Aihe: Tottumuskysymys
1 2
Jani The Rock
01.02.2006 09:51:15

Mie tykkään monenlaisesta, ihan suoraan kylmiltään, ei tarvi totutella. Kuhan vaan on hyvä, tai ainakin asiallinen.

Puhutko nyt varmasti kitaroista?
Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1
Feggy
01.02.2006 10:36:26

Kyllä tuo Jaguar tuntu ensi alkuun vähän hassulta, mutta hyvin siihen tottui jo muutamassa päivässä.

No pysyykö sulla kielet satulassa?
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin." - Vaaralliset lelut: Kaunis laulu
Jani The Rock
01.02.2006 10:44:52

No pysyykö sulla kielet satulassa?

Pysyy joo. Ei oo ollut mitään ongelmaa ton suhteen.
Cheap tequila and too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1
Shaft
01.02.2006 10:57:32
Oho! Mua ärsyttää PRS:t (ja Ruokankaan Duke)

Ruokankaan kohdallahan tuo on täysin tapauskohtainen juttu, sillä kaikkia kauloja ei tehdä saman mallin mukaan.
Feggy
01.02.2006 11:24:15

Pysyy joo. Ei oo ollut mitään ongelmaa ton suhteen.

Kappas vain.
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin." - Vaaralliset lelut: Kaunis laulu
LamaAjanElvis
01.02.2006 15:13:02
Pari vuotta sitten vaihdoin ohutkaulaisen (ohut"C") Std Squierin tuohon Classic sarjan 50's Stratoon ja paksumpi "V" kaula kävi heti kättelyssä paremmin kouraan. Tuntuis olevan täydellinen profiili mulle, vaikka räpylät ei olekkaan isot. Tämä tuntus olevan mulle just "SE"

Jossain vaiheessa tuli sitten hommattua DeArmondin M-65 jonka kaulassa ei ole valittamista, mut se on yksinkertaisesti liian kevyt soittaa. Skaala on ilmeisesti sama kuin lespassa ja kielet on kuluneen yläsatulan takia turhan matalalla. Pitää jossain vaiheessa hommata se uusi satula ja vaikka 12setti E-vireeseen, niin joskohan tuo rupee käymään.

Syksyllä hommasin näiden kaveriks RG:n ja sen tulitikkumainen kaula oli lievä kulttuurishokki, mut kyllä siihenkin parissa päivässä tottu. Sais tosiaan olla vähän paksumpi.

Mihinkään en rupea väkisellä totuttelemaan. Jos lyötäs kitarakaupan/custom shopin lahjakortti käteen, niin kyllä sieltä lähtis se paksukaulainen Strato ykskelaisilla.
"you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin. Sormet lähtee soundista.
askomiko
01.02.2006 15:14:56
Kappas vain.

Eikös se tallan puoli ole enempi ongelma niissä?
>:ž
McNulty
01.02.2006 15:16:37
Eikös se tallan puoli ole enempi ongelma niissä?

jota myös alasatulaksi kutsutaan :)
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
Aki
02.02.2006 19:24:07 (muokattu 02.02.2006 19:25:21)

Jotenkin musakauppojen hyllyissä olevissa kitaroissa on minusta yläsatula usein liian matalalla.

Aiheuttaako se särinää vapailla kielillä? Jos ei, mitä haittaa satulan mataluudesta on?

kielet on kuluneen yläsatulan takia turhan matalalla.

Edelleenkin, mikäli tuo ei aiheuta särinää, on kieliä fiksumpaa nostaa muilla tavoin. Kaularauta ja tallan säädöt. Kielten nosto satulalla ei anna painetuille kielille lisää sointitilaa, jonka takia se on mielestäni höpsöä.

Edit: Toki, soita vaikka varpailla ja oktaavi alavireessä jos se tuntuu hyvältä, mutta noin yleisesti satulalla on yksi oikea (optimi-)korkeus, noi muut asiat sitten voi pistää maun mukaan.
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
lukeman
03.02.2006 15:03:57
Kyllä melkein kaikkeen tottuu... Omistin aikoinaan japsistraton, siinä oli melko paksu kaula. Puolen vuoden jälkeenkään strato ei istunut käteeni luontevasti. Esim. Musari/Lukessa on kaula joka istui heti käteeni ja tuntui erittäin hyvältä. Tätä tietenkin rajoittaa melko lyhyet sormeni. Eihän tuo straton kaulan paksuus soittoa rajoittanut, mutta kun ei istunut käteen niin ei.
trent
04.02.2006 00:51:31
Se on vähän niin kuin autoissa tai vaatteissa. Jotkut tuntuu heti kuin omilta.
rattledad
04.02.2006 11:21:24 (muokattu 04.02.2006 17:15:08)

Kielten nosto satulalla ... on mielestäni höpsöä koska se sotkee vireen alimmilta nauhoilta.

noin yleisesti satulalla on yksi oikea (optimi-)korkeus, joka on sama kuin muidenkin nauhojen korkeus.
While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress
Aki
04.02.2006 14:15:38

noin yleisesti satulalla on yksi oikea (optimi-)korkeus
... joka on sama kuin muidenkin nauhojen korkeus.

Se on hieman korkeampi kuin muiden nauhojen korkeus.
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
oiva tumpeloinen
04.02.2006 17:01:38
...

Se on hieman korkeampi kuin muiden nauhojen korkeus.

Meinasin itse sanoa saman, mutta sitten rupesin miettimään seuraavanlaista saivartelukierrettä:

Jos sulla on kaula täysin suora ja kaularauta toimii optimaalisesti, niin sopivalla reliefillä voisi jättää satulan samankorkuiseksi nauhojen kanssa, ehkä jopa pikkaisen matalammaksi.

Käytännössä mulla ei ainakaan yhtään noin hienosti toimivaa kaulaa ole vastaan tullut, joten mulla ne on ainakin ollut aina pikkaisen korkempia..... =)
Eccentr1c
04.02.2006 17:09:28
Kaula on varmaankin kriittisin omalta kohdaltani. Omassa kitarassani on suhteellisen ohut kaula ja se on hyvin viimeistelty, eli nauhanpäät eivät ole teräviä.
Sitten kun joskus soittelee kaverin kitaralla tuntuu, että kaulan tilalla on kakkosnelonen ja nauhat on korvattu puukoilla.
Seuraavaksi tuntumaan vaikuttaa talla ja mikkien sijoittelu. Esimerksi vaihto nopeasti perus Stratotallasta floikkaan herättää hämmennystä, koska demppaus kämmenellä ei suju aivan samalla tavalla.
Ei...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)