Aihe: Landolan palvelusta 1 2 | |
---|---|
![]() 28.12.2005 15:25:29 | |
Tämän perusteella epäilen, että ebenpuu otelauta (korjaus: katsoin Landolan sivuilta ja kyseissä mallissa on "ruusupuu" otelauta) on elänyt niin että kannenpäällä oleva kaulanosa on nousuut liian ylös. Katsottaessa kitaraa virittimistä tallaanpäin näkee selvästi "kyhmyn" tuossa kohtaa. Tästä johtuen kieliä joutuu pitämään 12-14 nauhan kohdalta vähän korkealla, ettei särisisi ja taas tuota ylempää voi silti säristä, tai jo 12. nauhalta. Oliko tämä ongelma? Tuo on tyypillistä kun tehdään kitaroita liian tuoreista puista ja kun lisäksi niiden säilytyksessä on ongelmia, eli kun kosteudesta ei huolehdita talvella on yleensä tuo edessä. Itselläni on ollut sama ongelma Guildin akustisessa. Guildiin piti poistaa nauhat ja hioa otelauta, sekä uudelleen nauhoittaa ongelman korjaaamiseksi, mutta korjauksen jälkeen kitara soi loistavasti. Noin pitkä korjausaika kielii joko haluttomuudesta tehdä korjausta tai muista ongelmista. Epäilen että niuvasuhtautuminen takuukorjauksiin pitää liiat valittajat loitolla kätevästi, mutta myös tuhoaa markkinoita. No, itsepä tietävät mitä tekevät... Kosteista puista tms. luulen ongelman johtuvan, mutta kyseessä ei ole tuollainen "kyhmy". Sekin on mulle tuttu ilmiö joistain yhteyksistä, mutta mun ongelmana oli että tuossa 12:n välin paikkeilla oli lievä "taitos" kaulan suoruudessa. Eli luulen, että otelauta oli ok, mutta itse kaulan rakenne hieman "elävä". Tiedä häntä, en oo kitarankorjaaja. Kitaraa olen säilyttänyt pääosin kotelossa, eikä noita talven kuivia kausia, jotka kitaralle ovat pahimmat, ehtinyt vielä osua kohdalle ennen ongelman ilmenemistä... :) | |
![]() 28.12.2005 16:52:29 (muokattu 28.12.2005 16:52:41) | |
Olen jostain kuullut että Landola asettaa kaulaa vasten kopan sisällä olevan puupalkin syyt simmottis päin, että puun eläessä muhkuraa ja kulmia ilmaantuu. Kuulopuhetta tosin. Mitä Loef-kitaroihin tulee, luulin hepun etunimen olevan Jussi. Eniveis, kitarat ovat hinnaltaan tavallisesti 2000-3000€, ja niitä on Espoon Musiikissa hyllyssä kolme erilaista mallia. Tervemenoa testaamaan! Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!! | |
![]() 29.12.2005 08:43:52 | |
Olen jostain kuullut että Landola asettaa kaulaa vasten kopan sisällä olevan puupalkin syyt simmottis päin, että puun eläessä muhkuraa ja kulmia ilmaantuu. Kuulopuhetta tosin. Juu, tuo kopan sisällä oleva pystypalkki on useinmiten syynä siihen, että monissa akustisissa kitaroissa tuo 12:n välin tienoo elää kosteusvaihteluiden tai iän mukana. Jos tuo pystypalkki on tehty niin, että puun syyt ovat pystysuunnassa, ts. kohtisuorassa otelautaan nähden, kosteuden vaihtelut saattavat nostaa otelautaa tuon kaulaliitoksen kohdalta millin pari kummulleen. Tässä mun kitaran ongelmassa ei kuitenkaan ole kyse tuosta, vaan siitä, että kaula on alkanut hieman "taittaa" tuon liitoksen kohdalta. Eli kun kaulaa katsoo vaakatasossa tallan suunnalta, näkyy kaulaliitoksen kohdalla pieni suunnanmuutos. Voisi sanoa, että otelauta on kovera, mutta tuon koveruuden saa aikaan vain tuo taitos tuossa 12:n välin kohdalla. Lopputuloksena on se, että kitaran soittotatsi on melko korkea 12:n välin kohdalla ja myös intonaatio on kärsinyt, kun taas ihan ylimmillä nauhoilla esiintyy kielten särinää ja ennen takuuhuoltoa osa sävelistä ei soinut ollenkaan. Kaularaudan säädöt ei ongelmaan auta... Tosta kitaran tilanteesta sen verran, että hain sen eilen matkahuollosta ja tarkastin kotona, mitä on tehty. Kitara oli Landolalla 2kk ja viikon ja olen maksanut postikuluja lähes 30e. Ainoa asia, mitä kitaralle tämän kahden kuukauden aikana on tehty on se, että paria ylintä nauhaa on hiottu niin, että kaikki sävelet soivat kaulan rakenneongelmasta huolimatta. Itse alkuperäiselle ongelmalle eli tuolle kaularakenteen elämiselle ei ole tehty yhtään mitään. Yli kahden kuukauden huoltoaika ja 30:n euron postikulut työstä, jonka olisin voinut teettää kellä tahansa kitaranikkarilla tai jopa itse alle puolessa tunnissa. :) | |
![]() 29.12.2005 09:51:35 | |
Ainoa asia, mitä kitaralle tämän kahden kuukauden aikana on tehty on se, että paria ylintä nauhaa on hiottu niin, että kaikki sävelet soivat kaulan rakenneongelmasta huolimatta. Itse alkuperäiselle ongelmalle eli tuolle kaularakenteen elämiselle ei ole tehty yhtään mitään. Yli kahden kuukauden huoltoaika ja 30:n euron postikulut työstä, jonka olisin voinut teettää kellä tahansa kitaranikkarilla tai jopa itse alle puolessa tunnissa. Ei saatana! Etkai tyydy tuohon, vaan käyt ensin näyttämässä kitaraa jollain hyvällä korjaajalla sitten kuluttaja-asiamiehen puheille. Vaadit uutta kitaraa + noiden postikulujen takaisin maksamista! | |
![]() 29.12.2005 10:03:10 | |
Ei saatana! Etkai tyydy tuohon, vaan käyt ensin näyttämässä kitaraa jollain hyvällä korjaajalla sitten kuluttaja-asiamiehen puheille. Vaadit uutta kitaraa + noiden postikulujen takaisin maksamista! Ehdottomasti asia kuluttaja-asiamiehen hoidettavaksi. toi Landolan tilanne taitaa olla aikas huono mutta pitäis sen toiminnan kait jotenkin hoitua ja toimia jos meinaavat vielä jotain myydä... Ei hyvä... "Hätäkös tässä,valmiissa maailmassa?" | |
![]() 29.12.2005 10:05:59 | |
Ei saatana! Etkai tyydy tuohon, vaan käyt ensin näyttämässä kitaraa jollain hyvällä korjaajalla sitten kuluttaja-asiamiehen puheille. Vaadit uutta kitaraa + noiden postikulujen takaisin maksamista! Joo, en aio tyytyä. Mulla on kyllä tän kahden kuukauden aikana patoutunu aika paljon energiaa tän asian hoitamiseksi. Ongelmana on vaan se, että kun nuo nauhat on hiottu, kitarasta ei enää löydy selkeätä kohtaa joka selkeästi ei toimisi. Kaikki sävelet soivat, joskin osa hieman heikosti. Tämän pikakorjauksen jälkeen kitaran ongelmat liittyvät lähinnä soittotuntumaan ja intonaatioon, ja näiden ongelmien todistaminen ja varsinkin sen, että ne ovat muodostuneet oston jälkeen, on hieman vaikeampaa. Mutta joka tapauksessa asia ei jää tähän... Raportoin taas, kun asia etenee. :) | |
![]() 29.12.2005 10:27:52 | |
Joo, en aio tyytyä. Mulla on kyllä tän kahden kuukauden aikana patoutunu aika paljon energiaa tän asian hoitamiseksi. Ongelmana on vaan se, että kun nuo nauhat on hiottu, kitarasta ei enää löydy selkeätä kohtaa joka selkeästi ei toimisi. Kaikki sävelet soivat, joskin osa hieman heikosti. Tämän pikakorjauksen jälkeen kitaran ongelmat liittyvät lähinnä soittotuntumaan ja intonaatioon, ja näiden ongelmien todistaminen ja varsinkin sen, että ne ovat muodostuneet oston jälkeen, on hieman vaikeampaa. Mutta joka tapauksessa asia ei jää tähän... Raportoin taas, kun asia etenee. Toivotan onnea! toivottavasti saat uuden kitaran. huono soitto tuntuma/intonaatio=huono kitara. "Hätäkös tässä,valmiissa maailmassa?" | |
![]() 29.12.2005 10:37:09 | |
Jep. Se on sellainen homma, että tekivät vain sen millä pääsi pienimmällä vaivalla. Vähän sama jos veisit auton takuuhuoltoon ja valittaisit että kone päästää öljyä ulos. Kaverit lisäisivät vain öljyä ja sanoisivat, että nyt on hyvä ajaa. Tuo ongelma tulee todennäköisesti uusiutumaan vuoden sisällä, mutta ei tietenkään välttämättä. Jokatapauksessa jos nauhat on hiottu niin alas, että tuntuma on jo huono ja lisäksi intonaatio paska, niin kitara on viallinen. Lisäksi käsittääkseni sinä voisit asioida pelkästään kitaran myyvän liikkeen kanssa. Heidän velvollisuus on yhteydenpito Landola - liikeakselilla. Vähän sama taas autojen kanssa: Mitä jos kuluttaja joutuisi ottamaan Japanilaiseen autotehtaaseen suoraan yhteyttä, kun suomenpää pesee kätensä viallisesta tuotteesta!!?? | |
![]() 29.12.2005 11:23:18 | |
Jep. Se on sellainen homma, että tekivät vain sen millä pääsi pienimmällä vaivalla. Vähän sama jos veisit auton takuuhuoltoon ja valittaisit että kone päästää öljyä ulos. Kaverit lisäisivät vain öljyä ja sanoisivat, että nyt on hyvä ajaa. Tuo ongelma tulee todennäköisesti uusiutumaan vuoden sisällä, mutta ei tietenkään välttämättä. Jokatapauksessa jos nauhat on hiottu niin alas, että tuntuma on jo huono ja lisäksi intonaatio paska, niin kitara on viallinen. Lisäksi käsittääkseni sinä voisit asioida pelkästään kitaran myyvän liikkeen kanssa. Heidän velvollisuus on yhteydenpito Landola - liikeakselilla. Vähän sama taas autojen kanssa: Mitä jos kuluttaja joutuisi ottamaan Japanilaiseen autotehtaaseen suoraan yhteyttä, kun suomenpää pesee kätensä viallisesta tuotteesta!!?? No varsinaisesti tuo nauhojen hionta ei ole intonaatio- eikä tuntumaongelmia aiheuttanut, vaan se alkuperäinen ongelma, että kaula ei ole enää suora. Tuo nauhojen hionta lähinnä paransi yhden oireen, joka aiheutui tästä kaulan elämisestä. Pari muuta oiretta on edelleen olemassa ja korjaamatta. Ei tuo takuuhuolto sitä kitaraa pilannut, mutta ei varsinaisesti parantanutkaan... Ja se miksi olen hoitanut asiaa suoraan Landolan kanssa johtuu siitä, että pidin ennen kitaran ostoa sähköpostitse useasti yhteyttä Landolan kanssa, kun kyselin kitaran ominaisuuksista ja kyselin takuuehdoista. Landolahan tekee noita perusmalleja niin, että ostaja voi mm. itse valita, minkä mikkisysteemin kitaraan ottaa ja mikki asennetaan tehtaalla ja toimitetaan tämän jälkeen myyjäliikkeeseen. Tämän vuoksi ongelmien ilmetessä otin yhteyttä suoraan Landolaan ja kysyin, miten menetellä. Landolalta siis ilmoitettiin, että kitara menee takuuhuoltoon ja että se tulisi lähettää Landolalle korjattavaksi. Kysyin vielä tämänkin jälkeen, että lähetänkö kitaran suoraan Landolalle vai vienkö sen paikalliseen soitinliikkeeseen. Landolalta ilmoitettiin, että kitara kannattaa lähettää suoraan heille Matkahuollolla. Näin tein... :) | |
![]() 29.12.2005 18:23:50 | |
Jotenkin musiikkipuolen(kin) asioissa tuntuu ulkomailla olevan ihan toinen meininki kuin Suomessa. Esimerkiksi Yhdysvalloista viime keväänä kitaraa tilatessani tuntui ensimmäisen kerran siltä, että saa oikeasti palvelua. Myyjät kertoivat tyhjentävästi eri vaihtoehdoista, olivat ystävällisiä ja jos ei pariin päivään kuulunut minusta mitään, niin soittivat minulle toiselle mantereelle. Myös valokuvia ottivat innokkaasti kaikista minua kiinnostavista malleista ja yksityiskohdista. Mikit olisin saanut vaihdattaa ilman lisähintaa mihin vain valmistajan omiin malleihin. Lopulta myös rahti osavaltiosta toiseen tuli kaupanpäälle ja perästäpäin vielä varmistettiin, että kaikki sujui hyvin, ja että olen tyytyväinen tuotteeseen. Tätä kutsun asiakaspalveluksi. Liikkeiden, joiden kanssa asioin tuolla kerralla, kanssa käyn kauppaa mielelläni tulevaisuudessakin, jos tarve tulee. "Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani. | |
![]() 29.12.2005 18:59:34 | |
....kuka huolehtii lähetyskustannuksista. Landolalta vastattiin ja ilmoitettiin, että Landola maksaa toiseen suuntaan. Lähetin kitaran 22. lokakuuta Matkahuollolla, lähetyskulut maksoin itse. Mulla oli sama homma stpaulssoundin kanssa noiden lähetyskulujen osalta. Sain rahat takaisin kun kerroin mitä tuolla kuluttajaviraston sivulla lukee. Linkki: http://tinyurl.com/atz73 oh dear god, it is the best guitar i have ever played.... /Harmony-central | |
![]() 04.01.2006 14:31:21 | |
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. | |
![]() 06.01.2006 19:30:48 | |
Hieman loppukaneettia tähän Landolan huoltoon liittyen... Kitara siis tuli välttävästi korjattuna kahden kuukauden jälkeen takaisin. Tilanne kitaran kanssa oli edelleen se, että se vaatisi pientä kaularemonttia, jota pelkkä nauhojen hionta ei kata. Hermot Landolan suhteen meni jo aikaa sitten. Nyt kun tuo kitara on tullut takaisin, katson, että mun asiakkuus Landolan kanssa on päättynyt. Mulla ei ole Landolan kanssa enää muuta selvitettävää kuin nuo 30e:n postikulut, joita aion vaatia takaisin virallisten tahojen kautta, koska Landola tuskin omiin yhteydenottoihini edes vastaa. Suuret kiitokset sen sijaan tämän asian tiimoilta saa Soitin Huttunen, joka on tämänkin asian puitteissa palvellut mua ainoastaan asiantuntevasti ja ymmärtäen ja pelasti itse asiassa koko tilanteen, kun otin sinne yhteyttä tämän Landolan huoltofarssin jälkeen. Ja kun threadin alkupuolella pitäydyin faktoissa, todetaan tähän loppuun vielä, minkälainen maku ja kuva Landolasta mulle henkilökohtaisesti jäi tästä episodista. Vaikka tuon nykyisen kitaran aion pitää, en todennäköisesti aio enää hankkia uutta Landolan kitaraa, enkä myöskään sellaista kenellekään suosittele. Landolan mainitsema elinikäinen takuu ja siihen liittyvä huolto on pelkkä vitsi, ainakin Landolan suorittamana. Harvoin näkee tällaista välinpitämättömyyttä asiakasta kohtaan. En tiedä, minkälaisia vaikeuksia Landolalla on, mutta varmaa on, ettei Landolalla tällä hetkellä kaikki ole ihan kohdallaan... Aika näyttää, miten puljun käy. :/ :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)