Aihe: wahia hankkimassa
1 2
McNulty
25.11.2005 20:29:29
Itse omistan Dunlop Crybaby 535Q:n... eipä ole ongelmia ollut tuon kanssa.
Lähinnä tuossa laitteessa säväytti se, että se toimii loistavasti niin puhtaiden, kevyen roson kuin myös hi-gain osaston kanssa. Keeleytä en ole testannut, mutta jollain omituisella tasolla en jaksa uskoa sen yltävän passeliin wakutteluun hi-gain osastolla. Tiedä sitten, testanneet kertokoo n.

Aika paljon wakuttimista voi toki päätellä niiden käyttäjien mukaan. Esim. Dimebagilla oli Dunlop 535Q...
Nymppi
25.11.2005 23:21:44
Onkos muilla näistä kokemuksia? Mulle kun se, miltä kamat näyttää, on yhtä tärkeää kuin se, mille ne kuulostaa, niin nää kiinnostais, semminkin kun CryBaby alkaa temppuilemaan...

Mulla on Snarling Dogsin Whine-O wahi. Se on todella monipuolinen, saa todella kevyttä soundia mut esim. sooloihin löytyy kyllä potkua, 12 eri soundia. Itse en käytä sitä melkein ollenkaan koska wahi ei ole oikein mun juttu. Jos hyvä tarjous tulee niin voisin ehkä myydä sen;)
In Your Honor
N33m0
26.11.2005 00:18:45

Dunlopin custom shopista räkkiwahi, pitäis riittää ainakin säätövaraa :D
slow music for slow people
Pnctocn
26.11.2005 09:58:36
pitäis riittää varaa :D

535Q:n olen itse ollut varsin tyytyväinen.

Vahittelun makuun pääsee aika mukavasti kun ostaa käytetyn peruscrybabyn (95-gcb muistaakseni) n.40-60ekulla. Pitkään soittelin ihan perusbabyllä, haittapuolet tuossa olivat jo ylempänä mainittu soundin syöminen (joka hoitui TBP-moodilla) ja jonkinlainen munattomuus isommalla säröllä wahitellessa. Nuo roger mayerin mosaukset on varmasti myös kokeilemisen arvoisia.

Hetken aikaa omistin Morleyn volumepedaalin, wahia en ole kokeillut, enkä luultavasti kokeile volumepedaalikokemuksen pohjalta; hirveän iso mötiskä joka ei toiminut kunnolla muuntajalla, söi soundia ja kurkistus kotelon sisälle ei luonut luotettavampaa kuvaa pedaalista. Mielummin vaihdan potikoita silloi tällöin kuin käytän tasaisesti huonoa vermettä. Vaihdoin Snarling Dogsin Erogenous Moan Volume/Tape Reverse speduun joka on pelannut melko hyvin.
Morelyn vanhat wahit on aika maukkaita, uusista en tosiaan suuremmin välitä.

Voxin wahit on hyviä, mutta hiukan hintavia.

Digitechin Jimi Hendrixiä on hehkutettu useassa foorumissa, ei omakohtaista kokemusta - kivan näköinen.
"Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin"
Hannu H.
26.11.2005 10:26:37

Se VOX:n perinteinen Wakutin on soundiltaan hyvä, mutta harmi että se on täysin patterivoimalla toimiva laite. Siihen ei saa muuntajaa kiinni, paitsi jos lähtee modaileen spedua. (Patterinepparin tilalle DC-jakki tms.)

Clyde McCoyssa on tbp ja dc-jakki ihan valmiina.. modaaminenkaan ei vaikeaa ole jos kolvi pysyy kädessä (ja vielä ku kerkeis! :D)
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Jouluinen sävellyskilpailu
Rinneto
30.12.2005 21:40:48 (muokattu 30.12.2005 21:42:10)
Minullakin nyt wahin hankkiminen edessä :). Haeskelen ekaa wahii, eli simppeli peli sais olla :). Aattelin kysyy vähän Dunloppien eroista (yllätys yllätys :D).
http://www.thomann.de/thoiw3_dunlop_crybaby_95q_wahwah_prodinfo.html
http://www.thomann.de/thoiw3_dunlop … baby_classic_wahpedal_prodinfo.html

Eli tuossa alemmassa ilemisesti sisällä semmonen faseli (yleisesti parempi saundi?) ja ylemmässä sitten joku muu (mikä lie :D). Tosin tosta faselista oli eriäviäkin mielipiteitä tässä topikissa. Ja tossa 95F:ssä ei vissiin oo tota "auto-offia" eli pedaalin voi jättää päälle buustaamaan sooloa? Mutta puuttuuko F-mallista sitten kokonaan se 0-15 dB:n buusteri? Se nimittäin löytyy Q:sta, eikä sitä lue F:n spekseissä...
Ja voiko F:ssä säätää "Q:n aluetta"?
EDIT: Linkki korjattu.
Skebaristi
30.12.2005 21:53:50

Omistan CryBaby 535Q:n ja tykkään kyllä kovasti, kun on sitä voi säädellä.
Entäs ibanezin weeping demon? Siinä vasta onkin monipuolinen vehje!

Tuota demonia joskus kokeilin, enkä kyllä tykännyt. Semmonen Multiefektilaitteen tyylinen soundi. Ja rumakin vielä... :)
Rinneto
30.12.2005 22:42:35
Kyllä joku teistä tietää! Milloin herää Bonecrusher :)?
sihvoh
31.12.2005 13:04:37 (muokattu 31.12.2005 13:06:10)
Mulla ei ole tähän juttuun paljoa annettavaa, mutta:

BOSS mallinnettu WAH (PW-10) on omasta mielestäni erittäin hyvä mekaniikaltaan, koska siinä on optinen säädin. No ne huonot puolet ovat sitten itse käytettävyydessä ja soundeissa. Käytettävyyttä heikentää huono presettien vaihdon toteutus, jolla vahingossa valitsee väärän presetin. Polkusimessa on paljon säätöjä, ja lisänä myös mallinnettuja Bossin särö- ja overdrive-pedaaleita. Nuo säröt, yms. ovat käyttökelvottimia, kun niihin ei ole parametreiille mitään säätöjä. Itse WAH on tosi munattoman, elottoman ja ohuen kuuloinen. Etenkin särön kanssa tuo ei toimi ollenkaan. Tuollainen oli mulla muutaman päivän kotona ja sen jälkeen se palautui takaisin kauppaan.

Tilalle tuli ääripää, elikkä VOX Clyde McCoy. Ei mitään säätöjä, ainoastaan on/off. Ainakin tätä on helppo käyttää, kun ei tarvitse ruuvailla. Tosin jossakin tilanteissa kaipaisi hieman säätöjäkin. Tarkoitus on lisätä pari modia, joilla saa säädettyä sweeppiä ja Q-arvoa. VOXin soundit on perinteisen kuuloiset ja se toimii kyllä hyvin kun vaan saa oman soittotekniikkansa kuntoon.

Jos ei tiedä mitä etsii, niin noiden välimaastossa olevat voisivat ehkä soveltua hyvin. Esim. juuri tuollainen Crybaby jossa on melko sama tekniikka kuin VOXissa, mutta hieman enemmän säätöjä voisi olla hyvä vaihtoehto.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
cerulean
31.12.2005 14:38:18 (muokattu 31.12.2005 14:38:27)
Iteltä löytyy kans toi Dunlopin Cry Baby mallia 535Q. Olen ollut kyseiseen wahiin hyvinkin tyytyväinen. Monipuolinen kuin mikä ja helppo käyttää. Jos haluat hyvän wahin niin suosittelen ehdottomasti. Hinta on jotain 150 kympin tienoilla.
After Ruth left me, i´ve been ruthless.
-Prokitaristi-
31.12.2005 15:41:59
Onkos kellään kokemuksia Cry Baby F:stä (en muista koodinimeä) tai Zakk Wylde Cry Babysta?
mathias
31.12.2005 15:59:44
Morleyn Pro Series 2 löytyy lattialta. Toimii ja hyvältä kuullostaa. Parhaimmillaan särösoundeilla. Aika vähällä käytöllä tuo on kuitenkin ollut, lähinnä leikkimisen puolelle tuo polkeminen menee.
januszian
31.12.2005 17:00:09 (muokattu 02.01.2006 20:22:16)

http://koti.welho.com/jpappila/Omia_wah_nauhotuksia/

Nyt sitten vertailemaan saundeja tuonne mun hakemistoon.

Siellä on myös muutama kuva mun brännäristä 535Q:sta.

Mä noiden clippien (osa tehty Amplitubella kotona...) perusteella (jotka siis itte soitin paikanpäällä nauhotin mp3 soittimella ja useammin ku kerran kierroksen Herttoniemestä Töölöön tehneenä ja matkan varrella suunnilleen kaikki musaliikkeet läpi juosten) päädyin että Crybaby on saundillisesti mun juttu. Juurikin tuo rääkyvä yläpää (Jenkiksi puking?) on ihana asia kun jotain sooloa ja raivokasta tunnetilaa pitää ylikorostaa. Myöskin tuosta saa vintagea ja shaftia sun muuta funkkaavaa settiä. Todellakin MONIPUOLINEN. Toisissa saa high gain saundin tai vintagen, tuosta saa OIKEASTI molemmat.

RMC:t on hienoja pelejä mutta varoitan: Wizard ja RMC1 sisältävät boostia piirilevytasolla jota ei saa pois joten jos on stydit mikit kuten mulla Duncan JB niin voi olla että puhdas ei koskaan jää ihan puhtaaksi. Yks kelasille varmasti hienosti toimivia.

RMC Picture wah on sitten ihan boostaamaton wahi mutta siinä saattaa high gain osastolla jäädä efekti vaisuksi. RMC2 ja RMC3 on jo sitten niin säädettäviä että niissä ei tartte välittää mistään. Hintakin on kyllä suolanen...

Myöskin mun makuun perustuen pakko lisätä että RMC:t on liian kliinisiä ja smootheja. Ei räkää tai rosoa. Toiset tykkää, minä en.

Ostin 535Q:n koska halusin Crybaby saundin (raa-an repivän ja rääkyvän), boostin poistamis mahdollisuuden (ja myös tietysti boostin mahdollisuuden high gain käytössä) ja wahi alueen säätö mahdollisuuden.

Kokeilin seuraavia:

- RMC1 (hyvä mutta mun makuun tumma. Boosti särötti puhtaan)
- RMC Wizard wah (parempi ku RMC1 mutta siltikin tumma. Vähemmän kuin RMC1 mutta silti boosti särötti puhtaan)
- RMC3 (liian kallis...)
- RMC Picture wah (hyvä. Kirkas. Muttei boost mahollisuutta joten ei välttämättä toimi high gainilla)
- Crybaby GCB-95 (ei true bypassia eikä mitään ylimäärästä säätövaraa. söi signaalin pois)
- Crybaby 95F (parempi ku perus mutta ei riittänyt mulle samasta syystä ku toinenkaan)
- Crybaby 95Q (hyvä. seisoo itekseen ja menee pois päältä ku nostaa jalan. Hyvä vai huono, kaikki ite päättäköön. Hieno saundi ja säätövaraa sweepille)
- Crybaby 535Q (paras mulle. Kaikki tarvittava ja hemmetin hieno saundi!)
- Crybaby ZW-45 (Hyvä mutta liian tumma. Todella Zack saundi)
- Crybaby Jimi Hendrix (hyvä muttei boostia. Muutenkin vintage)
- Morley Bad Horsie II (teknisesti paras. Ei potikkaa ja true bypass mutta saundi tumma ja huonohko. Myös särötti puhtaan helposti)
- Morley CLW (kammottavan ohut... pelkkää shaftia)
- Morley Pro series Wah I ja II (ei hyviä nämäkään. samasta syystä)
- Budda Budwah (magee. hyvä presence. kirkas. Muttei varmaan toimi high gainilla. Kallis)
- Vox 847 (hyvä saundi. Ei true bypassia eikä adapterin käyttömahdollisuutta)
- Vox 848 (hyva saundi. True bypass muttei hinnaltaan oikeuta ostoa koska RMC Picture wah on pari kymppiä kalliimpi ja huomattavasti parempi)
- Dan Electro tri-wah (KAMMOTTAVA!!!!!)
- Behringer Hell baby (Crybaby Dime DB-01 kopio. Behringer "laatua..." Kytkeytyy automaattisesti pois päältä kun jalan nostaa ja ei potikkaa. Hyvät ominaisuudet, huono saundi)
- George Dennis ELITE WAH (Tosi outo. Kuunnelkaa clippi... Olikohan omani rikki?)
- Snarling dogs Whine-O-wah (Hyvä vehe mutta kallis siihen nähden miten heikkoa snarling dogs laatu on. säätövaraa löytyi ja boosti)
- Snarling dogs Wonder Wah 2 (tosi hyvä wah saundi mutta valitettavan heikkolaatuisia tuotteita... Omani hajosi tokalla treenikerralla. Myöskin noissa Snarling Dogseissa on aika laaja se pedaalin liikkuma-alue=rasittaa jalkaa poljettaessa. Crybaby malli, TAAS, sopii mulle paremmin)

Ehkä jotain muitakin kokeilin...

EDIT:

- Boss PW-10 (tosi ohut ja keinotekoinen saundiltaan mun makuun...)
- Rocktron Black Cat (ihan perus vehje. Monta säätöä. Epäilen laatua. Kokeilin nopeasti Tallinnassa ilman referenssiä eli mitään muuta pedaalia mihin verrata)

Mutta noi nyt jäi ainakin mieleen.

EDIT: Kattokaa mun vika kommentti tosta threadista:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 15&t=110599&o=100&co=30
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
Fonisoul_
31.12.2005 20:31:16
Kokeilin seuraavia:
...

Siinä tuli niin laaja katsaus että plussa paukahti. Kiitos kattavasta listasta!

Ei sillä että olisin välttämättä kaikesta samaa mieltä, mutta kyllähän tuo antaa suuntaa ja helpottaa omaa wahia etsiessä. Nimimerkillä "PODista luopumassa." =)
Soul with the capital "S"...
Rinneto
31.12.2005 20:50:27
Plussaa (J)anuszianille munkin puolesta :). Taidanpa päätyä 95Q:hun. Kattelen vielä.
Kuis paljon toi 535Q on sit parempi kuin 95Q? Kanattaako se parikymppii maksaa ylimäärästä?
januszian
01.01.2006 01:33:51 (muokattu 01.01.2006 20:54:11)

No tuo 535Q/95Q vertailu on suurimmillaan siinä että tarviitko mahdollisuuden jättää pedaalin johonkin asentoon?

95Q on meinaan semmonen jousella varustettu joka seisoo koko ajan pystyssä ja kun sen siihen jättää niin se kytkeytyy itsestään sitten pois päältä.

Onko se parasta mitä voit keksiä vai estääkö se olemista? Mun mielestä oli hiukka jäykkä mutta joskus kokeillessa ehkä hivenen paremman kuulonen tuo 95Q kun perus babyt. Tuo auto-off on kiva feature mutta se meni turhankin pian pois itestään päältä joka oli hiukka huono mun mielestä kun mä jostain syystä jään sinne bassopuolelle pitempään ku mitä toi antaa olla. :)
Se poiskytkeytyessään muuttaa kyllä saundia enemmän kuin mitä siinä tilanteessa soisi jos et ole vielä pedaalin kanssa ihan valmis. Morley Bad Horsie II toimitti tuon auto-offin paljon paremmin ja hiljempaa.

Muutenhan toi ei eroo 535Q:sta muulla ku tolla wahialueen valinta potikalla. Ei siis Q-potikalla vaan sillä 6-asentoisella kytkinpotikalla jolla valitaan joko treblekäs sweep tai bassokas sweep.

Kiitos plussista!
Lilli
01.01.2006 07:17:55
No tuo 535Q/95Q vertailu on suurimmillaan siinä että tarviitko mahdollisuuden jättää pedaalin johonkin asentoon?

95Q on meinaan semmonen jousella varustettu joka seisoo koko ajan pystyssä ja kun sen siihen jättää niin se kytkeytyy itsestään sitten pois päältä.

Onko se parasta mitä voit keksiä vai estääkö se olemista? Mun mielestä oli hiukka jäykkä mutta joskus kokeillessa ehkä hivenen paremman kuulonen tuo 95Q kun perus babyt. Tuo auto-off on kiva feature mutta se meni turhankin pian pois itestään päältä joka oli hiukka huono mun mielestä kun mä jostain syystä jään sinne bassopuolelle pitempään ku mitä toi antaa olla. :)

Muutenhan toi ei eroo 535Q:sta muulla ku tolla wahialueen valinta potikalla. Ei siis Q-potikalla vaan sillä 6-asentoisella kytkinpotikalla jolla valitaan joko treblekäs sweep tai bassokas sweep.

Kiitos plussista!

Plussia putoilee. Oot kyllä kiitettävän työn tehnyt; tähän keskusteluun tulee vastaisuudessa viitata aina kun joku vastasyntynyt kitaristi kaipaa apua wah-valinnassa !
'Tärkeintä on dägä-dägä!' - MAN
januszian
01.01.2006 12:39:35 (muokattu 04.01.2006 06:09:08)

Muutamia tiedonmuruja Crybabyista vielä tuolta toiselta puolelta:

"erityisen mielenkiintonen otos on tämä:

http://koti.welho.com/jpappila/Omia_wah_nauhotuksia/kuvia/IMG_0268.jpg

Josta pilkottaa hyvinkin selvästi DPDT KYTKIN! Eli true bypassia...
Ku tosta kytkimestä lähtee kuitenki vaan 4 johtoa ja kytkimessä on 6 liitintä niin en tiedä voiko se olla jotain muuta systeemiä ku true bypassia?
Ja vieläpä faselilla niin johan kelpaa hifistellä.

Jos ostatte niin ostakaa noita uusia malleja sillä Crybaby esitteessä joka oli laitteen sisällä seisoo "each pedal features an incredibly smooth sweep action and offers a clean, passthrough "bypass" mode." jne...

Myöskin samaisessa esitteessä näytetään että GCB95F, 535Q, Zack Wylde ja Dimebag signature sisältävät nykyään faselit suoraan lootasta! Ja tuo räkkiwahi jos joku voitti lotossa."

Edit: Jos haluaa niin Hellas Pianossa (Levytukkua vastapäätä aleksanterin kadulla Helsingissä) oli semmoinen ihmetys kuin Clone baby. En muista minkä yhtiön tekele mutta varmaan crybaby kopio. Halvempi kuin aito. En kokeillut.

Tuolla oivia clippejä myös waheista:

http://www.proguitar.de/AudioDemo/CompareEffects/CompareEffects.html
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)