Aihe: Kitarasoundien palauteketju
1 2 3 4 58 9 10 11 12
chemic
01.02.2010 21:46:17

Kaipaisin vinkkejä lähinnä mikitykseen, mutta miksei myös muihin säätöihin.

http://maihinnousu.net/s/?song_id=6960

Setuppi leadissa on:
Volumetaso mallia kerrostalokämppä
ESP LTD EC-300 EMG-HZ mikeillä (bridge asento, normi vire, Elixirin 10-52 kielet)
TC Nova Drive (vain distortion puoli päällä)
Laney Lionheart-nuppi, särökanava, drive klo 1:50, volume klo 8:30, bass klo 3, middle klo 2, treble klo 2:45, reverb nollissa, presence klo 1
Lionheart 2x12 kaappi Celestion Heritage G12H elementeillä
Shure SM57 parin sentin päässä ritilästä, eikä osoita ihan keskelle kartiota, melko kohtisuorassa elementtiä vastaan

Raitaa on equtettu jonkinverran, jotta kuulostaisi enemmän samalta kuin kitarakaappi suoraan korvalla kuultuna. Ja reverb on lisätty koneella.

Millä mikeillä tuota kannattaisi kokeilla sohia? Kiinnostais kans kokeilla nauhottaa kahella mikillä yhtäaikaa. Toimisko konkka toisena? Jotenkin tuntuu että tuo nauhotus kaipaisi lisää ilmaa. Suoraan korvalla kuunneltuna olen ihmeen tyytyväinen soundiin, sen kun saisi vain kaapattua.

Mielipiteitä?
Suisiideri
01.02.2010 21:51:35
Mikityksistä en tiedä, mutta kyllä se meikän korvaan kuulosti jo aika mehukkaalta!
"War, war never changes"
Juicy
01.02.2010 22:02:58

chemic: Kaipaisin vinkkejä lähinnä mikitykseen, mutta miksei myös muihin säätöihin.

http://maihinnousu.net/s/?song_id=6960

Olihan se jo varsin miellyttävä, ehkä sitä ilmavuutta sais softan puolella jollain stereo-efektillä lisättyä? Miksaa siis mukaan vähän sitä efektiä, ei välttämättä edes kovin paljon tarvi olla leveyttä. Panorointia vois hieman kokeilla, hintsusti jompaankumpaan suuntaan.

Suisiideri: Mikityksistä en tiedä, mutta kyllä se meikän korvaan kuulosti jo aika mehukkaalta!

Olen imarreltu! =)
"Kyllähän sitä voi silti vaikka umpihumalassa onkin, kontata sivistyneesti kuin herrasmies."
chemic
01.02.2010 22:13:42

Juicy: Olihan se jo varsin miellyttävä, ehkä sitä ilmavuutta sais softan puolella jollain stereo-efektillä lisättyä? Miksaa siis mukaan vähän sitä efektiä, ei välttämättä edes kovin paljon tarvi olla leveyttä. Panorointia vois hieman kokeilla, hintsusti jompaankumpaan suuntaan.
Jotain stereo enhanceria voisi tosiaan kokeilla... Tuossa on nyt reverbiä aika reilusti ja siitä oon kääntäny stereo separationia lisää. Ehkä reverbistä olis voinu aukasta vähän yläpäätä enemmän... En tosin tiä tulisko sit liian sekava. Raitaa on myös panoroitu ihan hitusen vasemmalle, anto vaan jotenkin paremman "fiiliksen".
zuppermuhle
26.02.2010 21:38:41 (muokattu 26.02.2010 21:40:07)
Nostetaan tätäkin. Kaivattaisiin jotain vinkkiä tuohon nauhoitetun kitarasoundin hienosäätöön. Tuntuu siltä että mikin asennosta riippumatta tulee semmoinen purkkiefekti tuohon soundiin. Livenä tuo vahvistin kuulostaa omaan korvaan tasapainoisemmalta.

http://www.student.oulu.fi/~heikkhan/export.mp3

Nauhoitusvälineenä Shure Pg57 ja Behringer Mic-100:sta M-Audio Delta 44:aan. Ardourissa on laitettu kanavat reunoille ja plate reverbiä joillain asetuksilla.

Niin ja aika jäätävästi feilaa taimi
"Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana."
Antti1
26.02.2010 21:43:14 (muokattu 26.02.2010 21:49:18)
zuppermuhle: Nostetaan tätäkin..

Liikaa keskiääntä, rupeaa honottamaan, ja vehje aika hiljaisella, mikä ikinä sitten onkaan. Onko se myös jossain lattialla/huoneen nurkassa? Koita sijoitella jonnekin, jossa ei oo kamalasti heijastavia pintoja ympärillä, jottei akustiikka oo ihan niin suuressa asemassa soundia tehdessä. Sen jälkeen nosta reippaasti volaa, jotta elementti rupeaa vähän liikkumaankin. Alapäätä saisi myös lisätä tohon soppaan mun makuun aika hyvinkin.

E: Osan tosta honottavasta soundista siinä 600Hz tienoilla mä väittäisin myös olevan kiinni sun plektratekniikasta. Plektran kulma vaikuttaa just tohon melko paljon, mä taistelin aikanaan saman asian parissa.
When I awoke I thought I'd died. I actually did but not inside.
Antti1
26.02.2010 22:01:43 (muokattu 26.02.2010 22:02:07)
Mä tekisin jotain tämänsuuntaista muokkausta tuohon tekeleeseen jo lähtösoundiin: www.simopp.wippiespace.com//random/muoks.mp3 Ehkä gainia vois myös olla ihan hippasen vähempi, vaikka tuo ihan hyvällä mallilla onkin.

Huuda heps vaan, niin mä poistan tuon tiedoston sit omalta serveriltäni.

E: Ei editointi taas tänään oo näköjään mun heiniäni...
zuppermuhle
26.02.2010 22:05:39 (muokattu 26.02.2010 22:10:40)
Antti1: Liikaa keskiääntä, rupeaa honottamaan, ja vehje aika hiljaisella, mikä ikinä sitten onkaan. Onko se myös jossain lattialla/huoneen nurkassa? Koita sijoitella jonnekin, jossa ei oo kamalasti heijastavia pintoja ympärillä, jottei akustiikka oo ihan niin suuressa asemassa soundia tehdessä. Sen jälkeen nosta reippaasti volaa, jotta elementti rupeaa vähän liikkumaankin. Alapäätä saisi myös lisätä tohon soppaan mun makuun aika hyvinkin.

E: Osan tosta honottavasta soundista siinä 600Hz tienoilla mä väittäisin myös olevan kiinni sun plektratekniikasta. Plektran kulma vaikuttaa just tohon melko paljon, mä taistelin aikanaan saman asian parissa.

Vahvistin(Peavey Windsor Studio) on tuommoisella TV-tasolla noin puolen metrin korkeudella. Matkaa on seinään noin metri takana ja toisella reunalla. Volumea ei oikein tuosta pysty enää nostamaan jos naapurisovun haluaa säilyttää

EDIT: Ahaa sinähän ehdit jo kirjoittaa lisää. Kyllähän tuo muokattu pätkä kuulostaa paremmalta mitä omani. Bassoa ehkä on hieman liikaa ja se rupeaa kumisemaan. Gainin määrästä olen samaa mieltä, rupesin vaan soittamaan hard rockia Slayer säädöillä.

Pitää huomenaamuna nauhoitella lisää.
"Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana."
Antti1
26.02.2010 22:09:50
zuppermuhle: Vahvistin(Peavey Windsor Studio) on tuommoisella TV-tasolla noin puolen metrin korkeudella.

Ahaa, no itseasiassa mä nostin tuossa omassa pikavirityksessäni juurikin niitä taajuuksia, joita lattialle laittaminen yleensä korostaa. Kannattaa siis kokeilla sitäkin vaihtoehtoa pelkän eq:n vääntämisen sijaan. Toki siinä sit tulee heijastuksia enempi mukaan, mutta se ei ihan äärettömästi lähimikityksessä haittaa ja matolla niitä saa lattiasta kuriin hienosti.

Volumea ei oikein tuosta pysty enää nostamaan jos naapurisovun haluaa säilyttää

Ikävä tosiasia on, että kaiuttimet rupeaa soundaamaan paremmalta siinä vaiheessa, kun elementti oikeasti jo liikkuu kunnolla. Sitä ei oo mahdollista saada aikaan hiljaisella volalla, joten täytyy koittaa kompensoida asiaa jotenkin. Jos ei muuta, niin ruuvaat eq:lla jälkikäteen parhaan taitosi mukaan.
ooidort
20.04.2010 22:21:52 (muokattu 20.04.2010 22:22:39)
Pitkästä aikaa rupesin mikittelemään ihan oikeeta vahvaria, ja lyhkäsen säätämisen jälkeen löyty semmonen tiukka ja suht ärhäkkä soundi. Mikkinä SM57, kartion reunasta loivalla kulmalla keskustaan päin. Pitäisi vielä vähän EQ'lla raiskata ja yrittää mixiin sovitella. Tässä kuitenkin raakana:

http://www.esnips.com/doc/2d9123e4- … 62-40da-976f-de1c824dd8d5/mikitetty

Vahvistin on joku random 50wat trankkuhirviö Watson, josta ei googlettamalla paljoa juttua löydy. Kuitenkin oon tykästyny sen särökanavan tiukkuuteen, enkä oo siks viittiny poies myydä kun reenivahvarina PA:n kautta saa suht munakasta soundia pihalle.
Vapour
23.04.2010 09:00:05
chemic: Jotain stereo enhanceria voisi tosiaan kokeilla... Tuossa on nyt reverbiä aika reilusti ja siitä oon kääntäny stereo separationia lisää. Ehkä reverbistä olis voinu aukasta vähän yläpäätä enemmän... En tosin tiä tulisko sit liian sekava. Raitaa on myös panoroitu ihan hitusen vasemmalle, anto vaan jotenkin paremman "fiiliksen".

Jos mikeissä löytyy, niin voit kokeilla konkkaparia tuon 57:n pariksi. Laita ne konkat aluksi ihan keskelle kartiota. Käännä sitten konkat osoittamaan kohtisuoraan elementin "kartion seinää" kohti, toinen vasempaan ja toinen oikeaan. Jos soundissa on liikaa yläpäitä, siirrrä mikkejä poispäin keskustasta pitäen kohdistuksen kohtisuorassa "kartion seinään". Tässä mikityksessä pääosa soundista tulee 57:sta, eli se purenta ja tiukkuus, ja konkat tuo leveyttä ja täyteläistää alapäätä.

Lienee mainittava, että konkkien tulee tietty olla herttoja tai superherttoja ja mielellään isokalvoisia. Tai siis isokalvoisilla olen itse tuota kokeillut. Soundin pitäisi olla parempi, kuin keinotekoisella prosessoinnilla.
If the real jesus christ were to stand up today, He'd be gunned down cold by the c.i.a. -TheThe.
zuppermuhle
23.04.2010 11:45:40
ooidort:
Vahvistin on joku random 50wat trankkuhirviö Watson, josta ei googlettamalla paljoa juttua löydy. Kuitenkin oon tykästyny sen särökanavan tiukkuuteen, enkä oo siks viittiny poies myydä kun reenivahvarina PA:n kautta saa suht munakasta soundia pihalle.

Hah. Kuuntelin lukematta tekstiä ja ajattelin että onpas taas tyypillinen Engl/mikälie perus tiukka hevijyystö.

Ihan pätevältä tuo minun korvaan kuullostaa. Ehkä vähän liian honottava.
ooidort
15.05.2010 21:52:33
www.mikseri.net/osqvalitut
Ziggy Bubba
15.05.2010 22:08:15 (muokattu 15.05.2010 22:09:19)

ooidort: http://www.esnips.com/doc/cef2e64d- … 0e7-4042-b3ec-445d74319492/bruutalz

Onkohan nuo liian sihisevät?

Aika scoopattua soundia omaan makuun, keskialuetta vois musta olla enemmän. Mutta moderniksi hevijuntaksi suht toimivaa...

E: Keskialueen vähyys yleensä tuppaa korostamaan kihinöitä ja sihinöitä - se on vielä se kitaralle ominaisin taajuusalue. Sitä kannattaa jonkun verran olla messissä :)
Tuoretta sludgea/post-metallia: Burweed
ooidort
15.05.2010 22:09:44 (muokattu 15.05.2010 22:13:00)
sikki-six: Aika scoopattua soundia omaan makuun, keskialuetta vois musta olla enemmän. Mutta moderniksi hevijuntaksi suht toimivaa...

Niinno, middlet on kyllä ihan tapissa. Voishan niitä vielä vähän boostata tietty, korvat vaan sen verran väsähteneet tässä vaiheessa ettei erota.

Edit-
Jooooooooo, trebleki näköjää iha tapissa, ihmekkös jos sihisee. ;D
Ziggy Bubba
15.05.2010 22:22:38

ooidort: Siis kyllähän tuo varsin hyvää junttaa on, ei siinä mitään. Biisi on muuten pirun lujalla, ettei menis pikkusen jo digisärölle? :)
Tuoretta sludgea/post-metallia: Burweed
ooidort
15.05.2010 22:26:21 (muokattu 15.05.2010 22:26:35)
sikki-six: ooidort: Siis kyllähän tuo varsin hyvää junttaa on, ei siinä mitään. Biisi on muuten pirun lujalla, ettei menis pikkusen jo digisärölle? :)

Kyllähän siellä varmasti sitä pientä digisäröö on, mää tykkään pienetki pätkät heittää pikapikamasterin läpi että kuulostas vähän "kaupallisemmalta" volan kannalta. Mihinkään muuhun en tosin koske, jos masterissa pitää equtella yms niin on jotain vikaa miksauksessa.
Spiral
17.05.2010 16:15:11

Raist
18.05.2010 00:14:03
ooidort: Kyllähän siellä varmasti sitä pientä digisäröö on, mää tykkään pienetki pätkät heittää pikapikamasterin läpi että kuulostas vähän "kaupallisemmalta" volan kannalta. Mihinkään muuhun en tosin koske, jos masterissa pitää equtella yms niin on jotain vikaa miksauksessa.

Millä otit saundit irti? Aika asiallisen kuulosta jytkettä.
ooidort
18.05.2010 07:01:24
Raist: Millä otit saundit irti? Aika asiallisen kuulosta jytkettä.
Kitarat on semmosella VST-plugarilla kun TSE X30 ja rummut hoitaa Addictive Drums.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)