Aihe: Soittokamat, jotka eivät ole toimineet sinulle
1 2 3 4 58 9 10 11 12 13 14
hallu
07.11.2018 11:11:17
Kefiiri: No tosiaan dreadnought-akkarit. Jymisevä sointi ja hirveä möhkö pideltäväksi.

Mä taas tykkään taistelulaivoista :-). Se soveltuu erinomaisesti oman laulun säestämiseen ja siihenhän sitä pääasiassa käytetäänkin. Kyllä sillä fingerstyleäkin voi soittaa, mutta eipä se siinä tyylissä suosiota nauti. Mutta sen middlekuoppainen botnekas sointi antaa laulajalle tukevan taustan. Tietty jos akkarin lisäksi on bändi bassoineen niin D-koppainen ei ole tarpeen.... eikä edes paras mahdollinen.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Progorava
07.11.2018 11:21:54
Mikko1978: Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikä Straton muodossa ei toimi? Stratonhan pitäisi olla tasapainoinen joka tilanteessa, pyöristetty ympäriinsä, viisteet tarvittavissa paikoissa ja polvenkin päällä kyseinen malli pysyy hyvin.

Samaa ihmettelin itsekin. Ergonimisin mahdollinen kitara. Ehkä kannattaisi seuraavaksi kokeilla Gretsch Bo Diddleytä.
Suomalalaista ei kiinnosta laihan miehen laulut
parek
07.11.2018 11:27:57
Mikko1978: Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mikä Straton muodossa ei toimi? Stratonhan pitäisi olla tasapainoinen joka tilanteessa, pyöristetty ympäriinsä, viisteet tarvittavissa paikoissa ja polvenkin päällä kyseinen malli pysyy hyvin.

Vaikka itse soitan stratolla niin mahaviisteestä en tykkää, koska kitara herkästi kääntyy sen vuoksi liian kulmaan ja se ei ole kiva vasemmalle ranteelle. Olkaviisteestä en tykkää, koska se taas rasittaa oikeaa olkapäätä enemmän kun käsivarrelle ei ole tukipistettä. Tele on molemmilta osin parempi.
Gary Enfield
07.11.2018 11:33:30
Progorava: Samaa ihmettelin itsekin. Ergonimisin mahdollinen kitara. Ehkä kannattaisi seuraavaksi kokeilla Gretsch Bo Diddleytä.

Hihnassa kun roikkuu niin lp asettuu pötsin päälle paremmin kuin strato. Ei mikään iso juttu, mutta havaittava ero kuitenkin. Lespan otelaudan skaala on myös kivempi, ei taaskaan iso juttu mutta havaittava.
Metalkallo
07.11.2018 14:44:05 (muokattu 07.11.2018 14:47:16)

Ehkä se ei vaan toimi peilikuvan kanssa? :)

Mutta tuo mahaviiste on kyllä totta, itsekin voisin ottaa ehkä mieluummin straton ILMAN mahaviistoa. Voihan siihen kyllä itse MacGyyveroida vaikka paljon teippiä niin, että viisto tukkiutuu. Hmm, ehkä tuossa onkin seuraava kokeilun arvoinen asia stratoon?
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
LaMotta
07.11.2018 15:04:53

Progorava: Ergonimisin mahdollinen kitara.

Ei ole. Joskaan ei nyt kaikkein pahinkaan.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
opel99
07.11.2018 16:33:19 (muokattu 07.11.2018 16:34:53)
basisti1971: Moi.

Jäsenkuvauksesi perusteella kysymyksesi lienee retorinen, tai varttuneemman trollin ansa?

Siilläkin uhalla että ammun itseäni jalkaan (jälleen kerran) pakkohan tuohon täkyyn on kuitenkin tarttua :).

Tilulilukitaroinnin kehittyessä, ja luomuäänitystyön kuollessa 70-luvun kuluessa ja 80-luvulle tullessa, levyille päätyneiden kitarointien soittaminen livenä tuli mahdottomaksi silloisilla vibrajärjestelmillä.
Nuoriherra Floyd Rose onnistui hienomekaanikkokoulutuksensa ansiosta ensimmäisten joukossa naittamaan viuluista tutun hienoviritysidean massatuotantoon sopivaksi lukituilla kielillä varustettuun kelluvaan tallaan, ja kun sai vielä markkinointimannekiinikseen kitaristikaverinsa Eddie Van Halenin, loppu oli historiaa.

Historiaa oli kitaristinsa bisnesmenestyksen myötä valitettavasti myös livetilulilun ja kiljulaulannan pioneeribändi Q5, mutta noinhan siinä ruukaa vääjäämättä käymään.

Vaikka enemmänkin Kahler-uskovainen ja kevyemmän kammenkäytön ystävä olenkin, mahdotontahan Floyd Rosen ylivertaisuutta radikaalissa soittotavassa on väheksyä.
Kuten myöskään ko. vibrajärjestelmän vaikutusta metallimusiikin ja kitaroinnin kehitykseen 80-luvulla ja siitä eteenpäin ylipäänsä.

T:Samuli

joo,se pilkun jäkeinen osa olis saanu varmaan jäädä kirjoittamatta,onhan se floikka paikkaansa oiva keksintö,itse en kampitallaa käytä ja floikkakitaroissa olen huomannut,että kieltenvaihto ja virittäminen on todella hankala projekti ja mua kismittää se että useimmissa rokki/hevisuperstratoissa on floikka ja ibanezin tapauksessa edge ja sen tallan takia en voi hommata moniakaan tykkäämistäni superstratoista,kappas tuli koko kirjoitus sinisenä
ei se ikä vaan asenne
Kefiiri
07.11.2018 19:36:59
LaMotta: Ei ole. Joskaan ei nyt kaikkein pahinkaan.

Kyllä Strato on ergonomisin kitara. Se asettuu täydentämään ruhoa niin, että kaikki on käsien ulottuvilla mutta mikään ei ole tiellä. Les Paulkin on ihan OK, mutta jos pitää säätää, niin masentaa tunkea kättä sinne potikkalabyrinttiin.
En ole musiikin asiantuntija.
ÄrGee
07.11.2018 21:16:32
Perinteinen strato on nykymittapuulla kaukana "ergonomisimmasta". Kaikki missä on paremmin muotoiltu kaulaliitos ja kaulan osa lähimpänä liitosta, hieman kapeampi runko, syvemmälle leikatut rungon sarvet, sileämmin muotoiltu talla, potikat kauempana kielistä/tallasta, sekä jakki muualla kuin rungon kannessa menevät jo siinä suhteessa edelle. Siksi superstratoja on alettu tekemään, koska monissa nuo viat on korjattu.
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
Kefiiri
07.11.2018 21:18:09 (muokattu 07.11.2018 21:18:26)
Eivät ne ole vikoja, ne ovat soittimen luonne ;)
ÄrGee
07.11.2018 21:24:32
Kefiiri: Eivät ne ole vikoja, ne ovat soittimen luonne ;)

Miten sen haluaa käsittää, ei soitinta pidä tietenkään valita ainoastaan siitä syystä että se on ergonomisin, kun on paljon muitakin syitä.
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
Kefiiri
07.11.2018 21:46:59
ÄrGee: Miten sen haluaa käsittää, ei soitinta pidä tietenkään valita ainoastaan siitä syystä että se on ergonomisin, kun on paljon muitakin syitä.

Koska tulit noin paljon vastaan, myönnän että nykyaikainen muotoilu saattaa tosiaan olla ergonomisempaa ;)

Kun on tottunut vanhanaikaiseen, uudemmat kitarat tuntuvat soittaessa vähän ei-miltään, se kai on ergonomisesti hyvä juttu mutta liian outoa. Kyllä rungossa pitää olla kulma siinä missä kaula ja runko kohtaavat :)
Laulava Kylätohtori
07.11.2018 23:33:48
ÄrGee: Perinteinen strato on nykymittapuulla kaukana "ergonomisimmasta". Kaikki missä on paremmin muotoiltu kaulaliitos ja kaulan osa lähimpänä liitosta, hieman kapeampi runko, syvemmälle leikatut rungon sarvet, sileämmin muotoiltu talla, potikat kauempana kielistä/tallasta, sekä jakki muualla kuin rungon kannessa menevät jo siinä suhteessa edelle. Siksi superstratoja on alettu tekemään, koska monissa nuo viat on korjattu.

Ei ne mitään vikoja ole, vaan ominaisuuksia. Älä viitsi rölöttää...

Niin, ja helvetin hyviä ominaisuuksia ovatkin.

Ei se tee sorarekasta viallista, että sä et tarvitse soransiirtokapasiteettia toista kymmentä kuutiota.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Jucciz
08.11.2018 01:43:15
Laulava Kylätohtori: Ei ne mitään vikoja ole, vaan ominaisuuksia. Älä viitsi rölöttää...

Niin, ja helvetin hyviä ominaisuuksia ovatkin.

Ei se tee sorarekasta viallista, että sä et tarvitse soransiirtokapasiteettia toista kymmentä kuutiota.

ÄrGeen ja tiiliseinän kanssa väittelemisessä on se ero, että tiiliseinä ei sönkkää sulle jonninjoutavaa paskaa ja yritä muuttaa ominaisuuksia vioiksi vain siksi, ettei itse osaa käyttää klassikoksi vakiintunutta työkalua sellaisenaan.
ÄrGee
08.11.2018 02:26:54 (muokattu 08.11.2018 02:57:02)
Jucciz: ÄrGeen ja tiiliseinän kanssa väittelemisessä on se ero, että tiiliseinä ei sönkkää sulle jonninjoutavaa paskaa ja yritä muuttaa ominaisuuksia vioiksi vain siksi, ettei itse osaa käyttää klassikoksi vakiintunutta työkalua sellaisenaan.

Tai sitten perinteiset kitarat ominaisuuksineen eivät sovi kaikille, ja sen takia niistä on jalostettu erilaisia modernimpia versioita, mikä taas ei ole mielipide vaan fakta.

Mietin muuten tuossa yksi päivä Stratocasterin hankkimista, ja oikeanlaisen löytämista vaikeutti litteämpien radiuksien harvinaisuus... jotain 12" se saisi olla. Onko tuollaisia enemmänkin ja kulkevatko ne jollain omalla mallinimellään? Jaa... uudemmista malleista sellainen näyttäisi olevan Meksikossa valmistettu Deluxe Strat.
Jucciz
08.11.2018 03:23:50 (muokattu 08.11.2018 03:43:47)
ÄrGee: ... oikeanlaisen löytämista vaikeutti litteämpien radiuksien harvinaisuus...

Jos otelaudan radius noin merkittävästi rajoittaa omaa musiikillista ilmaisua, kannattaa luoda vielä ainakin yksi erityisen tarkka silmäys koko musiikilliseen ilmaisuun ja siihen, mitä sen keskiössä on, jos mitään. Ja tonttu_hevi_tilu_perusteet eivät käy tässä kohtaa: ootko koskaan ottanut selvää, millainen radius vaikkapa viulussa on ja millaista tavaraa niillä tekiä_veijot soittavat? Kaiken lisäksin nauhat puuttuvat.

Se, että Stratocasterista on myöhemmin tehty kaikennäköisiä väännöksiä, ei vähennä alkuperäisen soittimen käyttökelpoisuutta. Alkuperäiset ovat parempia johonkin juttuun, väännökset johonkin muuhun. Superstrato ei ole paranneltu Stratocaster, vaan kokonaan eri työkalu, joka on saanut inspiraationsa yhdestä klassikkomallista.

Itsehän soitan tällä hetkellä enimmäkseen Telecasterilla. Supertele näyttää puolestaan tältä:
http://www.mondotoys.com/dammi_thum … 245A4702-D54C-0280-2ED63E6043A20CB2
winstoni
08.11.2018 03:36:17

Onhan se tasapainoinen, mutta olen suht' lyhyt kaveri ja se body tuntuu liian isolta kainalon alta, peräpää on ns. liian korkea. Les Paul istuu jostain syystä paljon paremmin ja mun ESP:n "superstrato", jonka body on snadisti pienempi ja slimmimpi. Ja sitten se volapotikka vituttaa kun se on mun mielestä liian lähellä kieliä, handu osuu siihen koko ajan.
"Monet ihmiset antavat huolilleen uimaopetusta sen sijaan, että hukuttaisivat ne."
ÄrGee
08.11.2018 03:43:39 (muokattu 08.11.2018 03:46:52)
Jucciz: Jos otelaudan radius noin merkittävästi rajoittaa omaa musiikillista ilmaisua, kannattaa luoda vielä ainakin yksi erityisen tarkka silmäys koko musiikilliseen ilmaisuun ja siihen, mitä sen keskiössä on, jos mitään. Ja tonttu_hevi_tilu_perusteet eivät käy tässä kohtaa: ootko koskaan ottanut selvää, millainen radius vaikkapa viulussa on ja millaista tavaraa niillä tekiä_veijot soittavat? Kaiken lisäksin nauhat puuttuvat.

Ensinnäkin pienempi kaulan radius tuntuu pyöreämmältä sormien alla, tuottaa enemmän vastusta venytyksien kanssa ja vaikeuttaa kielten säätämistä tarpeeksi matalalle. Mikä taas vaikuttaa koko kaulan tuntumaan omalta osaltaan. Se ei välttämättä liity ilmaisun laatuun muuten kuin hyvin etäisesti.

Viulussa taas vaikutus on paljon pienempi, koska kaula on kapeampi, ja muutenkin puhutaan aivan eri tyylisistä instrumenteista sekä ilmaisusta.
Jucciz
08.11.2018 03:44:50
ÄrGee: Ensinnäkin pienempi kaulan radius tuntuu pyöreämmältä sormien alla, tuottaa enemmän vastusta venytyksien kanssa ja vaikeuttaa kielten säätämistä tarpeeksi matalalle. Mikä taas vaikuttaa koko kaulan tuntumaan omalta osaltaan. Se ei välttämättä liity ilmaisun laatuun muuten kuin hyvin etäisesti.

Laitas joku tuore soittopätkä, niin tiedetään, missä mennään tällä hetkellä. Neuvon sit lisää.
basisti1971
08.11.2018 07:46:46
Moi.

opel99: joo,se pilkun jäkeinen osa olis saanu varmaan jäädä kirjoittamatta,onhan se floikka paikkaansa oiva keksintö

Totta, olisi muuttanut kommentin luonnetta huomattavasti, ja tuossa tapauksessa olisin kyllä jättänyt itsekin vastaamatta :).

Floikka kun jakaa mielipiteitä aika tiukasti puolesta ja vastaan.

opel99: itse en kampitallaa käytä ja floikkakitaroissa olen huomannut,että kieltenvaihto ja virittäminen on todella hankala projekti

Alkuperäisellä Floikalla en muista ensimmäistäkään kitaraa omistaneeni, säätänyt olen kyllä useampiakin.
Kopioita olen omistanutkin.
Floikan kieltenvaihto- ja viritysongelmat johtuvat mun mielestä ja omaan kokemukseen nojaten pitkälti MUTUun tukeutumisesta ja etenkin kopiofloikkien usein epäkelvoista materiaaleista jotka tekevät hommasta tarpeettoman hankalaa.

En missään nimessä väitä että Floikka olisi sieltä helpoimmasta päästä säätää, mutta sopivin ostetuin/itsetehdyin apuvälinein homma vaatii ainoastaan hivenen harjoittelua jos talla on täydessä iskussa.
Kuluneen Floikan tapauksessa pitää olla myös valmis vaihtamaan kuluneet osat uusiin.
Nuo seikat eivät toki muuta sitä tosiasiaa että Floikka on ja tulee aina olemaan haastavin tallaratkaisu säädön ja kieltenvaihdon kantilta.
Mutta ainakin mun mielestä ominaisuudetkin ovat omaa luokkaansa, joten niiden takia moni on valmis uhraamaan hivenen aikaa säätöön.

Tietysti jos noita ominaisuuksia ei kaipaa eikä käytä, turhaa murhettahan moinen härveli aiheuttaa.

opel99: ja mua kismittää se että useimmissa rokki/hevisuperstratoissa on floikka ja ibanezin tapauksessa edge...

Tuo on täysin totta, ja on ollut sitä jo 80-luvun alusta lähtien kun Floikka pääsi kunnolla vauhtiin, lähinnä Kramerin lisenssisopimuksen ja käytyjen oikeustaisteluiden ansiosta.
Kiinteätallaista Superstratoa ei oikein superina pidetty, ja ovatkin varsin harvinaisia kapistuksia.
Tilauksesta ja itse tehden/kasaten noita toki sai, ja saa toki edelleenkin, mutta yleinen mielipide oli ainakin mun muistaakseni 80-90 luvuilla vahvasti noita vastaan.

T:Samuli
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)