Aihe: Uusi vahvari 1 2 | |
---|---|
![]() 08.09.2005 18:32:56 | |
Hei. Olen mietiskellyt uuden vahvistimen ostoa. Soitan rokkia, harvemmin heviä kuitenkaan. Kriteereinä olisivat ainakin hyvät säröt ja puhtaat, efektejä en niinkään kaipaa ainakaan vahvistimesta. Aluksi katselin noita Marsun AVT:itä, mutta täällä niitä aika moni on haukkunut, joten se jäi siihen niiden hankinta. EN tarvitse vahvistimesta paljoa tehoa, tosin jos joskus sitä tarvitsee, voisi olla hyvä, jos vahvariin voisi liittää jotain erillistä kaappia tai vastaavaa. Onko esim. Marshallin JCM:t liian tehokkaita kotisoitteluun? Olen melko tietämätön vahvistimien saralla, eli en tiedä hirveesti näistä putkista sun muista. Sellasta täältä on kuitenkin lukenu, et jos aikoo putkivahvarin hommata, pitäs siinä sitten olla täysputket, eikä vain etuasteputkea. Marshall nyt on aina kiinnostanut, mutta toki jotain muitakin saa ehottaa. Hintaraja on siinä about 500-600 euroa. Torilta ei nyt meinannut tohon hintaan löytyy ainakaan Marsuja. Ensinäkin voi sanoa että kaikki vahvistimet ovat liian tehokkaita kotisoitteluun. Jo yhden watin teholla saat kaiuttimesta riippuen aikaan 97-100 db:n mökän. SE ON AIVAN HELEVETIN LUJAA SE! Ja harva se vahvistin joka kuullostaa hyvältä yhdellä watilla soittaessa. Pelkät putket eivät tee vahvistimesta hyvää. Ei hyväsoundista eikä hyvin rakennettua. Eli hyvä transistorivahvistin on parempi ostos kuin huono putkivahvistin. Sanon tämän vaikka itsekin olen putkifriikki. Moni ehdottaa Peaveyn Classic 30. Itse en ole ymmärtänyt kyseisen vahvistimen suosiota. Se on huonosti suuniteltu ja rakennettu, siinä on rämisevä särösoundi, eikä se cleanikaan hirveästi sytytä. Asentamalla Classiciin hilajännitevastukset ja tuulettimen, sekä vaihtamalla särökanavan komponentteja ja ehkä jopa päätemuuntajan siitä on todistettavasti saatu ok vahvari. Mutta onko se vaivan arvoista? | |
![]() 08.09.2005 18:36:28 | |
Moni ehdottaa Peaveyn Classic 30. Itse en ole ymmärtänyt kyseisen vahvistimen suosiota. Se on huonosti suuniteltu ja rakennettu, siinä on rämisevä särösoundi, eikä se cleanikaan hirveästi sytytä. Asentamalla Classiciin hilajännitevastukset ja tuulettimen, sekä vaihtamalla särökanavan komponentteja ja ehkä jopa päätemuuntajan siitä on todistettavasti saatu ok vahvari. Mutta onko se vaivan arvoista? Classiceissa on tuo "halpa putkivahvistin" -hype päällä, kun siinä on putkia niin sen on PAKKO olla hyvä. Mutta ei se häävi peli ole, puhtaat ovat ihan peruskamaa, särökanava hirveä sirra ja toimintavarmuus erittäin huonolla tasolla, mitä nyt olen lähipiirini Classicin omistaneita seuraillut. Siihen hintaan laittaisin itse Tech21:n Trademark 60:sen ja jos pelkkään kotisoittoon tulee, niin saman firman TM10/30:sen. Soundissa ei mitään valittamista ja toimivat kuin junan vessa. "Look behind you, a three-necked guitar!" Uusi Demo tarjolla... | |
![]() 08.09.2005 18:43:46 | |
Moni ehdottaa Peaveyn Classic 30. Itse en ole ymmärtänyt kyseisen vahvistimen suosiota. Se on huonosti suuniteltu ja rakennettu, siinä on rämisevä särösoundi, eikä se cleanikaan hirveästi sytytä. Asentamalla Classiciin hilajännitevastukset ja tuulettimen, sekä vaihtamalla särökanavan komponentteja ja ehkä jopa päätemuuntajan siitä on todistettavasti saatu ok vahvari. Mutta onko se vaivan arvoista? Pitää tarttua tähän vaikka olenkin vähän jäävi vastaamaan. Olen tosin vaihtamassa Classic 30:stä Ashdown Peacemakeriin... mutta kuitenkin. Peavey Classic 30 on hintaisekseen varsin mainio pieni putkicombo. Ei se saundi tietysti ole mikään "vahvistimien ferrari", mutta ei sen tarvitsekaan olla. Kyllä Fiatillakin kerkee :) Siis, Classic 30 on huonoimmillaan juuri laatikosta repäistynä. Tehdasasenteiset Sovtekin kylmät ja kolkot putket (jotka aiheuttavat myös rämisevän särön ja ontot cleanit). Se Blue Marvel elementti ei myöskään ole maailman paras, mutta ei se myöskään ole huonoin. Mielestäni Classic 30:sta saa varsin hyvät perussaundit jos viitsii uhrata sen 150e putkiremppaan. 495e + 150e = halvempi kuin moni putkikone edelleenkin. Kyllä ainakin Svetlanan ja JJ:n putkilla hönkäävä Classic 30 on jotain ihan muuta kuin rämisevä. Tietysti makuasioitahan nämä ovat, mutta itse pidän Classicin cleaneista, koska ne ovat lämpimän pyöreän pehmeät. Särötkin ovat toimivat etenkin blues-jutuissa, mutta kyllä sieltä irtoaa Bon Jovia, Purplea ja ainakin reenivolumeilla Maideniakin (mid boostin kanssa). Siihen eteen vielä tube screamer-henkinen särötin boostaamaan niin sillä onnistuu rankemmatkin räimimiset. Eipä tuossa siis kauheasti tarvitse "vaivaa" nähdä jos toisia putkia kokeilee. Varsin hyvä peli jos haluaa korvata vaikka sen 60W trankkucombon putkikoneella. Eihän tuo mikään über-pro laite ole, eikä ole tarkoituskaan. Siksi se ehkä on niin suosittu kun harva tarvitsee todellisuudessa 2000e kalliimpaa vekotinta omiin soittoihinsa. "Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925) "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.) | |
![]() 08.09.2005 18:44:26 | |
Koulussa on tuo tuo Tech 21 Trademark 60 enkä pidä siitä ollenkaan. Säröä ei saa kunnolliseksi millään (ainakaan koulun Tokai Stratoilla). Ehottakaa sitten jotain hyvää vahvarii?? Torilla saa Marsun JCM-900 nupin hintan 500. Siihen tartis jonkun pienen 2x12 kaapin. | |
![]() 08.09.2005 18:44:34 | |
Siihen hintaan laittaisin itse Tech21:n Trademark 60:sen ja jos pelkkään kotisoittoon tulee, niin saman firman TM10/30:sen. Soundissa ei mitään valittamista ja toimivat kuin junan vessa. Toinen transistorivahvistin jota olen pari kertaa kokeillut ja mistä olen tykännyt, on Award-Sessionin Sessionette 75. | |
![]() 08.09.2005 19:08:10 (muokattu 08.09.2005 19:09:04) | |
Mä en kanssa ymmärrä miksi Peaveyn Classic on kaikista maailman vahvistimista se vakiovastaus kaikkeen. Onneksi ei enää siinä määrin kuin joskus vähän aikaa sitten samalla foorumilla. Jos mä haluun rakennussarjan niin sellaisen ostan. En osta mitään puolivalmisteita kaupasta :) Tässä dfloreno kiteyttää asian enemmän kuin osuvasti: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=15&t=100451&o=0#p3253080 Pitää silmät ja korvat auki niin 200-700€lla saa jo vaikka mitä kivaa. Tuumasta toiseen. | |
![]() 08.09.2005 19:20:43 | |
Tuota... Sain erittäin villin idean. Pystyykö esim. jcm nupin vahvistamaan esim. omalla Marshall mMG15DFX:llä, vai tarviiko siihen ihan kaapin? Entä käykö tohon nuppiin mikä tahansa kaappi vai joku especial? | |
![]() 08.09.2005 20:09:34 | |
Osta Tech 21 trademark 60, hyvät säröt ja puhtaat, lisäksi todella monipuolinen. | |
![]() 08.09.2005 20:49:58 | |
Tuota... Sain erittäin villin idean. Pystyykö esim. jcm nupin vahvistamaan esim. omalla Marshall mMG15DFX:llä, vai tarviiko siihen ihan kaapin? Pystyy kyllä. MG:n kaiutinelementistä pitäisi irrottaa nykyiset johdot ja liittää tilalle JCM:ltä tuleva kaiutinjohto. Kaiutinkaapeista löytyy yleensä plugiliitäntä, mutta tuossa kombon elementissä tuskin on sellaista, joten JCM:ltä tulevan kaiutinpiuhan pää pitäisi avata ja kaivaa esiin + ja - johdot ja liittää ne jollain konstilla elementin liittimiin. Pitäisi todella varmistaa, että liitokset pysyvät kiinni ettei JCM menisi paskaksi. Seuraavaksi pitäisi ottaa huomioon sellainen seikka, että MG:n 8-tuumaisen kaiutinelementin tehonkesto on ehkä luokkaa 20w. JCM:ää ei voisi paljoa sen kautta luukuttaa. Entä käykö tohon nuppiin mikä tahansa kaappi vai joku especial? Käy siihen mikä tahansa kaappi kunhan ohmit täsmäävät. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. | |
![]() 08.09.2005 21:19:44 | |
Sitten tuleekin tämä ikuinen tuskailun aihe, nimittäin 2x12 kaapit.... Ei niitä löydy jumantsukka mistään halvalla! kun laittaa 50-70 lisää sais jo 4x12! Kun se tulisi ihan rivitalo soitteluun se vahvari. Ja olisi törkeen hienon näköstä, jos kirjahyllyssä olis nuppi keskellä, ja alhaalla pieni kaappi :). Ja ylhäällä jotain kirjoja sun muuta :). Noh... Pitänee torilta kattella.... JCM-900 4500 nupin saa torilta 550 euroo. Putket vaihettu 2 vuotta sitten. Onko toi hinta sopiva? | |
![]() 08.09.2005 21:26:30 | |
Sitten tuleekin tämä ikuinen tuskailun aihe, nimittäin 2x12 kaapit.... Ei niitä löydy jumantsukka mistään halvalla! kun laittaa 50-70 lisää sais jo 4x12! Kun se tulisi ihan rivitalo soitteluun se vahvari. Ja olisi törkeen hienon näköstä, jos kirjahyllyssä olis nuppi keskellä, ja alhaalla pieni kaappi :). Ja ylhäällä jotain kirjoja sun muuta :). Noh... Pitänee torilta kattella.... JCM-900 4500 nupin saa torilta 550 euroo. Putket vaihettu 2 vuotta sitten. Onko toi hinta sopiva? No vielä puoli vuotta sitten Torilla oli useampikin tuollainen JCM900 neljään sataan muistaakseni. En ole aivan varma noista malleista, ku en osaa laskea kuin 2210 asti ;) Eli on tossa varmaan tinkivaraa. 2x12" kaapeista Marsun 1936 on ihan hyvä, jos nyt sellaisen jostain löydät. Omani maksoi 250€, on kyllä elämää nähnyt, mutta ei haittaa! Varmaan tuo Framuksen 2x12" on ihan hyvä myös, niiden saannista ei kyllä oo mitään tietoa. | |
![]() 08.09.2005 21:44:18 | |
Kiitos paljon! Jatkan etsimistä/hyvän tarjouksen odottelemista! Vielä sen verran että onhan noissa 2 kanavaa nois JCM-900:ssa. Ja hyvät soundit ilman speduja? | |
![]() 08.09.2005 22:17:05 | |
Itse mainostan aina omistamaani vox AD30VT vahvistinta. Älyttömän monipuolinen ja hyväsoundinen vehje, vaikka siinä onkin vain etuasteputki. Go ahead, punk, make my day! | |
![]() 09.09.2005 15:49:14 | |
Ei ole totta! Keltases pörssis joku myy nuppi+kaappi yhistelmää 650 euroo, johon kuuluu: Laney VH-100R ja Marsun kaappi! Pelkkä nuppi Thomanilta 1099! http://www.thomann.de/thoiw3_laney_vh100r_prodinfo.html | |
![]() 09.09.2005 15:58:27 | |
Onnistuisko HodRodilla ekhä vähän metallivoittonen musakki? Joku sentenced -tyylinen? - Kyllä. | |
![]() 09.09.2005 16:00:23 | |
Ei ole totta! Keltases pörssis joku myy nuppi+kaappi yhistelmää 650 euroo, johon kuuluu: Laney VH-100R ja Marsun kaappi! Pelkkä nuppi Thomanilta 1099! http://www.thomann.de/thoiw3_laney_vh100r_prodinfo.html Soveltuuko myös heviin tuo VH-100orihwfihwå? Oon juuri ostamassa vaffaria rokki/raskaampi mielessä ni meinasin.. - Kyllä. | |
![]() 09.09.2005 16:33:46 (muokattu 09.09.2005 16:35:36) | |
Onnistuisko HodRodilla ekhä vähän metallivoittonen musakki? Joku sentenced -tyylinen? Jos tarkoitat Fenderin Hot Rod Deluxea tai Devilleä, niin ainakin deluxella sain mukavan hevijyrän, kun nyppäsin kombon oman kaiuttimen irti ja pistin tilalle marsun 4*12":n ja eteen buustiksi Bossin turbo overdriven. Itse vahvistinkin taisi olla aikasen kovalla. Itsekseen omalla kaiuttimellaan sen särö on kyllä aika metalliin kelpaamaton. Melkein Piivi-klassikin luokkaa. Blyyssiin ihan jees toki. Laneyn VH100:sta ymmärtääkseni irtoaa tuskitta melkein mikä vaan mölinä. En siis ole kokeillut, mutta näin olen lukenut. Nam. | |
![]() 09.09.2005 20:59:18 | |
Jos tarkoitat Fenderin Hot Rod Deluxea tai Devilleä, niin ainakin deluxella sain mukavan hevijyrän, kun nyppäsin kombon oman kaiuttimen irti ja pistin tilalle marsun 4*12":n ja eteen buustiksi Bossin turbo overdriven. Itse vahvistinkin taisi olla aikasen kovalla. Itsekseen omalla kaiuttimellaan sen särö on kyllä aika metalliin kelpaamaton. Melkein Piivi-klassikin luokkaa. Blyyssiin ihan jees toki. Laneyn VH100:sta ymmärtääkseni irtoaa tuskitta melkein mikä vaan mölinä. En siis ole kokeillut, mutta näin olen lukenut. Ookkoo, no onko mitään tietoa missä pääsis testaamaan Laney kamaa? Oisko tosta VH:sta mitään pienempää mallia? Meinaan esim 50 wattista? - Kyllä. | |
![]() 09.09.2005 22:30:21 | |
Ookkoo, no onko mitään tietoa missä pääsis testaamaan Laney kamaa? Oisko tosta VH:sta mitään pienempää mallia? Meinaan esim 50 wattista? Levytukussa pitäs olla. http://www.levytukku.fi/kehyslaneyputkivahvistimet.htm Näyttäs joku LC50 olevan 50wattinen. Laadusta tai hinnasta ei oo mitään hajua. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)