Aihe: nauhojen koot
1 2 3
kanka
19.09.2005 16:25:03

Isälläni on Jimmy Pagen vanha les paul. Siinä on sellaiset matalat, leveät ja litteät nauhat. Mielettömän hyvä tatsi, sulavasoittoinen. En ole missään muualla törmännyt sellaisiin nauhoihin, onko ne kenties jotkut erikoiset, vai olenko vain testaillut vääriä kitaroita?
Kysymysmerkkejä (?) klikkaamalla näet pikaohjeen.
Jaba
19.09.2005 17:46:57
Isälläni on Jimmy Pagen vanha les paul. Siinä on sellaiset matalat, leveät ja litteät nauhat. Mielettömän hyvä tatsi, sulavasoittoinen. En ole missään muualla törmännyt sellaisiin nauhoihin, onko ne kenties jotkut erikoiset, vai olenko vain testaillut vääriä kitaroita?

Mistäs se sellasen?
EnemyAce
19.09.2005 17:58:08
Pariin kitaraan olen vaihdatuttanut jumbot eli Dunlopin 6100, eli ne isoimmat vintagennauhojen tilalle. Soundissa on eroa, jonka huomaa kun samaan kitaraan vaihdatuttaa nauhat. Ehkä jumboihin siirryttäessä hieman menetetään sitä stratomaista helkkäävyyttä, sustainia voi tulla nauhojen massan kasvaessa mutta aika marginaalisista eroista puhutaan ton sustainin suhteen.

Toi Dunlop 6100 oli kyllä aika messevä muutos vintagenauhoihin verrattuna, melkein kuin olisi hienosti koverrettu otelauta. Mutta tatsista kyllä tykkäsin.

Äänestä tulee sellainen onttomaisempi, en tiedä sanosinko huonossa mielessä, musta ainakin mukavempi. Jos kovertaa niin sitten tulee sellanen honottava sustaini ääni. (?)
blastoff
19.09.2005 18:00:08
Siinä on sellaiset matalat, leveät ja litteät nauhat. Mielettömän hyvä tatsi, sulavasoittoinen. En ole missään muualla törmännyt sellaisiin nauhoihin, onko ne kenties jotkut erikoiset, vai olenko vain testaillut vääriä kitaroita?

Veikkaan että tuon kitaran nauhat on ehditty hioa vähintäänkin pariin otteeseen. Intonaation kannalta tuollaiset litteät ja leveät nauhat eivät välttämättä ole se kaikista paras vaihtoehto...
Dinorocker
19.09.2005 19:13:41 (muokattu 19.09.2005 19:14:23)

Sun isällä on Pagen vanha Les Paul? Mikä niistä?
Outrider
Les Fender
19.09.2005 19:37:29

Iskällä on varmaankin J.P signature series LP, joka sekin maksaa suunnilleen liikaa... tahi ainakin paljon.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
kanka
19.09.2005 19:40:37

Se missä lukee Gibson :) No, pointtini oli kuitenkin ne eriskummalliset nauhat. Mielästäni ne eivät ole hiomalla sellaisiksi tulleet, koska ne on ihan tolkuttoman leveät. Mm-m, oli miten oli, ajattelin vain kysyä kun aiheesta kerrankin puhuttiin.
kanka
19.09.2005 19:52:46

Iskällä on varmaankin J.P signature series LP, joka sekin maksaa suunnilleen liikaa... tahi ainakin paljon.

Eipäs olekaan. Tarina kertoo että Page oli zeppeliinien keikalla sössinyt kitarasta lavan poikki ja antanut sitten "hyödyttömän" kepin yleisöön. Onnellinen uusi omistaja oli ollut isäni tuttava joka ilmeisesti hölmöyttään vaihtoi rikkinäisen kitaran isäni toimivaan vehkeeseen. Nyt lapa on korjattu, ja kitara toimii kuin unelma.
Muita todisteita tarinan aitoudesta en tietenkään ole nähnyt, kuin sen liimatun halkeaman lavassa. Ja se kitara tosiaan on melko vanhan ja käytetyn näköinen. Haiseekin tupakalle.

Kenties joku Page-tietäjä täällä osaa kertoa, onko moinen totta? Itse kun en herraan ole perehtynyt ollenkaan. Däädin puheita mulla ei ole epäileminen, mutta olisiko häntä viilattu linssiin..?
Jaba
19.09.2005 20:18:31
Eipäs olekaan. Tarina kertoo että Page oli zeppeliinien keikalla sössinyt kitarasta lavan poikki ja antanut sitten "hyödyttömän" kepin yleisöön. Onnellinen uusi omistaja oli ollut isäni tuttava joka ilmeisesti hölmöyttään vaihtoi rikkinäisen kitaran isäni toimivaan vehkeeseen. Nyt lapa on korjattu, ja kitara toimii kuin unelma.
Muita todisteita tarinan aitoudesta en tietenkään ole nähnyt, kuin sen liimatun halkeaman lavassa. Ja se kitara tosiaan on melko vanhan ja käytetyn näköinen. Haiseekin tupakalle.

Kenties joku Page-tietäjä täällä osaa kertoa, onko moinen totta? Itse kun en herraan ole perehtynyt ollenkaan. Däädin puheita mulla ei ole epäileminen, mutta olisiko häntä viilattu linssiin..?

Pistäs kuva siitä? :)
McNulty
19.09.2005 20:22:32
aika hienoa jos on ihan Jimmyn LePa... sillähän on jo jonkun verran arvoakin :)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
Les Fender
19.09.2005 20:26:40
Kannattais kyl ottaa selvää, jos toi on totta niin lienee melkoisen arvokas peli!
kanka
19.09.2005 20:37:41

Pistäs kuva siitä? :)

Skitta on isälläni Helsingissä, mutta löysin koneelta pari viime syksynä otettua kuvaa, missä se esiintyy kimppakuvassa silloisten kamojeni kanssa.

http://rapidshare.de/files/5289802/IM000414.JPG.html
http://rapidshare.de/files/5289867/IM000433.JPG.html
McNulty
19.09.2005 20:41:04 (muokattu 19.09.2005 20:44:23)
Ei kai Pagella ollut minihumbuckereita LePassaan? Vai oliko muka?
Eikös hällä ollut ihan normi-hummerit missä sitten puolitus ja vaiheenkääntö nostopotikoilla?

edit: http://www.photosbytim.com/Jimmy_Page_1.jpg

Tuollaista menoa siis...
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
kanka
19.09.2005 20:50:26

Tuollaista menoa siis...

Yeah. Oliko se siis yhden lepan soittaja, vai oliko sillä useita? Jos tuo on ollut vaikka joku varavehje tms...
Jarzki
19.09.2005 21:04:20

Ihan piirun verran off-topic, harkitsen jumbojen laitattamista (en tosin tiedä sopiiko ne mulle olleenkaan) paljonko tuollainen operaatio mahtaa kustantaa jos asiansa osaavassa shopissa teettää?
blastoff
19.09.2005 21:15:21
Ihan piirun verran off-topic, harkitsen jumbojen laitattamista (en tosin tiedä sopiiko ne mulle olleenkaan) paljonko tuollainen operaatio mahtaa kustantaa jos asiansa osaavassa shopissa teettää?

~150-200 euroa.
Les Fender
19.09.2005 21:25:17 (muokattu 19.09.2005 21:27:28)
Yeah. Oliko se siis yhden lepan soittaja, vai oliko sillä useita? Jos tuo on ollut vaikka joku varavehje tms...
Joo ei tosiaan yhden. Kahlailin läpi kuvia joita Pagesta ja LPstä kuukelin kuvahaulla löyty. Ei kyllä minihumpparien kanssa näkynyt. Kuvia on muuten paljon. esim näitäkään ei jaksanut kaikkia selata.

http://www.led-zeppelin.org/multimedia/photoarchive.htm.

Kamalistaa löytyy vaikkapa tuosta:
http://www.led-zeppelin.org/reference/gear.htm

Mikään ei noissa puhu minihumpparien puolesta mut, noh ??

E: Näyttäs kyllä olevan tuossa minihumppari LPssa aikas muheet nauhat, olipa sit kenen tahansa vanha.
temppiz
19.09.2005 22:04:35

No, pointtini oli kuitenkin ne eriskummalliset nauhat.

Kyllä ne taitaa olla ihan alkuperäisenäkin sellaiset ne nauhat.
HAS-Audion Palsa (Liike Hirsimetsäntiellä) kertoi joskus tarinaa, että Gibson teki aikoinaan tuollaisilla nauhoilla varustettuja Les Pauleja.

Niin ja mun mielipide nauhakeskusteluun:
-Tosimiehet vetää ilman nauhoja ;)
Tauon etsii alapäätaiteilijaa! (basistia)
Dr. Muff
19.09.2005 22:19:45

Itsellä maksoi Amfisoundilla ruusupuiseen 140€(+30€ uusi luusatula) ja Musitecilla one-piece vaaterakaulaiseen 200€(+28 Graphtec Trem-nut). Amfisoundin teki erittäin hyvin sen duunin, paitsi satula on hieman liian matalaksi tehty, se täytyy uusia jossain vaiheessa. Vaahterakaulaisen joutuu suurella todennäköisyydellä hiomaan ja lakkaamaan nauhojen vaihdon yhteydessä hence kalliimpi hinta.
Tuumasta toiseen.
Jag
19.09.2005 23:24:59

Kun olet saanut todistettua aitouden voit antaa isäsi puh. nro. on jotta voimme tehdä hänen kanssaan kaupat. :-))))))

(vitsi,vitsi)
mut oon jonkin verran kade jos sulta tuollainen perheestä löytyy ;D
"Ei mun tarvi ku mä oon kitawristi"-Andy McCoy
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)