Rämppy 03.10.2005 14:22:57 | |
---|
Stratocastereissa olen "jo ikuisuuden" kiertänyt kaksi ohuinta kieltä niin monelle kiepille tapin ympäri kuin siististi menee. Eli en ole lyhentänyt ko. kieliä lainkaan. Tällöin kielenohjain painaa mahdollisimman kevyesti kieltä. Muut kielet kierrän pari-kolme kierrosta tapin ympäri. Vire on pitänyt hyvin. Olen tarkkana, että kielet menee siististi tapin ympäri ilman solmuja tai ristiinmenoja. Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? |
Jucciz 03.10.2005 15:02:18 | |
---|
Floikka-kepeissähän koko pähkäilyltä taas vältytään kokonaan. Ehkä, mutta muuten niiden käyttö ja säätäminen onkin sitten yhtä helvettiä... :) |
oiva tumpeloinen 03.10.2005 15:17:00 | |
---|
Ehkä, mutta muuten niiden käyttö ja säätäminen onkin sitten yhtä helvettiä... :) Höpö höpö. Sen kertavirityksen jälkeen se on paljon nopeampaa, kuin jollain muulla tallalla. Eikä sitä tarvi viritellä niin usein. |
McNulty 03.10.2005 15:24:01 | |
---|
Höpö höpö. Sen kertavirityksen jälkeen se on paljon nopeampaa, kuin jollain muulla tallalla. Eikä sitä tarvi viritellä niin usein. Minä odotan sitä innovaatiota että joku keksii kelluvaan tallaan D-tunerin. Siis, kyllähän sellainen on jo esim. Peavey Wolfgangissa, mutta se ei toimi kuin pinta-asenteisessa floikassa. Se ei meinaan mahdu edes JEMin lionclaw-kolosten kanssa toimimaan oikein. Minulle tuo vireen vaihto on sinänsä tärkeä homma kun tykkään soitella esim. Kingston Wallin ja Amorphisin kovereita. Osa biiseistä menee D:ssä niin ei tarttisi vuorobiisein vaihdella kepukkaa. Jos esim. haluan hieman hevimmän saundin niin soittelen Charvelilla ja floikallista on todella kusista lähteä laittamaan D-vireestä takaisin E-vireeseen tai päinvastoin. Se on aina vähintään vartin-30min homma. Les Paulin ja Straton kanssa tuo onnistuu nopeammin kyllä. Pitäisi vissiin Epiphone varustaa hieman rankemmilla mikeillä niin saisi juurikin oikeanlaisen "raskaamman" saundin. "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
ostetaan tremolo-pedaali halvalla (esim. EHX Pulsar... saa olla kolhittu kunhan toimii) |
Jucciz 03.10.2005 15:25:20 | |
---|
Sen kertavirityksen jälkeen se on paljon nopeampaa, kuin jollain muulla tallalla. Eikä sitä tarvi viritellä niin usein. Joo ja vireen vaihto lennosta on tosi näppärää. Samoin, jos vaikkapa kieli katkeaa keikalla niin muut viisi kieltä pysyvät mukavasti vireessä ja katkenneen kielen vaihtaa kätevästi välispiikin aikana, kun ei tarvi mitään erityisiä työkalujakaan. Lisäksi muut kielet pitää kauniisti vireen kun bendaat yhtä... ja onhan se niin kauniin näköinenkin ja sillä saa niin kivoja ja hyödyllisiä efektejä, joilla biisi kuin biisi pelastuu. Sustainikin kuulemma paranee. Tai sit ei. |
Turder 03.10.2005 16:26:02 | |
---|
Kerran tuli teräskieliseen akustiseen vain 3/4-1½ kierrosta kieltä siihen viritystappiin kaikilla kielillä. Kyllä ne kielet ja vire pysyi minun soittelussa mutta jäinpä mm. pohtimaan mikä olisi ollut lopputulos jos olisin esim. laskenut virettä. Oiskohan kieli irronnut? Tässä kun porukka puhuu että vetävät kielen tapin lävitse ja jättävät 2...4 cm kieltä yli niin suorittaako maestrot toimenpiteen vetämällä kielen käsipelillä mahd. tiukalle vai jätetäänkö löysää? Kun ainakin minun on aika paha hahmottaa se oikea jäykkyys jolla saavutetaan se pari kierrosta siihen tapin ympärille. Vai olenkohan taas ymmärtänyt asian jotenkin oudosti? Q: What do you get when you play a country song backwards? A: You get your truck back, your dog back, your beer back, your wife back... |
päänahka 03.10.2005 16:31:49 | |
---|
Kerran tuli teräskieliseen akustiseen vain 3/4-1½ kierrosta kieltä siihen viritystappiin kaikilla kielillä. Kyllä ne kielet ja vire pysyi minun soittelussa mutta jäinpä mm. pohtimaan mikä olisi ollut lopputulos jos olisin esim. laskenut virettä. Oiskohan kieli irronnut? Riippuu ainakin kielten paksuudesta. Olen tottunut siihen, että yksikin kierros riittää (11-setillä). Kun pistin pikkuveljelle ysisettiä, niin joutuikin peruuttamaan ja jättämään lisää löysää, kun ei saanut ylä-e:tä viritettyä, vaan kieli liukui pois tapista. Tässä kun porukka puhuu että vetävät kielen tapin lävitse ja jättävät 2...4 cm kieltä yli niin suorittaako maestrot toimenpiteen vetämällä kielen käsipelillä mahd. tiukalle vai jätetäänkö löysää? Kun ainakin minun on aika paha hahmottaa se oikea jäykkyys jolla saavutetaan se pari kierrosta siihen tapin ympärille. Vai olenkohan taas ymmärtänyt asian jotenkin oudosti? Kyllä se siitä hahmottuu kun pari kertaa kattelee. Paksut kielet vievät kiertyessään enemmän sitä pituutta. Soolot on perseestä. AKKK #7 |
Shaft 03.10.2005 16:34:13 | |
---|
Jos noin tarttee tehdä, vaihdata ennemmin parempi satula tai korjauta nykyinen jossain soitinrakentajalla. Kyllähän vireisyyttä voi parantaa tuollaisilla pikkukorjauksilla, vaikka satulassa ei olisikaan mitään vikaa. |
Thule 03.10.2005 16:35:38 | |
---|
Ehkä, mutta muuten niiden käyttö ja säätäminen onkin sitten yhtä helvettiä... :) Nyrkkisääntöjä floikalla vai ilman-tappeluun? Fuck me and marry me young. |
Turder 03.10.2005 16:36:54 | |
---|
Riippuu ainakin kielten paksuudesta... Joo, mulla oli silloin 12-54 setti. Kyllähän tuo vaihto sujuu siten, että että kielet on pysynyt ja homma toiminut. Mutta kun kaiken voi tehdä aina paremmin... Q: What do you get when you play a country song backwards? A: You get your truck back, your dog back, your beer back, your wife back... |
Jungleman 03.10.2005 17:04:13 | |
---|
Wanhantyylinen viritystappi on paras. Siis se johon saa kielen sinne tapin sisään jemmaan ja lukkoon. Aah, Klusonin Safeti-Post. Uudet Gotohin versiot ovat erinomaisen hyviä, vakiona useissa vintagetyyppisissä MIJ- ja CIJ-fenkuissa. Ei se ole vika. Se on ominaisuus. Romantikkoitkijät #1 J-boy #5 |
askomiko 03.10.2005 19:50:24 | |
---|
Jos noin tarttee tehdä, vaihdata ennemmin parempi satula tai korjauta nykyinen jossain soitinrakentajalla. Juu, jokaiseen kitaraan jota kaupassa roikkuu, kannattaa ruuvata uusi satula ennen koeajoa. "Don't worry, we can fix it in the mix" "Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays we have to fix stuff in the marketing"
|
starsailor 04.10.2005 11:51:44 | |
---|
Tuota kieppien määrää viritystapissa vaihtamalla saa ainakin akustisissa muutettua kielen antamaan soundia, mutta hyvin vähän. Mitä enemmän kieppejä sitä enemmän massaa ja mielestäni basso äänet tulet "vähän" paremmin. Tämä lähinnä punotuille kielille. Olen aina yrittänyt laittaa g-kielelle mahdollisimman paljon kierroksia viritystapin ympärille, jolloin se tuntuu soivan paremmin ja täyteläisemmin. Muut punotut kielet: yleensä tuo 2-3 kierrosta on ihan hyvä. |
N33m0 04.10.2005 16:55:25 | |
---|
mulla on lukkiutuvat virittimet, pistän suoraan läpi, kiinni ja viritys :) tosin uuden floikallisen kepin kanssa en oo vielä päässy testailemaan kun ei noi tehdaskielet oo vieläkään katkennu :P Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei |
oiva tumpeloinen 04.10.2005 17:50:17 | |
---|
Joo ja vireen vaihto lennosta on tosi näppärää. Samoin, jos vaikkapa kieli katkeaa keikalla niin muut viisi kieltä pysyvät mukavasti vireessä ja katkenneen kielen vaihtaa kätevästi välispiikin aikana, kun ei tarvi mitään erityisiä työkalujakaan. Lisäksi muut kielet pitää kauniisti vireen kun bendaat yhtä... ja onhan se niin kauniin näköinenkin ja sillä saa niin kivoja ja hyödyllisiä efektejä, joilla biisi kuin biisi pelastuu. Sustainikin kuulemma paranee. Tai sit ei. Sillä kielen vaihdollahan ei pitäisi esim. sulle olla mitään merkitystä tollaisella arsenaalilla. Ja kyllä sillä vibralla ja kunnon kampeamisellakin on oma paikkansa. Nyrkkisääntöjä floikalla vai ilman-tappeluun? Nojoo, eiköhän tämä tappelu taas saa rittää. Mun puolesta ainakin. Mua vaan ihmetyttää asenne ihmisiltä, jotka puhuvat monipuolisuuden puolesta, että jonkin osa-alueen voi kokonaan unohtaa...... |
ravensoul 04.10.2005 20:19:41 | |
---|
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät #27 Luojan kiitos, olen ateisti! |
Cujo 04.10.2005 20:28:50 | |
---|
Oma nyrkkisääntö on ollut, että g-kieli aina pikkaisen alavireeseen, niin e-duuri on nätimpi. Saako tätä muuten kompensoitua muuten kun vaikka tuolla Earvanalla? Nyt kielenvaihtojen jälkeen sekä sähkökitarassa että akustisessa on ongelma vaan kasvanut. Etenkin g-kielen toisesta välistä otettu a on sähkiksellä ihan ylävireinen! "Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 |