Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 585 86 87 88 89139 140 141 142 143
hollstro
11.02.2017 10:57:46

LaMotta: Mojo?
Kuoleentuneiden magneettien vaikutus?

Onhan siinä mojoakin. Mutta jos pysytään aiheessa niin ei mulla ole mitään vaikeuksia laittaa Stratocastereita paremmuusjärjestykseen. Sen verran monta on ollut, kaikki ne ovat olleet erilaisia.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
hallu
11.02.2017 11:06:36
hollstro: Onhan siinä mojoakin. Mutta jos pysytään aiheessa niin ei mulla ole mitään vaikeuksia laittaa Stratocastereita paremmuusjärjestykseen. Sen verran monta on ollut, kaikki ne ovat olleet erilaisia.

Ah, tarkoitit tuolla tavalla. Minä en uskalla väittää pystyväni samaan jos kyseessä on laatusoittimet. Hyviä stratoja en muista rinnakkain testanneeni, mutta muistan kerran musafasulla testanneeni muutamaa Gibson LesPaul standardia rinnakkain ilman sähköjä ja niistä en pystynyt erottamaan minkäänlaisia laatueroja, siis aivan sama minkä yksilön niistä (noin viidestä) kokeilemastani olisin ottanut.

Tämä tarkoittaa, että operoit aivan eri tasolla kuin meikäläinen joten mun sanomiset sun kannattaa jättää tästä lähtien kokonaan huomiotta. Eihän sokealtakaan kysytä miltä joku taulu näyttää.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
LaMotta
11.02.2017 11:26:18

Kitarat on helppo laittaa paremmuusjärjestykseen.
Sen vuoksi pitäydynkin vain yhdessä merkissä.
Stratoista parhaita on sunburstit ja valkoiset.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gabe
11.02.2017 11:32:43
hollstro: Ajatustesti kitaroiden paremmuudesta: Jos ei osaa laittaa omia kitaroitaan paremmuusjärjestykseen, silloin on ihan sama millä soittaa. Jos taas osaa, tietää että ei se ole pelkästään soittajasta kiinni millä lähtee parhaiten.

Mulla on tällä hetkellä viiden sadan Squier ja viiden tonnin Ruokangas. Tottakai niissä on subjektiivisesti sekä objektiivisestikin ihan helvetin iso ero, lisäksi tuohon Ruokankaaseen olen kehittänyt voimakkaan tunnesiteen. Eli en toki väitä että se on suurelle osalle samantekevää millä kitaralla soittaa, mutta kuitenkin haluaisin alleviivata että laatu on nykyään sitä luokkaa edullisemmissakin että vika on juuri siellä soittajan päässä jos ei soitto onnistu millä tahansa kitaralla mikä kouraan lyödään. Loppujen lopuksi valinta tehdään hyvinkin pitkälti kunkin soittajan kohdalla fiilispohjalta eikä mitään yhtä oikeaa valintaa ole kenellekään. Jollekin se on arvokas vintage soitin, toiselle henkilökohtaisesti räätälöity custom ja kolmannelle hyvän hinta-laatusuhteen omaava halpamerkki. Kaikki kolme ovat ihan yhtä oikeassa, pääasia että soitto maistuu ja toteuttaa itseään. Se musiikkihan se on pääasia, ei ne kamat.

Mutta eivät kitaristit tässä yksin ole, varmaan jokaisen harrastuksen piiristä löytyy samanlaisia vääntöjä. Ihan samanlaisia pikselinhalkojia on ainakin valokuvausfoorumit täynnä. Nämä samat sankarit käyvät loputtomia väittelyitä eri kennokokojen merkityksestä, vertailevat merkkien ja mallien välistä dynamiikkaa ja käyvät sotia sopivasta pikselimäärästä. Vaikka totuus on että nykytekniikalla ollaan jo siinä tilanteessa ettei näissä ole enää merkittäviä eroja oikeassa elämässä. Näillä pikselinhalkojilla onkin yleensä kamppeet viimeisen päälle ja aina päivitetään joka toinen vuosi siihen uusimpaan runkoon. Kun kuitenkin oikeassa elämässä kuvat paranisivat huomattavasti pelkästään jos eivät käyttäisi niitä järjestelmäkameroitaan pokkareina, eli lopettaisivat niillä automaattisäädöillä kuvaamisen jpeg formaattiin ja opettelisivat kuvaamaan täysin manuaalisäädöillä raakatiedostoiksi. On nimittäin paljon hauskempaa itse luoda taidetta kuin antaa koneen luoda sitä. Vastaavasti jokaisen soittajan kannattaisi keskittyä enemmän siihen soittamiseen. Jatkuva kamarumba ja uusien soittimien haaliminen ei johda kuitenkaan mihinkään itseilmaisun nirvanaan. Loppujen lopuksi hyvä kuva on hyvä kuva, vaikka se olisi otettu millä. Ja hyvä kuvaaja pystyy ottamaan hyviä kuvia ihan millä tahansa nykykameralla. Samoin hyvä biisi on hyvä biisi, ei sillä ole väliä millä se on soitettu. Samoin hyvän soittajan pitäisi pystyä toteuttamaan itseään millä tahansa työkaluilla.

En enää tämän paremmin osaa ilmaista asiaa. Ei ole kuitenkaan tarkoitus arvostella kenenkään valintoja tai toimintatapoja. Jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee.
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
antnis
11.02.2017 11:47:57
Tuo taas liittyy siihen, että omistaminen ja ostaminen ovat parasta itseilmaisua
ancci
11.02.2017 14:23:23 (muokattu 13.02.2017 09:03:03)
Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus
ancci
11.02.2017 14:34:44 (muokattu 11.02.2017 14:37:23)
Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus
Åboensis
11.02.2017 18:02:59

hollstro: Ajatustesti kitaroiden paremmuudesta: Jos ei osaa laittaa omia kitaroitaan paremmuusjärjestykseen, silloin on ihan sama millä soittaa. Jos taas osaa, tietää että ei se ole pelkästään soittajasta kiinni millä lähtee parhaiten.

No jaa, ensin täytyisi tietysti päättää, ajatteleeko käsitettä "paremmuus" kitaran laadullisena ominaisuutena vai esim. soveltuvuutena johonkin tiettyyn tarkoitukseen (tai kenties sopivuutena omiin karvaisiin kätösiin). Itse ratkaisin käytännössä tämän "ongelman" niin, että myin pois kaikki vanhat sähkikset ja ostin tilalle vain yhden - niin hyvän kuin löysin ja mihin oli varaa. Mutta noin periaatteen tasolla olen samaa mieltä kuin moni muukin tänne kirjoittanut - hyvä soittaja soittaa samat jutut kitaralla kuin kitaralla (edellyttäen, että soitin on ehjä ja edes joten kuten säädöissä jne.).

Itse olen kokemuksen kautta päätynyt siihen lopputulemaan, että jotkut kitaramallit ohjaavat soittamaan tietyllä tavalla toisia enemmän; stratocasterilla ja telecasterilla VOI soittaa samallakin tavalla, mutta usein niillä tulee soitettua hieman toisistaan poikkeavalla otteella. ES-335 vaatii omanlaisensa soitto-otteen, samoin vaikkapa Rickenbacker tai SG. Erot ovat toki pieniä, mutta olemassa. Samalla ne vaikuttavat lopputulokseen eli musiikkiin. Toki kaikilla em. kitaroilla siis saa aikaan täsmälleen tai ainakin lähes täsmälleen samanlaistakin jälkeä, mutta useimmiten ei edes halua, vaan instrumentin antaakin johdattaa ilmaisua.
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
Gabe
11.02.2017 18:28:40
Åboensis: No jaa, ensin täytyisi tietysti päättää, ajatteleeko käsitettä "paremmuus" kitaran laadullisena ominaisuutena vai esim. soveltuvuutena johonkin tiettyyn tarkoitukseen (tai kenties sopivuutena omiin karvaisiin kätösiin). Itse ratkaisin käytännössä tämän "ongelman" niin, että myin pois kaikki vanhat sähkikset ja ostin tilalle vain yhden - niin hyvän kuin löysin ja mihin oli varaa. Mutta noin periaatteen tasolla olen samaa mieltä kuin moni muukin tänne kirjoittanut - hyvä soittaja soittaa samat jutut kitaralla kuin kitaralla (edellyttäen, että soitin on ehjä ja edes joten kuten säädöissä jne.).

Itse olen kokemuksen kautta päätynyt siihen lopputulemaan, että jotkut kitaramallit ohjaavat soittamaan tietyllä tavalla toisia enemmän; stratocasterilla ja telecasterilla VOI soittaa samallakin tavalla, mutta usein niillä tulee soitettua hieman toisistaan poikkeavalla otteella. ES-335 vaatii omanlaisensa soitto-otteen, samoin vaikkapa Rickenbacker tai SG. Erot ovat toki pieniä, mutta olemassa. Samalla ne vaikuttavat lopputulokseen eli musiikkiin. Toki kaikilla em. kitaroilla siis saa aikaan täsmälleen tai ainakin lähes täsmälleen samanlaistakin jälkeä, mutta useimmiten ei edes halua, vaan instrumentin antaakin johdattaa ilmaisua.

Toivottavasti huomasit ottaa ligiinit ja hartsit huomioon valintaa tehdessäsi?
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
Laulava Kylätohtori
11.02.2017 18:33:33
antnis: Tuo taas liittyy siihen, että omistaminen ja ostaminen ovat parasta itseilmaisua

Tämä on totta. Siinä vaan ilmaistaan ihan eri asioita kuin soittamalla niitä vehkeitä...
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Kefiiri
11.02.2017 19:04:39
Juzpe: Mulla on vahva henkilökohtainen side omistamiini soittimiin, mutta silti ne ovat ensisijaisesti musiikillisen ulosteen välikappaleita. Jos ne eivät toimisi tuossa käyttötarkoituksessaan, ei tuota sidettäkään olilsi koskaan muodostunut.

Näinhän se pitää ollakin. Mutta vaikka olisi sinänsä toimiva kitara, niin jos se tuntuu masentavalta möykyltä johon ei saa mitään tuntumaa, niin eihän sitä ryhdytä omistamaan.
En ole musiikin asiantuntija.
Åboensis
11.02.2017 19:13:23 (muokattu 11.02.2017 19:13:57)

Gabe: Toivottavasti huomasit ottaa ligiinit ja hartsit huomioon valintaa tehdessäsi?

Totta kai! Toimin kuten kunnon korkinhaistelija ainakin ja paitsi katselin ja koskettelin, myös maistoin ja nuuskin kitaraa laajalti ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä. Lisäksi runko läpivalaistiin sekä kosteusmitattiin puumateriaalin tiiviyden ja kuivuneisuuden määrittämiseksi. Samoin sen taajuskertoimet määritettiin tarkimmalla mahdollisella oskilloskoopilla painottomassa tilassa. Kaula, otelauta ja nauhat mikromitattiin mahdollisten kieroutumien ja vikojen varalta. Liimaukset testattiin kahdessa puolueettomassa EU -standardeihin sitoutuneessa laboratoriossa. Virtyskoneiston, tallan, satulan ja mikit puolestaan tutki kolmen saksalaisen aiemmin BMW:lle ja Mersulle työskennelleen insinöörin tiimi.

Kaikesta edellä mainitusta on tietenkin EU -hyväksytyt sertifikaatit asianmukaisine leimoineen. Kyllä nyt kelpaa omistaa ;D.
"Get some better tone and youre there - volume you dont need." - Scotty Moore Jeff Beckille
LaMotta
11.02.2017 19:14:54 (muokattu 11.02.2017 19:15:15)

Åboensis: Kyllä nyt kelpaa omistaa ;D.

Mnet Approved-leima vain puuttuu.

-:(o):-
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gabe
11.02.2017 19:34:32
Åboensis: Totta kai! Toimin kuten kunnon korkinhaistelija ainakin ja paitsi katselin ja koskettelin, myös maistoin ja nuuskin kitaraa laajalti ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä. Lisäksi runko läpivalaistiin sekä kosteusmitattiin puumateriaalin tiiviyden ja kuivuneisuuden määrittämiseksi. Samoin sen taajuskertoimet määritettiin tarkimmalla mahdollisella oskilloskoopilla painottomassa tilassa. Kaula, otelauta ja nauhat mikromitattiin mahdollisten kieroutumien ja vikojen varalta. Liimaukset testattiin kahdessa puolueettomassa EU -standardeihin sitoutuneessa laboratoriossa. Virtyskoneiston, tallan, satulan ja mikit puolestaan tutki kolmen saksalaisen aiemmin BMW:lle ja Mersulle työskennelleen insinöörin tiimi.

Kaikesta edellä mainitusta on tietenkin EU -hyväksytyt sertifikaatit asianmukaisine leimoineen. Kyllä nyt kelpaa omistaa ;D.

Juuri näin. :D +++
Åboensis
12.02.2017 18:47:56

LaMotta: Mnet Approved-leima vain puuttuu.

-:(o):-

Ai helkkari. Arvasinkin, että jotain unohtui. Ei siinä sitten mitään, torille vaan mokoma... XD
Navdi
13.02.2017 10:09:59
Pari sivua kummaa haahuilua omistamisesta, ostamisesta ja paremmuuden tunteessa eri soittimissa. Ketjun nimi on Fender Stratocaster, joten palautan hieman. Ei etteikö joutava puhe olisi sekin ihan arvokasta ja varmasti viihdyttävää. ;)

Kokemuksia uusista Fender American Professional -sarjan Stratoista vielä kellään?

Itse pidän muutoksia hyvinä ideoina, ainakin paperilla mutta en ole päässyt noita vielä sormeilemaan. Näitä siis ainakin uusi kaulan "Deep C" muoto korvaamaan aiempi Modern C, uudet tall-thin -nauhat (vanhat oli medium jumbot), uudet Shaw-tekoiset "modern vintage" mikit aiempien Fat 50's -mikkien tilalle, ja pari uutta ihan nastaa värivaihtoehtoa. Itse ainakin fanitan tota uutta väriä Sonic Grey eikä toi Antique Olivekaan pahalta näytä.
"I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister
Tinnittus
13.02.2017 10:34:35
Navdi: Pari sivua kummaa haahuilua omistamisesta, ostamisesta ja paremmuuden tunteessa eri soittimissa. Ketjun nimi on Fender Stratocaster, joten palautan hieman. Ei etteikö joutava puhe olisi sekin ihan arvokasta ja varmasti viihdyttävää. ;)

Kokemuksia uusista Fender American Professional -sarjan Stratoista vielä kellään?

Itse pidän muutoksia hyvinä ideoina, ainakin paperilla mutta en ole päässyt noita vielä sormeilemaan. Näitä siis ainakin uusi kaulan "Deep C" muoto korvaamaan aiempi Modern C, uudet tall-thin -nauhat (vanhat oli medium jumbot), uudet Shaw-tekoiset "modern vintage" mikit aiempien Fat 50's -mikkien tilalle, ja pari uutta ihan nastaa värivaihtoehtoa. Itse ainakin fanitan tota uutta väriä Sonic Grey eikä toi Antique Olivekaan pahalta näytä.

Kovasti kehuvat Pron olevan hyvä soittaa. Väreistä on naristu melkosesti, mutta en vissiin ole kuullut kenenkään pahemmin haukkuvan itse keppejä.
Kaulan muodon uudistuminen on hyvä juttu. Moderni C kun on ainakin omaan käteen hirveän tuntunen.
Mutta nuo nauhat taas on askel huonompaan. Jo pelkästään nauhojen takia tekis mieli jättää jopa testailut väliin. Mikeistäkin vähän vaikea sanoa, mutta jos vintage on enemmän kuin pelkästään nimessä, niin vois olla parannus, vaikkei fäteissä mitään varsinaista korjattavaa olekaan.
Navdi
13.02.2017 15:25:27 (muokattu 13.02.2017 15:26:03)
Tinnittus: Kovasti kehuvat Pron olevan hyvä soittaa. Väreistä on naristu melkosesti, mutta en vissiin ole kuullut kenenkään pahemmin haukkuvan itse keppejä.
Kaulan muodon uudistuminen on hyvä juttu. Moderni C kun on ainakin omaan käteen hirveän tuntunen.
Mutta nuo nauhat taas on askel huonompaan. Jo pelkästään nauhojen takia tekis mieli jättää jopa testailut väliin. Mikeistäkin vähän vaikea sanoa, mutta jos vintage on enemmän kuin pelkästään nimessä, niin vois olla parannus, vaikkei fäteissä mitään varsinaista korjattavaa olekaan.

Nooh, nauhat vaihdattaisin todennäköisesti kuitenkin isompiin mutta kokeilemaan olisi kyllä kiva päästä. Samaten mikeistä on tosi vaikea sanoa mitään pelkkien youtube-videoiden perusteella, mutta yhden vertailuvideon (AM STD vs AM PRO) perusteella olisin taipuvainen sanomaan, että Pron mikit ovat hieman kirkkaammat soundeiltaan.

Kaula on se joka mua tossa kiinnostaa. Kaippa pitää odotella että tulee paikallisen hyllyyn että pääsee hipeltämään.
"I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister
mpekkanen
13.02.2017 15:37:03
Navdi: Nooh, nauhat vaihdattaisin todennäköisesti kuitenkin isompiin mutta kokeilemaan olisi kyllä kiva päästä. Samaten mikeistä on tosi vaikea sanoa mitään pelkkien youtube-videoiden perusteella, mutta yhden vertailuvideon (AM STD vs AM PRO) perusteella olisin taipuvainen sanomaan, että Pron mikit ovat hieman kirkkaammat soundeiltaan.

Kaula on se joka mua tossa kiinnostaa. Kaippa pitää odotella että tulee paikallisen hyllyyn että pääsee hipeltämään.

Voi nuo mikit olla oikeasti kirkkaampia ja Am PRO voi olla muutenkin ihan OK kitara. Itsekkin kyllä voin testata jos vain kohdalla joskus osuu. Tarvetta ei kylläkään ole koko kitaralle, mutta eihän se testaamista estä.
Tosin jos kitaraan täytyy vaihtaa nauhat, niin eikö silloin kannattasi etsiä jo valmiiksi sellainen kitara joka itseä miellyttää?
Se kun ei operaationa ole ihan muutaman kympin muutostyö...
Navdi
13.02.2017 16:24:12
mpekkanen: Voi nuo mikit olla oikeasti kirkkaampia ja Am PRO voi olla muutenkin ihan OK kitara. Itsekkin kyllä voin testata jos vain kohdalla joskus osuu. Tarvetta ei kylläkään ole koko kitaralle, mutta eihän se testaamista estä.
Tosin jos kitaraan täytyy vaihtaa nauhat, niin eikö silloin kannattasi etsiä jo valmiiksi sellainen kitara joka itseä miellyttää?
Se kun ei operaationa ole ihan muutaman kympin muutostyö...

Joo no, en mä mitään satasten hintasta kitaraa seuraavaksi kuitenkaan hanki, eikä sellaista joka olisi kaikin puolin sopiva löydy suoraan kaupan hyllystä, joten jää uuden customin hankinnan jälkeen toiseksi paras vaihtoehto mulle joka on mahdollisimman lähellä olevan ostaminen ja sen tuunaaminen vielä passelimmaksi. Ja niin, kerran mulla jo on yksi kokonaan customi ja yksi customoitu puolivalmiste niin en mä oikeasti tarvitse edes lisää kitaroita, mutta kun tää on niin penteleen kiva harrastus ja olen jostain saanut päähäni että omistuksessa pitää olla myös yksi kappale hyvää Stratoa. ;) Jep, tää on jonkinasteinen "ongelma".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)