Aihe: Nuppi ja matkahuolto - kuinka saada vahvistin ehjänä perille ? 1 2 | |
---|---|
![]() 08.04.2010 09:51:26 (muokattu 08.04.2010 09:52:23) | |
Ehkä olen se poikkeus joka vahvistaa säännön, mutta Jyväskylän matkahuollossa olen saanut oikein hyvää palvelua. Mitä tulee tähän vahvistimen saamiseen ehjänä perille, niin transit case tosiaan on ainoa suht varma ratkaisu. Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö | |
![]() 08.04.2010 09:58:24 | |
Tässä tää oma prosessi kokonaisuudessaan....ja tähän johtaneita palvelutilanteita on useita ennen noita mainitsemiani jo. Asiakaspalvelijan vastaukset olisin voinut lukea Matkahuollon sivuilta jo, eli yhtä tyhjän kanssa. Hei Kiitos palautteestanne. Pahoittelen huonoksi kokemaanne asiakaspalvelua Riihimäen Matkahuollossa. Bussiennakkojen tilitys Matkahuollolta lähettäjälle tapahtuu 2 - 4 pankkipäivän kuluessa lähetyksen luovuttamisesta silloin, kun lähetys on osoitettu Matkahuollon omalle asemalle. Jos lähetys menee paikkakunnalle, jossa on Matkahuollon asiamies, tapahtuu tilitys 8 - 14 pankkipäivän kuluessa. Pankkipäiviin ei lueta lauantaita tai pyhäpäiviä. Kaikki asiamiesten tilitykset kulkevat keskitetysti Matkahuollon pääkonttorin kautta. Tällä seurannalla voimme varmistaa, että lähettäjä saa myös häiriötapauksissa (esim. tietoliikenneongelmat) aina rahansa lunastetusta bussiennakkolähetyksestä. Sekä Torniossa että Närpiössä toimii asiamies, eli niitä koskee tuo pitempi tilitysaika. Kerroitte myös puutteista asiakaspalvelussa ja tämän asian tiimoilta olin yhteydessä Riihimäen Matkahuollon paikallispäällikköön. Häneltä saamieni tietojen mukaan asiakkaalle oli kerrottu mahdollisista riskeistä, jos pakettia ei lähetetä varovasti käsiteltävänä. Lähettäjä on vastuussa siitä, että sisältö on pakattu siten, että se kestää normaalia kuljetusrasitusta, kuten vetämistä, työntämistä, puristusta ja päälle lastausta. Riihimäen Matkahuollon palveluaika asiakkaille on ma-pe 8.00 - 17.30. Mainitsemassanne tapauksessa olitte tullut sisälle jo klo 7.00 ovesta, josta saapuvan rahdin purku/lastaus tapahtuu pakettien hyllyttämisen ollessa vielä kesken. Kyseessä oli siis aukioloaikojen ulkopuolella tapahtuva normaali toiminta. Jos tilanne antaa myöten, voidaan asiakasta palvella ja palvellaankin, mutta läheskään aina tähän ei ole mahdollisuutta. Ystävällisin terveisin xxxx xxxxxx, palveluneuvoja Oy Matkahuolto Ab, Asiakaspalvelukeskus www.matkahuolto.fi --------------------------------------------------- Alkuperäinen viesti: Asiakaspalaute Matkahuollolle Asiani koskee _Pakettipalveluja Palautteesi _Hei. Pari asiaa koskien pakettipalveluitanne. Ensinnä tämä viive maksujen käsittelyssä. On aivan KÄSITTÄMÄTÖNTÄ, että bussiennakko voi viipyä 14 vrk siitä kun vastaanottaja on maksanut ennakon Matkahuollolle (vaikka olisi miten asiamiestoimipiste) ennenkuin se on lähettäjällä. Tänä päivänä, kun raha liikkuu numeroina taivaalla aika on aivan kohtuuton. Ette Te korkoakaan sille maksa, mutta jos minulla olisi joku maksu pystyssä Matkahuollolle niin varmasti joutuisin korkoa suorittamaan 14 vrk ylityksestä. Tästä on omakohtaisia kokemuksia nyt toisen kerran jo, viime viikon tiistaina laitoin paketin Tornioon, josta vastaanottaja lunasti paketin keskiviikkona iltapäivästä. Eipä näy suoritusta vielä. Edellisen kerran laitoin Pohjanmaalle muistaakseni Närpiöön...tällöin rahan kulku kesti sen lähes 2 viikkoa. Tämän osalta täytyy kyllä miettiä kuinka toimia tulevaisuudessa, varsin usein tulee kuitenkin tavaraa nimenomaan bussiennakolla laitettua ympäri Suomea + ennakkoon maksetut pelkkänä rahtina. Toinen asia, Riihimäen toimipisteen erään vanhemman rouvan asiakaspalvelu. Jos ei itse tajua lähteä eläkkeelle tai muihin töihin, niin kyllä työnantajan tulee huolehtia sitten siitä ettei noin heikolla motivaatiolla varustettua työntekijää päästetä asiakaskontakteihin. Valitettavasti en tiedä hänen nimeään, tumma, keski-ikäinen tympeä nainen. Ensimmäisellä kerralla hän katsoi aiheelliseksi avautua minulle kitaran pakkaamisesta (joka oli normaalissa, normaalia kuljetusta kestävässä kantolaukussa). Hän epäili onko se riittävän hyvin pakattu, että hän ei ainakaan vastaa jos se menee rikki. Vastasin aika tarkasti sanasta sanaan, että kai siellä sentään järkeä käytetään kun tavaraa kuljetetaan, ettei kitaralaukun päälle lastata sataa kiloa tavaraa. Erittäin ylimielisesti ja tympeästi hän vastasi että se voi olla mahdollista, ja on minun vastuullani pakata se niin että kestää kuljetusta. Ihmettelen vaan että millainen se kuljetus sitten on, jos ei normaali pakkaus riitä...jossa kitarat esim. tulevat maapallon toiselta puolen Suomeen. Toinen kerta oli viime torstaiaamuna, kun olin noutamassa minulle tullutta lähetystä kello 0700. Seisoin laatikoideni vieressä niin ensimmäinen sana mikä häneltä tuli oli että avataan kello 0830 ja mitään ei tipu ennen sitä. Katselin laatikoita tyhmänä ja kysyin että enkö todella saa...ei. Koneet aukeaa kello 0830 ja ennen ei voi antaa. Taas mennään tuonne käsittämättömän puolelle. Miksi MH on auki jos sieltä ei tavaraa saa eikä voi jättää? Senkö takia että yksi ämmä voi vittuilla aamusta kiireisille asiakkaille. Jouduin sitten lähtemään Tampereelta asti työpalaverista kesken kaiken, että pääsen ajoissa hakemaan paketin. Koska senkin hän muisti ilmoittaa, että 4 vrk jälkeen tulee maksuja jos en hae pois. Eipä hirveän hyvät kokemukset ole Matkahuollosta, asiakaspalvelun ja maksujen liikkumisen kannalta. Mietin tulevaisuudessa varmasti mitä palveluntarjoajaa käytän laittaessani tavaraa maailmalle. -So many assholes, so few bullets- | |
![]() 08.04.2010 10:33:03 | |
Bogner kestää kyllä matkahuollon käsittely! http://www.youtube.com/watch?v=v4xGQ49Qij8 | |
![]() 08.04.2010 10:43:35 | |
Numb: Ehkä olen se poikkeus joka vahvistaa säännön, mutta Jyväskylän matkahuollossa olen saanut oikein hyvää palvelua. Sama homma. Siellähän on niin epärealistisen siistit ja kiiltävät tilat ettei siellä varmaan kehtaa edes heittää mitään ilmassa tai pakata kärryä huonosti. Tuollaisesta kurittomuudesta aiheutuisi heti yhtä sopimaton vaikutelma kuin että uimahallin hyppytornissa huutaisi täyteen ääneen "saisinko hiljaisuutta" ja sitten näyttäisi mulk... | |
![]() 08.04.2010 14:02:55 (muokattu 08.04.2010 14:04:13) | |
Kyllä ne g-voimat täytyy ottaa huomioon tavaraa lähetellessä. Guuglailin tuota LABia ja ilmeisesti vanha tavara kyseessä. Niitä ei ole varmaankaan suunniteltu moderniin tavaraliikenteeseen eli laatikoiden heittelyyn. Jos chassis ei ole kestävä niin se olisi pitänyt tukea jollain. Jos tuo on käsittämäni 2x12" combo niin tuskin sitä kukaan (heikompi) laatikonlajittelija rupeaa asettelemaan varovasti vaan se tiputetaan/viskataan paikalleen. Oliko se lähetetty särkyvää/erityiskäsiteltävä-lähetyksenä? Rhythm In Jump, Dancing Close To You. | |
![]() 08.04.2010 14:31:21 (muokattu 08.04.2010 14:31:53) | |
Ihan vain sivuhuomautuksena ylipäätään rahdin käsittelyyn liittyen. Sillä henkilöllä, joka lastaa paketit autoon tai rahtikonttiin, ei aina ole aikaa eikä mahdollisuuksia valikoida, mitä paketteja hän laittaa mihinkin koloon. Jos tavaraa on vähänkin enemmän, ne voivat tulle ihan konkreettisestikin liukuhihnalta, jolloin ainoa vaihtoehto on vain tunkea tavaraa kyytiin niin nopeasti kuin mahdollista. Samaan aikaan lähtö on luultavasti jo valmiiksi myöhässä, pomo vihainen, ja muutenkin ns. helvetillinen kiire. Tottakai painavat tavarat pyritään saamaan alimmaisiksi, ja todella painavien lähetysten kohdalla sen on usein ainoa vaihtoehtokin. Aina ei vain ole aikaa etsiä just jokaiseen rakoon oikeanlaista laatikkoa. Tämä on ainakin oma kokemukseni rahdin käsittelystä. Dillon, you son of a bitch! | |
![]() 08.04.2010 15:02:54 | |
trih: Niitä ei ole varmaankaan suunniteltu moderniin tavaraliikenteeseen eli laatikoiden heittelyyn Heittely kuuluu moderniin tavaraliikenteeseen? | |
![]() 08.04.2010 15:19:08 | |
trih: Kyllä ne g-voimat täytyy ottaa huomioon tavaraa lähetellessä. Guuglailin tuota LABia ja ilmeisesti vanha tavara kyseessä. Niitä ei ole varmaankaan suunniteltu moderniin tavaraliikenteeseen eli laatikoiden heittelyyn. Jos chassis ei ole kestävä niin se olisi pitänyt tukea jollain. Jos tuo on käsittämäni 2x12" combo niin tuskin sitä kukaan (heikompi) laatikonlajittelija rupeaa asettelemaan varovasti vaan se tiputetaan/viskataan paikalleen. G -voimistahan tässä tapauksessa on kyse. Todettakoon ettei kunnon Casekaan niitä laatikon sisällä vellovia "massan voimia" saa kuriin - kun kyse on "äkkipysähdyksestä". Ja casen tehtävä on suojata sisältöä. Hyvin tehtävänsä hoitaneena ei sen pinnasta välttämättä löydy minkäänlaisia kolhun jälkiä. Pyörilleen linja-auton tavararuumaan jätetty Case ottaa melkoisia kiihdytyksiä/pysähdyksiä lukkopyöristä huolimatta. Lab 5 ( by Gibson ) on vanha 2x12 combo - eikä varmastikaan suunniteltu saamaan sellaista "tälliä" , että chassis antaa periksi. Kyllä kyseisen Combon chassiksen vahvuus (seinämä) on sitä luokkaa ettei kenellekään tulisi mieleen erityisesti sen tukeminen - vaikka kuinka ennen lähetystä arvioisi mahdolliset "akilleen kantapäät". Faktaa on ettei tuo Lab 5 kestänyt 1,2 metriin asti ylettyvästä pudotuksesta johtuvaa äkkipysähdystä. Ja kyllähän vaiettu tosiasia kaikissa lähetyksen (rahdin) kulkuun liittyvissä käsittelyissä on : " Mitä parempi kahva - sen pidemmälle lentää " "Mitä paremmin pakattu - sitä enemmän sille on lupa antaa kyytiä ...." Tämän perusteella melkein väittäisin, että keraaminen Wc-pönttö kulkeutuu varmimmin ehjänä perille ilman minkäänlaista paketointia - kuin paketoituna kääreen sisälle .... ?? Oliko se lähetetty särkyvää/erityiskäsiteltävä-lähetyksenä? Lähettäjä arvioitutti rahdin vastaanottaneella henkilöllä - meneekö tällaisenaan ehjänä perille - ettei mene rikki ? "Kyllä varmaan" vastauksen perusteella "käsiteltävä varovasti" tarraan/rahtiin ei siis lähetystilanteessa päädytty. Ilmeisesti minun olisi tarvinnut ennen Matkahuollon tiloista poistumista huomauttaa pienimmästäkin paketointiin tulleesta jäljestä .... sen perusteella tapaustani olisi siis tutkittu eri lailla : " Jos tässä nimenomaisessa tapauksessa paketoinnista olisi löytynyt viitteitä vahingoista - olisimme tarkastelleet vahingonkorvaustanne eri lailla." ... tehkää johtopäätöksenne. " Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin. | |
![]() 08.04.2010 15:36:57 | |
Taitaa tuo olla osittain säkästäkin kiinni, ja aina toki surku juttu kun jotain menee mäsäksi... Itselläni on varmaan ollut hyvää tuuria Matkahuollon kanssa kun on aina tullut ehjänä perille (koputellaan nyt kuitenkin..). Useampia putkinuppeja isosta pieneen ja aina putket paikallaan ja ehjänä perille. Joskus olen varuiksi laittanut sen "erilliskäsittelyn" (esim 100w putkinuppi) jos vaikka pysyisi sen ansiosta paketti suurimman osan aikaa maanpinnalla. Jos nyt joidenkin satasien (saatika tonnin) herkkiä härveleitä lähettelee, niin ei tuo minusta hirmuinen lisäinvestointi ole lähetykselle (varovasti käsiteltävät lähetykset, 7,60e sis alv). Ja jos tuosta huolimatta tavara tulee rikkinäisenä perille, niin varmastikin helpompi myös vaatia korvauksia, kun nimenomaan erikseen on maksettu hellävaraisesta käsittelystä. I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx- | |
![]() 08.04.2010 16:00:46 | |
Hmm, tuo 1,2 metrin pudotuksen vaadittu kesto on ainakin mulle ihan uusi tuttavuus. Olen muutamia putkareita pistänyt rahdilla ja kaikki menneet ehjinä perille, mutta oikeasti jos putkivahvistimen täytyy kestää 1,2 metrin pudotus - olkoon pakattu kuinka hyvin vaan - niin jää kyllä tulevaisuudessa lähettämättä Matkahuollon kautta. Ainakin varmistan sen, että jos jotain menee paskaks ni se ei ole mun korvattavissa, eli ostajan vastuulle menee jos haluaa Matkahuollon kautta toimituksen... einzweidreivier MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~ | |
![]() 08.04.2010 16:40:47 (muokattu 08.04.2010 16:45:05) | |
Moon pistäny kaikki pakkaamattomana niin näkee kuskikin, että särkyvää on liikkeellä ja käsittely on ollut erityisen hellävaraista...näin se toimii maalaisjärki :) EDIT: ja jos joku skraadu tulee niin sehän on nimenomaisesti road wornia Kaiuttimesta kuuluu ääniä | |
![]() 08.04.2010 16:59:26 (muokattu 08.04.2010 17:03:27) | |
Krice: Heittely kuuluu moderniin tavaraliikenteeseen? Kuten kirjoitin, ei niitä laatikoita asetella hellävaroen noissa hommissa. Sen työntekijän tehtävä on vaan laittaa tavarat liikkumaan. Lähettäjän tehtävä on huolehtia pakkauksen asianmukaisuudesta. Joskus olen muutaman kitaran lähettäny ja pakannu aina niin, että laatikko kestää kymmenien kilojen painon ja heittelyä. Toki aina löytyy juntteja työntekijöitä jotka voivat tahallaan aiheuttaa vahinkoa mutta normaalissa tavaran siirtelyssä niitä laatikoita ei säälitä vaan tavara liikkuu ja nopsaan. Niin joo 30 vuotta sitten tehostaminen ei ollut olemassa joten aikaa varmaan riitti hellään heittelyyn. Nykyään pitää olla tehokas, löysät pois, osakekurssi nousuun, irtisanotaan ylimääräiset ja hitaat. Rhythm In Jump, Dancing Close To You. | |
![]() 08.04.2010 17:33:25 | |
Mullakin mennyt ja tulleet kaikki lähetykset (useampi kymmenen) ehjänä perille. Ei noita vahvistimia tosiaan liian hyvin tarvii eikä kannata pakata. Sillain, että niistä näkee että niissä on vahvistin sisällä. Putkia en oo ikinä ottanut irti. Mutta tokihan joskus jollekin käy paska säkä, ja sillon vituttaa! Everyone is a per-son | |
![]() 08.04.2010 19:34:04 | |
Itse heitän sen verran omaa lusikkaa soppaan, että todellisuudessa "Särkyvää" ja "Käsiteltävä varoen" tarroilla ei ole pienintäkään merkitystä paketteja käsitellessä. Ihan yhtä lailla niitä paiskotaan, ainoa ero on se, että kuljetusfirma saattaa, paino sanalla saattaa, joutua korvaamaan sen. Monesti, jos asiakkaalla ei ole vedenpitävää todistusta, ei korvata. Kotiini ostettiin pari vuotta sitten pyykinpesukone. Kun kodinkonefirmasta luvattiin ilmainen kotiinkuljetus, se tottakai hyväksyttiin ettei tarvitse lähteä peräkärryillä hakemaan. Kuitenkin, kun lähetti toi pesukonetta kotiin, hän oli ajaa hirvikolarin, ja äkkijarrutuksen ja väistämisen seurauksena sitomaton pesukone karkasi auton tavaratilassa ja kaatui. Kuitenkin toimitti paketin kotiin ja totesi koneen toimimattomaksi, joten hän kävi vaihtamassa liikkeessä koneen uuteen, toimivaan. Ikävä kyllä nämä kuljetusfirmat, kuten Itella tai MH eivät toimi samoin. Itse olen ollut hetken aikaa toisen em. firmoista palveluksessa, ja voin sanoa että näillä särkyvillä tuotteilla ei ole mitään etulyöntiä muihin verrattuna. Yhtä helposti nekin hajoavat, yksinkertaisesti sen takia että autojen lastaajilla on niin armoton kiire päällä monta kertaa. Kerrankin tuli toimitettavaksi auton tuulilasi. Kun paketti purettiin lastauslaiturille, kuului sisältä iloinen helinä, ja se lähetettiin takaisin. Kahden päivän kuluttua tuli uusi tuulilasi. Kävipä sitten sillä lailla, että kun tavaroita siirrettiin autosta pois, pääsi tämä paketti kaatumaan, ja räks, toinen tuulilasi hajalle. Ei muuta kuin soitto asiakkaalle, pahoittelut kehiin ja no-can-do. Uusi tule joskus. Seuraavan viikon alussa tuli jälleen uusi akkuna. Kun aliurakoitsija toimitti lasia paikalliselle korjaamolle, hän toimitti lasin turvallisesti korjaamolle, ja kun purki muita tavaroita pois autosta, hän vahingossa heitti autosta samalle korjaamolle osoitetun auton takaäänenvaimentimen lasin päälle, ja räks. Taas no-can-dota korjaajalle, ja uutta lasia tilaukseen. Oli mukavaa kun autokorjaamon edustaja raivoaa syyttömille työntekijöille, koska vahinko oli tapahtunut joka kerta eri kuljetusreiteillä. Lopuksi parin päivän kuluttua tuli todella iso paketti osoitettuna samalle korjaamolle, ja pahvipaketin kyljessä oli mustalla spraylla maalattuna teksti: "VAROITUS! SISÄLTÄÄ AUTON TUULILASIN! ÄLKÄÄ NYT TÄLLÄ KERTAA SAATANA HAJOITTAKO SITÄ!" Paketti päätyi ehjänä perille. Voisi ajatella, että tällainen törttöily tulee kalliiksi emoyhtiölle, mutta minkäs sille mahtaa Etelä-Suomessa sijaitsevan pääkonttorin kukkahattutädit, kun Pohjanmaalla raavaat rekkamiehet kuskaavat tavaraa hälläväliä-asenteella pisteestä A pisteeseen B. Näiden firmojen kanssa kannattaa olla siis todella tarkka siitä, että tarkistaa paketin ulkoisen ja, mikäli mahdollista, myös sisäisen kunnon heti toimitus/vastaanottohetkellä. Ja jos on pientäkään huomauttamisen aihetta, raportoida siitä välittömästi asiakaspalvelijalle. Säästää tehokkaasti myöhemmiltä harmeilta. "aristoteles666: soundi joko paranee tai ei." | |
![]() 08.04.2010 21:04:24 (muokattu 08.04.2010 21:05:14) | |
"Näiden firmojen kanssa kannattaa olla siis todella tarkka siitä, että tarkistaa paketin ulkoisen ja, mikäli mahdollista, myös sisäisen kunnon heti toimitus/vastaanottohetkellä. Ja jos on pientäkään huomauttamisen aihetta, raportoida siitä välittömästi asiakaspalvelijalle. Säästää tehokkaasti myöhemmiltä harmeilta." Hauskoja muistoja tulee mieleen kun menneiltä vuosilta, kun hain Kuopion tullista tavaraa. Tullivirkailijan luonne tuli kyllä kertaheitolla selville, kun hän ojensi minulle helisevän lähteyksen. Kysyi:" Mitä täällä piti olla?" Kerroin olevan posliinikannun, joka on mennyt rikki. Nainen tokaisi:" No tullataan hajonnut kannu sinulle ja hymyili edelleen." Kerroin tuotteen olevan vakuutettu ja jättäväni tuotteen tullin ja tulevani valokuvaamaan sen viikon sisällä. No, viikon päästä tulin tulliin takaisin ja sama nainen tiskillä ja hymy naamalla:" Tulitko kannua hakemaan?". Kerroin valokuvaavani paketin, koska se on rikkoontunut ja lähetys vakuutettu, saisin rahani pois. Tämän jälkeen nainen ei enää hymyillytkään, vaan totesi:" Mutta sehän on rikki". Kerroin tätä varten vakuutusten olevan. Noin kaksi viikkoa tapauksesta USA:n-mies oli maksanut rahani takaisin tililleni, koska valokuvat todistivat paketin olevan ehjän, mutta tuotteen silti rikkoontuneen. Itse ajattelin, että mahd.syy on ollut painavan kuorman väliin tai alle joutumisen ja tästä aiheutunut paine rikkoi tuotteen(vaikka laatikko olikin päällisin puolin ehjä). Tämä esimerkki lähinnä tuosta korvattavuudesta ja siitä miksi sen tuotteelleen on ottanut. Matkahuollossa kerran kertoivat, että jos tuote ei ole pahvilaatikossa on turha särkyvänä-tarroja laitella. Hauskaa sinällään, että olin tuotakin ennen lähettänyt särkyvänä lukuisia kertoja, ilman pahvilaatikkoa(aina helposti särkyvänä hinnalla). Huvittavin tarina lienee 8€ lasipurkin ostaminen saksasta, jota ajellutettiin ympäri kuopiota(kotini ja työpaikan välillä kerran) ja joka lopulta oli rikkoontunut, kun kuriiri sen kuskin ikkunasta työpaikan pihalla ojenti(ei hymyillyt). Rahdit(8,9€) sisälsivät vakuutuksen , joka korvasi rikkoontuneen lasipurkin, joka oli pakattu ison peltisen teepurkin sisälle. Tuosta 8,9€ summasta en osaa enää laskea palvelun kannattavuutta. | |
![]() 08.04.2010 21:38:56 (muokattu 08.04.2010 21:39:38) | |
Itse olen lähettänyt/vastaanottanut Matkahuollon kautta yhteensä kymmeniä kitaroita, vahvistimia, cd-soittimia, hifi-vahvistimia jne. Koskaan ei ole mitään mennyt rikki "Nyt meiltä meni kuva, toivottavasti menee kohta äänikin." | |
![]() 08.04.2010 22:03:45 | |
LaMotta: Itse olen lähettänyt/vastaanottanut Matkahuollon kautta yhteensä kymmeniä kitaroita, vahvistimia, cd-soittimia, hifi-vahvistimia jne. Koskaan ei ole mitään mennyt rikki Juups..eli tärkeä unohtui..matkahuollossa ei koskaan mitään rikki ja 20-vuotta lähetellyt vaikka mitä. Liekö jo tuuriakin matkassa:) Nykyisin en edes käytä helposti särkyvää..heh. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)