Aihe: Hevi\rokki vahvistinta bändisoitteloon.
1 2
DaKiller
07.09.2005 21:29:49 (muokattu 07.09.2005 21:32:29)

Ihan sivumennen tuli tätä lukiessa mieleen että eikö nykyajan hevi/rok hommissa panosteta lainkaan ns.puhtaaseen saundiin. Ainakin itsellä, joka diggasin 80 luvun hevistä ja tykkäsin sitä soitella oli monia balladi biisejä, joita esim. 5150 combolla oli mahdotonta soittaa kun ei siitä clean saundia saanu millään. Vai onko niin että cleani voi olla nyky hevissä vähän sinne päin kunhan särö on mahdollisimman jyräävä. Monilla festareilla käydessä ihmettelen että tavallaan hyvät ja melodiset hevibiisit pilataan sillä että niissä ei enää ole ns.dynamiikkaa lainkaan vaan kaikki vähänkin kiinnostava peittyy sellaisen särösaundimaton alle että biiseistä tulee tylsiä... muutaman biisin jälkeen tulee tunne että kaikki toistaa vaan itseään. Tämä kaikki tuli siitä mieleen kun aina kysytään vahvistimista, joissa ois hyvä särö mutta muuta ei sitten vaadita. No joo se siitä ... classic 30,jcm800 ja vaikka vc-30 ovat ihan ok vahvistimia ja isommalla kaapilla saa sit isomman äänen ja kaikkia noita saa alle 500 ilman isoa kaappia.

Mutta on se vaan niin kertakaikkiaan mahtavaa soitella kunnon, siis KUNNON säröillä ilman purnukan purnukkaa ja letkuviidakkoa. Itse saan omasta 5150 II:sta kyllä kohtuulliset cleanit, joilla sitten kelpaa fiilistellä niitä slovareita.

Mitä tulee nykyheviin niin tavallaan olen samaa mieltä, että nykyään "mössöytetään" levyilläkin liikaa saundit ja tehdään hommasta liian kliiniä, jotta se olisi mielenkiintoista. Se ei johdu vahvistimista vaan niiden säätäjistä ja yleensäkin miksaajista ja sen sellaisesta.

E: selvennetään tuota sen verran, että "mössöyttämisellä" tarkoitan sellaista vallia, joka kaatuu päälle yhtenä kappaleena ja siitä on vaikea poimia mitään mielenkiintoista. Kliinillä tarkoitan liian steriiliä äänimaisemaa ja liikaa fiksattuja soundeja.
Ben_D
07.09.2005 21:33:02

Mutta on se vaan niin kertakaikkiaan mahtavaa soitella kunnon, siis KUNNON säröillä ilman purnukan purnukkaa ja letkuviidakkoa. Itse saan omasta 5150 II:sta kyllä kohtuulliset cleanit, joilla sitten kelpaa fiilistellä niitä slovareita.

No enpä nyt tiedä, oliko ne 5150:n säröt niin mahtavat ilman overdrivea, mutta sen kanssa kyllä aivan luxusta.
DaKiller
07.09.2005 21:37:41

No enpä nyt tiedä, oliko ne 5150:n säröt niin mahtavat ilman overdrivea, mutta sen kanssa kyllä aivan luxusta.

Mielestäni tuo ei kyllä kaipaa minkäänlaista purkkia sotkemaan omaa saundiaan. Lead kanava siis.
MikkoPaskavasara
07.09.2005 21:38:07

Mitä tulee nykyheviin niin tavallaan olen samaa mieltä, että nykyään "mössöytetään" levyilläkin liikaa saundit ja tehdään hommasta liian kliiniä, jotta se olisi mielenkiintoista. Se ei johdu vahvistimista vaan niiden säätäjistä ja yleensäkin miksaajista ja sen sellaisesta.

E: selvennetään tuota sen verran, että "mössöyttämisellä" tarkoitan sellaista vallia, joka kaatuu päälle yhtenä kappaleena ja siitä on vaikea poimia mitään mielenkiintoista. Kliinillä tarkoitan liian steriiliä äänimaisemaa ja liikaa fiksattuja soundeja.

Osuit kyllä naulan kantaan, hyvä mies. Valtavat kitaravallit ovat minun mielestä mauttomia ja tylsiä. Ja sellainen ylihiottu, steriili ja loppuun asti EQ:lla sekä kompuralla raiskattu (ja vielä liian kovalle masteroitu) nykysoopa osaa joskus olla todella luontaantyöntävän kuuloista.
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
Ben_D
07.09.2005 21:45:18

Mielestäni tuo ei kyllä kaipaa minkäänlaista purkkia sotkemaan omaa saundiaan. Lead kanava siis.

Omasta mielestäni just se rhythm kanavan crunch moodi on tossa vehkeessä se juttu. TS-9 tai SD-1 eteen niin naminami.
TheWickerMan
08.09.2005 17:18:27 (muokattu 08.09.2005 17:24:07)
Ja sitten se kääntyki nykyajan bändien huonoihin kliineihin, 5150:n säröihin ja nykysäröjen massiivisuuteen. Sen pituinen se.

Jotenkaa kysyn uudestaan: Mites noi laneyn vaffarit, kuten GH50L?
- Kyllä.
-K-
08.09.2005 17:28:10
Ja sitten se kääntyki nykyajan bändien huonoihin kliineihin, 5150:n säröihin ja nykysäröjen massiivisuuteen. Sen pituinen se.

Yksi kanava siinäkin, eli hyvä puhdas ja metallisärö aika mahdoton saada, puhdas ja rokkisärö-yhdistelmä irtoo helposti jo. Joku varmaan rupeaa taas pitämään esitelmää volapotikan käytöstä, mutta se on niin soundia syövä vaihtoehto että voivat omasta puolestani pyöritellä sitä potikkaa hautaan asti.
Ei suotta elämys.
TheWickerMan
08.09.2005 17:56:53 (muokattu 08.09.2005 17:58:30)
Yksi kanava siinäkin, eli hyvä puhdas ja metallisärö aika mahdoton saada, puhdas ja rokkisärö-yhdistelmä irtoo helposti jo. Joku varmaan rupeaa taas pitämään esitelmää volapotikan käytöstä, mutta se on niin soundia syövä vaihtoehto että voivat omasta puolestani pyöritellä sitä potikkaa hautaan asti.

Okei. Hmm no entäs tuo laney TF200? Tai joku rolandi? Ää en viitti vaivautua kokeilemaan laitteita, jos ei oo mitää hajua, että millaset saundit siitä suunilleen lähtee.
- Kyllä.
Meisseli
09.09.2005 09:40:26

Jossain kohtuu-uudessa rytmissä tai riffissä arvosteltiin joku Randallin täysputkikone joka makso alle 800! Suosittelen kokeilemaan. Pitäs irrota mättö,blues ja cleanit. Ja tehoa riittää isompaankin paikkaan.
Päivän biisi: Beatles: Long and winding road www.strangefruitband.net www.must.fi
DaKiller
09.09.2005 12:06:21

Mielestäni tuossa kuitenkin pysyttiin vielä jotakuinkin asiassa..
Keskustelua vahvistimista ja niiden ominaisuuksista. Neuvot tyyliin -"osta kuule se Laney, se on hyvä se", tuskin auttavat paljoakaan päätöksenteossa. Mutta mutta,asiaan... Osta kuule se 6505+, se on hyvä se!
TheWickerMan
09.09.2005 15:47:09 (muokattu 09.09.2005 15:49:08)
Mielestäni tuossa kuitenkin pysyttiin vielä jotakuinkin asiassa..
Keskustelua vahvistimista ja niiden ominaisuuksista. Neuvot tyyliin -"osta kuule se Laney, se on hyvä se", tuskin auttavat paljoakaan päätöksenteossa. Mutta mutta,asiaan... Osta kuule se 6505+, se on hyvä se!

No 5150 on jo mulle tuttu ja noi "faktat" oon kuullu jo moneen kertaan ja hintarajana on n. 500e. Tolla rahalla tuskin löytää noita nuppeja tai comboja.. Oisitte tapellu jostain muusta vahvistimesta, jostain mihin mulla vois olla varaa :D
- Kyllä.
Dinorocker
09.09.2005 17:23:42
Tech21 TD60 käytettynä...
Outrider
oiva tumpeloinen
09.09.2005 17:36:28
Tech21 TD60 käytettynä...

Jota vaivaa sama ongelma, kuin classic 30:stä. Nimittäin kuraisen kuuloiset high gain soundit. Makuasioita taas, mutta se kuraisuus käy kyllä ihan ok rockiin, mutta ei_mielestäni_heviin. Sitä kai tässä kaivattiin.
Johann Onn
09.09.2005 23:09:00
...vahvistin, joka ei särötyspelaadeja tarvii, vaan sisältää suht. hyvät rok ja vähän rankemmat saundit...

Eli luultavammin meikäläisen, KMD GV100SD hybridin kaltainen, se ei ainakaan saa olla. Riippuu tietysti mitä noilla "rok ja rankemmat saundit" termeillä tarkoitetaan. Ei toi mihinkään örinämetalliin kyllä sovellu, tiedän kokemuksesta.

Se kuulostaa...(otetaas joku vanha treeninauhotus ja kuunnellaan) ...just siltä mitä on, eli transistori- ja putkivehkeen sekoitukselta.

Hankala sanoa, onko siinä sitten noiden kahden, hyvät vai huonot puolet samassa paketissa. Mä en ainakaan pysty, 16 vuotta sen ostamisen jälkeen, sanomaan sitä oikein vieläkään. Mutt ei se millekkään Silver Jubilee Marsulle pärjää, se on testattu yhdessä bändissä, jo 1980-luvun lopulla.
TheWickerMan
10.09.2005 00:57:15
Joo no tää topicci saa mun puolesta jäädä tähän. Päätän säästää ja ottaa kohteeksi ENGL thunder combon ;) Luultavasti ihan kyvä putki verme. Hei sellanen vielä että missä pääsis hesa-alueella testaamaan tällästä? :)
- Kyllä.
Ben_D
10.09.2005 06:46:44

Joo no tää topicci saa mun puolesta jäädä tähän. Päätän säästää ja ottaa kohteeksi ENGL thunder combon ;) Luultavasti ihan kyvä putki verme. Hei sellanen vielä että missä pääsis hesa-alueella testaamaan tällästä? :)

Musamaailma.
tommi_899
10.09.2005 09:09:04

mä sain just ton laneyn, hemmetin hyvä laitos on, ei voi muuta sanoa. mutta jos aikoo saada puhtaan ja metalli/hevi säröt siitä niin joutuu kyllä volapotikkaa kiertelemään. itsellä on tossa ns.rokki asetukset, eli puhdas on lähes puhdas (vähän joutuu kääntämään volapotikkaa jos haluaa ihan puhdasta) ja sitten drive puolella rokimpi. sitten mulla on bossin SD-1 joka buustaa säröä sitten... mutta kyllä tosta sen puhtaan ja hevisärön saa jos kitaran volumepotikkaa kääntelee.
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen eiks sua hävetä kuunnella himiä?
svilo
10.09.2005 09:14:30
Joku varmaan rupeaa taas pitämään esitelmää volapotikan käytöstä, mutta se on niin soundia syövä vaihtoehto että voivat omasta puolestani pyöritellä sitä potikkaa hautaan asti.

Jaa a, johtuu varmaa kitarastasi, että volapotikka syö soundiasi, laadulla on hintansa.

-sv
"Jim Marshall = Mr Loud"
-One mans junk is another mans gold-
Prog
10.09.2005 09:30:35
Musamaailma.

Onkos tuolla nuppimallia Thunderista testattavissa?
svilo
10.09.2005 09:46:26
Onkos tuolla nuppimallia Thunderista testattavissa?

Kitarapajalla on käytetty nuppi, käy siellä testaamassa jos MM:ssä ole.

-sv
"Jim Marshall = Mr Loud"
-One mans junk is another mans gold-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)