Soundata muuttaa juuri Arabiasta keskustaan. Niillä oli törkeen hyvät alet ja kuten joku sanoi saksalaista Schecteriä lähinnä. Olen jutellut myyjien kanssa useaan otteeseen. Niillä on asialliset tyypit ja näyttävät ihan omasta innostuksestakin härpeleitä. Vaihtoi jopa kielet 10-52 pyynnöstä, kun halusin kokeilla erästä mallia noilla kielillä. Behringerin tuotteita heillä on myös kohtuuhinnoissa eli ei välttämättä tartte Thomannilta tilailla varsinkin jos haluaa ostaa vain yhden purkin.
Muissakin liikkeissä yleensä aina hyvää palvelua. Asiantuntemus ehkä joissain piuhoissa tai muissa nippeleissä ei ole aina ihan niin mainiota, mutta yritystä löytyy. Itselläni on aina myös asenne kohdallaan. Varmasti riippuu palvelu paljon siitä miten itse käyttäytyy ja vaikuttaako potentiaaliselta ostajalta. Sille ei voi mitään. Samahan on esim. autokaupassa. Jos joku nuori jannu menee ostamaan autoa, niin varmasti kokemuksesta vähätellään asiakasta.
Ehkä kannattaisi ensin kertoa ylipäänsä oma tilanne. Mitä on hakemassa, millä tasolla on ja mikä on budjetti. Jos ei ole juuri ostamassa niin kertoo senkin, että on kiinnostunut tietynlaisesta kitarasta ja tiettyyn soittoon.
Itse olen ostanut ulkomailta eri paikoista kitaroita ja efektejä kokeilumielessä, koska Suomesta kaikkia ei edes löydy. Asiaan auttaa hyvä englannin ja saksan kielen taito sekä luottokortti ja kansainvälisen pankkisiirron osaaminen.
www.guitar24.de on myös ihan ok paikka, sillä siellä ei ole esim. 20€ minimi lähetyskulut, mutta palvelu ei ole kaikkein ripeintä ja parasta varsinkaan jollei saksa luonnistu, mutta sivut saa myös käännettyä englanniksi! Ja hinnat on tietyissä tuotteissa kohdallaan. Aina on jotain tarjouksia.
Jenkeistä olen ostanut kieliä, hihnoja, mikkejä ja kaikkea kevyttä varaosaa, mitkä voi laittaa ns. maxikirjeeseen. Siihen kannustaa myös euron ja dollarin kurssi, joka on siis meille edullinen, koska 1€USD = 0,8€. Mutta usein käyn myös musamaailmassa tai, koska ei ole pointtia tilata jotain pientä osaa ties mistä.
Kitaroissa jenkeistä tulee tietysti tullit, olikohan hintaraja ylipäänsä joku 60USD, kun tulli raapaisee jonkun 3-4 prosenttia. Joku varmasti muistaa paremmin. Mutta nämä vaihtoehdot ovat siis myös Helsingistä mahdollisia kuten muualtakin Suomesta:) En erityisesti kannusta tilailemaan ulkomailta takuiden vuoksi jos se on tärkeä asia. Itse räplään kitarat omiin vireisiin jne. joten minulle se ei ole ollut yleensä ongelma (1 huono kokemus).
Sitten vielä tuo beatman (jota mainostetaan näilläkin sivuilla) vaikuttaa hyvältä paikalta. Sain seuraavana päivänä potikan, vaikken ehtinyt maksaa kuin vasta tilauksen lähdettyä seuraavana päivänä!