin tällöin vielä standby matkusjaja, eli viimeinen koneeseen otettava henkilö ja kone oli luonnollisesti 99% täynnä. Alkoi hiukka nousta tuskan hiki kun ei meinannut mistään löytyä hattuhyllytilaa eikä henkilökunta tarjonnut muutakaan. Lopulta sain ahdettua sen japanilaisten turisiten takkien alle parin penkkirivin päähän itsestäni. Ehjänä pysyi.
Ei ole nauhakaiun voittanutta!
Dr.Groove
06.02.2006 11:25:55

Olen matkustanut kymmeniä kertoja kitaran kanssa sekä Euroopan että intercontinental-lennoilla. Omat kokemukseni eivät vastaa sitä mitä tässä ketjussa on kirjoitettu, joten kokemukseni perusteella tuon oman korteni kekoon.

Ensinnäkin, olen aina saanut kitaran mukaan matkustamoon, myös Spectorin 5-kielisen basson, jossa oli suorakaiteen muotoinen ISO laukku. Asiaa kannattaa kysyä kohteliaasti check-innissä, mutta kitaran tuomisesta päättää aina cabin crew. Check-innistä saatava lappu ei siis takaa mitään.

On muutama asia, jolla asiaa voi varmistella:
- kannattaa pitää muu matkatavara mahdollisimman vähissä -- jos sinulla on kitaran lisäksi iso reppu, kassi viinaa ja kolme pussia tuliaisia, neuvotteluvaraa on vähän
- kohtelias ja nöyrä kysyminen heti sisääntullessa auttaa, usein stuertti on kanssani pitkään hakenut paikka kitaralle apunani
- siisti pukeutuminen voi myös hieman auttaa asiassa: rähjäinen rokkari-look on hyvä keikalla, mutta koneeseen sillä ei kitaraa välttämättä saa -- ellet ole niin kuuluisa, että sinut tunnetaan
- kun asiaa kysyy henkilökunnalta, kannattaa mainita, että kyseessä on tosi arvokas instrumentti ("4500 euron arvoinen"), vaikkei sen arvo kaupassa ihan niin paljon olisi ollutkaan

Gig-bag lisää sisäänpääsyn mahdollisuutta, mutta sen kanssa ollaankin sitten lirissä, jos cabin crew sanoo että "ei käy". Tämän riskin takia en juuri koskaan ole gig-bagin kanssa liikenteessä.

Hyvä, moderni laukku lienee riittävä suoja myös ruumassa kuljetukseen. Ruumahenkilökunta kyllä *yleensä* tajuaa kuljettaa instrumentit varovasti, mutta riskinsä tässä toki on. Talviaikaan kannattaa kuitenkin muistaa se, että joskus laukut odottavat ulkotiloissa jokusen tovin. Kovalla pakkasella tämä voi olla huono juttu.

Yleinen suositus kitaralle on, että kieliä tulisi matkan ajaksi hieman löysätä. Tätä en ole itse yleensä muistanut tehdä, eikä ongelmia ole ollut. Kaulan irroittaminen tuntuu liioittelulta -- varsinkin jo kyseessä on Les Paul ;- ;-)

Lopuksi vielä paras kitaramatka koneessa. Kerran, Japanista tullessani, minulla oli mukana Steinbergin matkakitara (http://www.musicyo.com/product_specs.asp?pf_id=044), Korgin Pandora PX-4 (http://www.korg.com/gear/info.asp?A_PROD_NO=PX4) ja kuulokkeet. Kävi niin hyvin, että vasemmalla puolellani ei istunut ketään ja lento oli viihtyisin missä olen koskaan ollut: usean tunnin ajan soittelin bluesia ja riffejä, kokeilin komppeja ja treenasin sooloja. Lentoemotkaan eivät olleet tällaista kovin usein nähneet, sain hyvää palvelua ja kommentteja aina heidän kulkiessaan ohi. Drinkitkin tulivat tosi nopeasti, jos niitä pyysin. Suosittelen tätä tapaa matkustaa ;-)
Charger
06.02.2006 11:57:14
Kun mentiin Saksanmaalle keikalle, ilmoitettiin lento-yhtiöön etukäteen(Finnair) että torrakkoja on mukana. Matkustamoon ei saanut tuoda soittimia, mutta sanoivat laittavansa soittimet ruumassa eri tilaan, tiedä sitten mitä tarkoitti. Mulla oli basso Flightcasessa ja kitarat olivat normaaleissa kovissa laukuissa. Ehjänä tulivat perille molempiin suuntiin, ja ihan hyvin homma pelasi. Tiedä sitten kuinka turvallista tuo on, mutta eipä jaksanut asiaa hirveästi murehtia.
dfloreno
06.02.2006 13:27:32

Olen matkustanut kymmeniä kertoja kitaran kanssa sekä Euroopan että intercontinental-lennoilla. Omat kokemukseni eivät vastaa sitä mitä tässä ketjussa on kirjoitettu, joten kokemukseni perusteella tuon oman korteni kekoon.
Ensinnäkin, olen aina saanut kitaran mukaan matkustamoon, myös Spectorin 5-kielisen basson, jossa oli suorakaiteen muotoinen ISO laukku. Asiaa kannattaa kysyä kohteliaasti check-innissä, mutta kitaran tuomisesta päättää aina cabin crew. Check-innistä saatava lappu ei siis takaa mitään.

Mulla vähän samoja ja vähän päinvastaisia kokemuksia. Suuri kysymys on kuitenkin se, että mistä lentää ja mihin. Suomesta kun lentää, siellä koneessa saa olla aika lailla minkälainen luuttu tahansa, ne useinmiten ei edes kommentoi asiaan millään lailla. Paitsi kerran kun lennettiin Malevin lennolla, jouduttiin maksamaan ylikiloistakin vielä :). Ongelma vaan on se, että mihin menee, ja joutuuko siellä reissaa. Esim. Ameriikan maalla monissa konetyypeissä (älkää kyslkö mallejä :) on ne ylälokerot paljon pienempiä, eli kitara ei sinne makaamaan mahdu. Mutta oma kokemukseni, useaan otteeseen kun tuolla on käyty, on kyllä se, että ne ei mielellään anna sitä ottaa sisään. Jotkut siis antaa, toiset ei. Sääntöjen mukaan ei saisi tuoda. Kerran jouduttiin Austinin kentältä lähtee ostmaan kitaroille kovat laukut, kun eivät millään antaneet tuoda koneeseen. 9/11 jälkeen se on olut todella tiukkaa. Lontoon Heatrow on sitten semmoinen paikka, jossa minä en itse enää kokeile onneani, kitara vaan pakattuna ja ruumaan. Tuolla on niin tiukka meininki, että ei ne kyllä hyvällä kato sitä kitaran kanssa vinkumista. Pari kertaa olen tehnyt, en jaksa enää.

Sitäpaitsi, olen tullut siihen tulokseen ,että kun kamat pakkaa kunnolla ei pitäis olla syytä huoleen. Päinvastoin, ei tarvii koko ajan stressaa joutuuko se kitara sitten siinä gigbagissa ruumaan :). Tästäkin on ollu monesti puhetta, miksi ei tehty FAQia?
God made me funky
Eccentr1c
06.02.2006 15:44:32
Tästähän melkein saisi jo FAQ:n.
Itselle on ainakin tullu paljon uutta tietoa ja hyödyllisiä neuvoja.
Silti kuitenkin jatkossa pyrin viimeiseen asti välttämään sitä, että soittemeni pistettäisiin ruumaan, sen verran ikävän näköistä on niiden matkatavaroiden käsitttely.
Ei...
SARJE
06.02.2006 16:01:26
Eiköhän ne lastiruumatkin ihan paineistettuja ole ja lämpötila plussan puolella.

kyllä ainakin eräs tuttu puhui kuinka aurinkorasvat oli mennyt jäähän ja pilalle ruumassa
syö muttereita ja paskantaa kettinkiä!!!
Tiltsi
06.02.2006 22:18:17
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=94738&o=0

Samaa aihetta sivuava vanhempi keskustelu.
"Metsä olisi hiljainen paikka, jos vain parhaat linnut laulaisivat." Henry van Dyke
Agathon79
08.02.2006 18:08:44

Olen lentänyt useita kertoja kitaran kanssa, pääosin tosin Euroopan sisäisiä lentoja. Homma toimii yleensä hyvin kun menee HETI check-iniin sen avauduttua ja kysyy erittäin kohteliaasti josko voisi saada tuoda kitaran mukaan matkustamoon. Mikäli lennolla on vapaita paikkoja sinulle pyritään järkkäämään kitaralle "oma" istuin jostain vierestä. Joskus, kun businessmatkustajia ei ole kovin hirveästi saa kitaran myös ängettyä busineksen / 1st. Classin päällysvaatekaappiin.

Japaniin kitara lentänyt omassa yksityiskaapissaan, kun busineksessä ollut väljää... :-)

Minulla on kokemusta kitaran kanssa matkustamisesta m.m. seuraavilta lentoyhtiöiltä: Finnair, Lufthansa ja CSA. Finskillä ovat yleensä aika ymmärtäväisiä jopa Stand-by matkustajien kohdalla - ainakin Suomen / Skandinavian sisäisillä lennoilla.

Useimmiten olen kulkenut gig bagin kanssa, joskin olen kyllä lentänyt muutamaan otteeseen Ouluun täydessä koneessa ison kovan laukunkin kanssa. Ystävällinen, nöyrä asenne ja aiemmin tässä threadissa mainittu "tämä kun sattuu olemaan 4000 €:n arvoinen kitara..."-selitys toiminut ainakin mun kohdallani.

-A
Kristian A. J. Meurman Musician
madu
09.02.2006 10:02:29 (muokattu 09.02.2006 10:13:51)
Viimeaikoina lentäessä olemme saaneet kitarat ja bassot matkustamoon. Ollaan noudatettu seuraavaa rutiinia ja tähän asti on toiminut.

1) Soitto ennen lentoa lentoyhtiön palvelupuhelimeen ja varmistus ettei heillä ole mitään "absolutely not" -policya kitaroiden suhteen. Melko varmasti vastaus on "Riippuu koneen matkustajamäärästä ja kenttähenkilökunnasta". Kysy samalla myös mikä on lentosi paikkatilanne. Jos on tosi täynnä varaudu siihen että kitaraa et matkustamoon saa. Tähän soittoon on hyvä myöhemmin turvautua jos ongelmia tulee portilla tms.

2) Kitara mahdollisimman kompaktiin gigbagiin.

3) Ei mitään muita käsimatkatavaroita, ei edes pientä pussia.

4) Check Innissä varmista tilanne että onnistuuhan kitaroiden vienti matkustamoon. Joskus virkailija ilmoittaa jopa portille että varautuu tähän.

5) Mene portille ajoissa ja kävele suoraan siihen portin eteen ensimmäisenä jonoon. Vaikka kyseessä olisi määrätyt istumapaikat, kannattaa olla ensimmäisenä koneessa sillä esim. Blue1:n on vain muutama ns. pidempi käsimatkavaralokero ja lyhyemmässä voi tulla ongelmia esim. basson kanssa.

6) Hymyile portilla, ojenna lippusi ja toivo parasta.

Toivottavasti toimii myös ylihuomenna kun on lento edessä...

EDIT: Lisätään nyt tähän vielä sellainen pointti että flightcasen hankinta on jokatapauksessa järkevää jos lentää paljon kitaran kanssa. Säästää hermoja ja lisää matkustusmukavuutta.
I'm afraid that I was very, very drunk...
MarkoA
09.02.2006 11:18:57
Tästähän kehkeytyi rakentava keskustelu. Pikaisena kommenttina kerrottakoon, että tuli ostettua itävallasta se Höfner Shorty, hienossa gig-bagissa (muistuttaa esim konepistoolia..). Eli sen saa kaula irroitettuna tungettua melkein minne vain. Pitäis onnistua palata takaisin kotiin uusi hieno "kitara" mukana. On muuten ihan ok soitin hintaansa nähden. Jos hintaa ei huomioi, niin soitettavuus on hirveä. Kaulapainoinen (tottakai!) ja työn jälki aikalailla P:stä. Mutta mitä muuta voi odottaa 150€.n kitarapaketista...
- Rockin' in the evenin' when the sun goes down Mean guitar, that's a swingin' old town Rockin' and a-rollin' just a little while Ain't got no rollin', ain't got no holdin'...
dfloreno
09.02.2006 11:19:09

kyllä ainakin eräs tuttu puhui kuinka aurinkorasvat oli mennyt jäähän ja pilalle ruumassa

Vai niin. Kummaa kun ne koirat ja kissat pärjää siellä ihan hyvin.
God made me funky
dfloreno
09.02.2006 11:30:42 (muokattu 09.02.2006 11:33:53)

Viimeaikoina lentäessä olemme saaneet kitarat ja bassot matkustamoon. Ollaan noudatettu seuraavaa rutiinia ja tähän asti on toiminut.

Jossain vaiheessa olisi kiva tietää kun 'ollaan monesti lennetty' mitä se vastaa numeroina. Onko monesti kolme lentoa vai kolmekymmentä lentoa?

1) Soitto ennen lentoa lentoyhtiön palvelupuhelimeen ja varmistus ettei heillä ole mitään "absolutely not" -policya kitaroiden suhteen. Melko varmasti vastaus on "Riippuu koneen matkustajamäärästä ja kenttähenkilökunnasta". Kysy samalla myös mikä on lentosi paikkatilanne. Jos on tosi täynnä varaudu siihen että kitaraa et matkustamoon saa. Tähän soittoon on hyvä myöhemmin turvautua jos ongelmia tulee portilla tms.

Hyvä pointti, mutta ei käytännössä kerro vielä mitään. Jos vaikkakin toimistossa mukava täti on sitä mieltä, että kitara tottakai sisään, niin tosiaan kenttähenkilökunta on ihan eri sakkia, ja vastaavat ihan eri ihmisille. Soittoon on ihan turhaa turvautua siinä portilla, jos ne päättää että kitara ei tuu sisään; tiedän kokemuksesta. Kun tiukka paikka tulee, ne ottaa mittanauhan esiin, ja sillä mennään.

2) Kitara mahdollisimman kompaktiin gigbagiin.

Hyvä pointti tämäkin, esim. ne vanhat ibanezin gigbagit on hyviä.

3) Ei mitään muita käsimatkatavaroita, ei edes pientä pussia.

Hyvä pointti tämäkin, antaapahan jonkinlaisen mielikuvan siitä ,että ajattelee muitakin... yeah, right! ;).

4) Check Innissä varmista tilanne että onnistuuhan kitaroiden vienti matkustamoon. Joskus virkailija ilmoittaa jopa portille että varautuu tähän.

Jep, tää yleensä tapahtuu siksi, koska ne ei halua siinä alkaa tappelemaan asiakkaan kanssa, eli ne kertoo sulle että 'selvitetään sitten siellä portilla'... Yleensä sinne portille tulee sitten neonvihreässä liivissä joku vakuuttava karpaasi joka antaa lyhyitä ja selkeitä käskyjä miten sen luutun kanssa toimitaan... Näiden kanssa on toisaalta ihan siistiä ottaa yhteen. :).

5) Mene portille ajoissa ja kävele suoraan siihen portin eteen ensimmäisenä jonoon. Vaikka kyseessä olisi määrätyt istumapaikat, kannattaa olla ensimmäisenä koneessa sillä esim. Blue1:n on vain muutama ns. pidempi käsimatkavaralokero ja lyhyemmässä voi tulla ongelmia esim. basson kanssa.

Noniin, eli tässä taas ollaan skandinavian suvaitsevaisessa ilmapiirissä. Kerran tein tän saman American Airlinesin kanssa, ja kauheet saarnat tuli, että odotetaan sitä omaa vuoroa :).

6) Hymyile portilla, ojenna lippusi ja toivo parasta.

Tää on kaiketi paras neuvo, ja toimii ylipäätään vaikka ei kitarakaan olisi mukana :).

Toivottavasti toimii myös ylihuomenna kun on lento edessä...
EDIT: Lisätään nyt tähän vielä sellainen pointti että flightcasen hankinta on jokatapauksessa järkevää jos lentää paljon kitaran kanssa. Säästää hermoja ja lisää matkustusmukavuutta.

Aivan. Mutta jos lentelee pääasiassa täältä vaan eurooppaan ja takaisin niin monesti onnistuu ottaa sisään. Takaisintulo voi olla nihkeempi. :). Flightcase on kitarallekin kivempi vaihtoehto, eipähän kukaan tuu ruttaamaan sitä jossain ohkasessa gigbagissa.
God made me funky
TheLemon
09.02.2006 11:58:38
No siis SAS ja Finair ottaa ainakin iha koneeseen sen kitaran, eli normaali kova case riittää, ainakin ku lensin sas:silla keskieurooppaan, ni sain sillälailla, hattuhyllyllä, hyvin kitara ehjänä perille. En sit tiiä muista lentoyhtiöistä.
"When you're performing at a standard that is so incredible and intense, it can't help but change your psyche" -Jimmy Page
madu
09.02.2006 12:13:56 (muokattu 09.02.2006 12:39:19)
Jossain vaiheessa olisi kiva tietää kun 'ollaan monesti lennetty' mitä se vastaa numeroina. Onko monesti kolme lentoa vai kolmekymmentä lentoa?

Isolla porukalla eli "3-4 gigbagillistä kerralla kirveitä koneeseen" -kokemuksia on muutamalta kerralta ja yksin gigbagin kanssa onkin sitten varmasti kymmeniä. Valtaosa näistä kokemuksista siis kotimaisella tai pohjoismaisella yhtiöllä kuten esim: Finnair, Blue1, SAS, Air Finland, Golden Air, Flying Finn.

Jos vaikkakin toimistossa mukava täti on sitä mieltä, että kitara tottakai sisään, niin tosiaan kenttähenkilökunta on ihan eri sakkia, ja vastaavat ihan eri ihmisille. Soittoon on ihan turhaa turvautua siinä portilla, jos ne päättää että kitara ei tuu sisään; tiedän kokemuksesta. Kun tiukka paikka tulee, ne ottaa mittanauhan esiin, ja sillä mennään.

Näinhän se on mutta toisaalta tuo on sentään edes jonkinlainen valttikortti väittelyssä.

Noniin, eli tässä taas ollaan skandinavian suvaitsevaisessa ilmapiirissä. Kerran tein tän saman American Airlinesin kanssa, ja kauheet saarnat tuli, että odotetaan sitä omaa vuoroa :).

Offtopikkina mainittakoon että kannattaa muuten kokeilla jonotusta koneeseen Kiinassa. Siellä ei tunneta ollenkaan käsitettä jono... Kiinalaiset ovat muutenkin koneessa jo ylhäällä kaivamassa laukkua ylälokeroista ennen kuin kone ottaa edes kosketusta kiitorataan. =)

Se muuten täytyy sanoa että en aina ymmärrä näitä mittarajoituksia koska jengi raahaa jäjettömän kokoisia "lentolaukkuja" koneeseen jotka peittää kokonaan yhden lokeron kun taas noita sähkiksiä saa kolme kappaletta yhteen boksiin gigbageissä helposti ja vielä takit mahtuu...
I'm afraid that I was very, very drunk...
Läpistö
17.12.2006 19:21:31

Olen ensi kuussa lähdössä Australiaan ja kyllähän tuo elektroakustinen olisi kiva saada matkaan mukaan, kun muuten uhkaa parin kuukauden paussi soittamiseen :F

Eli miten tulisi menetellä. Matka on vielä varaamatta, mutta melko varmasti olen ebookersin kautta varaamasaa KLM:n lennon Helsinki - Amsterdam - Singapore - Perth.

Pitäisikö varausvaiheessa jo kysyä sitä, että onko kitara mahdollista viedä käsimatkatavarana. Ruumaan en pelkän gigbagin kanssa lähtisi kyllä kaveria päästämään.
"Ei pysty. Liian hapokasta."
timppa67
17.12.2006 20:06:44
Yksi asia Amerikasta lentäessä on että todennäköisesti et saa kitaraasi overheadboksiin edes gickbagissa, eli ruumaan menee... silloin ei pidä lukita laukkua koska se avataan pommin varmasti ja jokatapauksessa... hyvä tyyli on laittaa semmonen nailonvyö kahvasta läpi ja loodan ympäri, eipähän salkku aukee kun pojat sitä vähän heittelee... Straton laukku sai lieviä ruhjeita amerikan lennolla vaan kitara tuli naarmuitta.. kandee kans löysätä kielet kuten edellä mainittiin.. njoo Jenkkilässä lienevät tarkempia kuin Euroopassa..
Ne on eri miehiä jotka tekee ruumiita kuin ne jotka pesee niitä..
dfloreno
18.12.2006 16:16:31

Olen ensi kuussa lähdössä Australiaan ja kyllähän tuo elektroakustinen olisi kiva saada matkaan mukaan, kun muuten uhkaa parin kuukauden paussi soittamiseen :F
Eli miten tulisi menetellä. Matka on vielä varaamatta, mutta melko varmasti olen ebookersin kautta varaamasaa KLM:n lennon Helsinki - Amsterdam - Singapore - Perth.
Pitäisikö varausvaiheessa jo kysyä sitä, että onko kitara mahdollista viedä käsimatkatavarana. Ruumaan en pelkän gigbagin kanssa lähtisi kyllä kaveria päästämään.

Ovela jätkä ostaa halvalla perillä uuden kitaran = kaikki on tyytyväisiä :). Tai sitten ostat täältä kovan laukun ja laitat ruumaan.

Nyt kun luin tätä threadia taas pitkästä aikaa, ei voi kun ihmetellä miksi sitä kitaraa ei voi (hyvin pakattuna) laittaa sinne ruumaan. Varsinkin kun noi systeemit muuttu taas. Mulla on ollut ainakin paljon kivempaa reissata, kun ei tarvii hikoilla sen kitaran kanssa pääsekö sisään ja sitäsuntätä.. Ja yleensä meen kahdella kitaralla, joten pakko se on ruumaan laittaa joka tapauksessa. Huomautan vielä, että ikinä ei oo mitään käynyt, ei pienintäkään naarmua; lentoyhtiöt on kyllä muutamat uudet kitarcaset joutuneet kyllä ostamaan :). FAQia vaan!
God made me funky
sooloilija_
22.07.2007 13:22:43
saako muuten noita matkakitaroita suomesta ostettua ?
samanlaisia suunnilleen ku tuo steinberg
Joe-Z
23.07.2007 11:31:44

Toin Japanista viime vuonna Finnairin lennolla Gibsonin LP:n, ja koska kone oli viimeistä paikkaa myöten täynnä, kitara päätyi lopulta auttamattomasti ruumaan, Gibsonin omassa laukussa ilman mitään ylimääräisiä viritelmiä. Laukkuun lätkäistiin (luultavasti miun olon helpottamiseksi) "käsiteltävä varoen" tarra. Käytännössä näin merkittyjäkin tavaroita kuulemma kohdellaan samalla tavalla kuin muitakin, joten toivoin vain parasta..

Loppujen lopuksi vastaanotin Turun lentokentällä lievästi kolhiintuneen kitaralaukkuni, jonka sisältä löytyi kotona onneksi edelleen täysin ehjä, taivaallinen soittopeli.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)