Aihe: Mikä tekee Fenderistä ja Gibsonista niin suositun?
1 2 3 4 58 9 10 11 1218 19 20 21 22
McNulty
10.12.2005 00:51:40
Jees poks...

Fender ja Gibson ovat samasta syystä suosittuja kuin esim. pokasaha ja vasara. Onhan sitä pyörösahoja ja naulapyssyjä, mutta eivät ne välttämättä toimi nikkarin käsissä niin kuin hän haluaa. Esim. mökillä missä ei ole sähköjä (esim. kompuralle tai vaikka sille pyörösahalle), niin siellä joutuu nakutteleen nauloja ihan manuaalisesti primitiivisellä ja vanhanliiton vasaralla, joka hoitaa homman paremmin kuin hyvin kotiin.

Miksi kukaan soutaa veneellä kun joku karpaasi on kehittänyt moottoriveneet? Miksi Fender ja Gibson ovat niin suosittuja (vaikka tarjolla olisi modernimpaa tekelettä ja innovatiivisempaa ratkaisua)?

Kai ne kitarat ovat yksinkertaisuudessaan loistavia, toimivia, ilman turhia liikkuvia osia ja muuta kulutustavaraa. Ne jaksaa päivästä toiseen noudattaa komentajansa käskyjä oltiin sitten kotona, reeniksellä tai keikalla.

Vasara toimii aina, oli sähköä tai ei... satoi tai paistoi!

Gibsonin ja Fenderin tuotteet ovat raskaita lekoja pienten koristekivivasaroiden seassa :)
Eye Of Horus - Official muusikoiden.net firestarter & instigator. Panzergeneral bonecrusher!
Ossi
10.12.2005 00:55:46 (muokattu 10.12.2005 00:59:12)

Siksi myös American Reissue kuulostaa yhtä vähän vintage-stratolta kuin mikä tahansa muu samoilla spekseillä tehty hyvä strato.

Äkkisältään vois kuvitella että pajalla, joka on aikanaan sorvannut ne originaalit saattais olla know-howta vääntää ne re-issuetkin suht samoihin kuoseihin.

Kukaties tuolla häärii ehkä vielä tänäänkin ihmisiä jotka ovat olleet rakentamassa niitä alkuperäisiäkin soittopelejä. Tuli mieleen omien kokemusten perusteella.
We grow up so slowly and grow old so fast -R.Robertson
vrajala
10.12.2005 02:02:06 (muokattu 10.12.2005 02:03:36)
Äkkisältään vois kuvitella että pajalla, joka on aikanaan sorvannut ne originaalit saattais olla know-howta vääntää ne re-issuetkin suht samoihin kuoseihin.

Niinpä, äkkiseltään. Mutta tosiasia on, että sähkökitara on toteutukseltaan älyttömän yksinkertainen vekotin. Alkuperäisellä tekijällä on nähdäkseni selkeä etu ainoastaan mikkien valmistuksen sekä pintakäsittelyn kannalta. Fenderin tapauksessa pintakäsittelyt eivät ole mitenkään salaista tietoa, eikä itseasiassa mikkipuolikaan. Vaan koska tuon ajan valmistusmenetelmät olivat hiukan karkeampia kuin nykyiset, on valmistusprosessin tarkka tuntemus avuksi mikäli tuon alkuperäisen mikin soundi halutaan kopioida.

Puutavara taas oli samaa kaikille, enkä usko Fenderin (toimintamalleistaan johtuen) mitenkään valikoineen puutavaraa sen tarkemmin. On toki olemassa mahdollisuus, että juuri esim. 58-vuoden kitaroissa kaytettiin jonkun tietyn avohakkuualueen puuvarantoja. Tieto tästä voisi olla etuna, mikäli vastaavaa tavaraa löytyisi.

Metallipuolella tuskin oli mitään erikoista, samoin kuin sähköpuolellakaan (mikkejä lukuunottamatta). Muodot on helppo kopioida, eikä esim. kaulataskun juuri oikeanlaisen väljyyden toisintaminenkaan ole hankalaa.

Vaan se mitä kukaan ei pysty (ainakaan vielä) jäljittelemään, on kitaran ikääntymisen soundiin aiheuttamat muutokset. Tähän ei pysty myöskään Fender. Tässä mielessä reissue-touhu on hieman hölmöä, kun sitä kaikkein tärkeintä ominaisuutta ei kuitenkaan pystytä mätsäämään. Toki pelkkien speksienkin saaminen kohdalleen auttaa vaan ei loppuun asti.

Mutta jos haluaa itselleen neljänkymmenenkahdeksan vuoden päästä sellaisen kitaran miltä alkuperäinen '57 tele kuulostaa nyt, niin nyt on aika uusintapainoksen hankinnalle.

Hyvää yötä.
Mää sano.
-septimisti-
10.12.2005 05:30:09 (muokattu 10.12.2005 05:36:15)
No onpas ollut aika mättöä tämä keskustelu pari edellistä sivua. Mä olen kyllä tavallaan luciferin leirissä monessakin asiassa. Yhtäkään järkiperäistä syytä en keksi, miksi uusisa fenkkuja tai giboja ei saa kaupasta kompensoidulla satulalla ja lukkovirittimillä.

Oletko sä fox ihan oikeasti sitä mieltä, että tämmöiset pikkuiset muutokset ovat esimerkiksi LP:ssä haitaksi, olettaen että ne on toteutettu asianmukaisesti.

Miksi kukaan soutaa veneellä kun joku karpaasi on kehittänyt moottoriveneet? Miksi Fender ja Gibson ovat niin suosittuja (vaikka tarjolla olisi modernimpaa tekelettä ja innovatiivisempaa ratkaisua)?

Kai ne kitarat ovat yksinkertaisuudessaan loistavia, toimivia, ilman turhia liikkuvia osia ja muuta kulutustavaraa. Ne jaksaa päivästä toiseen noudattaa komentajansa käskyjä oltiin sitten kotona, reeniksellä tai keikalla.

Olisiko sittenkin kyse ns. brändistä? Gibson ja Fender ovat jo itsessään käsitteitä - Stratocasterista, Telecasterista, Les Paulista ja SG:stä puhumattakaan. En todellakaan väitä, etteikö nämä mainitut kitarat olisi hyviä kitaroita. Kuitenkin väite siitä, että nykyinen suosio ja tunnettavuus on näinkin korkealla tasolla sen takia, että Fender ja Gibson tekevät tänä päivänä mahtavia ja ylivoimaisia kitaroita on aika paksua.

Tämä noin vastauksena myös alkuperäiseenkin kysymykseen. Samalla lailla Coca-Colaa myydään ihan vitusti enemmän kuin yhtäkään kopiota, maistui tämä kopio sitten paremmalta tai aivan samalta kuin alkuperäinen litku. Tosin on sitä C&C:täkin vuosien saatossa twiikkailtu pariinkin otteeseen.

Brändiä on helppo pitää yllä, kun on vanhastaan hyvä nimi, legendaarinen tuote sekä laajempi jälleenmyyjäverkosto kuin kilpailijoilla. Ei sillä, että tässä olisi jotain vikaa.

Se mikä saa sylettämään ja kutsumaan F:ää ja G:eetä dinosauruksiksi on kuitenkin kai juuri siinä, että sillä hyvällä brändillä myydään ja myydään. Myydään sitä vanhaa tuotetta vanhoilla spekseillä, vaikka objektiivisesti ajatellen se ei enää edustaisi parasta mahdollista kitaraa. Miksi sitten näin tehdään? En usko että kyse on samanlaisesta vanhoillisuudesta kuin soittajien keskuudessa, vaan tämä on paljon pahempaa - laskelmoitua vanhoillisuutta.

Kai se nyt helvetti kertoo jostain pysähtyneisyydestä, kun re-issueita ja kohta varmaan re-issueiden re-issueita tökätään markkinoille jatkuvana virtana. On 50's stratoa, 64'les paulia, 70's telecasteria. Millainen on 2000 luvun stratocaster. Pitäisikö vintage-miehiä alkaa kutsumaan nostalgia-miehiksi?

Mitä siitä tulisi, jos fenkku alkaisi yht'äkkiä tuppaamaan markkinoille humbucker keppejä tai Gibson yksikelaisia. Tämä menee tavallaan samaan kategoriaan kompensoitujen satuloiden kanssa - ollaanko fenderillä oikeasti sitä mieltä että paras ratkaisu on aina yksikelainen. Gibsonilla ollaan ihan eri mieltä. Jomman kummanhan pitäisi olla väärässä? Vai onko kyse siitä, että siitä omasta brändistä pidetään kynsinhampain kiinni. Uskallan väittää, että pelkästään lukkovirittimien ja kompensoitujen satuloiden, saati sitten myös muiden vastaavien innovaatioiden tyrkkääminen stratocastereihin ainakin periaatteessa saattaa vaarantaa koko brändin. Tämän minä näen dinosaurus-tautina.

Jep. Jos kommentoitte, niin älkää kiitos tarttuko ihan pienimpiin yksityiskohtiin.
Bee-äf
10.12.2005 05:43:07
Ovatko tällaiset vintage-vender-mystiikkaa ylläpitävät kommentit kommentoimisen arvoisia? Eivät ole. Vintage-vender saundia ei saa kuin vintage-venderistä, mutta parempi saundi on mahdollista saada monesta muusta kitarasta. Minä en oikein ymmärrä tällaista, että standardiksi otetaan paska ja jos muut eivät ole paskoja, ne ovat huonompia kuin paska. Ylittää minun ymmärryskykyni siis.

Mä en kuulu porukkaan, jonka mielestä Gibson ja Fender ovat parhaita sähkiksiä. Minun mielestä Gibson ja Fender ovat ainoita sähkiksiä. Kannattaa lukea Kevin O'Connorin kirjoja, vaikka ne käsittelevätkin vahvistimien rakentelua. Niissä puhutaan "ikonisesta soundista" kun viitataan klassisiin Marshalleihin ja Fendereihin. Nämä olivat aikanaan kaikkea muuta kuin parhaita mahdollisia putkivahvistimia, mutta koska ne liittyivät tiukasti tiettyjen musiikkityylien kehitykseen, niistä tuli palvottuja vehkeitä niiden epätäydellisyyksistä huolimatta.

Mun mielestä kitaroissa on sama juttu, karaktääri syntyy epätäydellisyydestä. Olin yks päivä kokeilemassa liikkeessä taas kitaroita ja soittelin jotain uutta Yamahaa, joka oli ergonomialtaan ja suunnittelultaan aivan v-un paljon parempi kuin monta kertaa enemmän maksavat Fenderit, mutta kyllästyin 5 minuutin jälkeen ja siirryin fiilistelemään perinteisillä peleillä. Yamaha ei vaan tuottanut mitään tuntemuksia, kun taas Fenderistä löytyi säätelemällä miljoona soundia jotka olivat "sillä ja sillä levyllä".

En ole kuitankaan puritaani, hyväksyn kaikki muutokset, kunhan mihinkään, mikä koskettaa kieliä ei kosketa ja mikkien tyyppi ja sijainti pysyy samana.;)
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Feggy
10.12.2005 07:49:04

Mitä siitä tulisi, jos fenkku alkaisi yht'äkkiä tuppaamaan markkinoille humbucker keppejä tai Gibson yksikelaisia. Tämä menee tavallaan samaan kategoriaan kompensoitujen satuloiden kanssa - ollaanko fenderillä oikeasti sitä mieltä että paras ratkaisu on aina yksikelainen.

Yksikelainen soundi on Fenderin tavaramerkki ja siksi Fenderin kitarat ovat suosittuja. Miksi Fender ei panostaisi siihen. Ja onhan Fenderillä ollut humpuukimikkisiä kitaroita -70-luvun alusta lähtien. Tässä esim. uusi sarja P90-mikeillä:

http://www.guitar24.de/de/kat.php?k=851
Lockman (Hki) hakee basistia. Bo Diddley/Garage/Television/Clash. 30 biisiä ja kämppä Kaapelilla. Sulla perustaidot, bändikokemusta ja kamat. Soita Taito 050-545 4165 tai Heikki 050 431 4963
hollstro
10.12.2005 09:46:40

Huonontaako absoluuttinen vire saundia? Sitä vain, että olisiko Les Paulin saundi huonompi, jos siinä olisi kompensoitu satula?

Kitarassa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ja mun pointti olkin, etten osaa tätä absoluutista virettä kaivata. Kuuntele huviksesi AC/DC:n kitaroiden virettä (60-luvun rimpuloita Gibsonilta ja Gretschiltä). Onko moitittavaa?

Vintage-vender saundia ei saa kuin vintage-venderistä, mutta parempi saundi on mahdollista saada monesta muusta kitarasta. Minä en oikein ymmärrä tällaista, että standardiksi otetaan paska ja jos muut eivät ole paskoja, ne ovat huonompia kuin paska. Ylittää minun ymmärryskykyni siis.

Tätä logiikkaa en nimenomaan ymmärrä. Olen hankkinut aikojen saatossa monia "mullistavia" kitara- ja bassouutuuksia joiden on sanottu olevan joka suhteessa edistyksellisempiä kuin näiden ikoneiden joista tässä keskustellaan. Vain 2 on jäänyt taloon, ja molemmat Leo Federin käsialaa. Warwickit (bassot) ja PRSsät yms. ovat saaneet monoa kun niistä on puuttunut se saundi ja fiilis jota haluan ja joita soittajakaverit ovat halunneet kuulla. Esim. kun itse olin Warwick-huumassa (1990) ja vedin innolla sillä rokkia niin rumpali kysyi miksen soita Fenderin Jazzilla kun siinä on parempi saundi ja se tukee hänen soittoaan paremmin. Se herätti. Kiistämättä ne kiertoradalle laitetut ovat olleet hienosti hyvistä puista huolella rakennettuja helpposoittoisia laatuinstrumentteja ja hinnakkaitakin. Epäilemättä niistä on joku löytänyt oman saundinsa ja sen lopullisen kaverinsa soittohommiin. Minä en.
-septimisti-
10.12.2005 10:14:36 (muokattu 10.12.2005 10:16:09)
Kitarassa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ja mun pointti olkin, etten osaa tätä absoluutista virettä kaivata. Kuuntele huviksesi AC/DC:n kitaroiden virettä (60-luvun rimpuloita Gibsonilta ja Gretschiltä). Onko moitittavaa?

Mulla itsellä on ollut hyvinkin usein moitittavaa kitaroiden vireisyyden kanssa. Todettakoon kuitenkin, että eipä varsinaisesti levyiltä mahdolliset epävireisyydet satu meikäläisen korvaan. Oman soiton epävireisyyteen sen sijaan kiinnitän paljonkin huomiota ja sen huomaan - ja kyllä ärsyttää kun ei keppiä tunnu saavan mitenkään vireeseen.

- Miksi fendereissä ei ole kompensoitua satulaa, se olisi todella tarpeen minulle.
- Hahaa, ei minun mielestäni. Mua ei ole pienet vireongelmat koskaan haitanneet.

- Miksi ihmeessä fendereihin pitäisi laittaa kompensoidut satulat. Ei minua vaan häiritse pienet vireongelmat.
- No minua häiritsee suurestikin.

Tässä ollaan nyt aikamoisessa pattitilanteessa. Mitenkähän suut laitettaisiin sitten, jos fender laittaisi joka toiseen tehtaalta tulevaan kitaraan kompensoidun satulan sekä lukkovirittimet?

Jotenkin tuntuu nimittäin, ettei tämäkään ei kaikille puristeille sopisi. Tosin epäilen suuresti ettei kukaan tässä sitä kehtaa myöntää?
hollstro
10.12.2005 10:30:32

Tässä ollaan nyt aikamoisessa pattitilanteessa. Mitenkähän suut laitettaisiin sitten, jos fender laittaisi joka toiseen tehtaalta tulevaan kitaraan kompensoidun satulan sekä lukkovirittimet?

Jotenkin tuntuu nimittäin, ettei tämäkään ei kaikille puristeille sopisi. Tosin epäilen suuresti ettei kukaan tässä sitä kehtaa myöntää?

Mikä lukkoviritinmania täällä nyt on meneillään? Hyvät virittimet pitävät vireen kun vaan osaa setupit ja kielten oikeaoppisen pujotuksen viritintappiin. Mulla on yhdessä kitarassa (Fender muuten) lukkovirittimet enkä koe sitä minkäänlaisena parannuksena, päin vastoin.

Suurin saundisyöppö on Floyd Rose-talla. Pahin saundiraiskaus vintagefenderille on asentaa floikka, lukkosatula ja lukkovirittimet. Olen kokeillut ko. värkkejä. Ai niin, lukkosatulaa ei saa kompensoituna. Sekö linee syy saundin huononemiseen...
-septimisti-
10.12.2005 10:45:22 (muokattu 10.12.2005 10:45:37)
No tämähän meni just sellaseksi pilkunviilaukseksi.

Mikä lukkoviritinmania täällä nyt on meneillään?

Jaa-a. Ehkä moni pitää niitä vaan niin kätevinä.

Hyvät virittimet pitävät vireen kun vaan osaa setupit ja kielten oikeaoppisen pujotuksen viritintappiin.

Totta, mutta aina voi parantaa - tai ainakin kokeilla erilaisiakin ratkaisuja.

Mulla on yhdessä kitarassa (Fender muuten) lukkovirittimet enkä koe sitä minkäänlaisena parannuksena, päin vastoin.

Kertoisitko vielä, että miten ne ovat huonontaneet kitaran käytettävyyttä? Siis objektiivisesti ajatellen.

Suurin saundisyöppö on Floyd Rose-talla. Pahin saundiraiskaus vintagefenderille on asentaa floikka, lukkosatula ja lukkovirittimet.

Miten tämä liittyy mihinkään? Siksikö että lukkovirittimet voi ohimennen niputtaa samaan turhanpäiväisten uudistuksien kategoriaan kuin koko floikkatallan, joka kyllä kieltämättä tuppaa syömään kitaran soundia enemmän tai vähemmän.

Ai niin, lukkosatulaa ei saa kompensoituna.

Olisiko tässä vuosisadan markkinarako? Ehkä olisikin. Ei muuta kuin patenttia hakemaan ja sitten hymyillään matkalla pankkiin.
hollstro
10.12.2005 10:51:02

Kertoisitko vielä, että miten ne ovat huonontaneet kitaran käytettävyyttä? Siis objektiivisesti ajatellen.

Kitaran lapa on painavampi ja se tekee kitarasta lapapainoisen. Parannus se on kielten pujotuksen helpottumiseen, muttei kuitenkaan vireen pysymiseen käytännössä.

Miten tämä liittyy mihinkään? Siksikö että lukkovirittimet voi ohimennen niputtaa samaan turhanpäiväisten uudistuksien kategoriaan kuin koko floikkatallan, joka kyllä kieltämättä tuppaa syömään kitaran soundia enemmän tai vähemmän.

Lukkovirittimien tarpellisuutta on perusteltu sillä että vibraa (eritysesti floikkaa) käytettäessä vire pysyy paremmin kuosissa.
Thule
10.12.2005 10:58:15
Tässä ketjussa taisi olla nurinaa siitä miksei kompensoivia lukkosatuloita ole keksitty. Tai jotain tuohon suuntaan. Kuitenkin...

Eikös monissä vähän vanhemmissa kepeissä ole se lukkosatula normaalin satulan jälkeen? Eli vasta siinä lavassa otelaudan pään sijaan. Mulla näin ainakin '85 MIJ-Stratossa. Tähän voisi sen Earvanan heittää jne. Vai oliko pointti se, ettei nykyään enää tehdä näin?
"M.netin keskustelupalsta = joukkoääliö (tai tungostietämö tai moniosaamo tilanteen mukaan)." - aikavaikea
"Tai pätemö." - Cut off
Feggy
10.12.2005 11:07:44

Jos kerran haluat lukkovirittimet, osta sellainen kitara jossa sellaiset on. Miksi sen pitää olla merkiltään Fender?
Lockman (Hki) hakee basistia. Bo Diddley/Garage/Television/Clash. 30 biisiä ja kämppä Kaapelilla. Sulla perustaidot, bändikokemusta ja kamat. Soita Taito 050-545 4165 tai Heikki 050 431 4963
ReBeat
10.12.2005 11:12:21

Eikös monissä vähän vanhemmissa kepeissä ole se lukkosatula normaalin satulan jälkeen? Eli vasta siinä lavassa otelaudan pään sijaan. Mulla näin ainakin '85 MIJ-Stratossa. Tähän voisi sen Earvanan heittää jne. Vai oliko pointti se, ettei nykyään enää tehdä näin?

No kaikista paras ratkaisu olisi jos kielet olisivat lukittuina siihen asti missä maa niiden alta loppuu ja alkaa matka tyhjän päällä kohti tallaa. Lukkosatula + nollanauha, jonka tilalle vaihtaisi Earvanan, on mahdollista toteuttaa, mutta se olisi vähän sama kuin lukittavat virittimet + Earvana. Taas olisi aivan suotta yksi ylimääräinen kitkapesäke sekä lyhyt pätkä kiristyvää/löystyvää kieltä. Voimakkaissa kammetuksissa Earvana ei toimi yhtä hyvin kuin lukkosatula, minkä vuoksi lukitus olisi hyvä olla itse satulassa.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
ReBeat
10.12.2005 11:16:42

Kitaran lapa on painavampi ja se tekee kitarasta lapapainoisen. Parannus se on kielten pujotuksen helpottumiseen, muttei kuitenkaan vireen pysymiseen käytännössä.

Mahtaako olla kovin montaa kymmentä grammaa painoeroa koko satseilla. Kun oli soundin pilaantumisestakin puhetta, niin vintagemiehiä varten olisi muuten hyvä järjestää jonkinlainen sokkotesti vintage-virittimillä ja lukittavilla virittimillä.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
-septimisti-
10.12.2005 11:30:54 (muokattu 10.12.2005 11:46:08)
Jos kerran haluat lukkovirittimet, osta sellainen kitara jossa sellaiset on. Miksi sen pitää olla merkiltään Fender?

Ehkä mun mielestä fenderin kitarat ovat helpposoittoisia, hinta-laatusuhteeltaan hyviä sekä hyväsaundisia. Vai onko tämä ihan hullu ajatus?

Mutta lähinnä ihmettelen miksi:
A, Fenkuissa ei ole esimerkiksi kompensoitua satulaa tai lukkovirittimiä.
B, Miksi monelle tuntuu olevan todella kova paikka kun joku ehdottaakin tälläistä. Saatana, tässä kuullaan jo muutaman gramman painoero eri virittimien kesken. Eikö muuten lisäpaino lavan päässä pitäisi nimenomaan parantaa kitaran soundia?

Sanokaa nyt suoraan että Stratocaster ei ole Stratocaster jos sitä aletaan näinkin 'radikaalisti' muuttaa. Puhutaan sitten uudestaa siitä kärsiiko fender pahasta dinosaurus-taudista.

EDIT: ei niitä näköjään itseasiassa kuultukaan. Innostuin vähän liikaa

Toisaalta jos fender asentaisi vakiona nämä monta grammaa painavammat lukkovirittimet kitaroihinsa, voisi se ottaa myös tämän huomioon ja keventää lapaa tai lisätä pari ylimääräistä mutteria bodyyn kompensoimaan tämä kammottava epästabiilius.
Dr. Muff
10.12.2005 11:43:19
Mahtaako olla kovin montaa kymmentä grammaa painoeroa koko satseilla. Kun oli soundin pilaantumisestakin puhetta, niin vintagemiehiä varten olisi muuten hyvä järjestää jonkinlainen sokkotesti vintage-virittimillä ja lukittavilla virittimillä.

Mun mielestä noi fenkun vintits-tyyliset virittimet ovat just hyvät. Ei jää mitään ilkeitä kielenpäitä törröttämään. Lukittavat eivät ole yhtään sen kätevämmät, kieliä pois otettaessa jopa kömpelömmät.
Tuumasta toiseen.
Feggy
10.12.2005 11:54:41

A, Fenkuissa ei ole esimerkiksi kompensoitua satulaa tai lukkovirittimiä.

Ootko ihan varma ettei tuollaisia Fenkkuja ole? Muistaakseni on...en mene takuuseen. Ehkä esim. täältä löytyy mieluinen versio:

http://www.guitar24.de/de/kat.php?k=1
Thule
10.12.2005 12:01:42
Taas sörkkään sorkkani soppaan.

"Machine heads - Cast/sealed locking tuning machines"

Eikös tuo tarkota juuri lukittavia virittimiä? Näin ainakin Fenkun Showmasterissa.
"M.netin keskustelupalsta = joukkoääliö (tai tungostietämö tai moniosaamo tilanteen mukaan)." - aikavaikea
"Tai pätemö." - Cut off
-septimisti-
10.12.2005 12:05:06 (muokattu 10.12.2005 12:10:45)
Ootko ihan varma ettei tuollaisia Fenkkuja ole? Muistaakseni on...en mene takuuseen. Ehkä esim. täältä löytyy mieluinen versio:

http://www.guitar24.de/de/kat.php?k=1

En. Enpä jaksellut kaivaa tuolta sen enempää, mutta ainakin tämmöinen keppi on olemassa. Kuvaus sanoo että olisi locking-tuneria.
http://www.samedaymusic.com/product--FEN101502

Mutta tämä 'paljastus' nyt tuskin vie pohjaa ihan koko väittelyltä? Vai viekö? Minusta ei.

EDIT: Tässä olisi oikein fender-merkkiset lukkiutuvat virittimet, ellen ihan väärin ymmärtänyt
http://www.fender.com/products/search.php?partno=0992040000#
EDIT2: paitsi etteivät sittenkään taida olla
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)