Aihe: Les Paul Kopiot
1 2 3 4 5
Dr. Muff
16.08.2005 10:41:17
...niin sitä ei kannata ostaa ellei se ole parempi kuin em. Tokai.

Niin, järkeä saa käyttää. Pakko ei ole.
Tuumasta toiseen.
Lego
16.08.2005 10:44:08
Niin tai luulee että Tokai ls-70 on automaattisesti parempi..
Sitä tarkoitinkin, että kannattaa noita käytettyjä Studioitakin hieman käydä kokeilee jos sattuu näkee tohon 700e haarukkaan.

No hyvin harvoin näkee käytettynäkään 700 euroon Giban vehkeitä, niihin kun tupataan se älytön G-lisä ja studioidenkin hinnat ovat helposti yli tonnin. Sick!

Nimenomaan. Aina kannattaa ottaa se kepukka joka on paras ja unohtaa nimi lavassa.

Näin mä tein ja päädyin Tokaihin ihan sen takia että tämä tuntui paremmalta kuin G:n vastaavat, ostopäätöstä myös puolsi se että hintaeroa oli yli tonni.
Pushing little children, With their fully automatics, They like to push the weak around.
Niskamies
16.08.2005 10:45:00
Paljonkos kannattaa maksaa käytetystä Giban studiosta? Jotain 800-900?
Virallisesti semi-pro!
Zakk
16.08.2005 10:47:43
No hyvin harvoin näkee käytettynäkään 700 euroon Giban vehkeitä, niihin kun tupataan se älytön G-lisä ja studioidenkin hinnat ovat helposti yli tonnin. Sick!

Joo, ne on kyllä pahan hintasia Suomessa, omani on jenkeistä käytettynä ostettu, ja makso noi 650$.
Dr. Muff
16.08.2005 11:05:26 (muokattu 16.08.2005 11:06:05)
Näin mä tein ja päädyin Tokaihin ihan sen takia että tämä tuntui paremmalta kuin G:n vastaavat, ostopäätöstä myös puolsi se että hintaeroa oli yli tonni.

Vanhemmat Tokait on ihan hyviä. Nämä uudet mitä olen kaupassa kokeillut eivät missään nimessä ole 1000€n arvoisia. Ei laukkua, huonot mikit. Akustinen soundi erittäin karu. En ostais. Tonnia en kyllä maksaisi Studiostakaan, oli sitten kuinka hyvä yksilö tahansa (myyjän mielestä). Eikä tarvitsekkaan, niitä saa halvemmallakin.
Tuumasta toiseen.
Explorer
16.08.2005 11:20:04
Nämä uudet mitä olen kaupassa kokeillut eivät missään nimessä ole 1000€n arvoisia.

No niin no. Kaupassa testailin tuossa männäviikolla uutta LC80S-yksilöä, joka oli parempi kuin siellä olleet Gibsonit tai muut paikalla olleet LC80-mallit. Akustinen soundi oli kaunis ja hyvin "Les Paul", mikit mainiot ja viimeistely/pintakäsittely täysin virheetöntä kaikin puolin.

Ei ny kannata lähteä urpoilemaan ja yleistelemään ettei ne olisi hintansa väärtejä, jos ei ymmärrä että kitarat ovat aina yksilöitä joita ei voida yleistää.
Interstellar overdrive.
Dr. Muff
16.08.2005 11:27:02 (muokattu 16.08.2005 11:39:06)
Ei ny kannata lähteä urpoilemaan ja yleistelemään ettei ne olisi hintansa väärtejä, jos ei ymmärrä että kitarat ovat aina yksilöitä joita ei voida yleistää.

Sä puhut nyt itsestäänselvyyksiä. Niinkun aina. Munsta toi 1000€ on paljon kopiokitarasta. Sunsta ei, ok. Kirjoitinhan aiemmin että testaamani, valot päälle.
Tuumasta toiseen.
McNulty
16.08.2005 11:46:07
Itselläni on parin Gibson LP:n rinnalla Epiphone LP Standard... heritage cherry sunburst värillä. Vaikka Epiphone ei niin sanotusti olekaan "aito" ja "se oikea" niin hyvin lähelle sitä se kuitenkin pääsee. Kitarassa on hyvä sustain, lämmin saundi, se on hyvin viimeistelty (lakkapinnassa ei moitittavaa, otelauta ja nauhat ok, virittimet toimii jne jne.) Vaihdoin siihen kielet ja Schallerin hihnalukot ja hyvin sillä on vedelty kotona ja reeniksellä.

Toisinsanoen... Saman rahan sitä keikalta tienaa tuolla 400e Epiphonella kuin 2500e Gibsonilla. Niin ja se puhe noista Epin mikkien tukkoisuudesta on varmaankin soittajasta kiinni... omani kuulostavat varsin mukavilta kotivolumein ja reenikselläkin. Clean-saundi on lämmin ja tarpeeksi erotteleva (ei siis paras mutta ei paskinkaan mikki)... säröillä murina on ihan ok ja ehkä pientä häikkää erottelevuudessa on mutta ihan hyvin tuolla leadit lähtee samoin kuin soinnut.

Ylipäätään tuo Epi LP STD varsin kelpo soitin hintaisekseen.
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
Explorer
16.08.2005 11:56:41
Kirjoitinhan aiemmin että testaamani, valot päälle.

Kirjoitit myös että vanhemmat Tokait on hyviä, et kokeilemas vanhemmat. Ootko kokeillu niitä kaikkia? Valot päälle.
Interstellar overdrive.
McNulty
16.08.2005 12:02:28
Ihme vänkäämistä teillä :)

Totuus on se että Tokai on kopio ja ilman G-pajan lisenssiä valmistettava "plagiaatti" :) Niitä on hyviä ja huonoja...

Oma LC-80 oli varsin hyvä kunhan vaihtoi SD:t vakiomikkien tilalle. ALS-48 on korealaisista ihan menevä vaihtoehto myös. Kannattaa siis testata ennenkö rahaa ko. soittimiin sijoittaa. Tuntuuhan se vähän hölmöltä laittaa 1000e kiinni kopio-kitaraan mutta toisaalta... LTD EC-1000 taitaa olla samoissa hinnoissa ja kovasti siitäkin väki diggailee. Eihän Tokain japsi-osasto ole lainkaan hullumpi soitin ja monelle Les Paul-mallin ystävälle se saattaa olla esim. Gibson LP Studiota parempi vaihtoehto.

Voisinkin tässä kiteyttää koko homman tällaiseen: "Sun sormet, sun saundi... sun rahat!" :)
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
Dr. Muff
16.08.2005 12:02:49
Kirjoitit myös että vanhemmat Tokait on hyviä, et kokeilemas vanhemmat. Ootko kokeillu niitä kaikkia? Valot päälle.

Tosi nokkelaa saivartelua :) Halataanko?
Tuumasta toiseen.
Lego
16.08.2005 12:08:26
Vanhemmat Tokait on ihan hyviä. Nämä uudet mitä olen kaupassa kokeillut eivät missään nimessä ole 1000€n arvoisia. Ei laukkua, huonot mikit. Akustinen soundi erittäin karu. En ostais. Tonnia en kyllä maksaisi Studiostakaan, oli sitten kuinka hyvä yksilö tahansa (myyjän mielestä). Eikä tarvitsekkaan, niitä saa halvemmallakin.

Sieltähän tuli varsinainen totuus, vanhemmat tokait on hyviä, uudet täyttä paskaa. Johan meillä on siinä tietäjä!

Mikä tonni? Mun Tokain hinta oli lähempänä viittäsataa kuin tonnia.

Mikä niistä mikeistä tekee huonot? Sekö ettei ne ole merkkikamaa, tyyliin, EMG, SD, Dimarzio..?

Akustinen soundi tässä mun YKSILÖSSÄ, jota sinä et ole testannut, on täyteläinen ja sustainikas. Parempi kuin testaamissani Gibsonien YKSILÖISSÄ.
Pushing little children, With their fully automatics, They like to push the weak around.
_Petri_
16.08.2005 12:11:33 (muokattu 16.08.2005 12:19:19)

Itse ostin viime syksynä Tokain LS-75Q:n vuodelta 1998. Inflaation myötä malli tunnetaan nykyisin LS-85Q:na. Kitarassa on Duncanin '59-mikit ja mukaan tuli kova laukku. Akustinen soundi on "läski" ja perkussiivinen, hyvin lähellä sitä, mitä itse pidän Les Paulin soundina. Mikkejä nyt ei varmaan tarvitse erikseen kehuakaan. Tuntuma on muutenkin pirun lähellä aitoa. Täysin erilainen tatsi kuin halvemmissa Korea-malleissa tai Epiluurin halvemmissa Lespa-malleissa. Lisäksi soitin on älyttömän kaunis. Hinta oli lähempänä viittäsataa kuin tuhatta euroa.

Etsikää, tsekkailkaa rauhassa, testatkaa paljon, tinkikää, miettikää mitä haluatte. Kyllä se sieltä löytyy.

edit: Heheh, pakko vielä lisätä, että en minä mitenkään raivokkaasti kannata Tokaita. Olisi mulle kelvannut Epiluuri tai Gibsonkin (tai mikä tahansa), jos vain olisi budjettiini ja kriteereihini sopiva YKSILÖ sattunut vastaan. Heh juu.
PROG OUT WITH YOUR FROG OUT #m.net-ilta
Explorer
16.08.2005 12:31:01
Oma LC-80 oli varsin hyvä kunhan vaihtoi SD:t vakiomikkien tilalle.

Itse olen yllättynyt tuon mallin vakiomikkien (Gotoh MK2) soundista, en vaihtaisi. Eivät mene puuroksi eivätkä vahauksen ansiosta vingu.

ALS-48 on korealaisista ihan menevä vaihtoehto myös.

Mulla oli sellainen vuoden ajan tuossa aiemmin. Sitä en suosittelisi, keppi oli mitäänsanomaton enkä saanut siitä mitään irti. Mikitkin olivat hirveät.

LTD EC-1000 taitaa olla samoissa hinnoissa ja kovasti siitäkin väki diggailee.

Se on erinomainen keppi kaikinpuolin, mutta ulkonäköä lukuunottamatta se on yhtä kaukana LP:stä kuin vaikkapa Viper.

Eihän Tokain japsi-osasto ole lainkaan hullumpi soitin ja monelle Les Paul-mallin ystävälle se saattaa olla esim. Gibson LP Studiota parempi vaihtoehto.

No, Studio on aika karu ja silti uutena kalliimpi kuin em. LC-mallit. Jos testatessa akustinen soundi, tatsi ja fiilis ovat molemmissa yhtä hyvät, ei luulisi olevan vaikea päätös valkata itelleen se nätimpi.
Interstellar overdrive.
Dr. Muff
16.08.2005 12:48:02
Sieltähän tuli varsinainen totuus, vanhemmat tokait on hyviä, uudet täyttä paskaa. Johan meillä on siinä tietäjä!

Mikä tonni? Mun Tokain hinta oli lähempänä viittäsataa kuin tonnia.

Mikä niistä mikeistä tekee huonot? Sekö ettei ne ole merkkikamaa, tyyliin, EMG, SD, Dimarzio..?

Akustinen soundi tässä mun YKSILÖSSÄ, jota sinä et ole testannut, on täyteläinen ja sustainikas. Parempi kuin testaamissani Gibsonien YKSILÖISSÄ.

Okei. Eli ei saa sanoa pahaa sanaa Tokaista, koska ne on parhaita, poikkeuksetta. Toi mun negatiivinen lausunto noista uusista Tokaista ei olisi ollut niin negatiivinen jos kyseesä olisi ollut, sanotaanko, 500€n kitara. Sillon pienet nyanssit(pätkivät kytkimet jne) ja miinuskohdat olivat ehkä olleet ok. Itsellä ainakin vaatimustaso kasvaa hinnan mukana. Munsta on lupa odottaa enemmän kalliilta kitaralta kuin halvalta.

Jos nyt kyseessä on Gibsonin Les Paul korvikkeet niin eikö siitä lähdetä liikkeelle ettei pelkkä muoto riitä? Ja sillonhan hintaluokka on lähemmäs kilo, uutena siis.

Kannataisko Gibsonin teettää kitaransa tästä lähtien alihankintana samalla tehtaalla jossa Tokait tehdään?
Tuumasta toiseen.
Lego
16.08.2005 13:09:26
Okei. Eli ei saa sanoa pahaa sanaa Tokaista, koska ne on parhaita, poikkeuksetta. Toi mun negatiivinen lausunto noista uusista Tokaista ei olisi ollut niin negatiivinen jos kyseesä olisi ollut, sanotaanko, 500€n kitara.

Nyt sä vääristelet ja alat käyttäymään kuin pikkulapsi. Tämä siis sen lisäksi että sä yleistät asioita.

Sillon pienet nyanssit(pätkivät kytkimet jne) ja miinuskohdat olivat ehkä olleet ok. Itsellä ainakin vaatimustaso kasvaa hinnan mukana. Munsta on lupa odottaa enemmän kalliilta kitaralta kuin halvalta.

Ja jokaisessa Tokaissa pätkii kytkimet? Ja ne loput miinuskohdat? Hoho!

Jos nyt kyseessä on Gibsonin Les Paul korvikkeet niin eikö siitä lähdetä liikkeelle ettei pelkkä muoto riitä? Ja sillonhan hintaluokka on lähemmäs kilo, uutena siis.

Totta, ulkomuoto ei riitä. Mutta kai minä sitten olen niin puurokorva etten havainnut eroa tämän Tokaini (LS-70) tai Gibsonin vastaavien välillä. Mutta hinta oli edelleenkin lähemmäs 500 kuin 1000. Uutena siis.

Kannataisko Gibsonin teettää kitaransa tästä lähtien alihankintana samalla tehtaalla jossa Tokait tehdään?

Ei, koska ihmiset silti jostain kumman syystä ostavat G-lisällä varustettuja keppejä.
McNulty
16.08.2005 13:13:56
Itse olen yllättynyt tuon mallin vakiomikkien (Gotoh MK2) soundista, en vaihtaisi. Eivät mene puuroksi eivätkä vahauksen ansiosta vingu.

Juu, ihan ok olivat nuo MK-kakkoset mutta hain hieman erilaista saundia... siksi vaihdoin omasta Gotohit pois ja SD:t tilalle.

Mulla oli sellainen vuoden ajan tuossa aiemmin. Sitä en suosittelisi, keppi oli mitäänsanomaton enkä saanut siitä mitään irti. Mikitkin olivat hirveät.

Jees, näissä korealaisissa nuo yksilöiden väliset erot voivat todella suuria. Kuin yö ja päivä siis... japsi-Tokait ovat tasalaatuisempaa tavaraa. Paria ALS-48:ia olen kokeillut ja kyllä ne aika hyvin toimivat ja saundasivat kokeilutilanteessa. En usko että ovat olleskaan huonoja vaihtoehtoja esim. aloittelijalle tai jollekin joka hakee esim. straton kaveriksi halpaa LP-tyyppistä skebaa.

Se on erinomainen keppi kaikinpuolin, mutta ulkonäköä lukuunottamatta se on yhtä kaukana LP:stä kuin vaikkapa Viper.

Jep... ulkonäkö on kyllä miun listalla aika loppupäässä kun skebaa olen ostamassa, vaikka saahan se toki mielummin nätti olla ja omaa silmää miellyttävä :) Hyvä kitara tosiaan... olen miettinyt josko tuon Epiphonen Lepan joskus vaihtaisi EC-1000 ASB (eli siihen Amber Sunburst malliin missä on Duncanit vakiona... ei EMG.) Kallishan se kyllä on... tonnin pintaan ja samalla rahalla saisi varmaan Tokai LS-120 jossa on deep neckjoint yms. jekkuja :)

No, Studio on aika karu ja silti uutena kalliimpi kuin em. LC-mallit. Jos testatessa akustinen soundi, tatsi ja fiilis ovat molemmissa yhtä hyvät, ei luulisi olevan vaikea päätös valkata itelleen se nätimpi.

Juuri näin... minulle tuolla merkillä lavassa ei ole niin suurta merkitystä loppupeleissä. Pääasia että soitin on hyvä soittaa, hyvällä saundilla varustettu, kestää reenistä toiseen ja keikasta keikkaan sekä sopii 100% miun kätöseen ja syliin :)

Itselläni on tosiaan pari G-pajan tuotetta ja pitää kyllä sanoa että vielä ei ole tullut vastaan tuota USA:sta ostettua '85 LP Customia parempaa Les Paul-mallista skebaa. Se on yksinkertaisesti niin vahva ja varma soitin ettei paremmasta väliä :)
Dr. Muff
16.08.2005 13:24:17
Nyt sä vääristelet ja alat käyttäymään kuin pikkulapsi. Tämä siis sen lisäksi että sä yleistät asioita.

No perhana :) Aiemminhan vain sanoin että en olisi niitä kyseisiä yksilöitä ostanut ja kamala poru siitä.

Ja jokaisessa Tokaissa pätkii kytkimet? Ja ne loput miinuskohdat? Hoho!

No eikö tämäkin ole sitä lillukanvarsiin tarttumista? Onhan toi mikkikytkin heikko lenkki? Mulla ainakin oli ongelmia omassani, kaupassa testatessa on tullut vastaan ihan uusissa samaa vikaa. Eihän se nyt ole iso homma vaihtaa eikä kallis osa, mutta eihän sitä nyt uutta kitaraa pitäisi heti ruveta laittamaan.

Totta, ulkomuoto ei riitä. Mutta kai minä sitten olen niin puurokorva etten havainnut eroa tämän Tokaini (LS-70) tai Gibsonin vastaavien välillä. Mutta hinta oli edelleenkin lähemmäs 500 kuin 1000. Uutena siis.

No sitten sulla on oikein hyvä yksilö ja hintakin kohdallaan.

Ei, koska ihmiset silti jostain kumman syystä ostavat G-lisällä varustettuja keppejä.

Nomut osakkeenomistajat saisivat vielä enemmän hyvää kun alihankintana saataisiin aikaiseksi halvemmalla ylivertaisia soittimia.
Tuumasta toiseen.
Lego
16.08.2005 13:30:55
No eikö tämäkin ole sitä lillukanvarsiin tarttumista? Onhan toi mikkikytkin heikko lenkki? Mulla ainakin oli ongelmia omassani, kaupassa testatessa on tullut vastaan ihan uusissa samaa vikaa. Eihän se nyt ole iso homma vaihtaa eikä kallis osa, mutta eihän sitä nyt uutta kitaraa pitäisi heti ruveta laittamaan.

Mun omassa mikkikytkimessä ei ainakaan ole ollut ongelmia ja tuntuu muutenkin yllättävän jämäkältä ollakseen muovia tjsp. Liikkeessä testimissäni Korean ja Japanin malleissa ei kylläkään ollut havaittavissa tuollaisia ongelmia. Ja jos uudessa tuollaisia ongelmia on ja sellaisesta lähtee kauppaa hieromaan niin tokihan ongelmat korjataan tai sitten se näkyy hinnassa. Itsestäänselvyys.

No sitten sulla on oikein hyvä yksilö ja hintakin kohdallaan.

Ilmeisesti sitten niin, tyytyväinen olen kyllä ollut.

Offtopic. Mites toi sun Flaxwood pelittää Screamerin kanssa raskaammassa väännössä? Koitin testata tuollaista Flaxwoodin Blacksmihiä Kochin Multitonen kanssa ja oli aika herkkua, siis kitaran tatsi oli. Vahvistin oli mulle liian sellainen "vanhan liiton"-kone.
StJerky
16.08.2005 13:33:55
Minulla on Tokai LS-50 vm 1985. Se on erinomainen. Olen myös törmännyt musiikkiliikkeissä ym. hyviin ja kauniisiin Tokai ja Epiphone yksilöihin (jopa Korealaisiin).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)