Aihe: Mikä siinä 1500 vahvistimessa on parempaa kuin 500 vahvistimessa
1 2 3 4 58 9 10 11 1216 17 18 19 20
hallu
15.11.2014 10:41:26 (muokattu 15.11.2014 10:50:44)
harryk: Nykyisten laadukkaiden komponenttien toleranssit ovat luokkaa 5-10 %, joka auttaa osaltaan tuottamaan entistä tasalaatuisempia tuotteita jos noudatetaan samoja suunnitteluperusteita. Vanhojen komponenttien osalta saundimuutoksiin vaikuttaa ehkä eniten hiilimassavastusten arvojen muutos ajan kanssa. Tämä voi osaltaan muuttaa laitteen saundia jos vastusarvojen muutokset muuttavat jännitteitä ja putkissa kulkevia virtoja. Olemme testanneet lukuisan määrän eri valmistajien komponentteja ja todenneet, että suurin yksittäinen tekijä ns. hyvään soundiin on se miten vahvari on suunniteltu ja toteutettu. Putket yhdessä käytettävän kaiutinelementin kanssa vaikuttavat osaltaan asiaan. En usko, että kovinkaan hyvin pystytään toteuttamaan kahta 100 % identtistä vahvaria, mikä johtuu edellämainituista tekijöistä.

Kiitos, vastauksestasi. Tämä on minulle arvokasta tietoa.

E: en tunne vahvistimien tekniikkaa riittävästi kommentoidakseni tai ymmärtääkseni niitä, mutta olin kuullut juurikin vastusten ryömimisestä ulos arvoistaan. Sitten noissa vanhoissa vehkeissä esimerkiksi tulee mieleen säilytysolosuhteet että miten esimerkiksi ilmankosteus vaikuttaa pahvikartioiden toimintaan etc. Miten jonkin vanhan eminenssin elementin soundi muuttuu kun se pahvitetaan uudelleen tai onko kaiutinkorjaajilla jotakin erikoiskartiomateriaalia, joilla jäljitellään vanhan ja kuluneen kartion soundia. Minusta ihan mielenkiintoisia näkökohtia varsinkin vintagevahvistinta harkitsevalle.
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
varakeef
15.11.2014 11:02:33
Ryömimisestä vai mistä lie vuosikymmenten virityksistä johtuneekaan, mutta useasti on tullut vertailtua vaikka kahta ikivanhaa periaatteessa samanlaista AC30:stä, tai joitain 60- 70-luvun Fender pareja. Vaikka luonne olisi sama, eivät ne koskaan täysin samalta kuulosta.

No, eiväthän putketkaan ole koskaan identtiset tai samassa vaiheessa elinkaartaan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
harryk
15.11.2014 11:33:57

hallu: Kiitos, vastauksestasi. Tämä on minulle arvokasta tietoa.

E: en tunne vahvistimien tekniikkaa riittävästi kommentoidakseni tai ymmärtääkseni niitä, mutta olin kuullut juurikin vastusten ryömimisestä ulos arvoistaan. Sitten noissa vanhoissa vehkeissä esimerkiksi tulee mieleen säilytysolosuhteet että miten esimerkiksi ilmankosteus vaikuttaa pahvikartioiden toimintaan etc. Miten jonkin vanhan eminenssin elementin soundi muuttuu kun se pahvitetaan uudelleen tai onko kaiutinkorjaajilla jotakin erikoiskartiomateriaalia, joilla jäljitellään vanhan ja kuluneen kartion soundia. Minusta ihan mielenkiintoisia näkökohtia varsinkin vintagevahvistinta harkitsevalle.

Kaiutinelementeissä on monta kertaa uutena aika kova, jopa riipivä saundi. Tämä ongelma poistuu yleensä ajan kanssa (n. 10-20 tuntia) kun kaiuttimen pahvikartio on liikkunut riittävän monta kertaa edestakaisin. En ole koskaan tutkinut sitä, miten esim. ilman kosteus voi vaikuttaa kaiuttimen saundiin, mutta voisi kuvitella, että kostunut pahvikartio saundaa erilaiselta kuin täysin kuiva sellainen. Jos vanha kaiutinelementti kalvotetaan uudella kartiolla, sen saundi muuttuu taatusti alkuperäiseen vanhaan versioon verrattuna. Onko loputulos sitten parempi vai huonompi, riippuu varmaan kuulijan saundimieltymyksistä.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Laulava Kylätohtori
15.11.2014 13:03:12
Myrkky Nuoli: :D Pakko ruokkia offtopikkia sen verran, että tämä tuli mieleen myös: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd. … 75_d64fa53cf047602cfeb0cd6fcfa98543

Pikkasen repesin... :D
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Jukka Häikiö
15.11.2014 14:10:29 (muokattu 15.11.2014 14:12:00)

http://c1.zzounds.com/media/quality … 9d29e65788671eb36be4b355e1f8621.jpg

Marshall one-channel modern vintage konehuoneesta, ei varmasti huoltomiehen märkäuni, eikä edes pahimmasta päästä nykyvehkeitä, enemmän tää kait konstruktioltaan muistuttaa tietsikkaa. Juu kiitos ei mulle!
Terveisiä pizzerian nurkasta....
Sarko
15.11.2014 14:18:46
Häiritsevää kun nuo putken kannat ja potikat on piirilevyllä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
jii.haanpaa
15.11.2014 15:07:07
Jukka Häikiö: http://i156.photobucket.com/albums/ … 2/plagtr2/IMG_0591.jpg?t=1311127727

Tommottiselta näyttää Amerikan poikien näkemys old school meiningistä "vähän" arvokkaammassa yksikanavaisessa, eli kuvassa Top Hat:in konehuone, aika selkeältä näyttää noin huollon kannalta, eikö totta?

Onko nuo rimoille juotetut komponentit todella vedetty pikaliimalla nippuun?
hallu
15.11.2014 15:27:56
jii.haanpaa: Onko nuo rimoille juotetut komponentit todella vedetty pikaliimalla nippuun?

Jotain "liimaa" niissä näyttäisi välissä olevan. Vahvistimen kulutuskestävyyden kannalta on varmaan hyvä kiinnittää ainakin noita isoimpia komponentteja jollakin ettei jää pelkän juotoksen varaan nääs että kestää paremmin tärinää ja värinää ja roudaamista. Noissa piirilevyissä olen myös nähnyt, että isompia komponentteja kiinnitetään alustaan muullakin kuin juotoksella esim. liimalla, mutta jopa nippusidettä olen nähnyt käytettävän.
hallu
15.11.2014 15:34:07
Sarko: Häiritsevää kun nuo putken kannat ja potikat on piirilevyllä.

Ei kai ihan tavaton ratkaisu kuitenkaan nykyisin. Mulla on Fender BluesDeVillessä laitettu ihan oma piirilevy putkenkantoja varten jonne ne on juotettu ja se on kuitenkin ihan made in USA laite ja kestänyt keikkailua, treenejä jonniin verran tämän kohta kahdenkymmenen vuoden aikana kun olen vahvistinta käyttänyt. Dean Markleyssä on putken kannat ihan kotelon pohjassa ilman piirilevyä, mutta siinä on potikoille oma piirilevy ja komponenteille omansa. Dean Markley on kaheksankytluvulta ja BluesDeVille yheksänkytluvulta joten olisikohan putken kantojen piirilevylle juottaminen yleistynyt sitten yheksänkytluvulla. Mulla oli aikoinaan Fenderin Showman niin siinä oli sellainen pahvinen levy johon komponentit oli kolvattu riviin ja putken kannat kotelon pohjassa, mutta se taisi olla seitkytluvun laite.
s8na
15.11.2014 18:00:43 (muokattu 15.11.2014 18:04:53)

hallu: Ei kai ihan tavaton ratkaisu kuitenkaan nykyisin. Mulla on Fender BluesDeVillessä laitettu ihan oma piirilevy putkenkantoja varten jonne ne on juotettu ja se on kuitenkin ihan made in USA laite ja kestänyt keikkailua, treenejä jonniin verran tämän kohta kahdenkymmenen vuoden aikana kun olen vahvistinta käyttänyt. Dean Markleyssä on putken kannat ihan kotelon pohjassa ilman piirilevyä, mutta siinä on potikoille oma piirilevy ja komponenteille omansa. Dean Markley on kaheksankytluvulta ja BluesDeVille yheksänkytluvulta joten olisikohan putken kantojen piirilevylle juottaminen yleistynyt sitten yheksänkytluvulla. Mulla oli aikoinaan Fenderin Showman niin siinä oli sellainen pahvinen levy johon komponentit oli kolvattu riviin ja putken kannat kotelon pohjassa, mutta se taisi olla seitkytluvun laite.

Kannat on piirilevyllä 1500 € maksavassa englannissa tehdyssä orangessakin. Eli ei ole parempaa kuin 500€ vahvistimessa.
Stalkah
15.11.2014 18:10:15

Myrkky Nuoli: :D Pakko ruokkia offtopikkia sen verran, että tämä tuli mieleen myös: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd. … 75_d64fa53cf047602cfeb0cd6fcfa98543

Ei sääh. Hyvä, että toit tämän taustalla piilleen epäkohdan huomioomme! Ei tarvii enää koskaa nauttia ja / tai katsoa Woodstockin keikkaa.
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
Dropped C
15.11.2014 19:25:56
Eikös näissä Axe:ssa ja Kempereissä ole päätteenä D-luokan hakkurihimmeli? Eihän ne silloin voi kuulostaa missään tilanteessa hyvältä ja hajoavatkin heti...
jii.haanpaa
15.11.2014 19:46:18
s8na: Kannat on piirilevyllä 1500 € maksavassa englannissa tehdyssä orangessakin. Eli ei ole parempaa kuin 500€ vahvistimessa.

Mitähän ynkkä- ja slässimarsut maksoivat kun niitä vielä sai kaupasta?

http://www.tonymckenzie.com/Site/im … test_images/yjm100-whole-chasis.jpg
http://www.tonymckenzie.com/Site/images/pimages/board1_large.jpg

Randymarsu on/oli iloinen poikkeus tässä Marsun starasarjassa.

http://smg.photobucket.com/user/pin … s/Marshall/1959RR/IMG_0006.jpg.html
Jukka Häikiö
15.11.2014 20:37:07

s8na: Kannat on piirilevyllä 1500 € maksavassa englannissa tehdyssä orangessakin. Eli ei ole parempaa kuin 500€ vahvistimessa.

Näinpä, tuli joskus ostettua sellainen vuosituhannen alun AD15, engelsmanni myös, ovh tais olla karvan auki tonnin(käytettynä maksoin 700€), erehdyinpä sitten kerran avavaamaan sen ja katsomaan mitä se on syönyt, pettymys oli aikamoinen ja kiertoon läks, jämerän oloinen päälle päin, mut sisältä nykypaskakuraa, tais olla muuten kotelokin MDF:ää, et sellainen oranki(soundeiltaan kyllä ihan jees). Saman putiikin CS vehkeet on vissiin toista maata, mut niin on hintakin.
s8na
15.11.2014 20:39:01

Jukka Häikiö: Näinpä, tuli joskus ostettua sellainen vuosituhannen alun AD15, engelsmanni myös, ovh tais olla karvan auki tonnin(käytettynä maksoin 700€), erehdyinpä sitten kerran avavaamaan sen ja katsomaan mitä se on syönyt, pettymys oli aikamoinen ja kiertoon läks, jämerän oloinen päälle päin, mut sisältä nykypaskakuraa, tais olla muuten kotelokin MDF:ää, et sellainen oranki(soundeiltaan kyllä ihan jees). Saman putiikin CS vehkeet on vissiin toista maata, mut niin on hintakin.

Mä maksoin rockerverbista 1300€ uutena ja oon paukutellu menemään varmaan jotain 5 vuotta. Ei oo piirilevyt laimentanu rockausta :)
Jukka Häikiö
15.11.2014 20:39:51

jii.haanpaa: Onko nuo rimoille juotetut komponentit todella vedetty pikaliimalla nippuun?

...kuumaliimaa näyttis olevan...
Jukka Häikiö
15.11.2014 21:20:18

s8na: Mä maksoin rockerverbista 1300€ uutena ja oon paukutellu menemään varmaan jotain 5 vuotta. Ei oo piirilevyt laimentanu rockausta :)

...joops, eihän piirilevyvehkeissä mitään vikaa ole, nekin voi toteuttaa monella tavalla, kyse enemmänkin tuosta putkenkannat kiinni piirilevyssä, potikat samaten, ynnä muita halparatkaisuja, joiden pitäisi myös näkyä hinnassa. Mullakin on yksi Marsun combo vuodelta -78 piirilevykone, eikä närästä yhtään, vaan sepä onkin tehty niin kuin kuuluu.

Tarkoitus ei muuten ole rummuttaa mitään p to p vehjettä ainoaksi oikeaksi tavaksi toteuttaa vahvistin, eikä myöskään parjata kenenkään laitteita, vaan ottaa kantaa siihen, miten vahvistimet on tehty ja miten se laadultaan/toteutukseltaan vastaa hintaa. Yleisesti ottaen, kun ulkoisesti luottamusta herättävä, jämerän oloinen vahvistin, jonka hinta uutena on esmes 1500€, antaisi olettaa sisuskalujen olevan samaa sarjaa, paljastuukin avattaessa koneistonsa puolesta halpatekniikalla tehdyksi, kyllä siinä mun mielestä urea käryää ja vahvasti.
hallu
15.11.2014 21:50:16
Jukka Häikiö: ...joops, eihän piirilevyvehkeissä mitään vikaa ole, nekin voi toteuttaa monella tavalla, kyse enemmänkin tuosta putkenkannat kiinni piirilevyssä, potikat samaten, ynnä muita halparatkaisuja, joiden pitäisi myös näkyä hinnassa. Mullakin on yksi Marsun combo vuodelta -78 piirilevykone, eikä närästä yhtään, vaan sepä onkin tehty niin kuin kuuluu.

Tarkoitus ei muuten ole rummuttaa mitään p to p vehjettä ainoaksi oikeaksi tavaksi toteuttaa vahvistin, eikä myöskään parjata kenenkään laitteita, vaan ottaa kantaa siihen, miten vahvistimet on tehty ja miten se laadultaan/toteutukseltaan vastaa hintaa. Yleisesti ottaen, kun ulkoisesti luottamusta herättävä, jämerän oloinen vahvistin, jonka hinta uutena on esmes 1500€, antaisi olettaa sisuskalujen olevan samaa sarjaa, paljastuukin avattaessa koneistonsa puolesta halpatekniikalla tehdyksi, kyllä siinä mun mielestä urea käryää ja vahvasti.

No minä en tiedä noista tuhannen ja viidensada euron laitteista mitään. Tuon oman vahvaimeni kun ostin, niin se maksoi kuutisen tonnia eli nykyrahassa pyöreän tonnin verran tai jotain. Noi piirilevyille juotetut potikat ja jakit meinasi saada minut epätoivoon kun tuli huollon tarvetta, mutta vaikka en itse tohdi piirilevylle kolvia näyttää niin Uraltonella ei ollut mitään vaikeutta vaihtaa rikkinäistä jakkia ja rutisevaa potikkaa tuohon eivätkä edes valittaneet, että on ihan paska. Putken kannat eivät ole aiheuttaneet ongelmia, kun sieltä ulkopuoleltahan ne putket tökitään paikoilleen samalla tavalla kuin muihinkin vehkeisiin. Kuten jo aikaisemmin totesin, niin hyvin tuo on elämää ja soittamista kestänyt.

Tuo Dean Markely keräsi Uraltonen huoltajalta suosrastaan kiitoksia hyvästä ja kestävästä suunnittelusta, vaikka kyllä siinäkin potikat ovat omassa piirilevyssään, mutta putken kannat tokikin sitten kotelon pohjassa. Itse kun en huoltoja tee, niin en osaa arvioida arkkitehtoonisten ratkaisujen hyvyyttä, mutta luulen ettei niin monimutkaisia asioita voi pelkistää yksinkertaisiksi totuuksiksi.
Ironwire
16.11.2014 00:54:32
Äiti osti mun bändi treenien alussa mulle Silverface Twinin kun halusin sen -84 Oli jo käytetty mutta maksoi sen osamaksulla silloin ja vuosia....Jostain 70-luvun alkupuolelta tuo on ja seurannu minua tähän päivään enkä myy :)

Twin taittuu monenlaiseen musiikkiin pois lukien Death metal.....

Eli reilu 30-vuotta taitettu matkaa enkä mä tarvi muuta.. Tämä tulee olemaan mun kuoleman jäämistöä josta perilliset saa tapella keskenään ;)

Kaikki orggis kamppeet sisällä kun pelittää...

Tässä 30-vuoden aikana huomannu että saundi maksaa mutta mitä haluaa....Twin..Yes

Yksi esimerkki.
AngieRainbow
16.11.2014 00:57:18
Ironwire: Äiti osti mun bändi treenien alussa mulle Silverface Twinin kun halusin sen -84 Oli jo käytetty mutta maksoi sen osamaksulla silloin ja vuosia....Jostain 70-luvun alkupuolelta tuo on ja seurannu minua tähän päivään enkä myy :)

Twin taittuu monenlaiseen musiikkiin pois lukien Death metal.....

Eli reilu 30-vuotta taitettu matkaa enkä mä tarvi muuta.. Tämä tulee olemaan mun kuoleman jäämistöä josta perilliset saa tapella keskenään ;)

Kaikki orggis kamppeet sisällä kun pelittää...

Tässä 30-vuoden aikana huomannu että saundi maksaa mutta mitä haluaa....Twin..Yes

Yksi esimerkki.

Jos ei taivu dödöön, niin mitä helvettiä sillä silloin tekee?

Yön rölöt -> takki
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)