Aihe: Jackson RR
1 2 3
McNulty
28.08.2005 14:30:50
Mulle Peavey Classicista ja säröpedaalista lähtee kaikki tarvittavat saundit. Eli puhdas, blues, rock ja hevi.

Samoin... vaihdoin tosin elementin omaan Classiciin.

Efektit ovat alussa hauskoja, mutta kun niillä on vähän aikaa soitellut, huomaa että ne vain vain puurouttavat saundia. (Mulla oli Bossin GT-3 kuukauden lainassa). Minä en ainakaan tarvitse mitään efektejä. Ainoa efekti, mitä tekisi hieman mieli, on wahi.

Miulta löytyy kyllä spedulauta (kun tulee soiteltua psychedelic rockia). Lautaan pitää vain hommata laatua että saundi kuulostaa jatkossakin hyvältä :)
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
moottorisaha
28.08.2005 15:05:34

Chorus tuplaa äänen... siis sama ääni kahteen kertaan päällekäin. Sitten kun siihen lisää hieman tuota "out of phase"-meininkiä niin saa tuollaisen chorus-tyyppisen efektit. Kyseessä on siis tuplattu saundi pienellä vaihevirheellä...

Myös lähes aina sitä tuplatun äänen viivettä moduloidaan LFO:lla.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
blackorwhite
28.08.2005 15:22:42
Kiitoksia vastanneille! Tästä tulikin hyvä topic mielestäni, oon saanu paljon hyviä neuvoja ja viisastunut todella paljon lukemalla tekstejänne! :) Eli jos mä nyt hommaisin sellasen 500€-700€ kitaran, kaverilla on Hammetin KH-202 halpis versio missä on ne pääkallo inlayt ja sano että hän on ollu todella tyytyväinen siihen kitaraan... Minä hamuaisin enemmän exploreria :P Mut joo, kiitoksia vastanneille! :)
enema
28.08.2005 15:38:17
Kiitoksia vastanneille! Tästä tulikin hyvä topic mielestäni, oon saanu paljon hyviä neuvoja ja viisastunut todella paljon lukemalla tekstejänne! :) Eli jos mä nyt hommaisin sellasen 500€-700€ kitaran, kaverilla on Hammetin KH-202 halpis versio missä on ne pääkallo inlayt ja sano että hän on ollu todella tyytyväinen siihen kitaraan... Minä hamuaisin enemmän exploreria :P Mut joo, kiitoksia vastanneille! :)

Rokkiin ja hevanderiin ESP LTD sarjan hintavammat pelit (-1000 sarja esim) ovat varmasti mainioita pelejä. Älä kuitenkaan sulje pois muita vaihtoehtoja. Kokeilemalla selviää parhaiten.
Eskimo ninja deathmetal
Jankku
28.08.2005 15:49:18 (muokattu 28.08.2005 15:49:29)
Sen verran sanon että kaveri osti tuon LTD:n M200sen ja täytyy sanoa että on prkleen hyvä käteen ja soittaa kun vertaa siihen mitä maksaa n.500€, suosittelen sitä tai jotain LTD:n MH-sarjaa lämpimästi, on neckthruta sun muuta =)
Hell is where the heart is!
luopio
28.08.2005 16:33:40
Aika paljonhan sitä tuli asiaa bonecrusherilta. En vain ymmärrä miten täällä läy porukat ihan tosissaan ehdottelemassa jotain putkikamoja tossa vaiheessa oleville soittajille.
Sitä Line6 Spideria pidän aivan riittävän hyvän vahvistimena hintaansa nähden mutta 30watilla ei kyllä pärjää treeniksellä. eli tuota 120 tai vähintään 60wattista suosittelen. Monipuolinen lelu jolla pärjää melko pitkään.
Kitaraksi suosittelen näistä tämän hintaluokan kitaroista Jacksoneita. Se floikka-asia on mielestäni on aika samantekevä. Itselläni toisessa kitarassa oli floikka vaikka en sitä juurikaan käyttänyt. Ei siitä mitään harmia ollut, päinvastoin, hienovireensäätö ja kielilukot olivat ihan jees ja kun kieletkin pystyi käyttämään useammin kuin kerran tuossa tallassa. Ja kyllä se vireen pitää jos sitä ei aivan hervottomasti vääntele, ainakin Jacksoneissa. Tuossa muutamia...
http://www.thomann.de/thoiw3_jackson_dxmg_blk_prodinfo.html
Hyvin pitkälti tuon kh-202 tyylinen.
http://www.thomann.de/thoiw3_jackson_rr3_randy_rhodes_prodinfo.html
Ja jos RR olisi oltava.
http://www.thomann.de/thoiw3_jackson_ke3_blk_prodinfo.html
Ja tuossa eniten exploreria ulkonäöltään muistuttava.

Jos kiinteätä tallaa kaipaa kannattaa kääntyä ltd:eiden suuntaan.
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-169740.html
tai vaikka,
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-169722.html
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
Henkkiz
28.08.2005 16:38:20 (muokattu 28.08.2005 17:55:30)
Noniin, eiköhän nää symboliikat ala riittämään :). Yhdyn Luopion kanssa. Noin kauan soittanut pärjää varmasti mallintavalla- tai trankkupelillä. Itse olen kitaraa rämpytellyt neljä vuotta ja kaikki vahvistimet ovat olleet trankkuja tai mallintavia (nyt on tosin tulossa putkipelit).

Senhän on vain hyvä asia jos investoi jo aikaisessa vaiheessa kunnon kamoihin mutta itse olisin vuoden soittaneena oksentanut noin isosta rahasummasta.
McNulty
28.08.2005 16:52:16
En vain ymmärrä miten täällä läy porukat ihan tosissaan ehdottelemassa jotain putkikamoja tossa vaiheessa oleville soittajille.

Niin, mehän katsommekin pidemmälle tulevaisuuteen. Jos ostaa nyt jo putkivahvistimen niin sitä ei tarvi sitten taas 2 vuoden päästä vaihtaa.

Sitä Line6 Spideria pidän aivan riittävän hyvän vahvistimena hintaansa nähden mutta 30watilla ei kyllä pärjää treeniksellä.

niin, 30W trankulla jossa on digitaalisesti yritetty mallintaa esikuviaan ei riitä reenikselle. Ei saundinsa eikä tehonsa puolesta... yllättävää on että 30W putkicombo toimii reeniksellä erittäin hienosti.

eli tuota 120 tai vähintään 60wattista suosittelen. Monipuolinen lelu jolla pärjää melko pitkään.

Lelu... kyllä! :) Ei millään hyvällä mutta ne Spiderin tuottamat "mallinnukset" ovat todella huonoja laadultaan. Soundi menee pipariksi todella nopeasti ja sitä digitaalisurinaa en vain suosittele paljon alkajaa kehittyneemmälle soittelijalle.

Kitaraksi suosittelen näistä tämän hintaluokan kitaroista Jacksoneita. Se floikka-asia on mielestäni on aika samantekevä. Itselläni toisessa kitarassa oli floikka vaikka en sitä juurikaan käyttänyt. Ei siitä mitään harmia ollut, päinvastoin, hienovireensäätö ja kielilukot olivat ihan jees ja kun kieletkin pystyi käyttämään useammin kuin kerran tuossa tallassa. Ja kyllä se vireen pitää jos sitä ei aivan hervottomasti vääntele, ainakin Jacksoneissa.

Jacksonin rinnalle kyllä nostaisin Ibanezin, LTD:n, Epiphonen, Fenderin (Mexico & Japani), Tokain ja Schecterin... jos siis puhutaan 500-1000e hintaluokan kepukoista.

Tuossa muutamia...
http://www.thomann.de/thoiw3_jackson_dxmg_blk_prodinfo.html
Hyvin pitkälti tuon kh-202 tyylinen.
http://www.thomann.de/thoiw3_jackson_rr3_randy_rhodes_prodinfo.html
Ja jos RR olisi oltava.
http://www.thomann.de/thoiw3_jackson_ke3_blk_prodinfo.html
Ja tuossa eniten exploreria ulkonäöltään muistuttava.

Näistä tuo ylin vaihtoehto (Dinky-jäljitelmä) on ehkä "fiksuin" vaikkakin siinä on EMG:n HZ-sarjan mikit. Nuo Rhoadsit ja Kellyt ovat jo ulkoisten avujensa puolesta varsin "marginaalitavaraa". Tarkoitan sitä että joku perinteinen Stratocaster, Telecaster, Les Paul tai vaikka SG ovat varmasti reenausvaiheessa mukavempia kapistuksia syliin. Ihan puhtaasti muotoilunsa ansiosta. Epiphonelta löytyy myös tuohon about 500e hintaan Explorer-mallia mikäli sellainen kiinnostaa. Erot tuohon Jackson KE3 ovat lähinnä tuo liimakaula, floikattomuus, mahonkinen runko ja 22 nauhainen otelauta.

No, ei muuta kuin metsästämään sitä mieleistä kepukkaa...
Ehdotankin että mietit rauhassa ja tarkasti millaista keppiä todella tarvit. Monesti meinaan näkee näitä tapauksia missä ostetaan joku halvalla floikalla varustettu "hevisuunnikas" ja sitten ihmetellään kun kitara ei soikaan haluamalla tavalla ja aina saa olla säätämässä. Siis, osta mielummin kitara miellyttämään sinun korvia ja soittoa kuin esim. naapurin pojan silmiä :)
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
vmak
28.08.2005 17:18:41
Tuossa olevan floikan voitkin lahjoittaa vaikka venäjän orvoille. Mutta jos LTD:tä mietit niin M200 voisi olla parempi vaihtoehto kun KH202 vaikka siinäkin on tämä sama paska tallana.
tähtivaeltaja
28.08.2005 17:45:50
Jos olet aloittelija niin osta ihmeessä floikaton keppi tulee vaan ongelmia floikan kanssa siis

Tee kuten minä aikoinaan. Alusta asti floikkailemaan niin hyvä tulee. Turha panttailla niitä floikkastuntteja vuoden päähän jos kumminkin haluttaa... (lääh lääh)
Ei kukaan ole niin tyhmä ja laiska ettei jaksa alusta asti säädellä floikkaa, etenkin jos on innokas aloittelija.

Liiat orjalliset neuvojen noudattamiset kusee joskus, kannattaa myös seurata vaistoaan ja tehdä miltä tuntuu.
MikkoPaskavasara
28.08.2005 18:28:51

Vaikka tämä viestini meneekin hieman ohi aiheen, niin itse suosittelisin omaa soittohistoriaani muistellen hommaamaan ensimmäisenä vakavana investointina hyvän vahvistimen ja välttävän kitaran. Hyvä kitara nimittäin kuulostaa huonolta joka tapauksessa, jos sen ääni valuu ulos huonosta vahvarista.
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
Olli S.
28.08.2005 19:51:15

Floikka-asiaan: tässä asiassa ei olekaan kysymys, milloinka floikkakikkailut pitäisi aloittaa, vaan puhtaasti käytännön syistä. Halpa floikka käy helposti rasittavaksi pitämättömän vireen, vaikean säätämisen tai huonon tuntuman takia. Säätö tosin on ongelmana kalliimmissakin. Jos sitä ei tarvitse, niin kannattaa jättää pois, ja vaikka tuntisi tarvitsevansa, miettii uudelleen. En siis mitenkään ole niitä vastaan, mutta ihan järkisyitä pohdiskelen.

Kitarassa ei kannata katsoa ulkonäköön. Kokeilet vaan erilaisia, mielellään paljon. Jos aikoo käyttää noin 700 kitaraan, niin sitä kannattaa vaikka lykätä sen verran, että pääsee kunnolla kokeilemaan erilaisia laitteita.

Syliin istumisesta oli puhetta. Jostain syystä en saa Lespaa millään ilveellä istumaan syliini. Soittoasentonikaan ei ole mitenkään akrobaattinen, mutta contourien puute ei varmasti ole yksin syynä siihen, koska Tele istuu kohtalaisesti. Muutenkin se on minusta yksi epäergonomisimmista kapistuksista, mutta makuasioitahan nämä ovat.

Tuohon hintaan saat vaikka mitä, tutkaile vaan tarkkaan.
"Tehdään nyt neljä ryhmää ja molemmissa pitää olla molempia sukupuolia" -Liikunnanopettajani.
luopio
28.08.2005 20:13:09
Niin, mehän katsommekin pidemmälle tulevaisuuteen. Jos ostaa nyt jo putkivahvistimen niin sitä ei tarvi sitten taas 2 vuoden päästä vaihtaa.

Totta, mutta jos siihen nyt satsaa jää tuo kitarabudjetti aika niukaksi. Tuo kommenttini ei varsinaisesti ollut siihen sun kirjoitukseen kohdistettu.

niin, 30W trankulla jossa on digitaalisesti yritetty mallintaa esikuviaan ei riitä reenikselle. Ei saundinsa eikä tehonsa puolesta... yllättävää on että 30W putkicombo toimii reeniksellä erittäin hienosti.

Varmaankin, en ikävä kyllä ole tuommoista päässyt tarpeeksi kokeilemaan.

Lelu... kyllä! :) Ei millään hyvällä mutta ne Spiderin tuottamat "mallinnukset" ovat todella huonoja laadultaan. Soundi menee pipariksi todella nopeasti ja sitä digitaalisurinaa en vain suosittele paljon alkajaa kehittyneemmälle soittelijalle.

Omat kokemukseni ovat kuitenkin ne että Spider on todella aliarvostettu laite bändikäytössä. Lead-kitaristimme käyttää tuota ja ihan kohtalaiselta se on kuullostanut myös keikka olosuhteissa. Vahvistinhan on melkoisen monipuolinen ja sopii siksi vielä suuntaa etsivälle. Ne efektithän nyt ovat vähän mitä ovat mutta kyllä niilläkin auttavasti pärjää.

Jacksonin rinnalle kyllä nostaisin Ibanezin, LTD:n, Epiphonen, Fenderin (Mexico & Japani), Tokain ja Schecterin... jos siis puhutaan 500-1000e hintaluokan kepukoista.

Kyyllä, mutta pidättäydyin nyt pääasiassa niissä kun aloittaja kuitenkin niistä lähti liikkeelle. Tämän hintaluokan hevikitaroista suosisin kuitenkin muutenkin niitä. Schectereitä en ikävä kyllä ole päässyt testailemaan. Tokait myös hintalaatu/suhteeltaan hyviä, mutta enemmän all-aroundeja. Riippuukin siitä mitä haluaa.

Näistä tuo ylin vaihtoehto (Dinky-jäljitelmä) on ehkä "fiksuin" vaikkakin siinä on EMG:n HZ-sarjan mikit. Nuo Rhoadsit ja Kellyt ovat jo ulkoisten avujensa puolesta varsin "marginaalitavaraa". Tarkoitan sitä että joku perinteinen Stratocaster, Telecaster, Les Paul tai vaikka SG ovat varmasti reenausvaiheessa mukavempia kapistuksia syliin. Ihan puhtaasti muotoilunsa ansiosta. Epiphonelta löytyy myös tuohon about 500e hintaan Explorer-mallia mikäli sellainen kiinnostaa. Erot tuohon Jackson KE3 ovat lähinnä tuo liimakaula, floikattomuus, mahonkinen runko ja 22 nauhainen otelauta.

Jep, siihen itekkin varmaan noista päätyisin. Itse pidän noita HZetia jopa parempina kuin duncan desingejä. Liekö noissa kitaroissa hirveästi edes eroja muuten kuin bodyn muodossa? Puita en katsonut. Tuommonen kelly/explorer on mielestäni tällä hetkellä mukavin sylissä soitetava. Itelläni strato-bodynen (espin horizon) ja tuntuu ett siinä joutuu pitämään plektrakättä jännittyneempänä.

Ehdotankin että mietit rauhassa ja tarkasti millaista keppiä todella tarvit.

Korostan tätä.
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
tähtivaeltaja
29.08.2005 12:34:21
Floikka-asiaan: tässä asiassa ei olekaan kysymys, milloinka floikkakikkailut pitäisi aloittaa, vaan puhtaasti käytännön syistä.

Oletat että jätkä on ostamassa maailman halvinta Jaskaa?
Xanator
29.08.2005 16:32:07
Täältä löytyy peavey classic 30. Hyvä soundihan tuossa on, kaveriksi tilasin just podxt liven. Viikon päästä pääsee sit testailemaan... Entisen gt3sen ja korgin g3sen kanssa kuulostaa oikein hyvälle. Peaveyn omaa cleania/säröä en yleensä käytä, kun tulee aina joku efekti mukana roudattua. Kuhan podi tulee, niin en näe mitään, mitä puuttuisi. Tietysti tehojahan vois olla lisää ja aina parempi soundi, mut näin keskinkertaiselle soittelijalle.
McNulty
29.08.2005 17:57:42
Peaveyn omaa cleania/säröä en yleensä käytä, kun tulee aina joku efekti mukana roudattua.

Minkäs saundin sie sit ruuvaat Peaveysta jollei edes cleania? =)
Carpenter
29.08.2005 19:45:39
Minkäs saundin sie sit ruuvaat Peaveysta jollei edes cleania? =)

Tässä tarkoitetaan varmaan sitä, että Classicista saa hyvän pohjan eri efekteille. Toisin kuin vaikka Line6 Spiderin kanssa, jolla ulkoiset efektit kuulostavat hirveille.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
rockydiamonds
25.10.2005 16:09:56
onks kellää minkäälaist tietoo tost jackson custom shopist? kuinka kalliiks tulis jos teettäis oman skitan siel. ja kauan kestäis toimitus?
J.RA
25.10.2005 16:28:23
älä ihmeessä tuhlaa rahojasi mihinkään LTD M-50 pasheen :)

Hei mulla oli tossa vielä pari kuukautta sitten tuollainen. Se oli perkeleen hyvä! Ainakin itse tykkäsin, tosin heti kun olin vaihtanut mikit... :)
-Sellasta se vaan on-
J.RA
25.10.2005 16:30:17
onks kellää minkäälaist tietoo tost jackson custom shopist? kuinka kalliiks tulis jos teettäis oman skitan siel. ja kauan kestäis toimitus?

Rahamiehiä selvästi. :)

Oletko tutustunut suomalaisten soitinrakentajien palveluihin? Esim. Amfisound? Epäilen että saat edullisemmasti suht_saman_tasoista. Tietenkin jälleenmyyntiarvo voi olla nihkeämpää. Tuet ainakin Suomalaista käsityötä jos et muuta :)
-Sellasta se vaan on-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)