Stone 22.09.2023 19:37:18 | |
---|
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
Stone 23.09.2023 21:07:22 (muokattu 24.09.2023 13:07:47) | |
---|
Origin 50 combo on ollut itsellä se ensisijainen gas kohde, mutta ei voi kieltää, etteikö Origin 20 nuppi halvemman hinnan takia myös puhuttelisi. 50 putkiwattia riittää kyllä keikalle kuin keikalle varmasti ja 20 wattiakin "pitäisi jo riittää" mikitettynä. Kokemuksia rokkikeikka käytöstä tuolla origin 20 nupilla? "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
LaMotta 23.09.2023 21:24:22 | |
---|
Stone: Kokemuksia rokkikeikka käytöstä tuolla origin 20 nupilla? Combo ainakin riitti enemmän kuin hyvin. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Stone 23.09.2023 22:41:58 (muokattu 23.09.2023 22:43:36) | |
---|
LaMotta: Combo ainakin riitti enemmän kuin hyvin. Hienoa kuulla, kiitos! "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
nirri 26.09.2023 08:19:45 | |
---|
Mulla on Origin 20 -nupista vaikeuksia saada cleania soundia. Gainin joutuu pitää tosi pienellä, klo 9 asennossa korkeintaan. Onko muut kokeneet samaa? Mietin että jos kokeeksi vaihtaisi etuasteputket. Pari kertaa treeneissä myös tehot kadonneet kesken soiton, se voi tosin johtua myös signaaliketjusta ennen vahvistinta, pedaalilaudan välijohdoista tms. |
JMKM 26.09.2023 18:08:38 | |
---|
^En juuri Originin, mutta muutaman Marshallin kanssa käyttäny sellaista tyyliä et master-volume täysille ja gainilla avannu sen verran että äänenvoimakkuus riittävä. |
nirri 28.09.2023 11:56:00 (muokattu 28.09.2023 11:57:41) | |
---|
Vaihdoin V1 ja V2 putket tällaisiin: https://uraltone.com/jj-ecc83mg.html Ja täytyypä sanoa, että kyllä vahvistin heräsi eloon. Jotain vikaa varmasti oli vanhoissa putkissa. Tuo kolmiasentoinen tehonsäätö ihmetyttää vielä, sillä kun ei tunnu olevan kovinkaan isoa vaikutusta. Pieni ero on. mutta treeneissä melkolailla sama mitä asentoa käyttää. Onkohan tämä vika vai ominaisuus? |
mike tapping 01.10.2023 12:23:14 (muokattu 01.10.2023 13:04:15) | |
---|
nirri: Vaihdoin V1 ja V2 putket tällaisiin: https://uraltone.com/jj-ecc83mg.html Ja täytyypä sanoa, että kyllä vahvistin heräsi eloon. Jotain vikaa varmasti oli vanhoissa putkissa. Tuo kolmiasentoinen tehonsäätö ihmetyttää vielä, sillä kun ei tunnu olevan kovinkaan isoa vaikutusta. Pieni ero on. mutta treeneissä melkolailla sama mitä asentoa käyttää. Onkohan tämä vika vai ominaisuus? Jos vieläkin tuntuisi, että menee liikaa särölle niin silloinhan voisi kokeilla vaihtaa ainakin sen V1 tilalle 12ay7, joka on siis speksiltään heikompi verrattuna 12ax7:ään. Minä en tiedä noista isommista, mutta itse olen pitänyt omaa viisiwattista low-asetuksella. Ei se taida itse soundiin vaikuttaa, mutta vähentää jonkin verran metelin määrää. Voisiko olla noissa isommissa että se ehkä vaikuttaa headroomin määrään eli pienemmillä asetuksilla menee nopeammin särölle? |
mpekkanen 13.10.2023 09:42:27 | |
---|
Tänään kotiutui Marshall Origin 20C combo ja Japanin Tokai TST-50. Pikaisen testin ehdin tekemään ja vaikuttaisi hyvältä pedaali alustalta. Puhtaat soundit on minusta todella hyvät ja ihan kerrostalovolumellakin. Lisäksi tämä combo on ihan siistin näköinenkin joka on hyvä juttu. Nyt alkaa seuraavaksi pedaalien ostaminen... |
kotoilija 13.10.2023 20:41:15 | |
---|
mpekkanen: Tänään kotiutui Marshall Origin 20C combo ja Japanin Tokai TST-50. Pikaisen testin ehdin tekemään ja vaikuttaisi hyvältä pedaali alustalta. Puhtaat soundit on minusta todella hyvät ja ihan kerrostalovolumellakin. Lisäksi tämä combo on ihan siistin näköinenkin joka on hyvä juttu. Nyt alkaa seuraavaksi pedaalien ostaminen... Mulla on nyt ollut puolisentoista vuotta käytössä Origin 20C kotikäytössä ja samat havainnot. Puhtaat soundit toimii myös pienellä volumella. Särölle vahvistinta on hankala saada hiljaisesti, mutta MXR Timmy ja EHX Soul Food ratkaisevat sen ongelman. Välillä olen pohtinut kaiuttimen vaihtoa Greenbackiin, mutta se on toistaiseksi vielä harkinnassa. |
mpekkanen 13.10.2023 21:17:15 (muokattu 15.10.2023 03:39:20) | |
---|
kotoilija: Mulla on nyt ollut puolisentoista vuotta käytössä Origin 20C kotikäytössä ja samat havainnot. Puhtaat soundit toimii myös pienellä volumella. Särölle vahvistinta on hankala saada hiljaisesti, mutta MXR Timmy ja EHX Soul Food ratkaisevat sen ongelman. Välillä olen pohtinut kaiuttimen vaihtoa Greenbackiin, mutta se on toistaiseksi vielä harkinnassa. Kyllä minäkin jo ehdin miettiä, josko tuon kajarin joutuu vaihtamaan, mutta... Itse soitan tätä nyt vain kotona ja siihen hommaan kelpaa ilman vaihtoa tosi hyvin. Siis puhdas soundi on tosiaankin todella hyvä. Täytyy sitten tuumata uudestaan jos tulevaisuudessa tulee jotain muita virityksiä, jossa pääsee volumea vähän avaamaan. Kun tällaista alkujaan suunnittelin, niin ensin mietin DSL1CR comboa. Siinä olisi ollut kaiku, mutta kajarin olisi ollut pienempi 8 tuumainen. Nyt tuli vastaan tällainen 20w combo tutusta liikkeestä ja oli vähän käytetty. Sain pelin edullisesti ja tässä Origin 20C combossa on 10 tuumainen kajari. Luulen, että tämä on soundillisesti paljon parempi, vaikka soittovolume onkin melko pieni. Kaikin puolin olen tyytyväinen kauppoihin. |
mike tapping 13.10.2023 22:49:27 | |
---|
Yllättäen Segeborn on testannut Origin kakskymppistäkin. :D https://www.youtube.com/watch?v=bl8ZQANuUio Tämä on ihan omaa mutua, mutta itse tykkään tuosta Origin-soundista. Siinä on omaan pirtaan kivasti keskiääniä. Ei se DSL huonolta kuulosta, mutta se on ihan eri soundi. |
headhead 14.10.2023 15:22:14 | |
---|
Tuo orign kiinnostaa jonkin verran. Nettikeskustelujen pohjalta olen saanut kuvan että tuosta ei saa hirveästi särösoundia alhaisella volyymilla, eli särö muodostuu enimmäkseen päätteessä, ei etuasteessa? Mitenkäs etuasteesta irtoaa rosoa clean boostaamalla? Sanoinko jotain typerää? |
mpekkanen 14.10.2023 16:47:33 | |
---|
headhead: Tuo orign kiinnostaa jonkin verran. Nettikeskustelujen pohjalta olen saanut kuvan että tuosta ei saa hirveästi särösoundia alhaisella volyymilla, eli särö muodostuu enimmäkseen päätteessä, ei etuasteessa? Mitenkäs etuasteesta irtoaa rosoa clean boostaamalla? En ole vielä kauhean paljon kerennyt tällä soittamaan, mutta just äsken kokeilin ja gain täysillä en saanut särösoundeja kerrostalovolumella. Itse kyllä hommasin tämän pedaali alustaksi ja puhtaat soundit ei minua haittaa kun ne ovat muutoin hyvät. Aika erikoinen Marshall kun yleensä ovat aika säröytyviä soundeiltaan. Ei edes sillä pienimmällä teho-asetuksella ja se on muutenkin ainoa mitä kerrostalossa voi käyttää. Täytyy kysäistä onko tätä modattu jotenkin, mutta sellaisen käsityksen sain että olisi ihan originelli kunnossa. |
kotoilija 15.10.2023 21:46:32 | |
---|
mpekkanen: En ole vielä kauhean paljon kerennyt tällä soittamaan, mutta just äsken kokeilin ja gain täysillä en saanut särösoundeja kerrostalovolumella. Itse kyllä hommasin tämän pedaali alustaksi ja puhtaat soundit ei minua haittaa kun ne ovat muutoin hyvät. Aika erikoinen Marshall kun yleensä ovat aika säröytyviä soundeiltaan. Ei edes sillä pienimmällä teho-asetuksella ja se on muutenkin ainoa mitä kerrostalossa voi käyttää. Täytyy kysäistä onko tätä modattu jotenkin, mutta sellaisen käsityksen sain että olisi ihan originelli kunnossa. Samat havainnot eli pelkällä etuasteen gainilla en ole saanut säröytymään. Välillä olen soittanut Two Notesin Captorin ja ir:n kanssa kuulokkeilla kaiutinpiuha irti. Silloin nostamalla masteria yli puolen välin olen saanut vahvistimen särölle. Myös gainia täytyy nostaa. Hiljaisella voluumeilla ei siis onnistu kaiuttimen kanssa, koska volume nousee väkisinkin korkeaksi. |
Stone 16.10.2023 09:18:07 (muokattu 16.10.2023 11:54:16) | |
---|
Riffi-lehti kirjoittaa Originista näin: "Äänenvoimakkuus ja gain kaakossa liikutaan jo yllättävänkin rosoisissa tunnelmissa, ja boost-kytkintä vetäisemällä saturaation määrä nytkähtää jo lähelle 80-luvun alun hard rock -sfäärejä. Hivenenkin ärhäkämmillä humbuckereilla on mahdollista saavuttaa miltei se kuuluisa loputon sustain, mutta skuupattuun moderniin louhintaan ei sentään ilman ulkoisia apuja ole asiaa. Niin ei toki ole tarkoituskaan." Itse en osaa kommentoida, että miten kerrostalo volyymilla ääni säröytyy, mutta treenis olosuhteissa kyllä, kun volume about klo 10 ja gainit täysillä (tai melkein) ja lisänä vahvistimen oma boosti aktiivisena. Eihän se tietenkään luonteeltaan ole mikään JCM800 särökone, vaan enempi sellainen juurevampi blues/rock henkinen vahvistin, ainakin minun mielestäni noin. Itsekin olen vasta muutamia tunteja tuota testaillut ja mielenkiinnolla odotan bänditreenejä, jossa pääsee sitä sitten oikein kunnolla testaamaan. Kyseessä 50 wattinen Origin kombo. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
Shredator 16.10.2023 12:08:05 | |
---|
Eikös se pohjaudu JTM45:een? Eihän sen pitäisikään säröytyä ennen kuin aivan siellä loppupäässä jolloin mökä on infernaalinen :) Minkä sormet heittää, sen wahi peittää |
Metalkallo 16.10.2023 13:39:48 | |
---|
Shredator: Eikös se pohjaudu JTM45:een? Eihän sen pitäisikään säröytyä ennen kuin aivan siellä loppupäässä jolloin mökä on infernaalinen :) Mä luulen, että originit pohjautuu enemmän JMP maailmaan tai siltä ne mun mielestä kuulostaa. Tuo säröytyminen on noissa varmasti juuri tuollainen, et vasta enempi loppupäässä. En ole origin vahvareita testannut itse, mutta JTM45 ja JMP "klooneja" testannut ja tuolleinhan ne käyttäytyy. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
headhead 16.10.2023 18:33:58 | |
---|
No jokatapauksessa hyvän kuuloinen vahvistin kaikissa videopätkissä mutta pisti vsin merkille että kaikissa niissä master vola on klo 3-5 välillä. Olisivat melkeen voineet jättää sen kokonaan pois? Sanoinko jotain typerää? |
Mikko1978 16.10.2023 19:19:43 | |
---|
Originissa on Marshallin henkeä saatu tiivistettyä hyvin: toimii parhaiten pääte aivan liian isolla. |