Aihe: NOS-putket
1 2 3 4 58 9 10 11 1216 17 18 19 20
askomiko
07.08.2014 12:37:45
Miulla oli vanha Marshalli jolla irtosi hienot Hendrixit ja räminät. Sitten mokasin ja pääteputket räjähti. (Ties miten vanhat Phillips EL34.)

Tilalle laitettiin jotain nykyaikaista, ja soundi muuttuui Sleepy Sleepersiksi. Harmitti kovin.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
aristoteles666
07.08.2014 12:54:16 (muokattu 07.08.2014 12:54:35)

askomiko: Miulla oli vanha Marshalli jolla irtosi hienot Hendrixit ja räminät. Sitten mokasin ja pääteputket räjähti. (Ties miten vanhat Phillips EL34.)

Tilalle laitettiin jotain nykyaikaista, ja soundi muuttuui Sleepy Sleepersiksi. Harmitti kovin.

Devil veti kyllä lee jacksonin perfect connectionilla, kuten Roope.
eli sitten sun marsulle on tehty paljon muutakin kuin vaihdettu päätteet jos alkoi soundaamaan samalta, Pekalla oli hieno soundi silloin.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Gabe
07.08.2014 13:34:50
harryk: Oman kokemukseni mukaan millään putkitesterillä ei voi varmistaa putken jäljelläolevaa käyttöikää aukottomasti. BTW Uraltonen sivuilla on juttua tuosta Orangen testeristä ja sen käyttökelpoisuudesta.

Jucciz: Orangen testerin suurin harmitus on se, että se ei kerro mitään numeerista "oikeaa informaatiota" putkista eikä siinä voi myöskään säätää putkien toimintaoloja (lue: jännitteitä) mitenkään. Toimintaperiaate on hyvin suoraviivainen "putki paikalleen, painetaan nappia ja odotetaan". Minuutin-parin testailun jälkeen testeri antaa ehjälle putkelle vertailuluvun, jonka perusteella sitten saman vertailuluvun saaneet putket ovat suht samankaltaisia. Tosin, putkityypistä riippuen saman vertailuluvun sisään mahtuu silti esim. anodivirrassa helposti 5 milliampeerin heittoja oikeassa vahvistinkäytössä.

Esimerkiksi pääteputkissa on kovasti eri asia, ajetaanko niitä 250 voltin vai 450 voltin anodijännitteillä ja mikä on puolestaan käytössä oleva hilajännite (bias). Edes eri putkilla käytettävät jännitteet eivät selviä Orangen manuaalista. Oikosulut ja muut Orange omien sanojensa mukaan testaa, mutta usein ilmoitettuja tuloksia, kuten putkien anodivirtaa tai transkonduktanssia ei sen avulla saa putkista selville.

Lisäksi Orangen mukaan testeri on suunniteltu käytettäväksi kylmillä (eli ei juuri hetki sitten soitetuilla) putkilla, mikä ei mielestäni ainakaan lisää luottamusta laitteeseen. Näin eri testikerroilla tulokset voivat vaihdella. Lisäksi olen saanut hieman eri tuloksia eri VT-1000:ien välillä samoilla putkilla, joten laitteiden keskinäisessäkin kalibroinnissa saattaa olla huomauttamisen varaa.

Toisaalta, jos haluaa oikeasti informatiivisen nykyaikaisen putkitesterin, on hintakin vähän toinen:
http://www.amplitrex.com/at1000.html

Jep, samaa olen kuullu mitä nyt tässä tuli taas ilmi. Mielenkiintoinen pätkä oli Uraltonen sivuillakin. Taitaapa jäädä Orange ostamatta.. eikä kyllä tällaiseen käyttöön viitsi mitään tuhansia maksavaa konettakaan ostaa. :)

Laulava Kylätohtori: Mitä ameriikan sivuilta olen lukenut, niin kyllä putken hajoaminen (esim. sisäinen oikosulku) rikkoo helposti jotain vastuksia, ym. tai parhaassa (pahimmassa) tapauksessa muuntajan. Tosin itse en näistä mitään tiedä, mutta mitä näitä 'vahvistingurujen' sivuja on tullut luettua (ei siis varsinaisia keskustelufoorumeita)...

Juu, onhan tuo ikävä juttu. Varsinkin, kun olen sitä miettinyt, että olisi putkien vaihdon aika, koska (saattaa olla kuvitteluakin) soundi ei ollut enää sama kuin aikaisemmin. Ikääkin noilla alkoi jo olemaan. Ja parastahan on, että hetki sitten ne vaihtoputket oli jo Uraltonen ostoskorissa, mutta otin ne pois...

Näköjään, lienee hyvä olla tarkkana jatkossakin ettei tule ongelmia. Kiitos infosta ja hyvä kun jaoit kokemuksesi, totta kai ne posahtaa silloin kun menee ne ostoskorista poistamaan. Sehän on ihan selvä juttu. :/ Noh, toivotaan ettei mitään sulaketta isompaa mennyt Varaputket ja sulakkeet on hyvä olla aina kaikkiin koneisiin jo valmiiksi kaapissa. Kun ei ole niin harmittaa kun ne menee. :(

Juu, ymmärrän kyllä hyvin pointtisi. Varmasti niitä voisi itsekin ostaa, jos menisi vain yksi, mutta molempiin vahvareihin pitäisi ostaa sovitettu nelikko, niin hinta menee yli oman lompakon. Luulen, että Tung-Soleilla mennään vastaisuudessakin, koska olisihan sama voinut periaatteessa sattua millä merkillä tahansa ja Tung-Soleissa on soundi sen verran hyvä, että parempaa ei osaa kaivata, vaikka sellaista varmasti on tarjolla. On vaan yksinkertaisesti liian kallista meikäläiselle...

Ymmärrä hyvin, en alkaisi ehkä itsekään maksamaan kolmatta sataa pääteputkista. Itsellä menee Swartiin 1 ja Bad Catiin 2 pääteputkea joten vielä ei olla mahdottomissa hinnoissa edes NOSseissa. Ja kun kumpikin kone on vielä katodibiasoitu niin ei mene siihenkään sitten rahaa. Mutta Tung-Solissa on tosi mukava soundi, kyllä niillä pärjää. Mesa taas kuulostaa ehkä paremmalsa nykyputkilla, siihen sopiis ellainen tietty sirinä kivasti. Katsotaan miltä RFT:t kuulostaa siinä nyt kuitenkin vielä.
Hanok
07.08.2014 15:22:19
Laitetaan nyt tänne tuo linkki Uraltonen artikkeliin:
http://www.uraltone.com/blog/orange … kien-testausta-vai-onko-sittenkaan/
kulmahiomakone
08.08.2014 00:22:53 (muokattu 08.08.2014 00:24:39)
Myrkky Nuoli: Ovatten luultavasti olleet eri putkia sitten kuin ne, joiden kanssa oon ollut tekemisissä. Paikallisen vahvistingurun, Niemen Jaskan (Jaska's Music Garage) kanssa ollaan aiheesta vöyhötetty jonkun verran ja silläkin on läjä Brimareita, joiden luuli alunperin olevan viallisia jäätävien lukemien takia. Vuositolkulla ovatkin porskuttaneet ne putket sitten mainiosti.

Ei se Jaska niitä Brimareita mistään taikalähteestä ole kalastanut, vaan samaa batchiä ne ovat kuin kaikki muutkin. CE distribution niitä muistaakseni aikoinaan tukkusi, en tiedä saako enää, vai onko koko erä jälleenmyyjillä.

Sähköiset arvot eivät kerro miltä putki kuulostaa, mutta niistä voi tehdä kuitenkin jonkinlaisia arvauksia siitä, miten putki eri kytkennöissä käyttäytyy. Ja jos joku väittää, että Brimareilla saa gainia, niin ainakin sen mun testaaman samplen perusteella kyse on paskapuheesta.

Loppuosasta onkin sitten about kaikki varsin asiaa. Mitään raa'an tieteellistä dataa ei tube testereillä saa. Harrastajien nimittely viininmaistelijoiseksi ja ylipäätään nenänvarttapitkin katsova vähättely on tosin aina melko pitkästyttävää. Oli sitten oikeassa tai ei.

Mulla on ongelma uskovaisten ihmisten kanssa silloin satuja aletaan myydä totuuksina. Kyse ei ole siitä, etteikö nyt joku Philipsin tai Telefunkenin etuasteputki ole hyvä. Jos se on oikeasti käyttämätön, niin aika kovalla tdennäköisyydellä putki on parempi kuin jj:n tai n.s:n mikään nykytuotantovastine. Kyse on siitä, että NOS-putkia myydään jonain graalin maljana, jolla mikä tahansa Harley Benton kuulostaa paremmalle; että mikä hyvänsä NOS on hyvää, vaikka paskoja putkia on osattu tehdä ennenkin ja valtaosa nykyään NOSsina myytävästi putkista on nimenomaan noita muinaisia Euroshoppereita; että asioista ei puhuta niiden oikeilla nimillä, ei edes yritetä ottaa vähän teknisempää näkökulmaa asiaan, joka lopulta on vain elektronivirran ohjailua, vaan maalaillaan taivaita monitulkintaisella sössötyksellä, joka osuu tai sitten ei.

VIPMetal: Sitä oon tässä miettiny, että miksei nykyään pystytä tehdä yhtä laadukkaita putkia kuin ennen vanhaan?

Pystytään. KR Audio. Tekee tosin vain hifipuolen putkia.
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
jpjanhun
08.08.2014 01:38:21 (muokattu 08.08.2014 01:41:30)

Kulmahiomakone: Mulla on ongelma uskovaisten ihmisten kanssa silloin satuja aletaan myydä totuuksina. Kyse ei ole siitä, etteikö nyt joku Philipsin tai Telefunkenin etuasteputki ole hyvä. Jos se on oikeasti käyttämätön, niin aika kovalla tdennäköisyydellä putki on parempi kuin jj:n tai n.s:n mikään nykytuotantovastine. Kyse on siitä, että NOS-putkia myydään jonain graalin maljana, jolla mikä tahansa Harley Benton kuulostaa paremmalle; että mikä hyvänsä NOS on hyvää, vaikka paskoja putkia on osattu tehdä ennenkin ja valtaosa nykyään NOSsina myytävästi putkista on nimenomaan noita muinaisia Euroshoppereita; että asioista ei puhuta niiden oikeilla nimillä, ei edes yritetä ottaa vähän teknisempää näkökulmaa asiaan, joka lopulta on vain elektronivirran ohjailua, vaan maalaillaan taivaita monitulkintaisella sössötyksellä, joka osuu tai sitten ei.

-joo, heitän nyt kanssa tähän oman kommentin, eli vaikka itsellä nos-putkia onkin niin en mäkään ainakaan rupeaisi väittämään että ne mikään graalin malja on. Ne vaan kukin kuulostaa miltä nyt kuulostaa ja saattaa sopia johonkin vahvistimeen hyvin tai sitten ei, riippuen vahvistimesta ja siitä mitä käyttäjä haluaa. en mä ainakaan näe että niissä olisi mitään maailmaa mullistavaa. itselle ehkä houkuttelevin asia on ollut tuo niiden oletettu kestävyys ja venäläisten nos putkien kohdalla halpa hinta. joo, ja sitten tietysti uteliaisuus ja kokeilunhalu, joita mulla tosin ei enää niin paljon ole.
Gabe
08.08.2014 09:11:38
kulmahiomakone: Kyse on siitä, että NOS-putkia myydään jonain graalin maljana, jolla mikä tahansa Harley Benton kuulostaa paremmalle.

Itse en jaksa uskoa että NOS putki kykenee muuttamaan mitään elotonta halpis vahvistinta dynaamiseksi huippukoneeksi. Itselleni kyse on yksityiskohtien hionnasta, olen huomannut että soundi on monen osatekijän summa. Mitään yksittäistä graalin maljaa ei ole mutta kun yksityiskohtiin kiinnittää kunnolla huomiota niin jo valmiiksi hyvästä setistä saa vieläkin paremman. Hyvällä kitaralla ja vahvistimella pötkii jo pitkälle mutta kun näkee aikaa ja vaivaa esimerkiksi sopivan elementin, piuhan, kaapin ja putkien etsintään niin päästään vieläkin parempaan lopputulokseen. Itse olen kokeillut vuosien varrella lukemattomia eri merkkejä ja malleja nykytuotannon putkista ja olin äärimmäisen skeptinen NOS putkien suhteen. Uteliaisuus kuitenkin voitti ja päätin kokeilla NOS putkia, niinhän siinä kävi että omaksikin yllätyksekseni totesin ne paremmiksi... ja kun omat korvat näin väittää niin on ihan sama, mitä työ höpötätte. :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ainakin etuasteputkien osalta rumba näyttää olevan nyt loppu ja voittajat selvillä. Olen ruuvannut sekä NOS- että nykytuotannon putkia tässä jo jonkun aikaa todella intensiivisesti ja ajan kanssa. Yllättäen omaksi ykköseksi nousi kalkkiviivoilla JAN GE 5751. Bad Catin kohdalla oli kaikkein hankalin päättää mikä parivaljakko sinne jää sisälle kun jokainen yhdistelmä kuulosta omalla tavallaan todella hyvältä. 2x5751:set soundasivat kuitenkin niin taivaalliselta että siitä yhdistelmästä ei vain voinut luopua. Nuo 5751:set sijoittuvat tuon Classic Catin kannalta erittäin ihanteellisesti saman valmistajan 12AX7 ja 12AY tuubien välimaastoon ja ovat näin ollen ihan napakymppi, tuossa yhdistelmässä menee kaikki ihan kohdilleen. Pääteputkina on NOS RCA:ta täydentämässä paketin.

Swartissa kuulostaa näköjään mikä vain etuasteputki yhtä hyvältä, nyt siinä on JAN GE 12AY7.

Kun signaaliketju on riisuttu niin putkien valinnastakin tulee todella pitkä ja antoisa urakka. :)
Myrkky Nuoli
08.08.2014 09:52:17 (muokattu 08.08.2014 09:52:52)
kulmahiomakone: Ja jos joku väittää, että Brimareilla saa gainia, niin ainakin sen mun testaaman samplen perusteella kyse on paskapuheesta.

NOS-putkia myydään jonain graalin maljana, jolla mikä tahansa Harley Benton kuulostaa paremmalle; että mikä hyvänsä NOS on hyvää

maalaillaan taivaita monitulkintaisella sössötyksellä, joka osuu tai sitten ei.

Vaikka ihan totta puhutkin niin ei se tarkoita, että on pakko suu vaahdossa vetää harhaoppisia raamatulla päähän.
Ihan hienoja olkiukkoja toki osasit siinä rakennella ihan ite, kiva homma hei :)
When in doubt, lower your expectations.
VIPMetal
08.08.2014 13:30:09

Mulla olis nyt positiivinen ongelma, kun pitäis jaksaa testata Triaxiksessa nuo eri putket läpi ja kattoa mitä jää tonne sisään. Tällä hetkellä on siis 4 Telefunkenia ja Mullard. Mutta tossa olis noita Mullardeja enemmänkin ja Heerlenin Philipsejä, josko niistä olis syrjäyttämään noita Telefunkkeneita. Tahi sitten nuo Saksan Valvot tai Japanin Raytheonit. Gabe on niin hehkuttanut tuota GE 5751, josko sillekin antais tilaisuuden. Sais tuon vaimon vaan johonkin hetkeksi aikaa niin sais rauhassa tuuskata.

Varmaan samalla kokeilen miten nuo Svetlanan 12AX7:t vertautuu näihin putkiin.
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
Gabe
08.08.2014 15:03:54
VIPMetal: Mulla olis nyt positiivinen ongelma, kun pitäis jaksaa testata Triaxiksessa nuo eri putket läpi ja kattoa mitä jää tonne sisään. Tällä hetkellä on siis 4 Telefunkenia ja Mullard. Mutta tossa olis noita Mullardeja enemmänkin ja Heerlenin Philipsejä, josko niistä olis syrjäyttämään noita Telefunkkeneita. Tahi sitten nuo Saksan Valvot tai Japanin Raytheonit. Gabe on niin hehkuttanut tuota GE 5751, josko sillekin antais tilaisuuden. Sais tuon vaimon vaan johonkin hetkeksi aikaa niin sais rauhassa tuuskata.

Varmaan samalla kokeilen miten nuo Svetlanan 12AX7:t vertautuu näihin putkiin.

Kieltämättä tällaisia ongelmia saisi olla varmaan enemmänkin. :) Päivittelehän kokemuksia.
VIPMetal
08.08.2014 15:41:01

Gabe: Kieltämättä tällaisia ongelmia saisi olla varmaan enemmänkin. :) Päivittelehän kokemuksia.

Joo, pitäis olla vaan joku kaveri vaihtamassa niitä röörejä. Yksin tympeätä hinata ees taas. = Mutta pitää palata aiheeseen!
VIPMetal
08.08.2014 21:14:07

Pakko jakaa hyvä informatiivinen linkki:

Tästä löytyy paljon tietoa Philipsin, Telefunkenin ja Siemensin putkista:

http://www.tube-classics.de/

Tästä pystyy ajoittamaan putken ikää yms koodien perusteella:

http://www.audiotubes.com/mullcode.htm

Jakakaahan, jos löytyy jotain hyvää tietoa! Esim Amerikan putkista?
aristoteles666
08.08.2014 21:48:16

VIPMetal: Joo, pitäis olla vaan joku kaveri vaihtamassa niitä röörejä. Yksin tympeätä hinata ees taas. = Mutta pitää palata aiheeseen!

äänitä pätkä soittoa, ja soita sama pätkä kaikkien putkien läpi.
ja äänitä ne.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Twinkle
08.08.2014 21:51:47
aristoteles666: äänitä pätkä soittoa, ja soita sama pätkä kaikkien putkien läpi.
ja äänitä ne.

mie olen tehnyt tuota joskus, erot tosin jäi niin minimaalisiksi ettei niistä pystynyt tiedostojen nimiä lukuunottamatta sanomaan mikä on mikäkin. Vaatis melkolailla paremman äänitysjärjestelyn kuin pelkän lähimikityksen.
aristoteles666
08.08.2014 22:02:39

Twinkle: mie olen tehnyt tuota joskus, erot tosin jäi niin minimaalisiksi ettei niistä pystynyt tiedostojen nimiä lukuunottamatta sanomaan mikä on mikäkin. Vaatis melkolailla paremman äänitysjärjestelyn kuin pelkän lähimikityksen.

ok, nyt mennään syviin vesiin, sen eron kuulee vasta viiden metrin päästä.
Twinkle
08.08.2014 22:23:55
aristoteles666: ok, nyt mennään syviin vesiin, sen eron kuulee vasta viiden metrin päästä.

emmie sano että sitä kuulis kauempaa, sen tiiän että tilamikitys demppaa juttuja eri tavalla ja omat testit on antanut ymmärtää, että putkien eroja ei ainakaan pystynyt näillä vehkeillä äänittämään - itse vaihtamalla kuuntelu ei ole objektiinen kun siihen säätämiseen menee nopeudestaan huolimatta paljon aikaa.
VIPMetal
08.08.2014 23:57:02

aristoteles666: äänitä pätkä soittoa, ja soita sama pätkä kaikkien putkien läpi.
ja äänitä ne.

Eihän mulla oo mitään äänitysvehkeitä millä noita eroja kuulis. Joku Zoom H-2 ei paljoa kerro jostain putkien soundieroista...
aristoteles666
09.08.2014 04:39:23 (muokattu 09.08.2014 04:40:02)

VIPMetal: Eihän mulla oo mitään äänitysvehkeitä millä noita eroja kuulis. Joku Zoom H-2 ei paljoa kerro jostain putkien soundieroista...

miksi zoom H-2 ei käy?
kyllä se tarkemmin kuulee kuin äänittäjä.
VIPMetal
09.08.2014 06:58:25

aristoteles666: miksi zoom H-2 ei käy?
kyllä se tarkemmin kuulee kuin äänittäjä.

Whatevö. En jaksa. =) hyvä jos jaksan kuunnella.
aristoteles666
09.08.2014 14:50:54

VIPMetal: Whatevö. En jaksa. =) hyvä jos jaksan kuunnella.

just, en kuule eroja einkä nitä kuule mikit jotka kuulee enemmän kuin ihminen, mutta kyllä niitä on.
hyvin te vedätte
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)