telecustom 17.01.2012 17:22:41 | |
---|
En Thomannin laadusta tiedä, mutta tänään saapui kotiini ensimmäinen Gibsonini (2006 es335 Kitarapajasta), ja kokeiltuani tunnetuimmat "kilpailijat" en voi muuta kun tunnustaa Gibsonin ylivertaisuutta niin soitettavuudessa, työnjäljessä kuin siinä tunteessa jonka se soittajassaan saa aikaan. Fenderbender joutui tunnustamaan Gibsonin kauneuden. "rock`n`roll is never die" Kirka |
Ziggy Bubba 17.01.2012 17:35:45 | |
---|
telecustom: En Thomannin laadusta tiedä, mutta tänään saapui kotiini ensimmäinen Gibsonini (2006 es335 Kitarapajasta), ja kokeiltuani tunnetuimmat "kilpailijat" en voi muuta kun tunnustaa Gibsonin ylivertaisuutta niin soitettavuudessa, työnjäljessä kuin siinä tunteessa jonka se soittajassaan saa aikaan. Fenderbender joutui tunnustamaan Gibsonin kauneuden. Nuo "Essit" on kyllä semmosissa hinnoissa, että pitääkin olla priimaa laadun. Se G:n perus-Dotti varmaan joskus vielä tullee hommattua, mutta vasurin 2,5 tonnin hinta vähän rajoittaa himoja. Tokain japsikopsu oli kyllä myös oikein hyvä kun Musamaailmassa testailin. Gibson ja Japanin Tokait = molemmat hyviä :) |
bfoc 17.01.2012 18:06:17 | |
---|
Wradlin: Koomisin piirre tässä(kin) Gibson-aiheisessa laatukeskustelussa lienee se, että Gibsonit kyllä kelpaavat kaiken maailman ammattilaisille ja keikkailijoille, mutta sängyn reunalla soitellessa niistä löytyykin sitten vikoja... :) Sängyn laidalla on aikaa whinetä kaikenlaisista lakka-ongelmista. Kyl se siitä tasottuu kun pari kertaa on lapa katennu. sutiojrikellA |
Gabe 19.01.2012 14:23:48 | |
---|
Itseni kohdalle sattuneissa Gibsoneissa on ollut jokaisessa jotain pientä viimeistely hutilointia mutta ei mitään mikä vaikuttaisi soittoon tai edes ulkonäköön mitenkään radikaalisti. Ja kyllä niitä pikku naarmuja ja vekkejä tulee vuosien saatossa väkisin muutenkin joten en itse ainakaan siitä jaksa liikaa stressata. Thomannilta en ole sensijaan saanut ikinä mitään missä ei olisi ollut jotain selvitettävää. Ja niiden selvittäminenkin on ollut aina turhan hankalaa. Nykyisin ostan kaikki itse henkilökohtaisesti liikkeestä. Saa ainakin ehjää :) Kauneus on pinnallista, rumuus menee luihin ja ytimiin. |
Lonesome 19.01.2012 15:37:43 | |
---|
bfoc: Sängyn laidalla on aikaa whinetä kaikenlaisista lakka-ongelmista. Kyl se siitä tasottuu kun pari kertaa on lapa katennu. Näino. Ennen minäkin soitin, nyt tätä verbaalista hipelöintiä. Kun toisaalta on -79 SG selvinnyt heikommissakin oloissa ilman lavan katkeamista, niin jotakin uskoa on myös näiden uusien pärjäämiseen. Tosin vanhassa kolmipalakaulassa volute parempi... "When I was stone blue, rock & roll sure helped me through" Lonesome Dave Peverett |
hallu 19.01.2012 16:36:32 | |
---|
Lonesome: Näino. Ennen minäkin soitin, nyt tätä verbaalista hipelöintiä. Kun toisaalta on -79 SG selvinnyt heikommissakin oloissa ilman lavan katkeamista, niin jotakin uskoa on myös näiden uusien pärjäämiseen. Tosin vanhassa kolmipalakaulassa volute parempi... Niin se kolmipalaisuushan jo yksistään on parempi (tai ainakin kestävämpi ja vakaampi) ratkaisu ja eikös se volute ole se vahvistus siinä lavan ja kaulan liittymäkohdassa (en ole koskaan ymmärtänyt, miksi gibson luopui tästä järkevästä ominaisuudesta). Uusissa Gibsoneissa (siis SG ja LesPaul) tuo lapa on heikkolenkki, jonka katkeaminen ei liene lainkaan tavatonta, mutta on onneksi helposti korjattavissa, mutta selälleen ei parane antaa Gibsonin kaatua. En tiedä miten asia on Epiluurissa tai Tokaissa. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
Karvamammutti 19.01.2012 16:39:58 | |
---|
Yhden Gibsonin olen omistanut ja muutamaa muuta olen testannut. En mie oo ainakaan huomannu laadussa mitään huomauttamista. Ei nää mitään Custom Shopin vehkeitä ollu yksikään, mutta hyvin rakennettuja ja hyvin viimeisteltyjä kitaroita. |
fox 19.01.2012 16:55:51 | |
---|
hallu: Uusissa Gibsoneissa (siis SG ja LesPaul) tuo lapa on heikkolenkki, jonka katkeaminen ei liene lainkaan tavatonta, mutta on onneksi helposti korjattavissa, mutta selälleen ei parane antaa Gibsonin kaatua. En tiedä miten asia on Epiluurissa tai Tokaissa. Jos täällä tuota kysyt, niin niissähän on paljon paremmin kaikissa muissa. Kats kun Gibsonilla oikein tarkoituksella valitaan ne kaulapuut sillee, että ne katkee heti, jos ei malta sitä kitaraa vahtia 24/7. Gibsoneista on kaulat poikki 138-prosenttisesti. Huonoimmista katkee sitten rungotkin. Myös niitten maali on sellasta, että jos et niitä huolella varjele, niin aamulla on kasa lakkaa (kuivunutta) siinä lattialla. Mullakin on -72 SG:sta ollu kaula poikki ainakin kymmenen kertaa, kun se on niin heikkoo puuta.. ja sitten se kitara hyppää heti lapa edellä lattiaan, jos ei sitä tosiaan vahdi. Nääs se kaulapainoisuus on IHAN hirvee siinä. Rautaosatkin siitä ruostu jo heti -75 ja mitään ei ollu jäljellä kaheksankytluvulle tullessa. Tietäähän tämän. Peseytyy ja linkoutuu ne 1000-0, jos pesukysymyksiin mennään. Tietäähän tämänkin. 8) |
hallu 19.01.2012 17:11:28 (muokattu 19.01.2012 17:15:12) | |
---|
fox: Jos täällä tuota kysyt, niin niissähän on paljon paremmin kaikissa muissa. Kats kun Gibsonilla oikein tarkoituksella valitaan ne kaulapuut sillee, että ne katkee heti, jos ei malta sitä kitaraa vahtia 24/7. Gibsoneista on kaulat poikki 138-prosenttisesti. Huonoimmista katkee sitten rungotkin. Myös niitten maali on sellasta, että jos et niitä huolella varjele, niin aamulla on kasa lakkaa (kuivunutta) siinä lattialla. Mullakin on -72 SG:sta ollu kaula poikki ainakin kymmenen kertaa, kun se on niin heikkoo puuta.. ja sitten se kitara hyppää heti lapa edellä lattiaan, jos ei sitä tosiaan vahdi. Nääs se kaulapainoisuus on IHAN hirvee siinä. Rautaosatkin siitä ruostu jo heti -75 ja mitään ei ollu jäljellä kaheksankytluvulle tullessa. Tietäähän tämän. Peseytyy ja linkoutuu ne 1000-0, jos pesukysymyksiin mennään. Tietäähän tämänkin. 8) Joo olet oikeassa, että tämä alkaa olla niin värittynyt ketju jo ettei varmaan ihan vakavissaan enää pysty näitä asioita pohtimaan. Itsekin olen sen verran monta palopuhetta pitänyt tässä ketjussa, että ehkä tätä Gibsonin kaulakysymystä kannattaa pohtia jossakin muussa ympäristössä. E: siis minusta se Gibsonin lapa ei sinällään ole heikko, mutta lapa kulma on sen verran jyrkkä että selälleen kaatuessa lapa jää kantamaan kitaraa kärjestään. Ei kai kukaan nyt kalliita kitaroitaan muutenkaan ilokseen kaatele. Tokaita ja Epiphonea pohdin vain siksi, että niissä on sama homma sen lavan kanssa (vai onko niissä se lapa loivemmassa kulmassa?). Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
krk 19.01.2012 18:37:21 | |
---|
hallu: ... siis minusta se Gibsonin lapa ei sinällään ole heikko, mutta lapa kulma on sen verran jyrkkä että selälleen kaatuessa lapa jää kantamaan kitaraa kärjestään. Minähän en tiedä asiasta mitään, mutta teknisen koulutuksen saaneena pidän tätä Ruokankaan analyysiä aiheesta ihan uskottavana: http://www.youtube.com/watch?v=6-7xXDV5tSM#t=4m30s Joo joo, tää on vanha juttu ja vanha linkki, mutta niin on koko ketju... :) Eli R:n mukaan G:n laparakenteessa on paljon parannettavaa, ja se parannus vaikuttaa paitsi rakenteen kestävyyteen, myös kitaran sointiin. "This guy makes me sick. He waits until I'm 90..."
- Les Paul Tommy Emmanuelista |
Terry Pantheras 19.01.2012 22:08:19 | |
---|
Hyviä ne pääasiassa ovat. LP Stankku ja SG61 olleet pykälässä. Itse pidän hieman nuhjuisemmista ja sitä myötä karismaattisemmista soittimista. Jos jotakuta esineen inhimillistäminen ärsyttää niin otapa pastilli - muttei mitään etusormiennätyksiä. MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP
Kahta en vaihda: Soldano, Guild & Celestion G12-80 Rola |
0101978 20.01.2012 11:00:59 | |
---|
Mun yli 50-vuotiaan LP Juniorin kaula on katkennut mulla 2 kertaa ja sitä ennen edellisillä omistajilla vähintaan pari kertaa lisää. Kitara on tippunut ja kaatuillut, mutta pysynyt ehjänä. Molemmat kerrat kun lapa on korkannut on tapahtuneet lentokoneen ruumassa flightcasessa. Tuntui jossain vaiheessa että ne on ottanut kitara casesta rikkonut sen ja laittanut takaisin, koska case on edelleen lommoton/ lähes virheetön. Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä! |
mattim 20.01.2012 11:11:00 (muokattu 20.01.2012 11:12:02) | |
---|
0101978: Mun yli 50-vuotiaan LP Juniorin kaula on katkennut mulla 2 kertaa ja sitä ennen edellisillä omistajilla vähintaan pari kertaa lisää. Kitara on tippunut ja kaatuillut, mutta pysynyt ehjänä. Molemmat kerrat kun lapa on korkannut on tapahtuneet lentokoneen ruumassa flightcasessa. Tuntui jossain vaiheessa että ne on ottanut kitara casesta rikkonut sen ja laittanut takaisin, koska case on edelleen lommoton/ lähes virheetön. Voluteton, lapakulmallisen kitaran lavan oma paino riittävän vauhdin kanssa taitaa ollla syynä. Veikkaan, että jos tuollainen lentolaukku laitetaan pituussuunnassa pystyyn ja annetaan kaatua, ovat seuraukset havaitunlaiset. |
Numb 20.01.2012 12:20:38 | |
---|
krk: Eli R:n mukaan G:n laparakenteessa on paljon parannettavaa, ja se parannus vaikuttaa paitsi rakenteen kestävyyteen, myös kitaran sointiin. Jesh. Ja Gibsonhan tarttui toimeen, ja ryhtyi tekemään soittimet vaahterakaulalla ja volutella. Mutta ihmiset eivät haluneet niitä, vaan halusivat mahontinkikaulan ilman volutea. Gibson palasi takaisin siihen, mitä ihmiset halusivat. Lanke trr gll -Kurt Schwitters |
krk 20.01.2012 12:57:34 (muokattu 20.01.2012 12:58:09) | |
---|
Numb: Jesh. Ja Gibsonhan tarttui toimeen, ja ryhtyi tekemään soittimet vaahterakaulalla ja volutella. Mutta ihmiset eivät haluneet niitä, vaan halusivat mahontinkikaulan ilman volutea. Gibson palasi takaisin siihen, mitä ihmiset halusivat. Näin kävi juu - ihmisethän eivät aina välttämättä tiedä, mitä he "oikeasti" haluavat... :) Sen vahvistamisen voi tehdä kökösti tai sitten vähän fiksummin. "This guy makes me sick. He waits until I'm 90..."
- Les Paul Tommy Emmanuelista |
hallu 20.01.2012 13:24:43 | |
---|
krk: Näin kävi juu - ihmisethän eivät aina välttämättä tiedä, mitä he "oikeasti" haluavat... :) Sen vahvistamisen voi tehdä kökösti tai sitten vähän fiksummin. EI se volute minusta mikään kökkö ollut. Itseasiassa ihan fiksun näköinen oloinen ratkaisu jonka itse hyväksyisin ihan täysin olisin jopa tyytyväinen. Olen sitä paitse nähnyt samanlaisia lapa vahvistuksia joissakin Martinin ja oliskohan ollut Washburnin kitaroissa. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
mattim 20.01.2012 13:51:14 | |
---|
hallu: EI se volute minusta mikään kökkö ollut. Itseasiassa ihan fiksun näköinen oloinen ratkaisu jonka itse hyväksyisin ihan täysin olisin jopa tyytyväinen. Olen sitä paitse nähnyt samanlaisia lapa vahvistuksia joissakin Martinin ja oliskohan ollut Washburnin kitaroissa. Minulla on kaksi moderinia volutellista kitaraa, Cort KX-Custom ja Ibanez Prestige RG2570. En ole mitään ongelmaa tuossa havainnut. |
Terry Pantheras 20.01.2012 14:02:31 | |
---|
krk: Näin kävi juu - ihmisethän eivät aina välttämättä tiedä, mitä he "oikeasti" haluavat... :) Sen vahvistamisen voi tehdä kökösti tai sitten vähän fiksummin. Mun itse pienin kätöseni väsäämässä LP:ssä on volute ja siinähän se mielestäni ihan fiksun näköisesti nakottaa. En ole vielä testannut toimivuutta kaatamalla kitaraa. Mietin ja puntaroin vielä muita testimuotoja. :) MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP
jra 20.01.2012 14:11:11 | |
---|
Terry Pantheras: Mun itse pienin kätöseni väsäämässä LP:ssä on volute ja siinähän se mielestäni ihan fiksun näköisesti nakottaa. En ole vielä testannut toimivuutta kaatamalla kitaraa. Mietin ja puntaroin vielä muita testimuotoja. :) Tässä 4:30 eteenpäin yksi tapa testata: http://www.youtube.com/watch?v=9BlQZiR3jKwTosin kokonaisella kitaralla vaatinee lisäjärjestelyjä. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
Terry Pantheras 20.01.2012 14:25:21 | |
---|
jra: Tässä 4:30 eteenpäin yksi tapa testata: http://www.youtube.com/watch?v=9BlQZiR3jKw Tosin kokonaisella kitaralla vaatinee lisäjärjestelyjä. Joo, oon nää kahtonut. Loistopätkiä! Täytyy sanoa, että Ruokankaan ratkaisut on valovuosia Gibsonia edellä ja silti niin perin simppeleitä ja tavallaan itsestään selviäkin ideoita. Ilmeisesti kitaranrakennus on niin pyhien lehmien suojelua, ettei uusia innovaatioita viitsitä juuri ottaa käyttöön ja tässä kohtaa esiin tulee asiakkaiden vaatimukset ja tietämättömät pää-perseessä-mieltymykset. Jos nyt tekisin LP:n uudestaan, niin ei siihen mitään volutea tulisi. MASTEROID ~~ stoner doom metal ~~ BANDCAMP