Disposable 19.10.2005 18:56:58 | |
---|
Toinen tykkää soittaa D-vireessä jollain 8-36 setillä kun toinen taas tykkää 13-60 tai jopa vielä paksummista. Itse käytän E-vireessä 10-52 joka toimii myös hyvin Drop-D vireessä. Ei liian jäykät mutta ei myöskään liian makaronit. Vähän hidas olen taas, eli mitä nämä 8-36 ja 13-60-setit oikein meinaavat? Mitä nuo luvut ovat ja lukeeko nuo siinä kielipakkauksessakin? Kun jotkut kielisetit mitä nopeasti olen vilkuillut näyttävät vain yksittäisten kielien paksuudet (juuri nuo .009 sun muut, kiitoksia vaan näistä tarkennuksista). Ja entäs muut vireet, otetaan vaikka Drop-C? Tai paremmin kysyttynä, kuinka matalalle vireelle kannattaa jo vaihtaa kielten paksuutta? Kertokaahan kokemuksia. Näyttää että melko moni vaihtaa kieliään ainakin kerran kuukaudessa. Eli kielet näyttävätkin olevan enemmän kulutustuote kuin alunperin arvelin, ja tämähän konkretisoituu lompakon sisällössä. Eli kannattaako kielisettejä ostaa kerralla useampi, mitä hintaluokkaa setit yleensä ovat? Tilaatko netistä vai tuetko lähikauppaa? Ovatko paksummat kielisetit kalliimpia mitä normaalit? Näin vertailun vuoksi jos joku voisi vaikka kertoa minkäpaksuiset kielet kitaraa ostettaessa yleensä tulevat mukana. Onko kielisettejä myös esim. 7-kielisille kitaroille? |
McNulty 19.10.2005 19:06:13 | |
---|
Vähän hidas olen taas, eli mitä nämä 8-36 ja 13-60-setit oikein meinaavat? Mitä nuo luvut ovat ja lukeeko nuo siinä kielipakkauksessakin? Kun jotkut kielisetit mitä nopeasti olen vilkuillut näyttävät vain yksittäisten kielien paksuudet (juuri nuo .009 sun muut, kiitoksia vaan näistä tarkennuksista). esim. 9-42 kertoo ohuimman ja paksuimman kielen koon. 9 tarkoittaa .009 ja 42 tarkoittaa .042. Kielipaketeissa voi lukea tuumakoot eli: .009 - .011 - .016 - .024 - .032 - .042 Tai sitten näin: 9-11-16-24w-32-42 (joka on siis 9-42 setti) Kummassakin tapauksessa kyseessä on sama kielisetti. Eri tavalla vain ilmoitettu. Tuo 24w tarkoittaa että kieli on .024 paksu ja w = wound eli punottu. Koska osa .024 kielistä on myös punomattomia. Ja entäs muut vireet, otetaan vaikka Drop-C? Tai paremmin kysyttynä, kuinka matalalle vireelle kannattaa jo vaihtaa kielten paksuutta? Kertokaahan kokemuksia. Minulla on nyrkkisääntönä nämä: 9-42 tai 9-46 = E vire 10-46 = E vire 10-52 = E tai Drop-D vire 11-52 = D vire 12-54 = D tai C vire 13-56 = C vire Näyttää että melko moni vaihtaa kieliään ainakin kerran kuukaudessa. Eli kielet näyttävätkin olevan enemmän kulutustuote kuin alunperin arvelin, ja tämähän konkretisoituu lompakon sisällössä. Eli kannattaako kielisettejä ostaa kerralla useampi, mitä hintaluokkaa setit yleensä ovat? D'Addariot, DR:t, Ernie Ballit ja GHS:t maksavat Suomessa sellaisen 7-10e. Thomannilta saa GHS:n kieliä 10 pakettia 25 eurolla + postikulut. Elixirit maksavat 15-25e Suomessa, riippuen ostopaikasta ja asiakassuhteesta :) Tilaatko netistä vai tuetko lähikauppaa? Paikallisesta musakaupasta ostan. 15 vuoden asiakassuhteella saan hyvät alet. Ovatko paksummat kielisetit kalliimpia mitä normaalit? Jos ovat niin yleensä jonkun 50cent tai euron, lähinnä sen takia että G-kieli on punottu paksummissa seteissä. Näin vertailun vuoksi jos joku voisi vaikka kertoa minkäpaksuiset kielet kitaraa ostettaessa yleensä tulevat mukana. 9-42... joissain malleissa saattaa olla 10-46. Seiskakieliset tietysti erikseen. Onko kielisettejä myös esim. 7-kielisille kitaroille? On... lähes jokaisella valmistajalla. |
Disposable 19.10.2005 20:02:06 | |
---|
bonecrusher 19.10.2005 19:06:13 Kiitän ja kumarran näistä tiedonjyväsistä. |
Jungleman 19.10.2005 20:40:31 | |
---|
Pari kommenttia: Esimerkiksi flatwound (sileä punos) tuottaa pehmeän ja tumman soundin. Riippuu vertailukohdasta, ja kielistä. Omat havaintoni osoittavat siihen suuntaan, että teräksiset flatit (Fender Stainless Flatwound) eivät ole hirveän paljon tummemmat kuin vaikkapa DR Pure Bluesit - jotka ovat "pure nickel" roundit. Sen sijaan niistä lähtee tukevampi keskialue, jyhkeämpi alapää ja huomattavasti voimakkaampi signaali mikkien kautta. Pyramidin flatit, jotka ovat myös "pure nickel" -kamaa, ovat aavistuksen tummemmat, mutta varsin räyhäkäs klangi niistäkin lähtee. Yleisvaikutelmana flattien soundi on minun korvani mielestä erottelevampi, selkeämpi ja kontrolloidumpi kuin roundien. Käsitys flattien tyypillisestä soundista johtunee siitä, että niillä ilmeisesti useimmiten soitetaan jazzia, rautalankasurffia tai 60's-poppia. Minä soitan garagerokkia, shoegazea, sirinää, surinaa, pörinää ja alt.countrya. Vertailuni olen tehnyt yhdellä ja samalla kitaralla, Fender Jazzmasterilla, ja Pyramidit siinä pysyvät. Ugh. 100% nikkelikielet päinvastoin kirkkaan ja piikikkään soundin. Tuohon on pakko esittää painokas eriävä mielipide. Joskus testailin kielityyppien eroja ja ostin samanpaksuiset Fenderin stainlessit, nickelplated steelit ja pure nickelit. Stainlessit olivat selkeästi kirkkaimmat ja soittotuntumaltaan epämiellyttävän karheat. Kitaran nauhat vaikuttivat myös kuluvan nopeammin stainlesseilla soittaessa. Nickelplatedit ja pure nickelit olivat tuntumaltaan lähempänä toisiaan, pure nickelit olivat hieman pehmeämmän kuuloiset. Ihan vain omia havaintoja, ei mulla muuta. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 J-boy #5 |
Mikaelo 19.10.2005 20:46:28 (muokattu 19.10.2005 20:48:18) | |
---|
Käsien pesu ennen soittoa, ja soiton aikanakin jos mahdollista, on erittäin tärkeää. *askasilla käsillä hyvätkin kielet ovat käyttökelvottomia alta aikayksikön... viikko? Itse käytän 11-46/52 settiä normi E-vireessä. Älä! |
Theodor 19.10.2005 21:13:21 | |
---|
luin täältä joskus juttua että jotkut olisi keittänyt kieliään? jos on paskaiset :) Mitä eroa on insinöörillä ja esinahkalla? -Esinahka ymmärtää vetäytyä taakse, kun ryhdytään tosihommiin |
Cujo 19.10.2005 21:18:57 | |
---|
luin täältä joskus juttua että jotkut olisi keittänyt kieliään? jos on paskaiset :) Kyllähän sitä sanotaan, että se vähän virkistäisi kieliä, mutta enpä usko, että on vaivan arvoista. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
tommiot 19.10.2005 21:20:45 | |
---|
Kyllähän sitä sanotaan, että se vähän virkistäisi kieliä, mutta enpä usko, että on vaivan arvoista. Toimii oikeasti. Varsinkin jos ei ole tapana puhdistaa niitä kieliä kovin usein. |
Theodor 19.10.2005 21:22:59 | |
---|
mä tapaan laittaa silloin tällöin rypsiöljyä kieliin :) luistaa paremmin.. varsinki sillon ku kielet on uudet niin se auttaa huomattavasti.. Mitä eroa on insinöörillä ja esinahkalla? -Esinahka ymmärtää vetäytyä taakse, kun ryhdytään tosihommiin |
Mikaelo 19.10.2005 21:53:06 (muokattu 19.10.2005 21:54:10) | |
---|
luin täältä joskus juttua että jotkut olisi keittänyt kieliään? jos on paskaiset :) Tämä keskustelu alkaa saamaan hieman pervoja piirteitä.... Älä! |
koponen 19.10.2005 23:37:03 (muokattu 19.10.2005 23:39:23) | |
---|
Onko kukaan kokeillut Goren Elixir -kieliä? Niissä on jonkinlainen likaa hyvlkivä systeemi, jonka ansiosta soundin väitetään kestävän viisi kertaa muita kieliä pidempään. Olen jo muutaman vuoden käyttänyt pelkästään Elixirejä. Sain aikoinaan valmistajalta pari settiä ilmaiseksi kun en uskonut että ne voi olla hyvät ja onneksi sain, sillä on parhaat kielet millä olen ikinä soittanut. Ja soundi tosiaan säilyy pitkään. VAikka on ostettaessa kalliimmat niin käytössä ovat edullisemmat kuin tavalliset kielet. Call it what you wanna call it, I'm a fucking gear-a-holic... |
Montte 20.10.2005 10:18:39 | |
---|
Olen kuullut kullatuista kielistä ja että ne ovat kestävämmät ja pysyvät paremmin puhtaina kuin 100% nikkelikielet. Tottako? Paljon tommoset maksaisi? Onko kukaan kokeillut? Kitara Laulaa - Minä en |
Dr. Muff 20.10.2005 10:37:49 | |
---|
Olen kuullut kullatuista kielistä ja että ne ovat kestävämmät ja pysyvät paremmin puhtaina kuin 100% nikkelikielet. Tottako? Paljon tommoset maksaisi? Onko kukaan kokeillut? Maxima Goldit. Ne kestää isältä pojalle. 100% nikkelikielet hmmmpff.... Tuumasta toiseen. |
Vapour 20.10.2005 14:14:05 | |
---|
Kyllähän sitä sanotaan, että se vähän virkistäisi kieliä, mutta enpä usko, että on vaivan arvoista. Homma muuttuu kummasti järkevämmäksi, kun on kyse basson kielistä, settien maksaessa sen 20+ euroa. keitinveteen pari teelusikkaa väkiviinaetikkaa per litra vettä ja loraus Fairyä tms. Ihmisillä, jotka pelkäävät menettävänsä kasvonsa, ei ole kasvoja, mitä menettää. -Allekirjoittanut |
Montte 20.10.2005 16:52:00 | |
---|
100% nikkelikielet hmmmpff.... Meinaan noilla pure nickel-kieliä Kitara Laulaa - Minä en |
zuppermuhle 20.10.2005 17:28:18 | |
---|
Mitä ovat nämä "reinforced" kielet? Siis nämä kampirunkkaukseen sopivat? Taas katkesi yksi E-kieli nääs. Mörinä on pahasta... |
Cujo 20.10.2005 17:48:07 | |
---|
Mitä ovat nämä "reinforced" kielet? Siis nämä kampirunkkaukseen sopivat? Taas katkesi yksi E-kieli nääs. No eikös "reinforced" tarkoita vahvistettua, eli kai niiden on tarkoitus vähän kestävämpiä olla. "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |
Karhukoira74 20.10.2008 11:30:22 | |
---|
Onpas aikaa kun tähän on kirjailtu...mutta väliäkö hällä =D Jatketaan kun tässä on tullu pohdittua tuota kielipuolta... Eli noh, vaikka ekana...heittäkääs mielipiteitänne eri kieliseteistä Stratocasterille mallia Highway One ja Telecastereille noin ylipäätään. Tällä hetkellä olen oikeastaan jokaisessa kitarassani käyttänyt DR:n Tite-Fit 9-46 settejä, ja ainakaan näillä huimilla taidoilla on joka lähtöön ääntä saanu keihäistä...soitti sitten rautalankaa tai jotain muuta jäykempää metallia. Nyt on kuitenkin tullu himotus kokeilla jotain muuta ;) Paljon porukat tuntuu käyttävän kuitenkin paksumpia kielisettejä kitaroissaan, niin miksen minäkin testaisi... Skujun ja G&L:n teleen olen miettiny 10-46/52 settiä, jompaan kumpaan aattelin kokeilla punottua G:tä (DR Pure Blues mahd.?) Stratoon 10-52/9-46/9-52/jotain muuta mitä? Iban RG08LTD:n vaihoin just tuon titefitin ja se saa toistaiseksi olla. Enimmäkseen komppailen ja riffittelen...kun ei sooloilla eikä tiluttaa juuri osaa. Rokkia ja hevijähän sitä. Mutta harjoitusmielessä toki niitäkin. Tuota punottua G:tä rupesin miettimään, keskustelua seuranneena...ja aiemminkin ollu mielessä mutta vielä testaamatta. Aihe sikäli ajankohtainen, kun noita keihäitä rupeaa olemaan, ja kaikki ostetut kielisetit on nyt käytetty eli joutuu kielikauppaan.... Mielipiteet ovat kuin persereikiä. Jokaisella on sellainen. |
juikkipuikki 20.10.2008 11:37:32 | |
---|
Mulla oli aikanaan just tossa highway onessa elixirin 10-52 vissiin puolen vuoden verran(sen verran siis se keppi oli mulla). Ihan loistot oli kyllä mun makuun. Sopii ihan mihin vaan. Ynkkää tai rautalankasoppaa. Lesbo-ul on kaiken A ja O, joiden välissä L ja K. |
Klapp 20.10.2008 11:55:34 | |
---|
Kaksi edellistä kirjoitusta käyvät yksiin allekirjoittaneen kielihistorian kanssa: pitkän DR-kauden jälkeen siirryin toviksi Elixiriin. Elixirien soundin ominaisluonteesta voidaan kuitenkin olla perustellusti montaa mieltä, mutta lopulta merkinvaihdon ratkaisi mulla se paska, mitä Elixireistä parin kuukauden jälkeen alkaa pleksiin erittymään. Rämmäleet. Eikä se soundi niin kirkkaana niin kauan pysy, väitän. Blue Steeleistä löysin voittajan. On meinaan tasapainoisin setti ikinä. 11-52 setin alapää oli Elixirien jälkeen jotain järkyttävän hienoa. Enkä todellakaan soita mitään edes raskaaseen vivahtavaa. Mutta silti tiukkuus ja tasapainoisuus olivat ensimmäiset attribuutit, jota mieleen juolahti. Ja onhan noikin ainakin pakkauksen mukaan "käsitellyt" kielet, mut paljon perustavanlaatuisemmin kuin E:t. Suosittelen Stratoon, siis. "And if you say that you can tell a bigger tale, I swear to God you'd have to tell a lie" -Tom Waits. |