Aihe: musiikkiliikkeiden myyjien luotettavuus
1 2 3
rosberg
28.09.2005 08:45:38
kokemus laitteista ja myyjistä on ehdottoman tärkeää. jos tiedät vehkeistä enemmän kuin myyjä ja osaat pitää sen omana tietonasi aina sopivan paikan tullen, niin siinä pääsee kokeilemaan sitä luotettavuutta.

myyjä-kokemus taas vaatii rahaa, mutta sitähän meillä on aina laittaa kitaravehkeisiin vaikka kuinka olisi tonnikalapasta-dietti päällä tai viikkoraha 4e.

mä luotan fasuun, musamaailmaan ja erityisesti dlx:n. se on sellainen paikka, että siellä ei renkaanpotkijat käy, ja siksi myyjätkään ei ole niin turhautuneita (ja soittokopista ei kuulu niin hyvin tiskille kun tilaakin on niin pirusti).
keep on truckin!
Ukko
28.09.2005 09:02:02

Huomioitavaa on että myyjien tehtävä on myydä tuotteitaan mahdollisimman hyvällä katteella. Harvoja poikkeuksia lukuunottamatta se laaja asiantuntemuskin on aika olematonta.
lindo
28.09.2005 11:00:11
Kai se on vähän sama kun nainen menee vaatekauppaan ja myyjä sanoo että "näyttää tosi hyvältä".
Jos kitaranmyyjä esim. sanoisi oikean mielipiteensä vaikka nyt Epiphonesta tyyliin "tää on kyllä ihan paska kitara" jollekin aloittelijalle, niin ei kai se sitä ostaisi... :P

Kannattaa siis kysellä kavereilta, täältä M.netistä, ja muutenkin netistä, ja sitten vasta lähteä kitarakauppaan.
I don't belive anything, if i don't see it first
McNulty
28.09.2005 11:09:56
Jos kitaranmyyjä esim. sanoisi oikean mielipiteensä vaikka nyt Epiphonesta tyyliin "tää on kyllä ihan paska kitara" jollekin aloittelijalle, niin ei kai se sitä ostaisi... :P

Mutta se myyjä voi kyllä sanoa että esim. "Jos verrataan vaikka Tokain halvempia malleja ja tätä Epiphonea, niin kyllä Epiphone on parempi vaihtoehto."

Siihen perään hän voi vielä sanoa että:"Meillä on tuota halvempaa Tokaitakin ollut mutta niissä on ollut vikoja." Tuolloin monessa tilanteessa myyjällä on enemmän kokemusta kuin sillä ostajalla.

Kannattaa siis kysellä kavereilta, täältä M.netistä, ja muutenkin netistä, ja sitten vasta lähteä kitarakauppaan.

Kyllä ja mielellään ottaa tosiaan joku kaveri mukaan sinne kaupoille. tosin, ihan liian usein näkee sitä että se kaveri kommentoi vain ja ainoastaan kitaran estetiikkaa. Siinä vaiheessa myyjän on helppo vain myötäillä kaverin väittämiä ja mielipiteitä... "joo, kyllä tämä on hevimiehelle se oikea!" jne jne.

Kaverin kannattaa tietää kitarasta jotain muutakin kuin väri, haju, malli ja merkki :)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
oiva tumpeloinen
28.09.2005 12:15:51
Nykyisin, kun itsekin jo jotain soittimista ymmärtää, niin palvelu on kyllä parantunut. Varmaan syynä on se, että ymmärtää mitä se myyjä yrittää sanoa ja osaa itsekin tuoda esille kysymykset, jotka ovat tärkeitä

Tuo on osittain totta. Toinen puoli totuudesta, IMO, on ikä. Myyjät ajattelevat helpommin, ettei vanhus jaksa enään liikkeeseen tulla vain huvin vuoksi, vaan jotain sillä on aina kiikarissa.
LaXu
28.09.2005 14:22:31
Mulle käy nykyään yleensä niin, että itse tiedän soittimesta tms. enemmän kuin myyjä..sitä se internetin selaaminen teettää.

No, joka tapauksessa itselleni ei ole käynyt varsinaista kusettamista koskaan - kyllähän se myyjä mulle mielellään Zoomin myy kun kerran sellaista varta vasten haluan. Olisi tosin kiva, jos myyjät kuitenkin viitsisivät ehdottaa samassa hintaluokassa parempiakin vaihtoehtoja ja kyselisivät millaista soundia ostaja-ehdokas hakee jne. Tässä vaiheessa toki tiedän itse mitä haluan, mutta aloittelijalla menee helposti sormi suuhun soittimien ja laitteiden paljoudessa.
Eemil
28.09.2005 14:40:16
Huomioitavaa on että myyjien tehtävä on myydä tuotteitaan mahdollisimman hyvällä katteella. Harvoja poikkeuksia lukuunottamatta se laaja asiantuntemuskin on aika olematonta.

Sä olet tosiaan sitä mieltä että jos oot pienessä liikkeessä vaikka kaks vuotta ollut töissä niin sulla ei ole yhtään kertynyt asiantuntemusta?

Mua ihmetyttää suuresti tämmöset ketjut. Musiikkiliikkeet ja niiden myyjät on ystäviä.
Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös. K100 #2
Tomtom
28.09.2005 14:47:26
Musiikkiliikkeet ja niiden myyjät on ystäviä.

Kyllä, joo. Uskoisin kuitenkin että useimmat musiikkiliikkeet suomessa on voittoatavoittelevia liikeyrityksiä. Useimmat näistä vaan unohtavat sen varsin toimivan ja kannattavan toimintametodin, jota tuossa kuvasit.

Tähän päästään oikealla hinnoittelulla ja ammattitaitoisella asiakaspalvelulla. Tuotetietous ei tietty huononna pakettia, mutta kuvittelisin että itse asiakaspalvelulla on iso merkitys, kuten täältä aika usein saa lukea. Monet kun tosiaan tietävät aika tarkaan mitä (ja mihin hintaan) hakevat.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Eemil
28.09.2005 14:51:05 (muokattu 28.09.2005 14:52:18)
Kyllä, joo. Uskoisin kuitenkin että useimmat musiikkiliikkeet suomessa on voittoatavoittelevia liikeyrityksiä. Useimmat näistä vaan unohtavat sen varsin toimivan ja kannattavan toimintametodin, jota tuossa kuvasit.

Tähän päästään oikealla hinnoittelulla ja ammattitaitoisella asiakaspalvelulla. Tuotetietous ei tietty huononna pakettia, mutta kuvittelisin että itse asiakaspalvelulla on iso merkitys, kuten täältä aika usein saa lukea. Monet kun tosiaan tietävät aika tarkaan mitä (ja mihin hintaan) hakevat.

Hyvin sanottu.

Mä haluaisin vielä tähdentää että jos joku on huomannut jossain liikkeessä että myyjä myymällä myy tavaraa piittaamatta siitä mitä menee kaupaksi kenellekin niin kuulostaa siltä että ko liikkeessä on provisiopalkkaus myyjille. Se on kakspiippuinen juttu sitten se. Sillä saa toki tavaraa menemään enemmän kaupaksi mutta kilpailuttaminen myyjien kesken ja asiakkaiden kustannuksella on huono juttu.

Tarkoitan siis että syytöksiä voi suunnata tämmöisissä tapauksissa mielestäni liikkeen omistajiin, eikä niinkään myyjiin.
Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös. K100 #2
Montte
28.09.2005 15:38:45
Kantaliikkeessä oon tehnyt lähes kaikki kitarointiin liittyvät ostokset tähän mennessä. Kaupankäynti luistaa, varsinkin kun tietää mitä hakee. Tosin kun vein kitarani säädettäväksi samaiseen liikkeeseen joskus alkuaikoina, kitara tuli säädettynä takaisin kotiin ihan niillä säädöillä mitä siihen halusinkin...komean työkalun jäjen kera kannessa.
Kitara Laulaa - Minä en
Spike
28.09.2005 15:48:28
Välillä on kehotettu seuraamaan mnetin toria ja metsästämään käytettyjä ihan kaupassakin, jollei kaupalla ole ollut tarjota tarpeisiin sopivaa. Toisaalta, sillon ku alottelin, enkä tajunnu mistään mitään, ni mulle myytiin Marsun VS30R ja vuoden päästä ZoomGFX707, joka oli kyllä parannus tuohon marsuun. Mutta kun eipä silloin tajunnut mitä tarvitsee, mitä haluaa tai mikä on hyvää. Sen jälkeen on tullut ostettua asiallisempaa kamaa, kun on tajunnut testata kaikki vaihtoehdot ja tietää mitä hakee.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
Henko
28.09.2005 20:33:17

Mua ihmetyttää suuresti tämmöset ketjut. Musiikkiliikkeet ja niiden myyjät on ystäviä.

Jep, mutta jotkut myyjät, kuten muutkin ihmiset ovat idiootteja. Joskus jopa niin, etteivät muista useaan kertaan liikkeeseen rahaa tuonutta kuluttajaa.
Olen true-uskottava.
Pnctocn
28.09.2005 20:38:46

Toivottavasti musiikkitarvikekauppiaiden.netissä on samankaltaisia ajatuksia.
mixu1
28.09.2005 20:49:18

Yleensä en ole joutunut niinkään pettymään rehellisyyteen. Suurimman ongelmaryhmän myyjissä ja kauppiaissa muodostavatkin mielestäni ne, jotka eivät tiedä. Asiantuntemattomuus yhdistettynä hirmuiseen myymisvimmaan on se, mikä koituu harmillisen usein varsin aloittelijoiden "kohtaloksi".
"Aikaansa seuraava tulee aina ajan perässä"
tommiot
28.09.2005 20:54:22
Ihan hyvää palvelua olen saanut (varsinkin Vantaanportin F-musiikissa, jossa kyllä tulee asioitua melko usein) iästä (ens kuussa 16) huolimatta. Paras kun tietää mitä on hommaamassa niin ei niin helposti tule huijatuksi.
käsi
28.09.2005 21:04:31

keskittää ostokset yhteen tai kahteen liikkeeseen. oman tuntemuksen mukaan myyjät arvostavat tälläistä asiakkuutta ja hinnatkin tipahtavat ilman tinkimistä alaspäin mukavasti.

itelle on pari kertaa käynyt niin että kun olin ostamassa jotain kitarointiin liittyvää tavaraa myyjä kyseli että mitä etin ja opasti mut laitteiden pariin ja sitten kertoi tuotteista aika hyvin. tämä tässä on tälläinen ja maksaa näin ja näin paljon.
tämä taasen on samanlainen mutta halvempi versio, mutta kestävyys ei ole ihan samaa luokkaa.

tämä myyjä on itse entinen ammattimuusikko joka edelleen keikkailee kohtuu aktiivisesti. vaasassa unisound on hyvä paikka ja myyjä ile.

markun musiikki on uudempi tuttavuus seinäjoen lähettyvillä.
siellä saapi kahvia aina:) ja myyjä huomasi tuskani kun törmäsin siellä gibsonin lespaul classiciin joka oli käytettty ja todella edullinen. hetken juteltua siitä ja gibsoineista yleensä.

ehdotti mulle osamaksua, ilman käsirahaa tai mitään. ei korkoa. korkoa tulee vain jos en saa kitaraa maksettua sovitussa ajassa. sain siis kitaran josta olen unelmoinut jo aikas kauan. se myyjä ja kauppa ei unohdu kun olen hankkimassa seuraavaksi suurempaa ostosta.

toki olen vierestä kuunnellut joissain musaliikkeissä kuinka myyjä vedättää jotain aloittelijaa todella härskin kuuloisesti.

kyllähän liikeiden tarvii voittoa tehdä mutta se miten sen tekee tekee myös liikkeestä hyvän ja menestyvän. kusetus ei kannata pitkälle, mutta asiallinen palvelu ja ostajalle ns paketin tekeminen laadukkaista tavaroista on parasta mitä voipi olla.

jos aloittelija ostaa kamansa jostain liikkeestä ja o ntyytyväinen niihin niin hakee se useimmiten samasta paikasta sitten kielet, plekut sun muut. volume myynti ratkaisee paljon
jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni
Ukko
28.09.2005 21:13:03

Sä olet tosiaan sitä mieltä että jos oot pienessä liikkeessä vaikka kaks vuotta ollut töissä niin sulla ei ole yhtään kertynyt asiantuntemusta?

Kokeile joskus. Ota esim. syyniin joku digitallennin ja hanki siitä itsellesi kaikki mahdollinen tieto/käytettävyys. Sitten menet ko. tuotetta myyvään liikkeeseen ja alat kyselemään mainitun laitteen ominaisuuksista. Suurimmalla osalla myyjistä menee homma epäonnistuneeksi selittelyksi.
Ocean Boulevard
28.09.2005 22:55:14

Aika naiivia ajattelua. Totta on että musiikkiliikkeet ja musiikin harrastajat/ammattilaiset elävät symbioottisessa suhteessa, mutta vaara on aina että sinisilmäisiä viedään kuin kuoriämpäriä.

Itse menin paikalliseen liikkeeseen jonkin verran asioista selville ottaneena kitaran hankinta mielessä. Ja kyllä nyt varmaan itkisin yrittäessäni viritellä sitä propellia minkä sieltä meinasin kotiin tuoda. Myyjä ei suoranaisesti yrittänyt kusettaa, mutta ei ollut kuulevinaan tai ymmärtävinään kun ihmettelin kaulan järkyttävää kieroutta. Siinä olisi saattanut jonkun sinisilmäisemmän kitaraharrastus saada ikävän stopin sellaisen propellin kanssa.

Tampereen Soitinkeskusta suosittelen aloittelijoille. Kusetusyritykset ovat minimissä. :-)
Eemil
28.09.2005 23:27:37
Aika naiivia ajattelua. Totta on että musiikkiliikkeet ja musiikin harrastajat/ammattilaiset elävät symbioottisessa suhteessa, mutta vaara on aina että sinisilmäisiä viedään kuin kuoriämpäriä.

Ihan niinkuin elämässä ylipäätään. En mulla mitään ole teidän mielipiteitä vastaan, oon vaan eri mieltä.
Puavali
29.09.2005 00:37:11
Keskittäkää ostoksenne yhteen paikkaan.
Tuttu myyjä harvemmin huijaa.

Mistä sen tietää, kuka siellä thomannilla ne lähetykset pakkaa.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)