starsailor 11.10.2005 15:04:56 (muokattu 11.10.2005 15:10:40) | |
---|
Ei kai se ilmankosteuden määrä käsittääkseni niin vaikuttava tekijä ole, vaan ilmankosteuden muutokset...? Kyllä pitkään jatkunut korkea ilmankosteus on haitallinen, jopa haitallisempi kuin kuivailma. Korkea ilmankosteus jotenkin notkistaa liimauksia ja tukirakenteet voivat lähteä irti, kannet ja kaula vääntyillä. Vähän niinkuin kuivallakin. Pahinta on juuri hirveän kosteasta, nopeasti kuivaan ilmaan meneminen, mutta harvemmin tälläistä joutuu kitarat kokemaan, mutta extreme kokeilijat voivat talvella laittaa kitaran suihkuhuoneen 100% ilman kosteuteen päiväksi ja sitten tuoda kuivaan talvi-huoneilmaan (30-40% ilmankosteus) ja raportoida muutokset tänne :D Mutta käsittääkseni tämäkään ei ole välttämättä ole ongelma sillä puu, laadusta riippuen, luovuttaa kosteutta samalla vauhdilla oli ympäröivä ilman miten kuivaa tahansa puun kuivuuten nähden... Jos saisin itse valita, niin ottaisin kuivuuden ja mahd. halkeamat, joita kyllä pystyy kosteuttajalla vähentämään jos lisäksi pitää kitaraa laukussa, sillä jotenkin kun kosteassa ilmassa akustiset kitarat eivät kuulosta niin hyvältä. |
Turder 11.10.2005 18:34:57 | |
---|
Miten laadukkaita akustisia on Taiwanissa saatavilla? Löytyykö paikallisia merkkejä ja malleja kokopuisia, entäs Gibson ja Martin hinnat akustisissa? Mä nyt tähänkin tungen tätä Yamaha-propagandaa. :) Elikkäs Taiwanissa tehdään jammun lippulaivamallit akustisissa (LL-sarjan 16, 26, 36). Varsinkin 26 ja 36 -mallit eivät häpeä yhtään muiden huippuakustisten rinnalla, ehkä "rispektissä" ottaa pataan jenkkimerkeiltä. Näin maalaisjärjellä pähkäitynä luulisi kuitenkin em. kitarat olevan juuri tuollapäin mualimata halavimmillaan. Q: What do you get when you play a country song backwards? A: You get your truck back, your dog back, your beer back, your wife back... |
J_Mantyla 11.10.2005 19:07:13 | |
---|
Paljonko on muuten Taiwanissa arvonlisävero ? Japanian ALV:ta vastaava kulutusvero on 5%, ja kun me maksamme täällä maailmankaikkeuden napavaltiossa 22% hintaeroa kertyy jo tuostakin ... Vastuunsiirrolla onnistuu käsienpesu alta aikayksikön |
LaXu 11.10.2005 22:05:05 (muokattu 11.10.2005 22:06:28) | |
---|
Mä nyt tähänkin tungen tätä Yamaha-propagandaa. :) Elikkäs Taiwanissa tehdään jammun lippulaivamallit akustisissa (LL-sarjan 16, 26, 36). Varsinkin 26 ja 36 -mallit eivät häpeä yhtään muiden huippuakustisten rinnalla, ehkä "rispektissä" ottaa pataan jenkkimerkeiltä. Näin maalaisjärjellä pähkäitynä luulisi kuitenkin em. kitarat olevan juuri tuollapäin mualimata halavimmillaan. Ei muuten pidä paikkaansa. LL sarjan huippumallit tehdään Japanissa, Yamahan tehtaalla Hamamatsussa (sama stadi jossa Tokaikin pitää majapaikkaansa). Tästä tehtaasta oli yhdessä Guitaristin numerossa factory tour, aika pitkälti käsityönä tuntuivat syntyvän. Tän ei siis ollut mitenkään tarkoitus halventaa Yamahan Taiwanin tuotantoa, mielestäni sieltä tulevissa Yammuissa (tosin lähinnä sähkispuolta olen tarkastellut) on laadunvalvonta sellaisella tasolla, että saisi moni merkki ottaa oppia. EDIT: Jos Japanista tilailee, ei tuosta 5% verosta tarvi välittää. Itse asiassa ostin paikan päältä yhden kitaran enkä joutunut tuota viittä prossaa maksamaan, kun kerroin että vien sen Suomeen. |
Turder 11.10.2005 22:54:03 | |
---|
Ei muuten pidä paikkaansa. LL sarjan huippumallit tehdään Japanissa, Yamahan tehtaalla Hamamatsussa... Saattaapa tosiaan olla näin. Hyvä huomio! Q: What do you get when you play a country song backwards? A: You get your truck back, your dog back, your beer back, your wife back... |
J_Mantyla 11.10.2005 23:38:39 | |
---|
EDIT: Jos Japanista tilailee, ei tuosta 5% verosta tarvi välittää. Itse asiassa ostin paikan päältä yhden kitaran enkä joutunut tuota viittä prossaa maksamaan, kun kerroin että vien sen Suomeen. Joo, näinhän se on. Tarkensin ALV:n osuutta selittämään osaltaan miksi samat kamat saattavat maksaa härmässä ihan toisenlaisia summia. Vastuunsiirrolla onnistuu käsienpesu alta aikayksikön |
J_Mantyla 11.10.2005 23:43:45 | |
---|
Joo, näinhän se on. Tarkensin ALV:n osuutta selittämään osaltaan miksi samat kamat saattavat maksaa härmässä ihan toisenlaisia summia. ... siis kaupasta ostettuna Vastuunsiirrolla onnistuu käsienpesu alta aikayksikön |