Aihe: Kunnon delay?
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Väsynyt Atlas
22.01.2008 18:21:40
Tuota Nova Delayn preset-vaihto-ominaisuutta ois saatu mainostaa enemmänkin, TC-Electronicsin ja kauppojen sivuja pikaisesti selailemalla ei löytynyt tuosta tietoja.
Pitääpä harkita uudestaan laitteen ostoa...

Käytätkö Jucciz muita delay-pedaaleita tuon kanssa?
Jucciz
22.01.2008 19:30:06
Tuota Nova Delayn preset-vaihto-ominaisuutta ois saatu mainostaa enemmänkin, TC-Electronicsin ja kauppojen sivuja pikaisesti selailemalla ei löytynyt tuosta tietoja.
Pitääpä harkita uudestaan laitteen ostoa...

Mjaa-a, enpäs ole kiinnittänyt huomiota. Mutta tosiaan, nuo presetit ovat kyllä keikkakäyttöä ajatellen todella hyvä idea: perussoittoon käy hyvin tuo dynamic delay -osasto, sooloiluun vähän tavallisempi "tungettelevampi" delay, rautalankaosastoon taas lyhyt slapback-tyyppinen delay röyhkeän suurella feedbackillä ... mahdollisuudet ovat rajattomat! Ja on loistavaa, kun voi tehdä säädöt jo kotona eikä tarvitse keikalla enää ruuvailla pedaalin potikoita mihinkään suuntaan.

Käytätkö Jucciz muita delay-pedaaleita tuon kanssa?

En. Olen tuumannut, että yksi hyvä delay riittää ja se on tainnut nyt löytyä.
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
Bluesmies
22.01.2008 19:34:35
Onkos jotain "sääntöä", että jos katsotaan vahvistimesta kitaraan, niin tulisiko delayn olla ennen vai jälkeen säröpötikän?
Jucciz
22.01.2008 19:39:38 (muokattu 22.01.2008 19:40:19)
Onkos jotain "sääntöä", että jos katsotaan vahvistimesta kitaraan, niin tulisiko delayn olla ennen vai jälkeen säröpötikän?

Totta kai soundi ratkaisee ja oikeita tai vääriä kytkentöjä ei ole, mutta hyvin harvassa on tilanteet, joissa delay kuulostaisi jotenkin järkevältä ennen hirmuista särömäärää, sillä särö on pahimmillaan valtava kompressori, joka ääritilanteessa nostaa delay-hännät yhtä voimakkaiksi kuin alkuperäisen äänen, jolloin delayn koko idea vähän niinkuin hämärtyy. Tietty, jos tämä on tarkoituskin, anna mennä vaan - ja snadisti (tai vaikka vähän isommallakin) säröllä olevan vahvistimen eteen tökkään delayn itsekin milloin vain - kunhan tiedän, mitä olen tekemässä.

Luota korviisi!
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
Numb
23.01.2008 10:11:39 (muokattu 23.01.2008 10:11:56)

Niin ne monet sanovat, että delayn ja pääteasteen välissä pitäisi olla mahdollisimman vähän tavaraa. Eli tämän mukaan kitara - kaikki muu -delay -input. Tai jos on efektilenkki, niin kitara - mahdolliset härpäkkeet - input - effect send - härpäkkeet -delay - effect return.

Jos särötin on ketjussa kitara - särö - delay, niin ne delayt säilyvät samankuuloisina kuin originaal. Jos taas mennään kitara - delay - särö, niin jokaisessa toistossa on edellistä vähemmän säröä, kun input -signaali vaimenee.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Swan
23.01.2008 17:12:35
Vaikuttaa oikeastaan hyvältä tuo ND-1:n käyttöliittymä. Periaatteessa samat meikälle tarpeelliset himphamput kuin DL4:ssäkin, mutta stydimmässä paketissa. Voisin oikeastaan pistää lähiaikoina tulemaan.
Once Lady Yuna fixes her hair, we leave.
Disney-huone avattu!
>-)))> #26
S.M.A.K.
Andy J.
25.01.2008 16:24:52
Delay käynnistyy (ainakin mulla) manual-tilassa, joten se pitää vaihtaa preset-tilaan kun pedaali käynnistetään, jos haluaa nimenomaan käyttää presetejä. Tilaa vaihdetaan painamalla manual-nappia reilun sekunnin ajan.

TAI painamalla ihan normaalisti "preset"-nappia, TAI pitämällä on-off jalkakytkintä hetken pohjassa ja vapauttamalla sen.

Jos haluat käyttää esim. vain kolmea ekaa presetiä, "kelailun" voi rajoittaa vain välille P1-P3. Ohje tähän löytyy manuaalista - kuten myös presetien tallentamiseen.

Juu, manuaalissahan nimenomaan sanotaan, että presetit voi rajoittaa välille P1-P3, MUTTA todellisuudessa ne voi rajoittaa kuinka moneen tahansa yhden ja yhdeksän välillä! Tätä ei lue manuaalissa, jota lukiessa todella saa sellaisen kuvan, että vaihtoehdot ovat kolme tai yhdeksän.

Itsekin olen, kuten olen aiemminkin todennnut, TODELLA tyytyväinen Nova Delayhin, kaipaan ainoastaan analogidelayn avaruusalushäröääniä...
Swan
25.01.2008 16:30:32
Itsekin olen, kuten olen aiemminkin todennnut, TODELLA tyytyväinen Nova Delayhin, kaipaan ainoastaan analogidelayn avaruusalushäröääniä...

Ai, eikö Nova Delayta saa itseoskilloimaan? Siinä on kyllä yksi puute kieltämättä, vaikken itse sillä mitään teekään.
Disney-huone avattu!
>-)))> #26
S.M.A.K.
Tee
25.01.2008 17:55:50
Noniin muutaman päivän nova delaylla nyt leikkineenä, uskaltaisinkohan jo sanoa, mutta tais delayn etsiminen loppuu. tästä kyllä löytyy kaikki soundit mitä mä tarvin, ja tosiaan, yllättävän kätevä käyttää. Ja juu tuo 3 presettiä limitti ei pidä paikkansa, itselle riittää 4 ja manuaali :-)
Pulu ja patsas.
Corto
25.01.2008 20:45:34
Noniin muutaman päivän nova delaylla nyt leikkineenä, uskaltaisinkohan jo sanoa, mutta tais delayn etsiminen loppuu. tästä kyllä löytyy kaikki soundit mitä mä tarvin, ja tosiaan, yllättävän kätevä käyttää. Ja juu tuo 3 presettiä limitti ei pidä paikkansa, itselle riittää 4 ja manuaali :-)

Älkääs nyt kiusatko köyhää muusikonplanttua... just sain hankittua viimeisillä jämärovoillani Ibanez DE-7:n, mutta GASitus TC Nova Delayn tai Line6 DL4:n perään on edelleen kova... nyt kun pitäis saada keikkakäyttöön hyväsoundinen delay useammalla presetillä! :(
"Float away, little butterfly. Just flutter away. I got a gig in Vegas." -Buddy
Jungleman
25.01.2008 23:13:50
Ai, eikö Nova Delayta saa itseoskilloimaan? Siinä on kyllä yksi puute kieltämättä, vaikken itse sillä mitään teekään.

Näinkö tosiaan on? Varmistakaapa tämä, Novaistit! Minulta taitaa tuo jäädä hankkimatta, delay ilman äärihäiriintyneitä spaceship-soundeja on kuin... öö... omeletti vailla munaa?

Bossin Space Echo taitaakin sitten olla seuraavana hankintalistalla majaileva kaikuröpötin, kun SIB! Mr. Echon päivitetyn version saatavuus on aina vain kehnonlainen.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Swan
25.01.2008 23:30:18
Älkääs nyt kiusatko köyhää muusikonplanttua... just sain hankittua viimeisillä jämärovoillani Ibanez DE-7:n, mutta GASitus TC Nova Delayn tai Line6 DL4:n perään on edelleen kova... nyt kun pitäis saada keikkakäyttöön hyväsoundinen delay useammalla presetillä! :(

Multahan vapautuu DL4 tuossa parin viikon sisään, kun oma Nova Delay saapuu Thomannilta.

Joo, luitte oikein: tilasin tuon pois, vaikka mulla oli periaatteessa samanlainen vehje jo ennestään. Nyt aletaan lähestyä meikäläisen GAS-oireyhtymän kliimaksia.
Disney-huone avattu!
>-)))> #26
S.M.A.K.
Andy J.
26.01.2008 00:02:47
Näinkö tosiaan on? Varmistakaapa tämä, Novaistit!

Saa sen toki itseoskilloimaan, kovastikin, mutta se, mitä jään kaipaamaan on delayn pitchin muuttuminen delay-aikaa muuttaessa. Oskilloinnit ilman sitä jäävät mielestäni jotenkin tylsiksi...
Jungleman
26.01.2008 00:21:22
Saa sen toki itseoskilloimaan, kovastikin, mutta se, mitä jään kaipaamaan on delayn pitchin muuttuminen delay-aikaa muuttaessa. Oskilloinnit ilman sitä jäävät mielestäni jotenkin tylsiksi...

Ai prkl. Ei tule Novaa tähän talouteen. Uskomaton suunnittelumoka kerrassaan. Eipä kuvittelisi olevan hirvittävän hankalaa toteuttaa tuo ominaisuus, monista halvemmistakin digipeleistä kuitenkin irtoaa oivalliset take-offit.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
tuluppa
26.01.2008 02:17:20 (muokattu 26.01.2008 02:22:34)

Hmm. Tuo viitisen vuotta jaloissani pyörinyt DL4 näyttäisi edelleen pitävän erinomaisesti pintansa verrattuna uunituoreisiinkin kilpailijoihin. Omia villejä oskillointiperversioitani mahdollistava kaasupedaaliliitäntä ja loopperi o niitä ominaisuuksia, joita ei edelleenkään liian usein saman pömpelin sisuksissa näy. Mutta kukin tyylillään.
zepeteus
26.01.2008 13:17:14
DL4:n maskissa olevat preset-kytkimet ovat se ominaisuus jonka itse haluaisin DD-20:een...eikä tätä näytä olevan Novassakaan. Sinällään ei ihme, 5-9 preset kytkintä veisi jo tilaa.

Mutta juuri tuo aina yhteen suuntaan rullaaminen kaikkien presettien läpi aiheuttaa välillä tuskailua, vaikka onnistuukin "äänettömästi", eli uutta valkataan vanha (tai ei mikään) päällä.

Mietin jo taannoin, löytyisikö DSP:n kyljestä vapaata reset-pinniä alaspäin valintaan, mutta ei ole tullut tutkailtua enempää, onhan noita käryteltäviä jo muutenkin.
Bluesmies
29.01.2008 09:58:48
Nova saapuu asuntooni heti, kun sitä tulee paikalliseen musaliikkeeseen.
M Hossa
29.01.2008 21:05:49 (muokattu 29.01.2008 21:08:53)
Növädölei...LÖL...
esprit de corps
29.01.2008 21:12:10
Növädölei...LÖL...

Jucciz kirjoitti edellisellä sivulla: "Delay käynnistyy (ainakin mulla) manual-tilassa, joten se pitää vaihtaa preset-tilaan kun pedaali käynnistetään, jos haluaa nimenomaan käyttää presetejä. Tilaa vaihdetaan painamalla manual-nappia reilun sekunnin ajan."

Vaikka uskonkin, että kyseessä on ihan ammattimiesten työkalu, niin ei voi mitään, hymy irtoaa. ; )
Vähän niinku muumi.
Jucciz
29.01.2008 21:56:35 (muokattu 29.01.2008 21:58:33)
Jucciz kirjoitti edellisellä sivulla: "Delay käynnistyy (ainakin mulla) manual-tilassa, joten se pitää vaihtaa preset-tilaan kun pedaali käynnistetään, jos haluaa nimenomaan käyttää presetejä. Tilaa vaihdetaan painamalla manual-nappia reilun sekunnin ajan."

Vaikka uskonkin, että kyseessä on ihan ammattimiesten työkalu, niin ei voi mitään, hymy irtoaa. ; )

Ja mikäs yhden napin painamisesta tekee jotenkin aivan suunnattoman hauskaa?

Täällä kyllä ihmiset repii huumoria sitten aivan kummallisista asioista. Ja edelleen tiedoksi muutamille kovapäisimmille tai tahallaan asiat väärin ymmärtäville urpoille: efektit voi olla mun puolesta tehty analogi- tai digitaalitekniikalla, mutta itse perussoundissa en laskisi digitaalirojun varaan tähänastisen kuulemani perusteella.

Nova Delayn itseoskilloinnista sen verran, että feedbackin maksimimäärä on 120% eli kyllä tuon pedaalin saa huutamaan yksinäänkin minkä tahansa "herätesignaalin" jälkeen.
Itse olen ollut todella tyytyväinen Metal Zoneen vaikkei vertailukohtia muihin säröpedaaleihin hirveästi ole. -Salamimaker
tuo särö vaan aivan ihana tässä spiderissä ja fenderin (Twin Reverb) oma särö aivan kaameaa kuultavaa -Louhimo
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)