![]() 09.09.2018 14:00:24 | |
---|---|
RikuKS: Itse lauta on itse nakerrettu rautakaupan antimista. Hyvältä näyttää. Tosi siistiä työtä. | |
![]() 09.09.2018 18:59:15 | |
velipekka: Mitä pedaaleja ovat tuo oikealla kulmassa ylhäällä sekä keskellä oleva Starwars laatikko? Vader OD on mulle customina tehty. Teknisestä toteutuksesta vastasi FYA Electronics. Ulkoasu on omaa räpellystä :) Yläkulmassa on Nazgul Fuzz joka on myös omaa tuotantoa. Siinä on aika brutaali fuzz+alaoktaaveri samassa paketissa. Toisesta minikytkimestä saa sellasta lähes 8-bit -meininkiä ja toisesta häröä yläoktaavia. Soundaa ajoittain ihan kasarisynalta. Minkä sormet heittää, sen wahi peittää | |
![]() 10.09.2018 11:48:51 | |
Tilasin juuri Temple Audion Trio 43 laudan. Kooltaan se on 109 x 42 joten siihen mahtunee tärkeimmät polkimet. Saa sitten nähdä onko muuten hyvä. Tulee ihan vain kotikäyttöön. Onko muilla kokemuksia Temple Audion laudoista? | |
![]() 10.09.2018 11:56:15 | |
atct: Tilasin juuri Temple Audion Trio 43 laudan. Kooltaan se on 109 x 42 joten siihen mahtunee tärkeimmät polkimet. Saa sitten nähdä onko muuten hyvä. Tulee ihan vain kotikäyttöön. Onko muilla kokemuksia Temple Audion laudoista? Solo 18 löytyy. Hyviä lautoja, moduuli-idea on mainio ja ne saa siististi rakennettua. Kuitenkin se niiden oma kiinnityssysteemi ei itseä miellyttänyt ja suuremmat laudat kuulemma taipuvat poljettaessa. En tiedä onko uudempiin paranneltu. Minkä sormet heittää, sen wahi peittää | |
![]() 10.09.2018 12:39:47 | |
Shredator: Solo 18 löytyy. Hyviä lautoja, moduuli-idea on mainio ja ne saa siististi rakennettua. Kuitenkin se niiden oma kiinnityssysteemi ei itseä miellyttänyt ja suuremmat laudat kuulemma taipuvat poljettaessa. En tiedä onko uudempiin paranneltu. Ton mahdollisen taipumisen varmaankin estää asentamalla "lisäjalat" laudan keskelle. | |
![]() 20.11.2018 19:48:40 | |
Moikka! Moikka! Olen valmistellut syksyn mittaan uutta opassarjaa, aiheena vanha tuttu, eli pedaalilaudan rakentaminen. Aiheita on paljon ja monet ovat juuri niitä, joita tälläkin palstalle eniten puidaan ja jota meiltä eniten kysytään. Olemme kuvanneet artikkeliden oheen paljon videoita. Lontooksi mennään ja paikoitellen aika rajuinkin sanakääntein, mutta maailma on iso ja pitää tehdä kaikkensa, että viesti kuuluisi Suomen rajojen ulkopuolellakin. Toivon, että tämä opas videoineen ja artikkeleineen hyödyttäisivät mahdollisimman monia. Olen käyttäneet niiden ideoimiseen, kirjoittamiseen, kuvaamiseen, kääntämiseen, oikolukuun, editointiin ja lay-outtien viimeistelyyn luvattoman paljon aikaa, mutta tämä on kuitenkin se lopullinen missio, mitä mulla on. Eli yrittää auttaa kaikin keinoin muusikoita ymmärtämään miten pedaalilauta rakentuu ja mitä kaikkea siinä pitää ottaa huomioon. Oppaan pääsivu on nyt livenä, ja mukana on neljä uutta tai uudistettua artikkelia videoineen. Mukana on vuosia varjelemani Custom Boardsin tekoprosessi, jonka kehitin joitain vuosia sitten. Sitä on päivitetty meillä moneen otteeseen ja nyt tuntuu, että sen voisi julkaista. Tämä on siis käyttämämme työjärjestys, jonka jakaminen voi tuntua taloudelliselta mahalaskulta, mutta uskon säästäväni sen jakamisella monelta aikaa ja vaivaa. Eli kun boardi tehdään tuossa järjestyksessä, on sen teko ongelmatonta. Seuraavassa artikkelissa sohaisen tikulla muurahaispesään ja koitan demonstroida videon ja artikkelin avulla, että vaikka pedaalilaudassa on 20 efektiä, niitä ei kutakin käytetä välttämättä kuin kerran keikan aikana. Rinnastan kansallisylpeänä myös oman Tuomas Wäinölämme Edgeen ja jopa Hendrixiin, mitä tulee efektien käyttöön. Kolmas uusi artikkeli näyttää miten pedaalilaudan rakennus lähtee käyntiin. Näytän siinä käyttämämme pöydän, eli "gridin", johon sommittelemme pedaalit kun alamme vatvoa minkälaiseen lautaan niitä ollaan asettelemassa. Uskon tämänkin inspiroivan rakentajia ja kehittelemään vaikka pahvista oman sapluunansa. Neljäs artikkeli on jo livenä ollut efektien järjestysopas, johon on lisätty uutta tekstiä ja etenkin video, jonka loppu ikään kuin summaa tämän koko aiheen. https://www.customboards.fi/pages/t … de-for-building-your-own-pedalboard Klikkaamalla linkkiä näette koko sisällysluettelon, eli mitä kaikkea lähiviikkoina on luvassa. Vaikka unelmoin julkaisevani nämä kaikki tai edes isomman sektion kerralla, ei se materiaalin runsaudesta johtuen ole nyt mahdollista, sillä töitäkin pitää tehdä ja vielä levätäkin. Lisää tulee jossain vaiheessa kun tää alkusuma on taputeltu. Ja otan toki mielelläni kommentteja, parannusehdotuksia ja kritiikkiä vastaan, sillä opas on tällä kertaa rakennettu sellaiseen muotoon, että artikkeleiden väleihin on helppo sijoitella uusia juttuja. Toistaiseksi sisällysluettelo on kuten linkin takaa näette. Parhain terveisin Kimmo Aroluoma/Custom Boards Finland | |
![]() 20.11.2018 20:14:11 | |
Ite käytän pedaaleita soundin parantamiseen ja tukemaan miksausta. Jatkuvasti päällä olevia efektejä on useampi, niin melkein sama mihin vahvistimeen piuhan siitä vetää. Tällä hetkellä se on Orangen Crush 60. Järjestelmän sielu on MXR:n 10 EQ, joka pn heti viritysmittarin jälkeen. EQ:lla korostetaan kitaran ja soittotyylin ominaisia kohtia ja leikataan bassoa. Kun soundin profiili on hyvä, signaali lähtee kompressoriin, joka on rakennussarjasta tehty Orange Squeezer klooni. Kompressoinnilla saa varsinkin puhtaaseen soundiin kuuluvuutta ja kauneutta, särösooloihin se tuo soundiin laulavuutta tai sustainia. Thomannin paketissa olisi tulossa joku Squeegee, jonka tilasin sokkona. Katsotaan pääseekö tuo omatekoinen nyt telakalle, vai palaako se lautaan kokeilun jälkeen. Transistorivahvistimen särö on hieman kliininen, joten haen lämpöisyyttä soundiin OD-pedaalista. Säröpedaalit tuovat signaaliin säröä. Periaatteessa tässä käytössä on melkein sama mikä purkki tuohon hommaan valitaan. TC Electronicin Mojo Mojo on minusta riittävän laadukas, ja lisäksi halpa. On minulla yksi varsinainen efektikin, Bossin flanger. Sillä on hauska pelleillä soittokämpällä jameissa. Muuta käyttöä sille en ole keksinyt. Nyt tilasin Thomannilta virtalähteen. Tarkoitus olisi laittaa pedaalilauta käyttökuntoon, kun uuden bändin harkat alkavat sunnuntaina. Tutkitaan toimiiko tämä nykyinen teoria, vai täytyykö efektisettiä vielä säätää johonkin suuntaan. Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee. | |
![]() 24.11.2018 15:49:44 | |
Mulla uusi luupperi harkinnassa ja kovasti kiinnostais gigrig qmx6. Mietityttää nyt vaan että toimiiko se ton mun virtalähteen kanssa (voodoo lab pedal power 2 plus) kun ilmoittavat että ottaa virtaa 300mA. Onko jollain kokemusta...?? | |
![]() 24.11.2018 22:25:28 | |
mopar: Mulla uusi luupperi harkinnassa ja kovasti kiinnostais gigrig qmx6. Mietityttää nyt vaan että toimiiko se ton mun virtalähteen kanssa (voodoo lab pedal power 2 plus) kun ilmoittavat että ottaa virtaa 300mA. Onko jollain kokemusta...?? Kappas, en ollut huomannutkaan moista virrantarvetta. Minulla on QMX6:nen ja olen ajanut sitä vuoden VoodooLab 4x4:sen 100mA lähdöstä ilman ongelmaa. Tosin mulla ei ole ikinä kaikki loopit päällä yhtäaikaa. | |
![]() 24.11.2018 22:35:58 | |
Aika vtn hyvä. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 24.11.2018 22:46:32 | |
steelduck: Kappas, en ollut huomannutkaan moista virrantarvetta. Minulla on QMX6:nen ja olen ajanut sitä vuoden VoodooLab 4x4:sen 100mA lähdöstä ilman ongelmaa. Tosin mulla ei ole ikinä kaikki loopit päällä yhtäaikaa. No hyvä, kiitos. Eli todennäköisesti pärjään tällä nykyisellä virtalähteellä. | |
![]() 24.11.2018 23:14:12 | |
steelduck: Kappas, en ollut huomannutkaan moista virrantarvetta. Minulla on QMX6:nen ja olen ajanut sitä vuoden VoodooLab 4x4:sen 100mA lähdöstä ilman ongelmaa. Tosin mulla ei ole ikinä kaikki loopit päällä yhtäaikaa. Ei taida Suomessa kukaan myydä, mistä olette tilanneet? Olin ajatellut itse ostaa ONE CONTROL SWITCHERS - IGUANA TAIL LOOP 2, onko kenelläkään kokemuksia? "Music is my religion." - Jimi Hendrix | |
![]() 25.11.2018 00:01:32 | |
Suoraan GigRig:ltä Englannista. Nopeasti tuli. | |
![]() 25.11.2018 11:29:03 | |
steelduck: Suoraan GigRig:ltä Englannista. Nopeasti tuli. Andertons:lta saa näemmä samaan hintaan. Kummalla mahtaa olla postikulut halvemmat...? | |
![]() 25.11.2018 12:48:22 | |
Bändikuvioiden muututtua piti hommata taas pedaaleita. Wahina toimii RMC10. Hiukan Hendrixmäinen kattaus https://muusikoiden.net/dyn/users/159549.jpg | |
![]() 25.11.2018 13:07:54 | |
blueskille: Bändikuvioiden muututtua piti hommata taas pedaaleita. Wahina toimii RMC10. Hiukan Hendrixmäinen kattaus https://muusikoiden.net/dyn/users/159549.jpg Tosi makee lauta! Toi Octron on sellanen pedaali jota on jo vuosia ollu tarkotus käydä testailemassa jossain. | |
![]() 26.11.2018 20:14:54 | |
Tässä tämän hetken lauta. Vanvistimessa* on todella hyvä tremolo ja jousikaiku, joten kaikua en nyt lautaan kaivannut ja tremolo-tuntuu riittävän muljuttelussa. En oikein osaa päättää, pitäisikö siellä jossain välissä olla joskus, Flanger, Phaser vai Vibe. https://photos.app.goo.gl/zikYv1BZeiFxSQfy7 *Bluetone Sixty Nine Custom, jossa Plexi (EL34) ja Blackface (6L6) kanavat + putkijousikaiku ja bias-tremolo. | |
![]() 26.11.2018 21:31:29 | |
steelduck: Tässä tämän hetken lauta. Vanvistimessa* on todella hyvä tremolo ja jousikaiku, joten kaikua en nyt lautaan kaivannut ja tremolo-tuntuu riittävän muljuttelussa. En oikein osaa päättää, pitäisikö siellä jossain välissä olla joskus, Flanger, Phaser vai Vibe. https://photos.app.goo.gl/zikYv1BZeiFxSQfy7 *Bluetone Sixty Nine Custom, jossa Plexi (EL34) ja Blackface (6L6) kanavat + putkijousikaiku ja bias-tremolo. Sullakin näyttää olevan toi gigrigin loopperi. On muutenki melko luxus lauta. Kyl kelpaa... | |
![]() 30.11.2018 20:08:44 | |
Less is more ja pikkujoulutkin lähestyvät. Pikkulänässä soittelemaan ja kamat pitäisi viedä kotio käsipelillä. Tämmöinen pygmi tuli sitten väsättyä kakkoslaudaksi. Adineko ja Paisley olivat jo valmiiksi nurkissa pyörimässä, muut sitten rautakaupasta. Signaali tietty oik->vas ja Cioks DC5 link syöttää mehua. Voisihan tuohon vielä jonkun lätkäistä, mutta menköön ainakin seuraava lavaspektaakkeli tuolla kokoonpanolla. https://muusikoiden.net/dyn/users/159632.jpg https://muusikoiden.net/dyn/users/159633.jpg Näissä pikkulankuissa on se kiva puoli, että purkkir*****us ei ehkä lähde ihan niin pahasti lapasesta. Musti Si vis pacem, para bellum. | |
![]() 01.12.2018 00:23:31 | |
Hmm... Nyt tulee vaatimaton. https://muusikoiden.net/dyn/users/159635.jpg On ollu piuhat siistimminki joskus :D Mutku keikalta äkkii vaan nää tähä jotenki ku taas joutuu kohta purkamaan... Ja kohta kolme kuukautta ollu tossa :P Ja kyllä... Koira käy treeniksellä aina tarkastamassa pedaalien asetukset ja kerjäämässä rumpalilta kapuloita. Jonku flangerin tohon vois kyllä laittaa ehkä ku sais aikaseks vähä perehtyy minkä haluais. Ja fuzzfacejohdannaista, mut sit riittää :) Ja ku sais aikaseks joskus vaikka väsätä laudan sillee, että kyljessä olis kiinteesti input, output, fx in, fx out. Ja sit parit xlr liittimet lauluefektilaitetta varten. "sit joskus ku on aikaa". | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)